Forming the integrality in health concept based on the historical-cultural approach
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Enfermagem |
DOI: | 10.5216/ree.v17i4.34415 |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fen/article/view/34415 |
Resumo: | This study analyzed the formation of the concept integrality in health by undergraduate students of the nursing bachelor and licensure course in a historical-cultural approach. This is a qualitative descriptive study, conducted in a public state university, with 24 students. The information was collected through interviews and it generated three categories agreeing with the stages to form a scientific concept, entitled: The initial plurality of the integrality in health concept senses; From generalizations of subjective impressions to concreate attributes; The potential concept or pseudo-concept. The analysis revealed a dialectic process between thoughts and speech. The integrality in health concept evolved from the words “everything” and “whole”, to an association with the Unified Health System principle, to the team work as guide for health practices and organization of services. It is concluded that the formation theory of concepts in the historical-cultural approach, allowed to identify advances and gaps in learning when building knowledge of students. |
id |
UFG-13_5aa805726900cf54eae951683b11211c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/34415 |
network_acronym_str |
UFG-13 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
spelling |
Forming the integrality in health concept based on the historical-cultural approachA formação do conceito de integralidade em saúde à luz da abordagem histórico-culturalIntegrality in HealthEducationNursingLearningTeachingIntegrality in HealthEducationNursingLearningTeachingIntegralidade em SaúdeEducação em EnfermagemAprendizagemEnsinoIntegralidade em SaúdeEducação em EnfermagemAprendizagemEnsinoThis study analyzed the formation of the concept integrality in health by undergraduate students of the nursing bachelor and licensure course in a historical-cultural approach. This is a qualitative descriptive study, conducted in a public state university, with 24 students. The information was collected through interviews and it generated three categories agreeing with the stages to form a scientific concept, entitled: The initial plurality of the integrality in health concept senses; From generalizations of subjective impressions to concreate attributes; The potential concept or pseudo-concept. The analysis revealed a dialectic process between thoughts and speech. The integrality in health concept evolved from the words “everything” and “whole”, to an association with the Unified Health System principle, to the team work as guide for health practices and organization of services. It is concluded that the formation theory of concepts in the historical-cultural approach, allowed to identify advances and gaps in learning when building knowledge of students.Esta pesquisa analisou a formação do conceito de integralidade em saúde pelo aluno de curso de bacharelado e licenciatura em enfermagem numa abordagem histórico-cultural. Trata-se de uma pesquisa descritiva qualitativa, realizada numa universidade pública estadual, com 24 alunos. As informações coletadas por entrevistas geraram três categorias conforme os estágios de formação do conceito científico, intituladas: A pluralidade inicial dos sentidos do conceito de integralidade em saúde; Das generalizações de impressões subjetivas aos atributos concretos; O conceito potencial ou pseudoconceito. A análise revelou um processo dialético entre pensamento e fala. O conceito de integralidade em saúde evoluiu das palavras tudo e todo, para a associação ao princípio do Sistema Único de Saúde, ao trabalho em equipe como orientador das práticas de saúde e na organização dos serviços. Conclui-se que a teoria de formação de conceitos na abordagem histórico-cultural, permitiu identificar avanços e lacunas na aprendizagem do aluno na construção do conhecimento.Faculdade de Enfermagem da UFG2015-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/3441510.5216/ree.v17i4.34415Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 17 No. 4 (2015); 34415Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 17 n. 4 (2015); 344151518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporenghttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/34415/20675https://revistas.ufg.br/fen/article/view/34415/20676Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCamargo, Rosangela Andrade Aukar deZuelli, Fabiana Maria das Graças CorsiToneti, Adrielle NaiaraSilva, Marta Angélica IossiGonçalves, Marlene Fagundes CarvalhoAndrade, Luciane Sá de2022-09-29T17:15:52Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/34415Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2022-09-29T17:15:52Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Forming the integrality in health concept based on the historical-cultural approach A formação do conceito de integralidade em saúde à luz da abordagem histórico-cultural |
title |
Forming the integrality in health concept based on the historical-cultural approach |
spellingShingle |
Forming the integrality in health concept based on the historical-cultural approach Forming the integrality in health concept based on the historical-cultural approach Camargo, Rosangela Andrade Aukar de Integrality in Health Education Nursing Learning Teaching Integrality in Health Education Nursing Learning Teaching Integralidade em Saúde Educação em Enfermagem Aprendizagem Ensino Integralidade em Saúde Educação em Enfermagem Aprendizagem Ensino Camargo, Rosangela Andrade Aukar de Integrality in Health Education Nursing Learning Teaching Integrality in Health Education Nursing Learning Teaching Integralidade em Saúde Educação em Enfermagem Aprendizagem Ensino Integralidade em Saúde Educação em Enfermagem Aprendizagem Ensino |
title_short |
Forming the integrality in health concept based on the historical-cultural approach |
title_full |
Forming the integrality in health concept based on the historical-cultural approach |
title_fullStr |
Forming the integrality in health concept based on the historical-cultural approach Forming the integrality in health concept based on the historical-cultural approach |
title_full_unstemmed |
Forming the integrality in health concept based on the historical-cultural approach Forming the integrality in health concept based on the historical-cultural approach |
title_sort |
Forming the integrality in health concept based on the historical-cultural approach |
author |
Camargo, Rosangela Andrade Aukar de |
author_facet |
Camargo, Rosangela Andrade Aukar de Camargo, Rosangela Andrade Aukar de Zuelli, Fabiana Maria das Graças Corsi Toneti, Adrielle Naiara Silva, Marta Angélica Iossi Gonçalves, Marlene Fagundes Carvalho Andrade, Luciane Sá de Zuelli, Fabiana Maria das Graças Corsi Toneti, Adrielle Naiara Silva, Marta Angélica Iossi Gonçalves, Marlene Fagundes Carvalho Andrade, Luciane Sá de |
author_role |
author |
author2 |
Zuelli, Fabiana Maria das Graças Corsi Toneti, Adrielle Naiara Silva, Marta Angélica Iossi Gonçalves, Marlene Fagundes Carvalho Andrade, Luciane Sá de |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Camargo, Rosangela Andrade Aukar de Zuelli, Fabiana Maria das Graças Corsi Toneti, Adrielle Naiara Silva, Marta Angélica Iossi Gonçalves, Marlene Fagundes Carvalho Andrade, Luciane Sá de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Integrality in Health Education Nursing Learning Teaching Integrality in Health Education Nursing Learning Teaching Integralidade em Saúde Educação em Enfermagem Aprendizagem Ensino Integralidade em Saúde Educação em Enfermagem Aprendizagem Ensino |
topic |
Integrality in Health Education Nursing Learning Teaching Integrality in Health Education Nursing Learning Teaching Integralidade em Saúde Educação em Enfermagem Aprendizagem Ensino Integralidade em Saúde Educação em Enfermagem Aprendizagem Ensino |
description |
This study analyzed the formation of the concept integrality in health by undergraduate students of the nursing bachelor and licensure course in a historical-cultural approach. This is a qualitative descriptive study, conducted in a public state university, with 24 students. The information was collected through interviews and it generated three categories agreeing with the stages to form a scientific concept, entitled: The initial plurality of the integrality in health concept senses; From generalizations of subjective impressions to concreate attributes; The potential concept or pseudo-concept. The analysis revealed a dialectic process between thoughts and speech. The integrality in health concept evolved from the words “everything” and “whole”, to an association with the Unified Health System principle, to the team work as guide for health practices and organization of services. It is concluded that the formation theory of concepts in the historical-cultural approach, allowed to identify advances and gaps in learning when building knowledge of students. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/34415 10.5216/ree.v17i4.34415 |
url |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/34415 |
identifier_str_mv |
10.5216/ree.v17i4.34415 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/34415/20675 https://revistas.ufg.br/fen/article/view/34415/20676 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Enfermagem https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Enfermagem https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 17 No. 4 (2015); 34415 Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 17 n. 4 (2015); 34415 1518-1944 reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
collection |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
ree.fen@ufg.br |
_version_ |
1822218038003367937 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5216/ree.v17i4.34415 |