Forming the integrality in health concept based on the historical-cultural approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Camargo, Rosangela Andrade Aukar de
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Zuelli, Fabiana Maria das Graças Corsi, Toneti, Adrielle Naiara, Silva, Marta Angélica Iossi, Gonçalves, Marlene Fagundes Carvalho, Andrade, Luciane Sá de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/34415
Resumo: This study analyzed the formation of the concept integrality in health by undergraduate students of the nursing bachelor and licensure course in a historical-cultural approach. This is a qualitative descriptive study, conducted in a public state university, with 24 students. The information was collected through interviews and it generated three categories agreeing with the stages to form a scientific concept, entitled: The initial plurality of the integrality in health concept senses; From generalizations of subjective impressions to concreate attributes; The potential concept or pseudo-concept. The analysis revealed a dialectic process between thoughts and speech. The integrality in health concept evolved from the words “everything” and “whole”, to an association with the Unified Health System principle, to the team work as guide for health practices and organization of services. It is concluded that the formation theory of concepts in the historical-cultural approach, allowed to identify advances and gaps in learning when building knowledge of students.
id UFG-13_5aa805726900cf54eae951683b11211c
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/34415
network_acronym_str UFG-13
network_name_str Revista Eletrônica de Enfermagem
repository_id_str
spelling Forming the integrality in health concept based on the historical-cultural approachA formação do conceito de integralidade em saúde à luz da abordagem histórico-culturalIntegrality in HealthEducationNursingLearningTeachingIntegrality in HealthEducationNursingLearningTeachingIntegralidade em SaúdeEducação em EnfermagemAprendizagemEnsinoIntegralidade em SaúdeEducação em EnfermagemAprendizagemEnsinoThis study analyzed the formation of the concept integrality in health by undergraduate students of the nursing bachelor and licensure course in a historical-cultural approach. This is a qualitative descriptive study, conducted in a public state university, with 24 students. The information was collected through interviews and it generated three categories agreeing with the stages to form a scientific concept, entitled: The initial plurality of the integrality in health concept senses; From generalizations of subjective impressions to concreate attributes; The potential concept or pseudo-concept. The analysis revealed a dialectic process between thoughts and speech. The integrality in health concept evolved from the words “everything” and “whole”, to an association with the Unified Health System principle, to the team work as guide for health practices and organization of services. It is concluded that the formation theory of concepts in the historical-cultural approach, allowed to identify advances and gaps in learning when building knowledge of students.Esta pesquisa analisou a formação do conceito de integralidade em saúde pelo aluno de curso de bacharelado e licenciatura em enfermagem numa abordagem histórico-cultural. Trata-se de uma pesquisa descritiva qualitativa, realizada numa universidade pública estadual, com 24 alunos. As informações coletadas por entrevistas geraram três categorias conforme os estágios de formação do conceito científico, intituladas: A pluralidade inicial dos sentidos do conceito de integralidade em saúde; Das generalizações de impressões subjetivas aos atributos concretos; O conceito potencial ou pseudoconceito. A análise revelou um processo dialético entre pensamento e fala. O conceito de integralidade em saúde evoluiu das palavras tudo e todo, para a associação ao princípio do Sistema Único de Saúde, ao trabalho em equipe como orientador das práticas de saúde e na organização dos serviços. Conclui-se que a teoria de formação de conceitos na abordagem histórico-cultural,  permitiu identificar avanços e lacunas na aprendizagem do aluno na construção do conhecimento.Faculdade de Enfermagem da UFG2015-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/3441510.5216/ree.v17i4.34415Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 17 No. 4 (2015); 34415Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 17 n. 4 (2015); 344151518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporenghttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/34415/20675https://revistas.ufg.br/fen/article/view/34415/20676Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCamargo, Rosangela Andrade Aukar deZuelli, Fabiana Maria das Graças CorsiToneti, Adrielle NaiaraSilva, Marta Angélica IossiGonçalves, Marlene Fagundes CarvalhoAndrade, Luciane Sá de2022-09-29T17:15:52Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/34415Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2022-09-29T17:15:52Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv Forming the integrality in health concept based on the historical-cultural approach
A formação do conceito de integralidade em saúde à luz da abordagem histórico-cultural
title Forming the integrality in health concept based on the historical-cultural approach
spellingShingle Forming the integrality in health concept based on the historical-cultural approach
Camargo, Rosangela Andrade Aukar de
Integrality in Health
Education
Nursing
Learning
Teaching
Integrality in Health
Education
Nursing
Learning
Teaching
Integralidade em Saúde
Educação em Enfermagem
Aprendizagem
Ensino
Integralidade em Saúde
Educação em Enfermagem
Aprendizagem
Ensino
title_short Forming the integrality in health concept based on the historical-cultural approach
title_full Forming the integrality in health concept based on the historical-cultural approach
title_fullStr Forming the integrality in health concept based on the historical-cultural approach
title_full_unstemmed Forming the integrality in health concept based on the historical-cultural approach
title_sort Forming the integrality in health concept based on the historical-cultural approach
author Camargo, Rosangela Andrade Aukar de
author_facet Camargo, Rosangela Andrade Aukar de
Zuelli, Fabiana Maria das Graças Corsi
Toneti, Adrielle Naiara
Silva, Marta Angélica Iossi
Gonçalves, Marlene Fagundes Carvalho
Andrade, Luciane Sá de
author_role author
author2 Zuelli, Fabiana Maria das Graças Corsi
Toneti, Adrielle Naiara
Silva, Marta Angélica Iossi
Gonçalves, Marlene Fagundes Carvalho
Andrade, Luciane Sá de
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Camargo, Rosangela Andrade Aukar de
Zuelli, Fabiana Maria das Graças Corsi
Toneti, Adrielle Naiara
Silva, Marta Angélica Iossi
Gonçalves, Marlene Fagundes Carvalho
Andrade, Luciane Sá de
dc.subject.por.fl_str_mv Integrality in Health
Education
Nursing
Learning
Teaching
Integrality in Health
Education
Nursing
Learning
Teaching
Integralidade em Saúde
Educação em Enfermagem
Aprendizagem
Ensino
Integralidade em Saúde
Educação em Enfermagem
Aprendizagem
Ensino
topic Integrality in Health
Education
Nursing
Learning
Teaching
Integrality in Health
Education
Nursing
Learning
Teaching
Integralidade em Saúde
Educação em Enfermagem
Aprendizagem
Ensino
Integralidade em Saúde
Educação em Enfermagem
Aprendizagem
Ensino
description This study analyzed the formation of the concept integrality in health by undergraduate students of the nursing bachelor and licensure course in a historical-cultural approach. This is a qualitative descriptive study, conducted in a public state university, with 24 students. The information was collected through interviews and it generated three categories agreeing with the stages to form a scientific concept, entitled: The initial plurality of the integrality in health concept senses; From generalizations of subjective impressions to concreate attributes; The potential concept or pseudo-concept. The analysis revealed a dialectic process between thoughts and speech. The integrality in health concept evolved from the words “everything” and “whole”, to an association with the Unified Health System principle, to the team work as guide for health practices and organization of services. It is concluded that the formation theory of concepts in the historical-cultural approach, allowed to identify advances and gaps in learning when building knowledge of students.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/34415
10.5216/ree.v17i4.34415
url https://revistas.ufg.br/fen/article/view/34415
identifier_str_mv 10.5216/ree.v17i4.34415
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/34415/20675
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/34415/20676
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Enfermagem
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Enfermagem
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 17 No. 4 (2015); 34415
Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 17 n. 4 (2015); 34415
1518-1944
reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Revista Eletrônica de Enfermagem
collection Revista Eletrônica de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ree.fen@ufg.br
_version_ 1797049169807933440