The educator nurse in the immediate puerperium in joint accommodation from the Peplau’s perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Amanda Pereira
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Dantas, Janmilli da Costa, Souza, Francisca Marta de Lima Costa, Rodrigues, Iellen Dantas Campos Verdes, Davim, Rejane Marie Barbosa, Silva, Richardson Augusto Rosendo da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/45470
Resumo: A study with a qualitativeapproach aimed to comprehend the learned orientations of puerperiumwomen in joint accommodationand to discuss the actions of the educator nurse from the perspectiveof Peplau’s Theory. Twenty-seven women composed the sample according to the following criteria: to be 18 years or older; to be in puerperium; to have stayed with the baby in a jointaccommodationduring her stay in the maternity. The data collection occurredfrom June to July 2014. After analyzing the interviews, three categories emerged and its subcategories: orientations provided by the nurse about newborn care; orientationsrelated to puerperalwomen care; the memoryof puerperalwomen about received orientations. Results evidence demonstrated listening being the instrument identified as the most used therapeutic action by nurses and the roles developed bythe puerperal women needs, attending to thedynamic of the interpersonal relationship,making themmore autonomous and satisfied in their care.
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spelling The educator nurse in the immediate puerperium in joint accommodation from the Peplau’s perspectiveO enfermeiro educador no puerpério imediato em alojamento conjunto na perspectiva de PeplauPostpartum PeriodRooming-in CareNurse MidwivesNursingNursing TheoryPostpartum PeriodRooming-in CareNurse MidwivesNursingNursing TheoryPeríodo Pós-PartoAlojamento ConjuntoEnfermeira ObstétricaEnfermagemTeoria de EnfermagemPeríodo Pós-PartoAlojamento ConjuntoEnfermeira ObstétricaEnfermagemTeoria de EnfermagemA study with a qualitativeapproach aimed to comprehend the learned orientations of puerperiumwomen in joint accommodationand to discuss the actions of the educator nurse from the perspectiveof Peplau’s Theory. Twenty-seven women composed the sample according to the following criteria: to be 18 years or older; to be in puerperium; to have stayed with the baby in a jointaccommodationduring her stay in the maternity. The data collection occurredfrom June to July 2014. After analyzing the interviews, three categories emerged and its subcategories: orientations provided by the nurse about newborn care; orientationsrelated to puerperalwomen care; the memoryof puerperalwomen about received orientations. Results evidence demonstrated listening being the instrument identified as the most used therapeutic action by nurses and the roles developed bythe puerperal women needs, attending to thedynamic of the interpersonal relationship,making themmore autonomous and satisfied in their care.Estudo com abordagem qualitativa objetivando compreender as orientações apreendidas de puérperas em alojamento conjunto e discutir as ações do enfermeiro educador na perspectiva da Teoria de Peplau. A amostra constou de 27 mulheres enquadradas nos seguintes critérios: idade igual ou maior que 18 anos; estar no puerpério; ter ficado com o bebê em alojamento conjunto durante sua estadia na maternidade. A coleta de dados decorreu de junho a julho de 2014. Após análise das entrevistas emergiram três categorias e suas subcategorias: orientações fornecidas pelo enfermeiro acerca dos cuidados com o recém-nascido; orientações relativas aos cuidados com as puérperas; memória das puérperas acerca das orientações recebidas. A evidência dos resultados demonstrou que a escuta foi instrumento identificado como ação terapêutica mais empregada pelas enfermeiras e os papéis desenvolvidos exercidos de acordo com as necessidades das puérperas, atendendo à dinâmica do relacionamento interpessoal tornando-as mais autônomas e satisfeitas nos seus cuidados.Faculdade de Enfermagem da UFG2018-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/4547010.5216/ree.v20.45470Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 20 (2018); v20a08Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 20 (2018); v20a081518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporenghttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/45470/25708https://revistas.ufg.br/fen/article/view/45470/25709Copyright (c) 2018 Revista Eletrônica de Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Amanda PereiraDantas, Janmilli da CostaSouza, Francisca Marta de Lima CostaRodrigues, Iellen Dantas Campos VerdesDavim, Rejane Marie BarbosaSilva, Richardson Augusto Rosendo da2022-05-18T19:51:21Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/45470Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2022-05-18T19:51:21Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
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