Satisfação de usuários com o acolhimento e classificação de risco em unidades públicas de saúde
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Enfermagem |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fen/article/view/50113 |
Resumo: | The aim of this paper was to evaluate the satisfaction of users of municipal health units who underwent Reception with Risk Assessment and Classification (“AACR”). Cross-sectional, quantitative, descriptive study conducted in four services with AACR provided by nurses, in a capital city of Central-Western Brazil. Data were collected in 2017 with 101 users, using a formwith 44 objective questions about five dimensions: health team, time, facility structure, comfort, and overall assistance. Most of the users were women (54.5%) from 18 to 39 years of age (65.3%), with 10 to 12 years of schooling (58.4%). Over 2/3 were satisfied with the assessed dimensions, but some were indifferent and unsatisfied with all the dimensions. Despite the predominance of satisfied users, it is necessary to rethink the organization and operation of these services and maintain or improve the quality of the positively assessed items and correct the items the users did not consider satisfactory, thus ensuring service excellence. |
id |
UFG-13_b05bfa54dd4c4daff37d6bef5e189974 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/50113 |
network_acronym_str |
UFG-13 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Satisfação de usuários com o acolhimento e classificação de risco em unidades públicas de saúdeConsumer BehaviorEmergency Medical ServicesUser EmbracementEmergency NursingConsumer BehaviorEmergency Medical ServicesUser EmbracementEmergency NursingComportamento do ConsumidorServiços Médicos de EmergênciaAcolhimentoEnfermagem em EmergênciaComportamento do ConsumidorServiços Médicos de EmergênciaAcolhimentoEnfermagem em EmergênciaThe aim of this paper was to evaluate the satisfaction of users of municipal health units who underwent Reception with Risk Assessment and Classification (“AACR”). Cross-sectional, quantitative, descriptive study conducted in four services with AACR provided by nurses, in a capital city of Central-Western Brazil. Data were collected in 2017 with 101 users, using a formwith 44 objective questions about five dimensions: health team, time, facility structure, comfort, and overall assistance. Most of the users were women (54.5%) from 18 to 39 years of age (65.3%), with 10 to 12 years of schooling (58.4%). Over 2/3 were satisfied with the assessed dimensions, but some were indifferent and unsatisfied with all the dimensions. Despite the predominance of satisfied users, it is necessary to rethink the organization and operation of these services and maintain or improve the quality of the positively assessed items and correct the items the users did not consider satisfactory, thus ensuring service excellence.O objetivo foi avaliar a satisfação dos usuários de unidades municipais de saúde que realizam Acolhimento com Avaliação e Classificação de Risco (AACR). Estudo descritivo transversal, quantitativo, realizado em quatro serviços com AACR realizado por enfermeiro, em capital do Centro-Oeste do Brasil. Dados colhidos em 2017 com 101 usuários, usando formulário com 44 perguntas objetivas sobre cinco dimensões: equipe de saúde, tempo, estrutura física, conforto e atendimento em geral. Predominaram mulheres (54,5%), idade de 18 a 39 anos (65,3%) e 10 a 12 anos de escolaridade (58,4%). Mais de 2/3 estavam satisfeitos com as dimensões avaliadas, mas houve usuários indiferentes e insatisfeitos em todas. Apesar da predominância de usuários satisfeitos, é necessário repensar a organização e funcionamento dos serviços, trabalhando tanto para manter ou melhorar a qualidade do que foi avaliado positivamente, quanto para corrigir o que ainda não está bom para usuários insatisfeitos, visando a excelência do atendimento.Faculdade de Enfermagem da UFG2018-11-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/5011310.5216/ree.v20.50113Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 20 (2018); v20a24Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 20 (2018); v20a241518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporenghttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/50113/26614https://revistas.ufg.br/fen/article/view/50113/26615Copyright (c) 2018 Revista Eletrônica de Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Lana AiresCésar, Flaviane Cristina RochaIzidoro, Livia Cristina de ResendeCabral, Karynne BorgesSantos, Leidiene FerreiraBrasil, Virginia ViscondeOliveira, Lizete Malagoni de Almeida Cavalcante2022-05-18T20:17:53Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/50113Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2022-05-18T20:17:53Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Satisfação de usuários com o acolhimento e classificação de risco em unidades públicas de saúde |
title |
Satisfação de usuários com o acolhimento e classificação de risco em unidades públicas de saúde |
spellingShingle |
Satisfação de usuários com o acolhimento e classificação de risco em unidades públicas de saúde Marques, Lana Aires Consumer Behavior Emergency Medical Services User Embracement Emergency Nursing Consumer Behavior Emergency Medical Services User Embracement Emergency Nursing Comportamento do Consumidor Serviços Médicos de Emergência Acolhimento Enfermagem em Emergência Comportamento do Consumidor Serviços Médicos de Emergência Acolhimento Enfermagem em Emergência |
title_short |
Satisfação de usuários com o acolhimento e classificação de risco em unidades públicas de saúde |
title_full |
Satisfação de usuários com o acolhimento e classificação de risco em unidades públicas de saúde |
title_fullStr |
Satisfação de usuários com o acolhimento e classificação de risco em unidades públicas de saúde |
title_full_unstemmed |
Satisfação de usuários com o acolhimento e classificação de risco em unidades públicas de saúde |
title_sort |
Satisfação de usuários com o acolhimento e classificação de risco em unidades públicas de saúde |
author |
Marques, Lana Aires |
author_facet |
Marques, Lana Aires César, Flaviane Cristina Rocha Izidoro, Livia Cristina de Resende Cabral, Karynne Borges Santos, Leidiene Ferreira Brasil, Virginia Visconde Oliveira, Lizete Malagoni de Almeida Cavalcante |
author_role |
author |
author2 |
César, Flaviane Cristina Rocha Izidoro, Livia Cristina de Resende Cabral, Karynne Borges Santos, Leidiene Ferreira Brasil, Virginia Visconde Oliveira, Lizete Malagoni de Almeida Cavalcante |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques, Lana Aires César, Flaviane Cristina Rocha Izidoro, Livia Cristina de Resende Cabral, Karynne Borges Santos, Leidiene Ferreira Brasil, Virginia Visconde Oliveira, Lizete Malagoni de Almeida Cavalcante |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Consumer Behavior Emergency Medical Services User Embracement Emergency Nursing Consumer Behavior Emergency Medical Services User Embracement Emergency Nursing Comportamento do Consumidor Serviços Médicos de Emergência Acolhimento Enfermagem em Emergência Comportamento do Consumidor Serviços Médicos de Emergência Acolhimento Enfermagem em Emergência |
topic |
Consumer Behavior Emergency Medical Services User Embracement Emergency Nursing Consumer Behavior Emergency Medical Services User Embracement Emergency Nursing Comportamento do Consumidor Serviços Médicos de Emergência Acolhimento Enfermagem em Emergência Comportamento do Consumidor Serviços Médicos de Emergência Acolhimento Enfermagem em Emergência |
description |
The aim of this paper was to evaluate the satisfaction of users of municipal health units who underwent Reception with Risk Assessment and Classification (“AACR”). Cross-sectional, quantitative, descriptive study conducted in four services with AACR provided by nurses, in a capital city of Central-Western Brazil. Data were collected in 2017 with 101 users, using a formwith 44 objective questions about five dimensions: health team, time, facility structure, comfort, and overall assistance. Most of the users were women (54.5%) from 18 to 39 years of age (65.3%), with 10 to 12 years of schooling (58.4%). Over 2/3 were satisfied with the assessed dimensions, but some were indifferent and unsatisfied with all the dimensions. Despite the predominance of satisfied users, it is necessary to rethink the organization and operation of these services and maintain or improve the quality of the positively assessed items and correct the items the users did not consider satisfactory, thus ensuring service excellence. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/50113 10.5216/ree.v20.50113 |
url |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/50113 |
identifier_str_mv |
10.5216/ree.v20.50113 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/50113/26614 https://revistas.ufg.br/fen/article/view/50113/26615 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Eletrônica de Enfermagem https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Eletrônica de Enfermagem https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 20 (2018); v20a24 Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 20 (2018); v20a24 1518-1944 reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
collection |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
ree.fen@ufg.br |
_version_ |
1797049171633504256 |