Teacher’s expectations about the teaching of care in mental health
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Enfermagem |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fen/article/view/7075 |
Resumo: | Objective: The present study has for objective to detach the expectations of professors of psychiatric nursing on the education of the care in mental health. Methodology: The methodological boarding is qualitative and descriptive-analytical, in which the half-structuralized interviews had been used as instruments for the collection of data applied the 03 (three) professors, in 2001. Results: It was observed in the results that the professors emphasize the necessity of the humanization of the attendance in mental health, centered in a paradigm of the psychiatric reform. Conclusion: We concluded that the context of teaching-learning of mental health has been suffering influence of approaches as the psychoanalysis, the collective health and the relationship interpessoal. |
id |
UFG-13_c455de8da1538743e4dbbf3f54e97fc2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/7075 |
network_acronym_str |
UFG-13 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher’s expectations about the teaching of care in mental healthExpectativas de docentes sobre la enseñanza del cuidado en salud mentalExpectativas de docentes sobre o ensino do cuidado em saúde mentalMental healthTeachingNursing.Salud mentalEnseñanzaEnfermería.Saúde mentalEnsinoEnfermagem.Objective: The present study has for objective to detach the expectations of professors of psychiatric nursing on the education of the care in mental health. Methodology: The methodological boarding is qualitative and descriptive-analytical, in which the half-structuralized interviews had been used as instruments for the collection of data applied the 03 (three) professors, in 2001. Results: It was observed in the results that the professors emphasize the necessity of the humanization of the attendance in mental health, centered in a paradigm of the psychiatric reform. Conclusion: We concluded that the context of teaching-learning of mental health has been suffering influence of approaches as the psychoanalysis, the collective health and the relationship interpessoal. Objetivo: Este estudio objetiva destacar expectativas de los docentes de enfermería psiquiátrica sobre la enseñanza del cuidado en salud mental. Metodología: El abordaje metodológica utilizada fue la cualitativa y descriptiva-analítica, por la que se ha utilizado como instrumentos de coleta de datos entrevistas parcialmente estructuradas aplicadas a tres docentes, en 2001. Resultados: Se ha observado en los resultados que los docentes enfatizan la necesidad de la humanización de la atención en salud mental, centrado en un paradigma de la reforma psiquiátrica. Conclusión: Concluimos que el contexto de enseñanza-aprender de salud mental ha sido influenciada de abordajes como el psicoanálisis, la salud colectiva y las relaciones interpersonales.Objetivo: O presente estudo tem por objetivo analisar as expectativas de docentes de enfermagem psiquiátrica sobre o ensino do cuidado em saúde mental. Metodologia: A abordagem metodológica é qualitativa e descritiva-analítica, na qual foram utilizados como instrumento para a coleta de dados a entrevista semi-estruturada e em profundidade aplicada a 03 (três) docentes, em 2001. Resultados: Observamos nos resultados que os docentes enfatizam a necessidade da humanização do atendimento em saúde mental, centrado em um paradigma da reforma psiquiátrica. Conclusão: Concluímos que o contexto de ensino-aprendizagem de saúde mental tem sofrido influência de abordagens como a psicanálise, a saúde coletiva e o relacionamento interpessoal.Faculdade de Enfermagem da UFG2009-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/707510.5216/ree.v8i3.7075Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 8 No. 3 (2006)Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 8 n. 3 (2006)1518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/7075/5006Kantorski, Luciane PradoPinho, Leandro Barbosa deSaeki, ToyokoSouza, Maria Conceição Bernardo de Mello einfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-04-12T17:21:30Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/7075Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2016-04-12T17:21:30Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher’s expectations about the teaching of care in mental health Expectativas de docentes sobre la enseñanza del cuidado en salud mental Expectativas de docentes sobre o ensino do cuidado em saúde mental |
title |
Teacher’s expectations about the teaching of care in mental health |
spellingShingle |
Teacher’s expectations about the teaching of care in mental health Kantorski, Luciane Prado Mental health Teaching Nursing. Salud mental Enseñanza Enfermería. Saúde mental Ensino Enfermagem. |
title_short |
Teacher’s expectations about the teaching of care in mental health |
title_full |
Teacher’s expectations about the teaching of care in mental health |
title_fullStr |
Teacher’s expectations about the teaching of care in mental health |
title_full_unstemmed |
Teacher’s expectations about the teaching of care in mental health |
title_sort |
Teacher’s expectations about the teaching of care in mental health |
author |
Kantorski, Luciane Prado |
author_facet |
Kantorski, Luciane Prado Pinho, Leandro Barbosa de Saeki, Toyoko Souza, Maria Conceição Bernardo de Mello e |
author_role |
author |
author2 |
Pinho, Leandro Barbosa de Saeki, Toyoko Souza, Maria Conceição Bernardo de Mello e |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kantorski, Luciane Prado Pinho, Leandro Barbosa de Saeki, Toyoko Souza, Maria Conceição Bernardo de Mello e |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mental health Teaching Nursing. Salud mental Enseñanza Enfermería. Saúde mental Ensino Enfermagem. |
topic |
Mental health Teaching Nursing. Salud mental Enseñanza Enfermería. Saúde mental Ensino Enfermagem. |
description |
Objective: The present study has for objective to detach the expectations of professors of psychiatric nursing on the education of the care in mental health. Methodology: The methodological boarding is qualitative and descriptive-analytical, in which the half-structuralized interviews had been used as instruments for the collection of data applied the 03 (three) professors, in 2001. Results: It was observed in the results that the professors emphasize the necessity of the humanization of the attendance in mental health, centered in a paradigm of the psychiatric reform. Conclusion: We concluded that the context of teaching-learning of mental health has been suffering influence of approaches as the psychoanalysis, the collective health and the relationship interpessoal. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/7075 10.5216/ree.v8i3.7075 |
url |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/7075 |
identifier_str_mv |
10.5216/ree.v8i3.7075 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/7075/5006 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 8 No. 3 (2006) Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 8 n. 3 (2006) 1518-1944 reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
collection |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
ree.fen@ufg.br |
_version_ |
1797049165800275968 |