Teacher’s expectations about the teaching of care in mental health

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kantorski, Luciane Prado
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Pinho, Leandro Barbosa de, Saeki, Toyoko, Souza, Maria Conceição Bernardo de Mello e
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/7075
Resumo: Objective: The present study has for objective to detach the expectations of professors of psychiatric nursing on the education of the care in mental health. Methodology: The methodological boarding is qualitative and descriptive-analytical, in which the half-structuralized interviews had been used as instruments for the collection of data applied the 03 (three) professors, in 2001. Results: It was observed in the results that the professors emphasize the necessity of the humanization of the attendance in mental health, centered in a paradigm of the psychiatric reform. Conclusion: We concluded that the context of teaching-learning of mental health has been suffering influence of approaches as the psychoanalysis, the collective health and the relationship interpessoal.
id UFG-13_c455de8da1538743e4dbbf3f54e97fc2
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/7075
network_acronym_str UFG-13
network_name_str Revista Eletrônica de Enfermagem
repository_id_str
spelling Teacher’s expectations about the teaching of care in mental healthExpectativas de docentes sobre la enseñanza del cuidado en salud mentalExpectativas de docentes sobre o ensino do cuidado em saúde mentalMental healthTeachingNursing.Salud mentalEnseñanzaEnfermería.Saúde mentalEnsinoEnfermagem.Objective: The present study has for objective to detach the expectations of professors of psychiatric nursing on the education of the care in mental health. Methodology: The methodological boarding is qualitative and descriptive-analytical, in which the half-structuralized interviews had been used as instruments for the collection of data applied the 03 (three) professors, in 2001. Results: It was observed in the results that the professors emphasize the necessity of the humanization of the attendance in mental health, centered in a paradigm of the psychiatric reform. Conclusion: We concluded that the context of teaching-learning of mental health has been suffering influence of approaches as the psychoanalysis, the collective health and the relationship interpessoal. Objetivo: Este estudio objetiva destacar expectativas de los docentes de enfermería psiquiátrica sobre la enseñanza del cuidado en salud mental. Metodología: El abordaje metodológica utilizada fue la cualitativa y descriptiva-analítica, por la que se ha utilizado como instrumentos de coleta de datos entrevistas parcialmente estructuradas aplicadas a tres docentes, en 2001. Resultados: Se ha observado en los resultados que los docentes enfatizan la necesidad de la humanización de la atención en salud mental, centrado en un paradigma de la reforma psiquiátrica. Conclusión: Concluimos que el contexto de enseñanza-aprender de salud mental ha sido influenciada de abordajes como el psicoanálisis, la salud colectiva y las relaciones interpersonales.Objetivo: O presente estudo tem por objetivo analisar as expectativas de docentes de enfermagem psiquiátrica sobre o ensino do cuidado em saúde mental. Metodologia: A abordagem metodológica é qualitativa e descritiva-analítica, na qual foram utilizados como instrumento para a coleta de dados a entrevista semi-estruturada e em profundidade aplicada a 03 (três) docentes, em 2001. Resultados: Observamos nos resultados que os docentes enfatizam a necessidade da humanização do atendimento em saúde mental, centrado em um paradigma da reforma psiquiátrica. Conclusão: Concluímos que o contexto de ensino-aprendizagem de saúde mental tem sofrido influência de abordagens como a psicanálise, a saúde coletiva e o relacionamento interpessoal.Faculdade de Enfermagem da UFG2009-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/707510.5216/ree.v8i3.7075Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 8 No. 3 (2006)Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 8 n. 3 (2006)1518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/7075/5006Kantorski, Luciane PradoPinho, Leandro Barbosa deSaeki, ToyokoSouza, Maria Conceição Bernardo de Mello einfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-04-12T17:21:30Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/7075Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2016-04-12T17:21:30Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher’s expectations about the teaching of care in mental health
Expectativas de docentes sobre la enseñanza del cuidado en salud mental
Expectativas de docentes sobre o ensino do cuidado em saúde mental
title Teacher’s expectations about the teaching of care in mental health
spellingShingle Teacher’s expectations about the teaching of care in mental health
Kantorski, Luciane Prado
Mental health
Teaching
Nursing.
Salud mental
Enseñanza
Enfermería.
Saúde mental
Ensino
Enfermagem.
title_short Teacher’s expectations about the teaching of care in mental health
title_full Teacher’s expectations about the teaching of care in mental health
title_fullStr Teacher’s expectations about the teaching of care in mental health
title_full_unstemmed Teacher’s expectations about the teaching of care in mental health
title_sort Teacher’s expectations about the teaching of care in mental health
author Kantorski, Luciane Prado
author_facet Kantorski, Luciane Prado
Pinho, Leandro Barbosa de
Saeki, Toyoko
Souza, Maria Conceição Bernardo de Mello e
author_role author
author2 Pinho, Leandro Barbosa de
Saeki, Toyoko
Souza, Maria Conceição Bernardo de Mello e
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kantorski, Luciane Prado
Pinho, Leandro Barbosa de
Saeki, Toyoko
Souza, Maria Conceição Bernardo de Mello e
dc.subject.por.fl_str_mv Mental health
Teaching
Nursing.
Salud mental
Enseñanza
Enfermería.
Saúde mental
Ensino
Enfermagem.
topic Mental health
Teaching
Nursing.
Salud mental
Enseñanza
Enfermería.
Saúde mental
Ensino
Enfermagem.
description Objective: The present study has for objective to detach the expectations of professors of psychiatric nursing on the education of the care in mental health. Methodology: The methodological boarding is qualitative and descriptive-analytical, in which the half-structuralized interviews had been used as instruments for the collection of data applied the 03 (three) professors, in 2001. Results: It was observed in the results that the professors emphasize the necessity of the humanization of the attendance in mental health, centered in a paradigm of the psychiatric reform. Conclusion: We concluded that the context of teaching-learning of mental health has been suffering influence of approaches as the psychoanalysis, the collective health and the relationship interpessoal.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/7075
10.5216/ree.v8i3.7075
url https://revistas.ufg.br/fen/article/view/7075
identifier_str_mv 10.5216/ree.v8i3.7075
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/7075/5006
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 8 No. 3 (2006)
Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 8 n. 3 (2006)
1518-1944
reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Revista Eletrônica de Enfermagem
collection Revista Eletrônica de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ree.fen@ufg.br
_version_ 1797049165800275968