Construction of evaluation indicators of the learning process for a nursing course
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Enfermagem |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fen/article/view/22959 |
Resumo: | The objective of this study was to build process assessment indicators for a nursing undergraduate course. The indicators were validated after three stages of a consensus conference, developed by experts based on an initial matrix with 209 indicators, in four areas of competence of the course. The analysis, performed with the mean and standard deviation of each indicator, led to the final matrix, comprising 87 indicators. The experts agreed that all indicators should be in the four stages of the nursing course program, considering the degree of autonomy of the undergraduate in each stage, and the fact that it is an integrated course, oriented by competences. The indicators may support local managers in the process assessment of the nursing course, as well as help other course managers in the health area use a program oriented by competences and active learning and teaching methodologies. |
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Construction of evaluation indicators of the learning process for a nursing courseConstrucción de indicadores de evaluación del proceso de aprendizaje para un curso de enfermeríaConstrução de indicadores de avaliação de processo de aprendizagem para um curso de enfermagemEducationNursingConsensus Development ConferenceCompetency-Based EducationEducationNursingConsensus Development ConferenceCompetency-Based EducationEducación en EnfermeríaConferencia de ConsensoEducación Basada en CompetenciasEducación en EnfermeríaConferencia de ConsensoEducación Basada en CompetenciasEducação em EnfermagemConferência de ConsensoEducação Baseada em CompetênciasEducação em EnfermagemConferência de ConsensoEducação Baseada em CompetênciasThe objective of this study was to build process assessment indicators for a nursing undergraduate course. The indicators were validated after three stages of a consensus conference, developed by experts based on an initial matrix with 209 indicators, in four areas of competence of the course. The analysis, performed with the mean and standard deviation of each indicator, led to the final matrix, comprising 87 indicators. The experts agreed that all indicators should be in the four stages of the nursing course program, considering the degree of autonomy of the undergraduate in each stage, and the fact that it is an integrated course, oriented by competences. The indicators may support local managers in the process assessment of the nursing course, as well as help other course managers in the health area use a program oriented by competences and active learning and teaching methodologies.Se objetivó construir indicadores de evaluación de proceso para un curso de grado de enfermería. Conferencia de Consenso, realizada por especialistas a partir de matriz inicial incluyendo 209 indicadores en cuatro áreas de competencia del curso, que luego de tres etapas de conferencia validaron los indicadores. El análisis realizado con el promedio y el desvío estándar de cada indicador determinó la matriz final, que contempló 87 indicadores. Los especialistas concordaron en que todos los indicadores deberían constar en las cuatro series del Curso de Enfermería, considerándose el grado de autonomía del estudiante en cada serie por ser un programa integrado y orientado por competencia. Los indicadores podrán ayudar a administradores locales en la evaluación de proceso del Curso de Enfermería, y también ofrecerlo a otros gestores de cursos del área de salud que utilicen un programa por competencia y metodologías activas de enseñanza y aprendizaje.O objetivo foi construir indicadores de avaliação de processo para um curso de graduação de enfermagem. Conferência de Consenso, realizada por especialistas a partir de matriz inicial, contendo 209 indicadores em quatro áreas de competência do curso que, após três etapas de conferência, validaram os indicadores. A análise realizada com a média e o desvio padrão de cada indicador levou à matriz final que contemplou 87 indicadores. Os especialistas concordaram que todos os indicadores deveriam constar nas quatro séries do Curso de Enfermagem, considerando-se o grau de autonomia do estudante em cada série, por ser um currículo integrado e orientado por competência. Os indicadores poderão subsidiar gestores locais na avaliação de processo do Curso de Enfermagem, mas também são indicados a outros gestores de cursos da área da saúde que utilizem um currículo por competência e metodologias ativas de ensino e aprendizagem.Faculdade de Enfermagem da UFG2015-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/2295910.5216/ree.v17i1.22959Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 17 No. 1 (2015); 51-9Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 17 n. 1 (2015); 51-91518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporenghttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/22959/18945https://revistas.ufg.br/fen/article/view/22959/20821Braccialli, Luzmarina Aparecida DorettoFrancisco, Anete MariaMoraes, Magali Aparecida Alves deCarvalho, Maria Helena Ribeiro deMarvulo, Marilda Marques LucianoAlmeida Filho, Odilon Marques deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-24T21:24:30Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/22959Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2019-09-24T21:24:30Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
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