The nursing formation on the view of education: reflections and challenges for the future
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41312 |
Resumo: | The present article proposes to show a reflection in the nurse's formation on the point of view of educators, philosophers and contemporary researchers. Moacir Gadotti, Edgar Morin e Philippe Perrenoud's theories and reflections were used, as well as the four pillars of the contemporary education, presented in the Delors Account. The adoption of tools like learning to know, learning to do, learning to be and learning to live together as well as the competences abording, are indispensable devices in the formation of professionals in the modern world. It is believed that in incorporating these new dimensions to the nurse's formation, it will be possible to untie the notts that are to be overcome in the conformation of critic nursing professionals, competent and agents of social transformation. |
id |
USP-24_4bdf7e5781a79da6cb3fcbedd1092014 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/41312 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The nursing formation on the view of education: reflections and challenges for the futureLa formación de enfermería en la perspectiva de la educación: reflexiones y desafios hacia el futuroA formação da enfermeira na perspectiva da educação: reflexões e desafios para o futuroNursingEducationnursingCompetency based educationEnfermagemEducação em enfermagemEducação baseada em competênciasEnfermeriaEducación en enfermeríaEducación basada en competenciasThe present article proposes to show a reflection in the nurse's formation on the point of view of educators, philosophers and contemporary researchers. Moacir Gadotti, Edgar Morin e Philippe Perrenoud's theories and reflections were used, as well as the four pillars of the contemporary education, presented in the Delors Account. The adoption of tools like learning to know, learning to do, learning to be and learning to live together as well as the competences abording, are indispensable devices in the formation of professionals in the modern world. It is believed that in incorporating these new dimensions to the nurse's formation, it will be possible to untie the notts that are to be overcome in the conformation of critic nursing professionals, competent and agents of social transformation.El presente artículo se propone mostrar una reflexión sobre la formación de la enfermera en la visión de los educadores, filósofos y estudiosos contemporáneos. Fueron utilizadas referencias de Moacir Gadotti, Edgar Morin e Philippe Perrenoud, así como los cuatro pilares de la educación contemporánea, presentados en el Informe Delors. La adopción de herramientas como, aprender a conocer, aprender a hacer, aprender a ser y aprender a vivir juntos, así como el abordaje por competencias, son instrumentos indispensables a la formación del profesional del mundo moderno. Se piensa que al incorporar estas nuevas dimensiones en la formación de la enfermera, se aclararan las dificultades que podrán ser superadas en la conformación de un profesional de Enfermería crítico, competente y agente de transformación social.O presente artigo se propõe a apresentar uma reflexão sobre a formação da enfermeira na ótica de educadores, filósofos e estudiosos contemporâneos. Foram utilizados os referenciais de Moacir Gadotti, Edgar Morin e Philippe Perrenoud, bem como os quatro pilares da educação contemporânea, apresentados no Relatório Delors. A adoção de ferramentas como, aprender a conhecer, aprender a fazer, aprender a viver juntos e aprender a ser, bem como a abordagem por competências, são instrumentos indispensáveis à formação do profissional do mundo moderno. Acredita-se que ao serem incorporadas estas novas dimensões à formação da enfermeira, se desvelarão os nós a serem superados na conformação de um profissional de Enfermagem crítico, competente e agente de transformação social.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2002-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4131210.1590/S0080-62342002000400006Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 36 n. 4 (2002); 332-337Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 36 No. 4 (2002); 332-337Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 36 Núm. 4 (2002); 332-3371980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41312/44879http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFaustino, Regina Lúcia HerculanoEgry, Emiko Yoshikawa2012-08-31T19:01:06Zoai:revistas.usp.br:article/41312Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-31T19:01:06Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The nursing formation on the view of education: reflections and challenges for the future La formación de enfermería en la perspectiva de la educación: reflexiones y desafios hacia el futuro A formação da enfermeira na perspectiva da educação: reflexões e desafios para o futuro |
title |
The nursing formation on the view of education: reflections and challenges for the future |
spellingShingle |
The nursing formation on the view of education: reflections and challenges for the future Faustino, Regina Lúcia Herculano Nursing Education nursing Competency based education Enfermagem Educação em enfermagem Educação baseada em competências Enfermeria Educación en enfermería Educación basada en competencias |
title_short |
The nursing formation on the view of education: reflections and challenges for the future |
title_full |
The nursing formation on the view of education: reflections and challenges for the future |
title_fullStr |
The nursing formation on the view of education: reflections and challenges for the future |
title_full_unstemmed |
The nursing formation on the view of education: reflections and challenges for the future |
title_sort |
The nursing formation on the view of education: reflections and challenges for the future |
author |
Faustino, Regina Lúcia Herculano |
author_facet |
Faustino, Regina Lúcia Herculano Egry, Emiko Yoshikawa |
author_role |
author |
author2 |
Egry, Emiko Yoshikawa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Faustino, Regina Lúcia Herculano Egry, Emiko Yoshikawa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nursing Education nursing Competency based education Enfermagem Educação em enfermagem Educação baseada em competências Enfermeria Educación en enfermería Educación basada en competencias |
topic |
Nursing Education nursing Competency based education Enfermagem Educação em enfermagem Educação baseada em competências Enfermeria Educación en enfermería Educación basada en competencias |
description |
The present article proposes to show a reflection in the nurse's formation on the point of view of educators, philosophers and contemporary researchers. Moacir Gadotti, Edgar Morin e Philippe Perrenoud's theories and reflections were used, as well as the four pillars of the contemporary education, presented in the Delors Account. The adoption of tools like learning to know, learning to do, learning to be and learning to live together as well as the competences abording, are indispensable devices in the formation of professionals in the modern world. It is believed that in incorporating these new dimensions to the nurse's formation, it will be possible to untie the notts that are to be overcome in the conformation of critic nursing professionals, competent and agents of social transformation. |
publishDate |
2002 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2002-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41312 10.1590/S0080-62342002000400006 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41312 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342002000400006 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41312/44879 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 36 n. 4 (2002); 332-337 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 36 No. 4 (2002); 332-337 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 36 Núm. 4 (2002); 332-337 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221731539910656 |