Teaching and learning processes of nursing students about HIV/aids management

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Catoia, Erika Aparecida
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Mesquita, Tais Regina, Mesquita, Elis Regina, Lopes, Livia Maria, Reis, Renata Karina, Camargo, Rosangela Andrade Aukar, Villa, Tereza Cristina Scatena, Monroe, Aline Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/26914
Resumo: The study aimed to analyze teaching-learning processes related to HIV/aids through students of the last year of the nursing undergraduate course in a superior public educational institution. A descriptive quantitative study that used a self-reported instrument with sociodemographic variables, questions about teaching opportunities related to the theme and deepening of the content addressed. Descriptive techniques were used for data analysis. Eighty-four students participated in the study, from those 51,2% did not  have theoretic classes about the theme, however, 57,1% affirmed to have contact with the subject in practice. In general, teaching presented fragilities. When facing challenges and advances in the complex universe of the condition, it is primordial to rethink educational processes in nursing training, as this professional is responsible for care management of people living with HIV/aids. Results provided elements for reflection of the nursing teaching reality about the disease.
id UFG-13_f13a5da10ead905fead84a7fac7c7bc0
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/26914
network_acronym_str UFG-13
network_name_str Revista Eletrônica de Enfermagem
repository_id_str
spelling Teaching and learning processes of nursing students about HIV/aids managementO processo de ensino e aprendizagem de estudantes de enfermagem sobre o manejo do HIV/aidsHIVAcquired Immunodeficiency SyndromeEducationNursingStudentsHIVAcquired Immunodeficiency SyndromeEducationNursingStudentsHIVSíndrome da Imunodeficiência AdquiridaEducação em EnfermagemEstudantes de EnfermagemHIVSíndrome da Imunodeficiência AdquiridaEducação em EnfermagemEstudantes de EnfermagemThe study aimed to analyze teaching-learning processes related to HIV/aids through students of the last year of the nursing undergraduate course in a superior public educational institution. A descriptive quantitative study that used a self-reported instrument with sociodemographic variables, questions about teaching opportunities related to the theme and deepening of the content addressed. Descriptive techniques were used for data analysis. Eighty-four students participated in the study, from those 51,2% did not  have theoretic classes about the theme, however, 57,1% affirmed to have contact with the subject in practice. In general, teaching presented fragilities. When facing challenges and advances in the complex universe of the condition, it is primordial to rethink educational processes in nursing training, as this professional is responsible for care management of people living with HIV/aids. Results provided elements for reflection of the nursing teaching reality about the disease.O estudo objetivou analisar os processos de ensino e aprendizagem relacionados ao HIV/aids pelos alunos do último ano dos cursos de enfermagem de uma instituição pública de ensino superior. Estudo descritivo de abordagem quantitativa, que utilizou um instrumento autoaplicável contendo variáveis sociodemográficas; questões sobre oportunidades de ensino sobre o tema e aprofundamento dos conteúdos abordados. Para a análise dos dados utilizou-se técnicas descritivas. Participaram do estudo, 84 alunos, dos quais 51,2% não tiveram aulas teóricas sobre o tema, entretanto, 57,1% afirmaram contato com o assunto em situações na prática. De modo geral o ensino apresentou fragilidades. Frente aos desafios e avanços no complexo universo do agravo é primordial repensar os processos educacionais na formação do enfermeiro, posto que este profissional responsabiliza-se pela gestão do cuidado às pessoas que vivem com HIV/aids. Os resultados encontrados fornecem elementos para reflexão sobre a realidade do ensino em enfermagem sobre o agravo. Faculdade de Enfermagem da UFG2015-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/2691410.5216/ree.v17i3.26914Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 17 No. 3 (2015); 26914Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 17 n. 3 (2015); 269141518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporenghttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/26914/20747https://revistas.ufg.br/fen/article/view/26914/20748Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCatoia, Erika AparecidaMesquita, Tais ReginaMesquita, Elis ReginaLopes, Livia MariaReis, Renata KarinaCamargo, Rosangela Andrade AukarVilla, Tereza Cristina ScatenaMonroe, Aline Aparecida2022-09-29T17:32:23Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/26914Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2022-09-29T17:32:23Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching and learning processes of nursing students about HIV/aids management
O processo de ensino e aprendizagem de estudantes de enfermagem sobre o manejo do HIV/aids
title Teaching and learning processes of nursing students about HIV/aids management
spellingShingle Teaching and learning processes of nursing students about HIV/aids management
Catoia, Erika Aparecida
HIV
Acquired Immunodeficiency Syndrome
Education
Nursing
Students
HIV
Acquired Immunodeficiency Syndrome
Education
Nursing
Students
HIV
Síndrome da Imunodeficiência Adquirida
Educação em Enfermagem
Estudantes de Enfermagem
HIV
Síndrome da Imunodeficiência Adquirida
Educação em Enfermagem
Estudantes de Enfermagem
title_short Teaching and learning processes of nursing students about HIV/aids management
title_full Teaching and learning processes of nursing students about HIV/aids management
title_fullStr Teaching and learning processes of nursing students about HIV/aids management
title_full_unstemmed Teaching and learning processes of nursing students about HIV/aids management
title_sort Teaching and learning processes of nursing students about HIV/aids management
author Catoia, Erika Aparecida
author_facet Catoia, Erika Aparecida
Mesquita, Tais Regina
Mesquita, Elis Regina
Lopes, Livia Maria
Reis, Renata Karina
Camargo, Rosangela Andrade Aukar
Villa, Tereza Cristina Scatena
Monroe, Aline Aparecida
author_role author
author2 Mesquita, Tais Regina
Mesquita, Elis Regina
Lopes, Livia Maria
Reis, Renata Karina
Camargo, Rosangela Andrade Aukar
Villa, Tereza Cristina Scatena
Monroe, Aline Aparecida
author2_role author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Catoia, Erika Aparecida
Mesquita, Tais Regina
Mesquita, Elis Regina
Lopes, Livia Maria
Reis, Renata Karina
Camargo, Rosangela Andrade Aukar
Villa, Tereza Cristina Scatena
Monroe, Aline Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv HIV
Acquired Immunodeficiency Syndrome
Education
Nursing
Students
HIV
Acquired Immunodeficiency Syndrome
Education
Nursing
Students
HIV
Síndrome da Imunodeficiência Adquirida
Educação em Enfermagem
Estudantes de Enfermagem
HIV
Síndrome da Imunodeficiência Adquirida
Educação em Enfermagem
Estudantes de Enfermagem
topic HIV
Acquired Immunodeficiency Syndrome
Education
Nursing
Students
HIV
Acquired Immunodeficiency Syndrome
Education
Nursing
Students
HIV
Síndrome da Imunodeficiência Adquirida
Educação em Enfermagem
Estudantes de Enfermagem
HIV
Síndrome da Imunodeficiência Adquirida
Educação em Enfermagem
Estudantes de Enfermagem
description The study aimed to analyze teaching-learning processes related to HIV/aids through students of the last year of the nursing undergraduate course in a superior public educational institution. A descriptive quantitative study that used a self-reported instrument with sociodemographic variables, questions about teaching opportunities related to the theme and deepening of the content addressed. Descriptive techniques were used for data analysis. Eighty-four students participated in the study, from those 51,2% did not  have theoretic classes about the theme, however, 57,1% affirmed to have contact with the subject in practice. In general, teaching presented fragilities. When facing challenges and advances in the complex universe of the condition, it is primordial to rethink educational processes in nursing training, as this professional is responsible for care management of people living with HIV/aids. Results provided elements for reflection of the nursing teaching reality about the disease.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/26914
10.5216/ree.v17i3.26914
url https://revistas.ufg.br/fen/article/view/26914
identifier_str_mv 10.5216/ree.v17i3.26914
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/26914/20747
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/26914/20748
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Enfermagem
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Enfermagem
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 17 No. 3 (2015); 26914
Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 17 n. 3 (2015); 26914
1518-1944
reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Revista Eletrônica de Enfermagem
collection Revista Eletrônica de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ree.fen@ufg.br
_version_ 1797049169191370752