Teaching and learning processes of nursing students about HIV/aids management
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Enfermagem |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fen/article/view/26914 |
Resumo: | The study aimed to analyze teaching-learning processes related to HIV/aids through students of the last year of the nursing undergraduate course in a superior public educational institution. A descriptive quantitative study that used a self-reported instrument with sociodemographic variables, questions about teaching opportunities related to the theme and deepening of the content addressed. Descriptive techniques were used for data analysis. Eighty-four students participated in the study, from those 51,2% did not have theoretic classes about the theme, however, 57,1% affirmed to have contact with the subject in practice. In general, teaching presented fragilities. When facing challenges and advances in the complex universe of the condition, it is primordial to rethink educational processes in nursing training, as this professional is responsible for care management of people living with HIV/aids. Results provided elements for reflection of the nursing teaching reality about the disease. |
id |
UFG-13_f13a5da10ead905fead84a7fac7c7bc0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/26914 |
network_acronym_str |
UFG-13 |
network_name_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching and learning processes of nursing students about HIV/aids managementO processo de ensino e aprendizagem de estudantes de enfermagem sobre o manejo do HIV/aidsHIVAcquired Immunodeficiency SyndromeEducationNursingStudentsHIVAcquired Immunodeficiency SyndromeEducationNursingStudentsHIVSíndrome da Imunodeficiência AdquiridaEducação em EnfermagemEstudantes de EnfermagemHIVSíndrome da Imunodeficiência AdquiridaEducação em EnfermagemEstudantes de EnfermagemThe study aimed to analyze teaching-learning processes related to HIV/aids through students of the last year of the nursing undergraduate course in a superior public educational institution. A descriptive quantitative study that used a self-reported instrument with sociodemographic variables, questions about teaching opportunities related to the theme and deepening of the content addressed. Descriptive techniques were used for data analysis. Eighty-four students participated in the study, from those 51,2% did not have theoretic classes about the theme, however, 57,1% affirmed to have contact with the subject in practice. In general, teaching presented fragilities. When facing challenges and advances in the complex universe of the condition, it is primordial to rethink educational processes in nursing training, as this professional is responsible for care management of people living with HIV/aids. Results provided elements for reflection of the nursing teaching reality about the disease.O estudo objetivou analisar os processos de ensino e aprendizagem relacionados ao HIV/aids pelos alunos do último ano dos cursos de enfermagem de uma instituição pública de ensino superior. Estudo descritivo de abordagem quantitativa, que utilizou um instrumento autoaplicável contendo variáveis sociodemográficas; questões sobre oportunidades de ensino sobre o tema e aprofundamento dos conteúdos abordados. Para a análise dos dados utilizou-se técnicas descritivas. Participaram do estudo, 84 alunos, dos quais 51,2% não tiveram aulas teóricas sobre o tema, entretanto, 57,1% afirmaram contato com o assunto em situações na prática. De modo geral o ensino apresentou fragilidades. Frente aos desafios e avanços no complexo universo do agravo é primordial repensar os processos educacionais na formação do enfermeiro, posto que este profissional responsabiliza-se pela gestão do cuidado às pessoas que vivem com HIV/aids. Os resultados encontrados fornecem elementos para reflexão sobre a realidade do ensino em enfermagem sobre o agravo. Faculdade de Enfermagem da UFG2015-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/2691410.5216/ree.v17i3.26914Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 17 No. 3 (2015); 26914Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 17 n. 3 (2015); 269141518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporenghttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/26914/20747https://revistas.ufg.br/fen/article/view/26914/20748Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCatoia, Erika AparecidaMesquita, Tais ReginaMesquita, Elis ReginaLopes, Livia MariaReis, Renata KarinaCamargo, Rosangela Andrade AukarVilla, Tereza Cristina ScatenaMonroe, Aline Aparecida2022-09-29T17:32:23Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/26914Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2022-09-29T17:32:23Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching and learning processes of nursing students about HIV/aids management O processo de ensino e aprendizagem de estudantes de enfermagem sobre o manejo do HIV/aids |
title |
Teaching and learning processes of nursing students about HIV/aids management |
spellingShingle |
Teaching and learning processes of nursing students about HIV/aids management Catoia, Erika Aparecida HIV Acquired Immunodeficiency Syndrome Education Nursing Students HIV Acquired Immunodeficiency Syndrome Education Nursing Students HIV Síndrome da Imunodeficiência Adquirida Educação em Enfermagem Estudantes de Enfermagem HIV Síndrome da Imunodeficiência Adquirida Educação em Enfermagem Estudantes de Enfermagem |
title_short |
Teaching and learning processes of nursing students about HIV/aids management |
title_full |
Teaching and learning processes of nursing students about HIV/aids management |
title_fullStr |
Teaching and learning processes of nursing students about HIV/aids management |
title_full_unstemmed |
Teaching and learning processes of nursing students about HIV/aids management |
title_sort |
Teaching and learning processes of nursing students about HIV/aids management |
author |
Catoia, Erika Aparecida |
author_facet |
Catoia, Erika Aparecida Mesquita, Tais Regina Mesquita, Elis Regina Lopes, Livia Maria Reis, Renata Karina Camargo, Rosangela Andrade Aukar Villa, Tereza Cristina Scatena Monroe, Aline Aparecida |
author_role |
author |
author2 |
Mesquita, Tais Regina Mesquita, Elis Regina Lopes, Livia Maria Reis, Renata Karina Camargo, Rosangela Andrade Aukar Villa, Tereza Cristina Scatena Monroe, Aline Aparecida |
author2_role |
author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Catoia, Erika Aparecida Mesquita, Tais Regina Mesquita, Elis Regina Lopes, Livia Maria Reis, Renata Karina Camargo, Rosangela Andrade Aukar Villa, Tereza Cristina Scatena Monroe, Aline Aparecida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
HIV Acquired Immunodeficiency Syndrome Education Nursing Students HIV Acquired Immunodeficiency Syndrome Education Nursing Students HIV Síndrome da Imunodeficiência Adquirida Educação em Enfermagem Estudantes de Enfermagem HIV Síndrome da Imunodeficiência Adquirida Educação em Enfermagem Estudantes de Enfermagem |
topic |
HIV Acquired Immunodeficiency Syndrome Education Nursing Students HIV Acquired Immunodeficiency Syndrome Education Nursing Students HIV Síndrome da Imunodeficiência Adquirida Educação em Enfermagem Estudantes de Enfermagem HIV Síndrome da Imunodeficiência Adquirida Educação em Enfermagem Estudantes de Enfermagem |
description |
The study aimed to analyze teaching-learning processes related to HIV/aids through students of the last year of the nursing undergraduate course in a superior public educational institution. A descriptive quantitative study that used a self-reported instrument with sociodemographic variables, questions about teaching opportunities related to the theme and deepening of the content addressed. Descriptive techniques were used for data analysis. Eighty-four students participated in the study, from those 51,2% did not have theoretic classes about the theme, however, 57,1% affirmed to have contact with the subject in practice. In general, teaching presented fragilities. When facing challenges and advances in the complex universe of the condition, it is primordial to rethink educational processes in nursing training, as this professional is responsible for care management of people living with HIV/aids. Results provided elements for reflection of the nursing teaching reality about the disease. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/26914 10.5216/ree.v17i3.26914 |
url |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/26914 |
identifier_str_mv |
10.5216/ree.v17i3.26914 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/26914/20747 https://revistas.ufg.br/fen/article/view/26914/20748 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Enfermagem https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Enfermagem https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Enfermagem da UFG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 17 No. 3 (2015); 26914 Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 17 n. 3 (2015); 26914 1518-1944 reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
collection |
Revista Eletrônica de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
ree.fen@ufg.br |
_version_ |
1797049169191370752 |