COMMUNICATION AS A NURSE TOOL FOR EMOTIONAL CARE TO THE HOSPITALIZED CLIENT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oriá, Mônica Oliveira Batista
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Moraes, Leila Memória Paiva, Victor, Janaína Fonseca
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/808
Resumo: Abstract: Communication is an important aspect in the nursing care toward a more qualified assistance. Thus, communication potentially contributes to promote the emotional care. This study aimed at reflecting the emotional care interfaces to the hospitalized client, in order to improve the quality of the nursing assistance. This reflection arises from clients’ emotional problems observed in our daily professional routine and by consultation of specialized literature regarding emotional necessities of hospitalized subjects. In order to use the emotional care, nurses must be good listeners, examining with care and touching our clients, comforting and helping them to recover their self-esteem. We consider from our reflections that emotional care to the hospitalized client is crucial for achieving a better quality of life, not only from the client, but also to the family. Keywords: Nursing; Communication; Emotional Care.
id UFG-13_f7062ebbe854090477107a9559918e92
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/808
network_acronym_str UFG-13
network_name_str Revista Eletrônica de Enfermagem
repository_id_str
spelling COMMUNICATION AS A NURSE TOOL FOR EMOTIONAL CARE TO THE HOSPITALIZED CLIENTLA COMUNICACIÓN COMO HERRAMIENTA DEL ENFERMERO PARA EL CUIDADO EMOCIONAL DEL CLIENTE HOSPITALIZADOA COMUNICAÇÃO COMO INSTRUMENTO DO ENFERMEIRO PARA O CUIDADO EMOCIONAL DO CLIENTE HOSPITALIZADOAbstract: Communication is an important aspect in the nursing care toward a more qualified assistance. Thus, communication potentially contributes to promote the emotional care. This study aimed at reflecting the emotional care interfaces to the hospitalized client, in order to improve the quality of the nursing assistance. This reflection arises from clients’ emotional problems observed in our daily professional routine and by consultation of specialized literature regarding emotional necessities of hospitalized subjects. In order to use the emotional care, nurses must be good listeners, examining with care and touching our clients, comforting and helping them to recover their self-esteem. We consider from our reflections that emotional care to the hospitalized client is crucial for achieving a better quality of life, not only from the client, but also to the family. Keywords: Nursing; Communication; Emotional Care.Resumen: La comunicación es un importante factor para establecerse el cuidado de enfermería que vislumbra una asistencia de calidad. De esa manera la comunicación colabora para la promoción del cuidado emocional. Objetivamos con este estudio reflexionar a respecto de las interconexiones del cuidado emocional al cliente hospitalizado, la mejoría de la calidad de la asistencia de enfermería. Este reflejo se originó de las inquietaciones suscitadas por nuestro cotidiano de trabajo y consultas a la literatura en vigor, mientras a las necesidades emocionales del cliente hospitalizado. Para que se haga el cuidado emocional es necesario que tengamos buenos oídos, expresar un mirar más cuidadoso y respectar los nuestros clientes, fortaleciendo y recuperando su autoaprecio. Atrás de nuestros reflejos se han considerado que el cuidado emocional del cliente hospitalizado se hace con demasiada importancia para mejorar la calidad de vida, no solamente del cliente, pero también de su familia. Palabras claves: Enfermería; Comunicación; Cuidado Emocional.Resumo: A comunicação é um importante aspecto para se estabelecer o cuidado de enfermagem que vislumbra uma assistência de qualidade. Dessa forma a comunicação colabora para a promoção do cuidado emocional. Objetivamos com este estudo refletir sobre as interfaces do cuidado emocional ao cliente hospitalizado, vislumbrando a melhoria da qualidade da assistência de enfermagem. Esta reflexão originou-se das inquietações suscitadas pelo nosso cotidiano do trabalho e consultas à literatura vigente quanto às necessidades emocionais do cliente hospitalizado. Para prestarmos o cuidado emocional é necessário sermos bons ouvintes, expressar um olhar atencioso e tocar os nossos clientes, confortando e recuperando sua auto-estima. A partir de nossas reflexões consideramos que o cuidado emocional do cliente hospitalizado se faz de suma importância para a melhoria da qualidade de vida, não só do cliente, mas de sua família. Unitermos: Enfermagem; Comunicação; Cuidado Emocional.Faculdade de Enfermagem da UFG2006-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/80810.5216/ree.v6i2.808Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 6 No. 2 (2004); 808Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 6 n. 2 (2004); 8081518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/808/921https://revistas.ufg.br/fen/article/view/808/922Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagemhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOriá, Mônica Oliveira BatistaMoraes, Leila Memória PaivaVictor, Janaína Fonseca2024-03-08T14:26:45Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/808Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2024-03-08T14:26:45Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv COMMUNICATION AS A NURSE TOOL FOR EMOTIONAL CARE TO THE HOSPITALIZED CLIENT
LA COMUNICACIÓN COMO HERRAMIENTA DEL ENFERMERO PARA EL CUIDADO EMOCIONAL DEL CLIENTE HOSPITALIZADO
A COMUNICAÇÃO COMO INSTRUMENTO DO ENFERMEIRO PARA O CUIDADO EMOCIONAL DO CLIENTE HOSPITALIZADO
title COMMUNICATION AS A NURSE TOOL FOR EMOTIONAL CARE TO THE HOSPITALIZED CLIENT
spellingShingle COMMUNICATION AS A NURSE TOOL FOR EMOTIONAL CARE TO THE HOSPITALIZED CLIENT
Oriá, Mônica Oliveira Batista
title_short COMMUNICATION AS A NURSE TOOL FOR EMOTIONAL CARE TO THE HOSPITALIZED CLIENT
title_full COMMUNICATION AS A NURSE TOOL FOR EMOTIONAL CARE TO THE HOSPITALIZED CLIENT
title_fullStr COMMUNICATION AS A NURSE TOOL FOR EMOTIONAL CARE TO THE HOSPITALIZED CLIENT
title_full_unstemmed COMMUNICATION AS A NURSE TOOL FOR EMOTIONAL CARE TO THE HOSPITALIZED CLIENT
title_sort COMMUNICATION AS A NURSE TOOL FOR EMOTIONAL CARE TO THE HOSPITALIZED CLIENT
author Oriá, Mônica Oliveira Batista
author_facet Oriá, Mônica Oliveira Batista
Moraes, Leila Memória Paiva
Victor, Janaína Fonseca
author_role author
author2 Moraes, Leila Memória Paiva
Victor, Janaína Fonseca
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oriá, Mônica Oliveira Batista
Moraes, Leila Memória Paiva
Victor, Janaína Fonseca
description Abstract: Communication is an important aspect in the nursing care toward a more qualified assistance. Thus, communication potentially contributes to promote the emotional care. This study aimed at reflecting the emotional care interfaces to the hospitalized client, in order to improve the quality of the nursing assistance. This reflection arises from clients’ emotional problems observed in our daily professional routine and by consultation of specialized literature regarding emotional necessities of hospitalized subjects. In order to use the emotional care, nurses must be good listeners, examining with care and touching our clients, comforting and helping them to recover their self-esteem. We consider from our reflections that emotional care to the hospitalized client is crucial for achieving a better quality of life, not only from the client, but also to the family. Keywords: Nursing; Communication; Emotional Care.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/808
10.5216/ree.v6i2.808
url https://revistas.ufg.br/fen/article/view/808
identifier_str_mv 10.5216/ree.v6i2.808
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/808/921
https://revistas.ufg.br/fen/article/view/808/922
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagem
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2006 Revista Eletrônica de Enfermagem
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 6 No. 2 (2004); 808
Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 6 n. 2 (2004); 808
1518-1944
reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Revista Eletrônica de Enfermagem
collection Revista Eletrônica de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ree.fen@ufg.br
_version_ 1797049163578343424