O pagode de viola de Tião Carreiro: configurações estilísticas, importância e influências no universo da música violeirística brasileira
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFG |
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Texto Completo: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/3638 |
Resumo: | This research aims to study the genre pagode of viola of musician Tião Carreiro, approached from of the processes of cultural interaction which is resulting and their stylistic peculiarities, aiming to investigate the importance and influences exerted on the scenario of violeirística Brazilian music. For both analyzes were carried out of works and violeirísticas performances of Tião Carreiro and musicians who have excelled in three different cuts time after him, seeking to evidence the dialogue of these musicians with their work and performance, assess the characteristics of contextual style (the genre), living with characteristics of individual style (resulting from updates from genre effected for them) according reflections of Bakhtin (2003). In the course of the research it was possible to show that musicians of various musical facets, especially related to country music and music violeirística, in a general way, revere the work of Tião Carreiro, and that pagode of viola has influenced generations of viola players. |
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Clímaco, Magda de Mirandahttp://lattes.cnpq.br/3267761359411377Clímaco, Magda de MirandaPinto, Ivan VilelaGuimarães, Fernanda Albernaz do Nascimentohttp://lattes.cnpq.br/3534678351033935Malaquias, Denis Rilk2014-11-18T15:49:44Z2013-06-20MALAQUIAS, Denis Rilk. O pagode de viola de Tião Carreiro: configurações estilísticas, importância e influências no universo da música violeirística brasileira. 2013. 272 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2013.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/3638ark:/38995/0013000006hgtThis research aims to study the genre pagode of viola of musician Tião Carreiro, approached from of the processes of cultural interaction which is resulting and their stylistic peculiarities, aiming to investigate the importance and influences exerted on the scenario of violeirística Brazilian music. For both analyzes were carried out of works and violeirísticas performances of Tião Carreiro and musicians who have excelled in three different cuts time after him, seeking to evidence the dialogue of these musicians with their work and performance, assess the characteristics of contextual style (the genre), living with characteristics of individual style (resulting from updates from genre effected for them) according reflections of Bakhtin (2003). In the course of the research it was possible to show that musicians of various musical facets, especially related to country music and music violeirística, in a general way, revere the work of Tião Carreiro, and that pagode of viola has influenced generations of viola players.A presente pesquisa tem como objeto de estudo o gênero musical pagode de viola do músico Tião Carreiro, abordado a partir dos processos de interação cultural dos quais é resultante e das suas peculiaridades estilísticas, visando investigar a importância e as influências que exerceu no cenário da música violeirística brasileira. Para tanto foram realizadas análises de obras e de performances violeirísticas de Tião Carreiro e de músicos que se sobressaíram em três diferentes recortes tempo que o sucederam, buscando evidenciar o diálogo desses músicos com a sua obra e performance, aferir as características de estilo contextual (do gênero), convivendo com características de estilo individual (resultantes de atualizações do gênero por eles efetivadas), conforme as reflexões de Bakhtin (2003). No transcorrer da pesquisa foi possível constatar que músicos de várias facetas musicais, em especial ligados à música caipira e à música violeirística, de uma forma geral, reverenciam o trabalho de Tião Carreiro, e que o pagode de viola tem influenciado gerações de violeiros.Submitted by Erika Demachki (erikademachki@gmail.com) on 2014-11-18T15:49:15Z No. of bitstreams: 11 Dissertação - Dênis Rilk Malaquias - 2013.pdf: 13909510 bytes, checksum: 0a4ed5cc6c07ede20df5c15d86ba4ef3 (MD5) 01 -Pagode em Brasilia.mp3: 3561600 bytes, checksum: 8c8cf8c111b1564e1a6fcb1f609df0cf (MD5) 02 - Chora Viola.mp3: 4578564 bytes, checksum: 68248f57ab53027abb1f8255c366ad41 (MD5) 03 - Nove e nove.mp3: 3942528 bytes, checksum: 8a5cc5a1b802e2db3f62771b41b561b8 (MD5) 04 - PAGODE DO ALA.mp3: 6562221 bytes, checksum: c3841dafdae352cbe8709ea281215262 (MD5) 05 - Selecao De Pagode N1.mp3: 3208250 bytes, checksum: 98f828875150581702e38b4809e74bd8 (MD5) 06 -Pagode bom de briga.mp3: 5803452 bytes, checksum: 1650a77d1dcb3b7fd22edade1c854ab4 (MD5) 07- chora viola - Ivan Vilela - Dez Cordas.wma: 296871 bytes, checksum: 50922f03e1a637463c2de4fa07488b12 (MD5) 08 -Pagode do Véio - João Paulo Amaral.wma: 2975864 bytes, checksum: 853c16785bade14aaaf975f2a5499b27 (MD5) 09 A VIOLA NÃO PÁRA.mp3: 4681059 bytes, checksum: d75b1be6b6dbd5ea5ea4c437276faea7 (MD5) license_rdf: 23148 bytes, checksum: 9da0b6dfac957114c6a7714714b86306 (MD5)Approved for entry into archive by Erika Demachki (erikademachki@gmail.com) on 2014-11-18T15:49:44Z (GMT) No. of bitstreams: 11 Dissertação - Dênis Rilk Malaquias - 2013.pdf: 13909510 bytes, checksum: 0a4ed5cc6c07ede20df5c15d86ba4ef3 (MD5) 01 -Pagode em Brasilia.mp3: 3561600 bytes, checksum: 8c8cf8c111b1564e1a6fcb1f609df0cf (MD5) 02 - Chora Viola.mp3: 4578564 bytes, checksum: 68248f57ab53027abb1f8255c366ad41 (MD5) 03 - Nove e nove.mp3: 3942528 bytes, checksum: 8a5cc5a1b802e2db3f62771b41b561b8 (MD5) 04 - PAGODE DO ALA.mp3: 6562221 bytes, checksum: c3841dafdae352cbe8709ea281215262 (MD5) 05 - Selecao De Pagode N1.mp3: 3208250 bytes, checksum: 98f828875150581702e38b4809e74bd8 (MD5) 06 -Pagode bom de briga.mp3: 5803452 bytes, checksum: 1650a77d1dcb3b7fd22edade1c854ab4 (MD5) 07- chora viola - Ivan Vilela - Dez Cordas.wma: 296871 bytes, checksum: 50922f03e1a637463c2de4fa07488b12 (MD5) 08 -Pagode do Véio - João Paulo Amaral.wma: 2975864 bytes, checksum: 853c16785bade14aaaf975f2a5499b27 (MD5) 09 A VIOLA NÃO PÁRA.mp3: 4681059 bytes, checksum: d75b1be6b6dbd5ea5ea4c437276faea7 (MD5) license_rdf: 23148 bytes, checksum: 9da0b6dfac957114c6a7714714b86306 (MD5)Made available in DSpace on 2014-11-18T15:49:44Z (GMT). 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Pagode de viola Tião Carreiro Influências Música violeirística Música caipira |
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Pagode de viola Tião Carreiro Influências Música violeirística Música caipira Influences Violeirística music Country music ARTES::MUSICA |
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This research aims to study the genre pagode of viola of musician Tião Carreiro, approached from of the processes of cultural interaction which is resulting and their stylistic peculiarities, aiming to investigate the importance and influences exerted on the scenario of violeirística Brazilian music. For both analyzes were carried out of works and violeirísticas performances of Tião Carreiro and musicians who have excelled in three different cuts time after him, seeking to evidence the dialogue of these musicians with their work and performance, assess the characteristics of contextual style (the genre), living with characteristics of individual style (resulting from updates from genre effected for them) according reflections of Bakhtin (2003). In the course of the research it was possible to show that musicians of various musical facets, especially related to country music and music violeirística, in a general way, revere the work of Tião Carreiro, and that pagode of viola has influenced generations of viola players. |
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2013 |
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2013-06-20 |
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MALAQUIAS, Denis Rilk. O pagode de viola de Tião Carreiro: configurações estilísticas, importância e influências no universo da música violeirística brasileira. 2013. 272 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2013. |
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