Minimização da ondulação de torque em motores a relutância variável por meio de correntes de fase de referência otimizadas por algoritmo genético

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Israel Rodrigues
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
dARK ID: ark:/38995/0013000002s3g
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/13241
Resumo: This work proposes an innovative control strategy for the Switched Reluctance Motor with the aim of minimizing torque ripple. The strategy is based on an algorithm for generating current profiles that prioritize the smooth commutation mode of the asymmetric half-bridge converter. This algorithm employs genetic algorithms to calculate these profiles through simulations in a finite element model developed based on a 6x4 Switched Reluctance Motor from the Laboratório de Ensaios de Pequenos Motores at the Universidade Federal de Goiás. To enhance the adaptability of the proposed control, the addition of a compensation derived from torque error to these profiles has been suggested. Simulations compared the Proposed Control with Direct Instantaneous Torque Control and the Proposed Control without the addition of compensation under various operating conditions. The results highlight significant average reductions in metrics used to evaluate torque ripple. In the Torque Ripple metric, there was an average reduction of 16.02% compared to Direct Instantaneous Torque Control and 13.14% compared to the Proposed Control without compensation. As for the Torque Ripple Factor metric, this reduction was 15.34% and 15.96%, respectively. The study concludes by affirming the good performance of the generated current profiles, demonstrating that the inclusion of compensation derived from torque error in these profiles was crucial for the low levels of torque ripple achieved by the proposed control technique.
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This algorithm employs genetic algorithms to calculate these profiles through simulations in a finite element model developed based on a 6x4 Switched Reluctance Motor from the Laboratório de Ensaios de Pequenos Motores at the Universidade Federal de Goiás. To enhance the adaptability of the proposed control, the addition of a compensation derived from torque error to these profiles has been suggested. Simulations compared the Proposed Control with Direct Instantaneous Torque Control and the Proposed Control without the addition of compensation under various operating conditions. The results highlight significant average reductions in metrics used to evaluate torque ripple. In the Torque Ripple metric, there was an average reduction of 16.02% compared to Direct Instantaneous Torque Control and 13.14% compared to the Proposed Control without compensation. As for the Torque Ripple Factor metric, this reduction was 15.34% and 15.96%, respectively. The study concludes by affirming the good performance of the generated current profiles, demonstrating that the inclusion of compensation derived from torque error in these profiles was crucial for the low levels of torque ripple achieved by the proposed control technique.Este trabalho propõe uma estratégia inovadora de controle para o Motor a Relutância Variável com o objetivo de minimizar da ondulação de torque. A estratégia se baseia em um algoritmo para a geração de perfis de corrente que priorizam o modo de comutação suave do conversor de meia ponte assimétrica. Esse algoritmo utiliza algoritmos genéticos para o cálculo desses perfis através de simulações em um modelo de elementos finitos, desenvolvido com base em um Motor a Relutância Variável 6x4 do Laboratório de Ensaios de Pequenos Motores da Universidade Federal de Goiás. Para aprimorar a adaptabilidade do controle proposto, foi proposta a adição de uma compensação derivada do erro de torque a esses perfis. As simulações compararam o Controle Proposto com o Controle Direto de Torque Instantâneo e o Controle Proposto sem a adição da compensação, em diversas condições de operação. Os resultados destacam reduções médias significativas nas métricas usadas na avaliação da ondulação de torque. Na métrica Torque Ripple, houve redução média de 16,02% em relação ao Controle Direto de Torque Instantâneo e 13,14% em relação ao Controle Proposto sem a compensação. Quanto à métrica Torque Ripple Factor, essa redução foi de 15,34% e 15,96%, respectivamente. O estudo conclui atestando o bom desempenho dos perfis de corrente gerados, evidenciando que a inclusão da compensação derivada do erro de torque nesses perfis foi crucial para os baixos níveis de ondulação de torque alcançados pela técnica de controle proposta.Submitted by Dayane Basílio (dayanebasilio@ufg.br) on 2024-01-31T15:34:49Z workflow start=Step: editstep - action:claimaction No. of bitstreams: 2 Dissertação - Israel Rodrigues Soares - 2023.pdf: 8724915 bytes, checksum: 19d14f17addfcd79e97b5aa9c77fe014 (MD5) license_rdf: 805 bytes, checksum: 4460e5956bc1d1639be9ae6146a50347 (MD5)Step: editstep - action:editaction Approved for entry into archive by Luciana Ferreira(lucgeral@gmail.com) on 2024-02-01T11:55:11Z (GMT)Made available in DSpace on 2024-02-01T11:55:12Z (GMT). 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