Livros didáticos para o ensino de arte: diálogos, práticas e (des)caminhos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFG |
Texto Completo: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2771 |
Resumo: | This work presents issues related to the study of textbooks, pointing out its relevance and comprehensiveness. It highlights the conception about the textbook as a cultural artifact that mediates and transforms our relations with the cultural and symbolic world. It also discusses the implications for the quality, quantity, cost and update of the textbook and signalizes elements and dimensions that must guide the research. A review of the textbook history lies the most common approaches of this line of investigation and highlights the trends that have built the object of interest in this study.mmmmmmmmmmmm Based on the assumption that the matter should be handled in a dialoguebased, arguing with a group of students, questions about how text and images are presented, arranged and sequenced by this educational support. Taking as the guiding principles of action-research and visual culture, the study discusses, as well, perceptions, interpretations and reactions of students in front of the selected parts of the textbook. |
id |
UFG-2_0788d0ab68d10d5aca7b4f69ac0b6d67 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2771 |
network_acronym_str |
UFG-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFG |
repository_id_str |
|
spelling |
TOURINHO, Irenehttp://lattes.cnpq.br/0199098726098947tp://lattes.cnpq.br/5341711050778182SILVA, Gisele Costa Ferreira da2014-07-29T16:27:49Z2009-05-262009-01-23SILVA, Gisele Costa Ferreira da. Textbooks for art teaching: dialogues, practices and (de)railings. 2009. 25 f. Dissertação (Mestrado em Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2771This work presents issues related to the study of textbooks, pointing out its relevance and comprehensiveness. It highlights the conception about the textbook as a cultural artifact that mediates and transforms our relations with the cultural and symbolic world. It also discusses the implications for the quality, quantity, cost and update of the textbook and signalizes elements and dimensions that must guide the research. A review of the textbook history lies the most common approaches of this line of investigation and highlights the trends that have built the object of interest in this study.mmmmmmmmmmmm Based on the assumption that the matter should be handled in a dialoguebased, arguing with a group of students, questions about how text and images are presented, arranged and sequenced by this educational support. Taking as the guiding principles of action-research and visual culture, the study discusses, as well, perceptions, interpretations and reactions of students in front of the selected parts of the textbook.Este trabalho apresenta questões relacionadas ao estudo de livros didáticos, pontuando sua importância e abrangência. Destaca a concepção de livro didático como um artefato cultural que media e transfigura nossas relações com o mundo simbólico e cultural. Discute as implicações referentes à qualidade, quantidade, custo e atualização do livro didático e sinaliza os elementos e dimensões que devem orientar a pesquisa. Uma revisão da história do livro didático situa as abordagens mais freqüentes desta linha de investigação e destaca as tendências que têm construído o interesse por este objeto de estudo. Parte do pressuposto de que o tema pode ser tratado de forma dialogada, discutindo com um grupo de alunos questões relativas ao modo como texto e imagem são apresentados, organizados e seqüenciados por este suporte educacional. Tomando como orientação os princípios da pesquisa-ação e da cultura visual o estudo discute, também, percepções, interpretações e reações dos alunos frente a partes selecionadas do livro didático.Made available in DSpace on 2014-07-29T16:27:49Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Gisele Costa Ferreira.pdf: 232345 bytes, checksum: 2a2bc2c61ef04f87527a20ea8b735252 (MD5) Previous issue date: 2009-01-23application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/5693/Dissertacao%20Gisele%20Costa%20Ferreira.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em Cultura VisualUFGBRProcessos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidadelivro didáticoarteeducaçãopesquisa-açãotextbookarteducationaction-researchCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOLivros didáticos para o ensino de arte: diálogos, práticas e (des)caminhosTextbooks for art teaching: dialogues, practices and (de)railingsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissertacao Gisele Costa Ferreira.pdfapplication/pdf232345http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/c31c6b21-4d21-455a-b392-5495bca59022/download2a2bc2c61ef04f87527a20ea8b735252MD51THUMBNAILDissertacao Gisele Costa Ferreira.pdf.jpgDissertacao Gisele Costa Ferreira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg5012http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/a116bf39-8ed9-4eb8-8fdf-fa12395b4a5a/downloadff4aa3b01ca6262be47bb0aa7b836091MD52tde/27712014-07-30 03:23:02.117open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2771http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:23:02Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Livros didáticos para o ensino de arte: diálogos, práticas e (des)caminhos |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Textbooks for art teaching: dialogues, practices and (de)railings |
title |
Livros didáticos para o ensino de arte: diálogos, práticas e (des)caminhos |
spellingShingle |
Livros didáticos para o ensino de arte: diálogos, práticas e (des)caminhos SILVA, Gisele Costa Ferreira da livro didático arte educação pesquisa-ação textbook art education action-research CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Livros didáticos para o ensino de arte: diálogos, práticas e (des)caminhos |
title_full |
Livros didáticos para o ensino de arte: diálogos, práticas e (des)caminhos |
title_fullStr |
Livros didáticos para o ensino de arte: diálogos, práticas e (des)caminhos |
title_full_unstemmed |
Livros didáticos para o ensino de arte: diálogos, práticas e (des)caminhos |
title_sort |
Livros didáticos para o ensino de arte: diálogos, práticas e (des)caminhos |
author |
SILVA, Gisele Costa Ferreira da |
author_facet |
SILVA, Gisele Costa Ferreira da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
TOURINHO, Irene |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0199098726098947 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
tp://lattes.cnpq.br/5341711050778182 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SILVA, Gisele Costa Ferreira da |
contributor_str_mv |
TOURINHO, Irene |
dc.subject.por.fl_str_mv |
livro didático arte educação pesquisa-ação |
topic |
livro didático arte educação pesquisa-ação textbook art education action-research CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
textbook art education action-research |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work presents issues related to the study of textbooks, pointing out its relevance and comprehensiveness. It highlights the conception about the textbook as a cultural artifact that mediates and transforms our relations with the cultural and symbolic world. It also discusses the implications for the quality, quantity, cost and update of the textbook and signalizes elements and dimensions that must guide the research. A review of the textbook history lies the most common approaches of this line of investigation and highlights the trends that have built the object of interest in this study.mmmmmmmmmmmm Based on the assumption that the matter should be handled in a dialoguebased, arguing with a group of students, questions about how text and images are presented, arranged and sequenced by this educational support. Taking as the guiding principles of action-research and visual culture, the study discusses, as well, perceptions, interpretations and reactions of students in front of the selected parts of the textbook. |
publishDate |
2009 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-05-26 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-01-23 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-07-29T16:27:49Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVA, Gisele Costa Ferreira da. Textbooks for art teaching: dialogues, practices and (de)railings. 2009. 25 f. Dissertação (Mestrado em Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2771 |
identifier_str_mv |
SILVA, Gisele Costa Ferreira da. Textbooks for art teaching: dialogues, practices and (de)railings. 2009. 25 f. Dissertação (Mestrado em Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009. |
url |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2771 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Cultura Visual |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFG instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFG |
collection |
Repositório Institucional da UFG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/c31c6b21-4d21-455a-b392-5495bca59022/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/a116bf39-8ed9-4eb8-8fdf-fa12395b4a5a/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2a2bc2c61ef04f87527a20ea8b735252 ff4aa3b01ca6262be47bb0aa7b836091 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
tasesdissertacoes.bc@ufg.br |
_version_ |
1798044319133728768 |