Violência simbólica em transporte urbano: contribuições da análise comportamental para mobilidade urbana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tavares, Otávio Augusto Pereira
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/13248
Resumo: The city is the space of dynamism, meetings, services and opportunities. It is the place where it is possible to access activities that make up the contemporary routine of city life. However, depending on the means of transport used, access equity is unequal. This is due to an urbanization that prioritized travel by private car, raised greater investments to the detriment of public and active transport systems, formatting an automotive culture that benefited the most affluent classes. In this context, car culture engenders distinctions in the social field, stigmatizing public and alternative transport through the reproduction of stereotypes and social judgments, reinforcing the status of the car and legitimizing an acceptance of exclusionary urban mobility by the lower classes, thus culminating in a concealed internal violence shaped by habitus, where the social values imposed by the culture of the car are reflected in aversive behavior, both by users and public managers, towards more democratic and equitable means of transport. Therefore, it is necessary and pertinent to understand symbolic violence through the behaviors elicited by negative stimuli that allow access to the thought and action schemes imposed by the car culture. Therefore, this research seeks to relate the Bourdieusian concept of symbolic violence and the Skinnerian theory of behavior analysis, with the aim of relating the symbolic violence naturalized by the ideology of the automobile and its consequences on behavior, and for that, it uses of bibliographic review, application of a questionnaire, tabulation of results with analysis of categorized data.
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This is due to an urbanization that prioritized travel by private car, raised greater investments to the detriment of public and active transport systems, formatting an automotive culture that benefited the most affluent classes. In this context, car culture engenders distinctions in the social field, stigmatizing public and alternative transport through the reproduction of stereotypes and social judgments, reinforcing the status of the car and legitimizing an acceptance of exclusionary urban mobility by the lower classes, thus culminating in a concealed internal violence shaped by habitus, where the social values imposed by the culture of the car are reflected in aversive behavior, both by users and public managers, towards more democratic and equitable means of transport. Therefore, it is necessary and pertinent to understand symbolic violence through the behaviors elicited by negative stimuli that allow access to the thought and action schemes imposed by the car culture. Therefore, this research seeks to relate the Bourdieusian concept of symbolic violence and the Skinnerian theory of behavior analysis, with the aim of relating the symbolic violence naturalized by the ideology of the automobile and its consequences on behavior, and for that, it uses of bibliographic review, application of a questionnaire, tabulation of results with analysis of categorized data.A cidade é o espaço do dinamismo, do encontro, dos serviços e das oportunidades. É o local onde é possível acessar atividades que compõem a rotina contemporânea da vida citadina. Porém, dependendo do meio de transporte utilizado, a equidade de acesso se faz desigual. Isto se deve a uma urbanização que priorizou o deslocamento por automóvel particular, angariou maiores investimentos em detrimento dos sistemas de transporte coletivos e ativos, formatando uma cultura automotiva que beneficiou as classes mais abastardas. Neste contexto, a cultura do carro engendra distinções no campo social, estigmatizando o transporte público e alternativo por meio da reprodução dos estereótipos e julgamentos sociais, reforçando o status do carro e legitimando uma aceitação da mobilidade urbana excludente pelas classes mais baixas, culminando assim numa dissimulada violência interna moldada pelo habitus, onde os valores sociais impostos pela cultura do carro se refletem em comportamentos aversivos, tanto dos usuários, quanto dos gestores públicos, para com os meios de transportes mais democráticos e equânimes. Logo, se faz necessário e pertinente compreender a violência simbólica por meio dos comportamentos eliciados por estímulos negativos que permitem acessar os esquemas de pensamento e ação impostos pela cultura do carro. Por isso, esta pesquisa busca relacionar o conceito Bourdieusiano, de violência simbólica, e a teoria Skinneriana, da análise do comportamento, com o objetivo de relacionar à violência simbólica naturalizada pela ideologia do automóvel e suas consequências no comportamento, e para tanto, se utiliza de revisão bibliográfica, aplicação de questionário, tabulação dos resultados com análise de dados categorizados.Submitted by Marlene Santos (marlene.bc.ufg@gmail.com) on 2024-02-06T18:34:33Z workflow start=Step: editstep - action:claimaction No. of bitstreams: 2 Dissertação - Otávio Augusto Pereira Tavares - 2023.pdf: 8175599 bytes, checksum: 39c50eaa467090c0a6eacc4a19c69ac7 (MD5) license_rdf: 805 bytes, checksum: 4460e5956bc1d1639be9ae6146a50347 (MD5)Step: editstep - action:editaction Approved for entry into archive by Luciana Ferreira(lucgeral@gmail.com) on 2024-02-07T12:19:31Z (GMT)Made available in DSpace on 2024-02-07T12:19:31Z (GMT). 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