Formação de professores no projeto LPPE: as concepções reveladas nos discursos dos docentes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFG |
Texto Completo: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1995 |
Resumo: | This thesis aims to understand the education views, the formation and the teacher in the LPPE (Portuguese acronym for State Parceled out Full Licenciatura degree) Project as well as in the participants discourses of this formation program. The Project has been developed in Parceled out Licenciatura degree, in a fast way, with the goal of forming a reflexive teacher, having in mind the practice as a generator of reflection. The research, in the Formation and Teacher Professionalization investigation area of study in the School of Education, was made through a bibliographic revision of theorists such as BRZEZINSKI, CONTRERAS, DIAS SOBRINHO, LIBÂNEO, LOUREIRO, PIMENTA and others; documental analyses of the LPPE Project and the national legislation; and, field research and case study through structured interview in the University Campus of the Goiás State University and in a state school, both in Aparecida de Goiânia, Goiás. The data from the research were analyzed under the perspective of the dialectic-historical materialism. The comprehended conceptions revealed that the Project was implemented as an answer to the in force legislation without, however, forming the concept of reflexibility in the teacher. |
id |
UFG-2_1a5b7f6705626585463222baf616d69b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1995 |
network_acronym_str |
UFG-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFG |
repository_id_str |
|
spelling |
SOUZA, Ruth Catarina Cerqueira Ribeiro dehttp://lattes.cnpq.br/4438908621740299http://lattes.cnpq.br/8699876836227003BEZERRA, Dagmar Dnalva da Silva2014-07-29T16:10:28Z2011-02-042007-08-25BEZERRA, Dagmar Dnalva da Silva. TEACHERS FORMATION IN THE LPPE PROJECT: The revealed visions in the teacher s discourses.. 2007. 142 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1995ark:/38995/001300000bs01This thesis aims to understand the education views, the formation and the teacher in the LPPE (Portuguese acronym for State Parceled out Full Licenciatura degree) Project as well as in the participants discourses of this formation program. The Project has been developed in Parceled out Licenciatura degree, in a fast way, with the goal of forming a reflexive teacher, having in mind the practice as a generator of reflection. The research, in the Formation and Teacher Professionalization investigation area of study in the School of Education, was made through a bibliographic revision of theorists such as BRZEZINSKI, CONTRERAS, DIAS SOBRINHO, LIBÂNEO, LOUREIRO, PIMENTA and others; documental analyses of the LPPE Project and the national legislation; and, field research and case study through structured interview in the University Campus of the Goiás State University and in a state school, both in Aparecida de Goiânia, Goiás. The data from the research were analyzed under the perspective of the dialectic-historical materialism. The comprehended conceptions revealed that the Project was implemented as an answer to the in force legislation without, however, forming the concept of reflexibility in the teacher.Pretendemos apreender as concepções de educação, de formação e de professor do Projeto LPPE e dos discursos dos participantes deste programa de formação. O Projeto se desenvolveu em cursos de licenciatura parcelada, em tempo aligeirado, visando formar um professor reflexivo, pressupondo a prática como geradora de reflexão. A pesquisa, na linha Formação e Profissionalização Docente , foi realizada a partir da revisão bibliográfica, tendo como referencial teórico: BRZEZINSKI, CONTRERAS, DIAS SOBRINHO, LIBÂNEO, LOUREIRO, PIMENTA e outros; análise documental do Projeto e legislação nacional; e, pesquisa de campo, estudo de caso, no PU/UEG e em uma escola estadual, ambos em Aparecida de Goiânia/GO, através de entrevista estruturada. Os dados resultantes da pesquisa foram analisados sob a perspectiva do materialismo histórico-dialético. As concepções apreendidas revelaram que o Projeto foi implantado para atender a legislação vigente sem, contudo, formar no professor a concepção de reflexividade.Made available in DSpace on 2014-07-29T16:10:28Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert-Dagmar 2007.pdf: 629208 bytes, checksum: 46071a4e0e0eab6dda8e52cef6fb0be0 (MD5) Previous issue date: 2007-08-25application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/4933/Dissert-Dagmar%202007.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em EducaçãoUFGBRCiências HumanasFormação de ProfessoresLicenciatura parceladaConcepções dos docentesTeacher s FormationParcel out Licenciatura DegreeTeacher s conceptionsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOFormação de professores no projeto LPPE: as concepções reveladas nos discursos dos docentesTEACHERS FORMATION IN THE LPPE PROJECT: The revealed visions in the teacher s discourses.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissert-Dagmar 2007.pdfapplication/pdf629208http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/761756b0-22c2-4412-9379-35c28418c367/download46071a4e0e0eab6dda8e52cef6fb0be0MD51THUMBNAILDissert-Dagmar 2007.pdf.jpgDissert-Dagmar 2007.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3339http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/97a3fb5b-555d-4d2f-b988-5bab951dddf3/download68c7211ef2cbc034cf608a6f15e2725eMD52tde/19952014-07-30 03:17:35.349open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1995http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:17:35Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Formação de professores no projeto LPPE: as concepções reveladas nos discursos dos docentes |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
TEACHERS FORMATION IN THE LPPE PROJECT: The revealed visions in the teacher s discourses. |
title |
Formação de professores no projeto LPPE: as concepções reveladas nos discursos dos docentes |
spellingShingle |
Formação de professores no projeto LPPE: as concepções reveladas nos discursos dos docentes BEZERRA, Dagmar Dnalva da Silva Formação de Professores Licenciatura parcelada Concepções dos docentes Teacher s Formation Parcel out Licenciatura Degree Teacher s conceptions CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Formação de professores no projeto LPPE: as concepções reveladas nos discursos dos docentes |
title_full |
Formação de professores no projeto LPPE: as concepções reveladas nos discursos dos docentes |
title_fullStr |
Formação de professores no projeto LPPE: as concepções reveladas nos discursos dos docentes |
title_full_unstemmed |
Formação de professores no projeto LPPE: as concepções reveladas nos discursos dos docentes |
title_sort |
Formação de professores no projeto LPPE: as concepções reveladas nos discursos dos docentes |
author |
BEZERRA, Dagmar Dnalva da Silva |
author_facet |
BEZERRA, Dagmar Dnalva da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
SOUZA, Ruth Catarina Cerqueira Ribeiro de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4438908621740299 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8699876836227003 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
BEZERRA, Dagmar Dnalva da Silva |
contributor_str_mv |
SOUZA, Ruth Catarina Cerqueira Ribeiro de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Professores Licenciatura parcelada Concepções dos docentes |
topic |
Formação de Professores Licenciatura parcelada Concepções dos docentes Teacher s Formation Parcel out Licenciatura Degree Teacher s conceptions CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teacher s Formation Parcel out Licenciatura Degree Teacher s conceptions |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This thesis aims to understand the education views, the formation and the teacher in the LPPE (Portuguese acronym for State Parceled out Full Licenciatura degree) Project as well as in the participants discourses of this formation program. The Project has been developed in Parceled out Licenciatura degree, in a fast way, with the goal of forming a reflexive teacher, having in mind the practice as a generator of reflection. The research, in the Formation and Teacher Professionalization investigation area of study in the School of Education, was made through a bibliographic revision of theorists such as BRZEZINSKI, CONTRERAS, DIAS SOBRINHO, LIBÂNEO, LOUREIRO, PIMENTA and others; documental analyses of the LPPE Project and the national legislation; and, field research and case study through structured interview in the University Campus of the Goiás State University and in a state school, both in Aparecida de Goiânia, Goiás. The data from the research were analyzed under the perspective of the dialectic-historical materialism. The comprehended conceptions revealed that the Project was implemented as an answer to the in force legislation without, however, forming the concept of reflexibility in the teacher. |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-08-25 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-02-04 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-07-29T16:10:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
BEZERRA, Dagmar Dnalva da Silva. TEACHERS FORMATION IN THE LPPE PROJECT: The revealed visions in the teacher s discourses.. 2007. 142 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1995 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/38995/001300000bs01 |
identifier_str_mv |
BEZERRA, Dagmar Dnalva da Silva. TEACHERS FORMATION IN THE LPPE PROJECT: The revealed visions in the teacher s discourses.. 2007. 142 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007. ark:/38995/001300000bs01 |
url |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1995 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFG instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFG |
collection |
Repositório Institucional da UFG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/761756b0-22c2-4412-9379-35c28418c367/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/97a3fb5b-555d-4d2f-b988-5bab951dddf3/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
46071a4e0e0eab6dda8e52cef6fb0be0 68c7211ef2cbc034cf608a6f15e2725e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
tasesdissertacoes.bc@ufg.br |
_version_ |
1811721487856435200 |