A educação financeira como mitigação do superendividamento: um estudo de caso com servidores públicos
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Data de Publicação: | 2021 |
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Resumo: | The indebtedness of families has been growing in recent years and this issue worsens even more when data on the ability to pay debts of this core are analyzed. The servers, the target audience of the research and because they have specific characteristics in their work regime, such as stability, face relevant challenges in maintaining a healthy financial life. In this research, we investigate the dimensions that determine the mitigation of over-indebtedness and through data analysis it is possible to point out financial education as a solution to reduce the damage of lack of control and resource planning. A sample of 258 participants were interviewed and information obtained through factor analysis showed that the custom of comparing credit options is a major factor for the success of the financial balance. The findings are original, since it puts in the background established evidence as self-control for the success of personal finances. The Logistic Regression technique indicated robustness of the model that can be used for predictions in the context of Financial Education. Theoretical and practical contributions were recorded when a questionnaire with 54 questions is validated for debt and financial education issues. |
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Bevilacqua, Sólonhttp://lattes.cnpq.br/4706313748524604Bevilacqua, SolónAmaral, Tatiana Gondim doSiqueira, Paulo Henrique de LimaSoares, Julio Cesar Valandrohttp://lattes.cnpq.br/4923088745041366Orozimbo Júnior, Makário Luiz2021-05-14T11:10:54Z2021-05-14T11:10:54Z2021-05-06OROZIMBO JÚNIOR, M. L. A educação financeira como mitigação do superendividamento: um estudo de caso com servidores públicos. 2021. 72 f. Dissertação (Mestrado em Administração Pública em Rede Nacional) - Universidade Federal de Goiás, Aparecida de Goiânia, 2021.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/11373ark:/38995/00130000054pjThe indebtedness of families has been growing in recent years and this issue worsens even more when data on the ability to pay debts of this core are analyzed. The servers, the target audience of the research and because they have specific characteristics in their work regime, such as stability, face relevant challenges in maintaining a healthy financial life. In this research, we investigate the dimensions that determine the mitigation of over-indebtedness and through data analysis it is possible to point out financial education as a solution to reduce the damage of lack of control and resource planning. A sample of 258 participants were interviewed and information obtained through factor analysis showed that the custom of comparing credit options is a major factor for the success of the financial balance. The findings are original, since it puts in the background established evidence as self-control for the success of personal finances. The Logistic Regression technique indicated robustness of the model that can be used for predictions in the context of Financial Education. Theoretical and practical contributions were recorded when a questionnaire with 54 questions is validated for debt and financial education issues.O endividamento das famílias vem crescendo nos últimos anos e esta questão se agrava ainda mais quando são analisados os dados sobre a capacidade de pagamento das dívidas deste núcleo. Os servidores, público-alvo da pesquisa e por possuírem características específicas em seu regime de trabalho, como a estabilidade, enfrentam desafios relevantes em manter uma vida financeira saudável. Nesta pesquisa, investiga-se as dimensões que determinam a mitigação do superendividamento e através da análise de dados torna-se possível apontar a educação financeira como solução para reduzir os danos da falta de controle e planejamento de recursos. Uma amostra de 258 participantes foram entrevistados e informações obtidas através da análise fatorial evidenciaram que o costume de comparar opções de crédito é fator preponderante para o sucesso do equilíbrio financeiro. Os achados são originais, visto que coloca em segundo plano evidências consagradas como o autocontrole para o sucesso das finanças pessoais. A técnica de Regressão Logística indicou robustez do modelo que pode ser utilizado para predições no âmbito da Educação Financeira. Contribuições teóricas e práticas foram registradas quando um questionário com 54 questões é validado para problemáticas de endividamento e educação financeira.Submitted by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2021-05-13T15:37:48Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 805 bytes, checksum: 4460e5956bc1d1639be9ae6146a50347 (MD5) Dissertação - Makário Luiz Orozimbo Júnior - 2021.pdf: 1416011 bytes, checksum: f4e3631faa22899aa63ca953c2412902 (MD5)Approved for entry into archive by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2021-05-14T11:10:54Z (GMT) No. of bitstreams: 2 license_rdf: 805 bytes, checksum: 4460e5956bc1d1639be9ae6146a50347 (MD5) Dissertação - Makário Luiz Orozimbo Júnior - 2021.pdf: 1416011 bytes, checksum: f4e3631faa22899aa63ca953c2412902 (MD5)Made available in DSpace on 2021-05-14T11:10:54Z (GMT). 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