Etnomatemática e Documentários: uma perspectiva para formação inicial de professores de matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SOUZA, Roberto Barcelos
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/534
Resumo: This work is the result of enhanced critical and reflective amid concerns that are represented by the question: How do documentaries have a role to motivate and challenge students in a course on Ethnomathematics in the initial training of teachers of mathematics? Thus, the research aimed to observe, describe, and understand the functional aspects of the use of documentaries for a course on Ethnomathematics for initial training of teachers of mathematics. In this sense, we present a deepening of the annoying and anxieties that were delineated during the flow experiences of the researchers. For that aimed to focus on the dimensions of the Program Ethnomathematics, and exhibit and documentary production in the initial training of teachers of mathematics, explaining contributions to pedagogical practice of future teachers. In this context, adotouse a qualitative approach in research on aspects of the case study for a critical-reflective analysis along with the undergraduates of mathematics courses at the Institute of Mathematics and Statistics, Federal University of Goias this perspective that led us to see, in this process view and production of documentaries, three functional categories: dialogue, new look to reality, especially context-addressed and discussed, and the values that this experience had gained.
id UFG-2_2abe53e35fc9e2c069865114f5286c72
oai_identifier_str oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/534
network_acronym_str UFG-2
network_name_str Repositório Institucional da UFG
repository_id_str
spelling RIBEIRO, José Pedro Machadohttp://lattes.cnpq.br/1433861823493391http://lattes.cnpq.br/4853908842861334SOUZA, Roberto Barcelos2014-07-29T15:00:18Z2010-09-212010-06-01SOUZA, Roberto Barcelos. Ethnomatematics and Documentaries: a perspective for the initial training of teachers of mathematics. 2010. 175 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/534ark:/38995/00130000050nkThis work is the result of enhanced critical and reflective amid concerns that are represented by the question: How do documentaries have a role to motivate and challenge students in a course on Ethnomathematics in the initial training of teachers of mathematics? Thus, the research aimed to observe, describe, and understand the functional aspects of the use of documentaries for a course on Ethnomathematics for initial training of teachers of mathematics. In this sense, we present a deepening of the annoying and anxieties that were delineated during the flow experiences of the researchers. For that aimed to focus on the dimensions of the Program Ethnomathematics, and exhibit and documentary production in the initial training of teachers of mathematics, explaining contributions to pedagogical practice of future teachers. In this context, adotouse a qualitative approach in research on aspects of the case study for a critical-reflective analysis along with the undergraduates of mathematics courses at the Institute of Mathematics and Statistics, Federal University of Goias this perspective that led us to see, in this process view and production of documentaries, three functional categories: dialogue, new look to reality, especially context-addressed and discussed, and the values that this experience had gained.Este trabalho é resultado de um aprofundamento crítico-reflexivo em meio às inquietações que estão representadas pela questão: De que modo os documentários têm o papel de motivar e desafiar os educandos num curso sobre Etnomatemática na formação inicial de professores de matemática? Desta forma, a pesquisa teve o intuito de observar, descrever, e compreender os aspectos funcionais do uso de documentários em um curso sobre Etnomatemática para formação inicial de professores de matemática. Neste sentido, buscamos apresentar um aprofundamento dos incômodos e angústias que foram se delineando durante o fluxo das experiências dos pesquisadores. Para tanto, objetivou-se focar as dimensões do Programa Etnomatemática e, da exibição e produção de documentários na formação inicial do professor de Matemática, elucidando contribuições à prática pedagógica do futuro professor. Neste contexto, adotouse na pesquisa uma abordagem qualitativa na vertente do estudo de caso para uma análise crítico-reflexiva junto aos licenciandos do curso de Matemática do Instituto de Matemática e Estatística da Universidade Federal de Goiás. Perspectiva essa, que levou-nos constatar, nesse processo de exibição e produção dos documentários, três categorias funcionais: o diálogo; novo olhar perante a realidade, em especial ao contexto abordado e discutido; e os valores que esta experiência passou a ter.Made available in DSpace on 2014-07-29T15:00:18Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao_Roberto_Barcelos_Souza.pdf: 1034202 bytes, checksum: 7643efd1197c121f9c9cce06ea954921 (MD5) Previous issue date: 2010-06-01application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/3084/Dissertacao_Roberto_Barcelos_Souza.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em Educação em Ciências e MatemáticaUFGBRCiências Exatas e da TerraPrograma EtnomatemáticaDocumentáriosFormação de ProfessoresDiálogoValoresOlharEthnomathematics ProgramDocumentariesTeaching FormationDialogueValuesFacing RealityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEtnomatemática e Documentários: uma perspectiva para formação inicial de professores de matemáticaEthnomatematics and Documentaries: a perspective for the initial training of teachers of mathematicsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissertacao_Roberto_Barcelos_Souza.pdfapplication/pdf1034202http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/b891e53b-8c19-4eed-9b7e-ef4edf90f3d4/download7643efd1197c121f9c9cce06ea954921MD51THUMBNAILDissertacao_Roberto_Barcelos_Souza.pdf.jpgDissertacao_Roberto_Barcelos_Souza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3520http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/dfdcdd23-db15-4e76-ac10-1572efc756a5/download9bd7479b340f4421e39ec2790d043d0aMD52tde/5342014-07-30 03:02:44.974open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/534http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:02:44Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.por.fl_str_mv Etnomatemática e Documentários: uma perspectiva para formação inicial de professores de matemática
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Ethnomatematics and Documentaries: a perspective for the initial training of teachers of mathematics
title Etnomatemática e Documentários: uma perspectiva para formação inicial de professores de matemática
spellingShingle Etnomatemática e Documentários: uma perspectiva para formação inicial de professores de matemática
SOUZA, Roberto Barcelos
Programa Etnomatemática
Documentários
Formação de Professores
Diálogo
Valores
Olhar
Ethnomathematics Program
Documentaries
Teaching Formation
Dialogue
Values
Facing Reality
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Etnomatemática e Documentários: uma perspectiva para formação inicial de professores de matemática
title_full Etnomatemática e Documentários: uma perspectiva para formação inicial de professores de matemática
title_fullStr Etnomatemática e Documentários: uma perspectiva para formação inicial de professores de matemática
title_full_unstemmed Etnomatemática e Documentários: uma perspectiva para formação inicial de professores de matemática
title_sort Etnomatemática e Documentários: uma perspectiva para formação inicial de professores de matemática
author SOUZA, Roberto Barcelos
author_facet SOUZA, Roberto Barcelos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv RIBEIRO, José Pedro Machado
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1433861823493391
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4853908842861334
dc.contributor.author.fl_str_mv SOUZA, Roberto Barcelos
contributor_str_mv RIBEIRO, José Pedro Machado
dc.subject.por.fl_str_mv Programa Etnomatemática
Documentários
Formação de Professores
Diálogo
Valores
Olhar
topic Programa Etnomatemática
Documentários
Formação de Professores
Diálogo
Valores
Olhar
Ethnomathematics Program
Documentaries
Teaching Formation
Dialogue
Values
Facing Reality
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Ethnomathematics Program
Documentaries
Teaching Formation
Dialogue
Values
Facing Reality
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work is the result of enhanced critical and reflective amid concerns that are represented by the question: How do documentaries have a role to motivate and challenge students in a course on Ethnomathematics in the initial training of teachers of mathematics? Thus, the research aimed to observe, describe, and understand the functional aspects of the use of documentaries for a course on Ethnomathematics for initial training of teachers of mathematics. In this sense, we present a deepening of the annoying and anxieties that were delineated during the flow experiences of the researchers. For that aimed to focus on the dimensions of the Program Ethnomathematics, and exhibit and documentary production in the initial training of teachers of mathematics, explaining contributions to pedagogical practice of future teachers. In this context, adotouse a qualitative approach in research on aspects of the case study for a critical-reflective analysis along with the undergraduates of mathematics courses at the Institute of Mathematics and Statistics, Federal University of Goias this perspective that led us to see, in this process view and production of documentaries, three functional categories: dialogue, new look to reality, especially context-addressed and discussed, and the values that this experience had gained.
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-09-21
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-06-01
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-07-29T15:00:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SOUZA, Roberto Barcelos. Ethnomatematics and Documentaries: a perspective for the initial training of teachers of mathematics. 2010. 175 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/534
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/38995/00130000050nk
identifier_str_mv SOUZA, Roberto Barcelos. Ethnomatematics and Documentaries: a perspective for the initial training of teachers of mathematics. 2010. 175 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010.
ark:/38995/00130000050nk
url http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/534
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Educação em Ciências e Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências Exatas e da Terra
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFG
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Repositório Institucional da UFG
collection Repositório Institucional da UFG
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/b891e53b-8c19-4eed-9b7e-ef4edf90f3d4/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/dfdcdd23-db15-4e76-ac10-1572efc756a5/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 7643efd1197c121f9c9cce06ea954921
9bd7479b340f4421e39ec2790d043d0a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv tasesdissertacoes.bc@ufg.br
_version_ 1811721394254249984