Etnomatemática e Documentários: uma perspectiva para formação inicial de professores de matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFG |
dARK ID: | ark:/38995/0013000004s3k |
Texto Completo: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/534 |
Resumo: | This work is the result of enhanced critical and reflective amid concerns that are represented by the question: How do documentaries have a role to motivate and challenge students in a course on Ethnomathematics in the initial training of teachers of mathematics? Thus, the research aimed to observe, describe, and understand the functional aspects of the use of documentaries for a course on Ethnomathematics for initial training of teachers of mathematics. In this sense, we present a deepening of the annoying and anxieties that were delineated during the flow experiences of the researchers. For that aimed to focus on the dimensions of the Program Ethnomathematics, and exhibit and documentary production in the initial training of teachers of mathematics, explaining contributions to pedagogical practice of future teachers. In this context, adotouse a qualitative approach in research on aspects of the case study for a critical-reflective analysis along with the undergraduates of mathematics courses at the Institute of Mathematics and Statistics, Federal University of Goias this perspective that led us to see, in this process view and production of documentaries, three functional categories: dialogue, new look to reality, especially context-addressed and discussed, and the values that this experience had gained. |
id |
UFG-2_2abe53e35fc9e2c069865114f5286c72 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/534 |
network_acronym_str |
UFG-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFG |
repository_id_str |
|
spelling |
RIBEIRO, José Pedro Machadohttp://lattes.cnpq.br/1433861823493391http://lattes.cnpq.br/4853908842861334SOUZA, Roberto Barcelos2014-07-29T15:00:18Z2010-09-212010-06-01SOUZA, Roberto Barcelos. Ethnomatematics and Documentaries: a perspective for the initial training of teachers of mathematics. 2010. 175 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/534ark:/38995/0013000004s3kThis work is the result of enhanced critical and reflective amid concerns that are represented by the question: How do documentaries have a role to motivate and challenge students in a course on Ethnomathematics in the initial training of teachers of mathematics? Thus, the research aimed to observe, describe, and understand the functional aspects of the use of documentaries for a course on Ethnomathematics for initial training of teachers of mathematics. In this sense, we present a deepening of the annoying and anxieties that were delineated during the flow experiences of the researchers. For that aimed to focus on the dimensions of the Program Ethnomathematics, and exhibit and documentary production in the initial training of teachers of mathematics, explaining contributions to pedagogical practice of future teachers. In this context, adotouse a qualitative approach in research on aspects of the case study for a critical-reflective analysis along with the undergraduates of mathematics courses at the Institute of Mathematics and Statistics, Federal University of Goias this perspective that led us to see, in this process view and production of documentaries, three functional categories: dialogue, new look to reality, especially context-addressed and discussed, and the values that this experience had gained.Este trabalho é resultado de um aprofundamento crítico-reflexivo em meio às inquietações que estão representadas pela questão: De que modo os documentários têm o papel de motivar e desafiar os educandos num curso sobre Etnomatemática na formação inicial de professores de matemática? Desta forma, a pesquisa teve o intuito de observar, descrever, e compreender os aspectos funcionais do uso de documentários em um curso sobre Etnomatemática para formação inicial de professores de matemática. Neste sentido, buscamos apresentar um aprofundamento dos incômodos e angústias que foram se delineando durante o fluxo das experiências dos pesquisadores. Para tanto, objetivou-se focar as dimensões do Programa Etnomatemática e, da exibição e produção de documentários na formação inicial do professor de Matemática, elucidando contribuições à prática pedagógica do futuro professor. Neste contexto, adotouse na pesquisa uma abordagem qualitativa na vertente do estudo de caso para uma análise crítico-reflexiva junto aos licenciandos do curso de Matemática do Instituto de Matemática e Estatística da Universidade Federal de Goiás. Perspectiva essa, que levou-nos constatar, nesse processo de exibição e produção dos documentários, três categorias funcionais: o diálogo; novo olhar perante a realidade, em especial ao contexto abordado e discutido; e os valores que esta experiência passou a ter.Made available in DSpace on 2014-07-29T15:00:18Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao_Roberto_Barcelos_Souza.pdf: 1034202 bytes, checksum: 7643efd1197c121f9c9cce06ea954921 (MD5) Previous issue date: 2010-06-01application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/3084/Dissertacao_Roberto_Barcelos_Souza.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em Educação em Ciências e MatemáticaUFGBRCiências Exatas e da TerraPrograma EtnomatemáticaDocumentáriosFormação de ProfessoresDiálogoValoresOlharEthnomathematics ProgramDocumentariesTeaching FormationDialogueValuesFacing RealityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEtnomatemática e Documentários: uma perspectiva para formação inicial de professores de matemáticaEthnomatematics and Documentaries: a perspective for the initial training of teachers of mathematicsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissertacao_Roberto_Barcelos_Souza.pdfapplication/pdf1034202http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/b891e53b-8c19-4eed-9b7e-ef4edf90f3d4/download7643efd1197c121f9c9cce06ea954921MD51THUMBNAILDissertacao_Roberto_Barcelos_Souza.pdf.jpgDissertacao_Roberto_Barcelos_Souza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3520http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/dfdcdd23-db15-4e76-ac10-1572efc756a5/download9bd7479b340f4421e39ec2790d043d0aMD52tde/5342014-07-30 03:02:44.974open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/534http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:02:44Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Etnomatemática e Documentários: uma perspectiva para formação inicial de professores de matemática |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Ethnomatematics and Documentaries: a perspective for the initial training of teachers of mathematics |
title |
Etnomatemática e Documentários: uma perspectiva para formação inicial de professores de matemática |
spellingShingle |
Etnomatemática e Documentários: uma perspectiva para formação inicial de professores de matemática SOUZA, Roberto Barcelos Programa Etnomatemática Documentários Formação de Professores Diálogo Valores Olhar Ethnomathematics Program Documentaries Teaching Formation Dialogue Values Facing Reality CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Etnomatemática e Documentários: uma perspectiva para formação inicial de professores de matemática |
title_full |
Etnomatemática e Documentários: uma perspectiva para formação inicial de professores de matemática |
title_fullStr |
Etnomatemática e Documentários: uma perspectiva para formação inicial de professores de matemática |
title_full_unstemmed |
Etnomatemática e Documentários: uma perspectiva para formação inicial de professores de matemática |
title_sort |
Etnomatemática e Documentários: uma perspectiva para formação inicial de professores de matemática |
author |
SOUZA, Roberto Barcelos |
author_facet |
SOUZA, Roberto Barcelos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
RIBEIRO, José Pedro Machado |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1433861823493391 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4853908842861334 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SOUZA, Roberto Barcelos |
contributor_str_mv |
RIBEIRO, José Pedro Machado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Programa Etnomatemática Documentários Formação de Professores Diálogo Valores Olhar |
topic |
Programa Etnomatemática Documentários Formação de Professores Diálogo Valores Olhar Ethnomathematics Program Documentaries Teaching Formation Dialogue Values Facing Reality CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Ethnomathematics Program Documentaries Teaching Formation Dialogue Values Facing Reality |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work is the result of enhanced critical and reflective amid concerns that are represented by the question: How do documentaries have a role to motivate and challenge students in a course on Ethnomathematics in the initial training of teachers of mathematics? Thus, the research aimed to observe, describe, and understand the functional aspects of the use of documentaries for a course on Ethnomathematics for initial training of teachers of mathematics. In this sense, we present a deepening of the annoying and anxieties that were delineated during the flow experiences of the researchers. For that aimed to focus on the dimensions of the Program Ethnomathematics, and exhibit and documentary production in the initial training of teachers of mathematics, explaining contributions to pedagogical practice of future teachers. In this context, adotouse a qualitative approach in research on aspects of the case study for a critical-reflective analysis along with the undergraduates of mathematics courses at the Institute of Mathematics and Statistics, Federal University of Goias this perspective that led us to see, in this process view and production of documentaries, three functional categories: dialogue, new look to reality, especially context-addressed and discussed, and the values that this experience had gained. |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-09-21 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-06-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-07-29T15:00:18Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SOUZA, Roberto Barcelos. Ethnomatematics and Documentaries: a perspective for the initial training of teachers of mathematics. 2010. 175 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/534 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/38995/0013000004s3k |
identifier_str_mv |
SOUZA, Roberto Barcelos. Ethnomatematics and Documentaries: a perspective for the initial training of teachers of mathematics. 2010. 175 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2010. ark:/38995/0013000004s3k |
url |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/534 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Educação em Ciências e Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Exatas e da Terra |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFG instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFG |
collection |
Repositório Institucional da UFG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/b891e53b-8c19-4eed-9b7e-ef4edf90f3d4/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/dfdcdd23-db15-4e76-ac10-1572efc756a5/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
7643efd1197c121f9c9cce06ea954921 9bd7479b340f4421e39ec2790d043d0a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
tasesdissertacoes.bc@ufg.br |
_version_ |
1815172560492429312 |