A estética do cinema nazista na produção dos sentidos na comunicação política no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jimenes, Roberto
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
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Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/13268
Resumo: There are many studies that address Nazi Cinema and this had a fundamental role in Hitler's plans, with cinema being the main means of communication used at the time. Several were the cinematographic languages used, however, studying Nazi cinema against the study of visual culture, it is possible to draw a parallel between some points: such as the relationships between visibility (what cinema provides), visuality (the new cinema: entertainment x politics) and power (Nazism), which transform the universe of symbolic understanding among the German population. Is it possible that, when analyzing the images of this cinema, we cannot propose a counter-visuality, if we consider its aesthetics associated with a new analysis of the production of meanings. The implications regarding these visual experiences in a society increasingly centered on the meaning of the gaze, and its repercussions even today in the universe of political and governmental communication in Brazil.
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Several were the cinematographic languages used, however, studying Nazi cinema against the study of visual culture, it is possible to draw a parallel between some points: such as the relationships between visibility (what cinema provides), visuality (the new cinema: entertainment x politics) and power (Nazism), which transform the universe of symbolic understanding among the German population. Is it possible that, when analyzing the images of this cinema, we cannot propose a counter-visuality, if we consider its aesthetics associated with a new analysis of the production of meanings. The implications regarding these visual experiences in a society increasingly centered on the meaning of the gaze, and its repercussions even today in the universe of political and governmental communication in Brazil.Son muchos los estudios que abordan el cine nazi y este tuvo un papel fundamental en los planes de Hitler, siendo el cine el principal medio de comunicación utilizado en ese momento. Varios fueron los lenguajes cinematográficos utilizados, sin embargo, estudiando el cine nazi frente al estudio de la cultura visual, es posible trazar un paralelismo entre algunos puntos: como las relaciones entre visibilidad (lo que el cine proporciona), visualidad (el nuevo cine: entretenimiento x política) y poder (nazismo), que transforman el universo del entendimiento simbólico con la población alemana. Es posible que, al analizar las imágenes de este cine, no podamos proponer una contra-visualidad, si consideramos su estética asociada a un nuevo análisis de la producción de significados. Las implicaciones de estas experiencias visuales en una sociedad cada vez más centrada en el significado de la mirada, y sus repercusiones aún hoy en el universo de la comunicación política y gubernamental en Brasil.Muitos são os estudos que abordam o Cinema Nazista e este teve uma participação fundamental para os planos de Hitler, sendo o cinema o principal meio de comunicação utilizado à época. Várias foram às linguagens cinematográficas utilizadas, porém, estudar o cinema nazista frente ao estudo da cultura visual, se faz possível traçar um paralelo entre alguns pontos: como as relações entre visibilidade (o que o cinema proporciona), visualidade (o novo cinema: entretenimento x política) e poder (nazismo), que transformam o universo de compreensão simbólica junto à população alemã. Será que, ao analisar as imagens deste cinema não podemos propor uma contravisualidade, se considerarmos sua estética associada a uma nova análise sobre a produção dos sentidos. As implicações a respeito dessas experiências visuais em uma sociedade cada vez mais centralizada no significado do olhar, e sua repercussão ainda nos dias de hoje no universo da comunicação política e governamental no Brasil.Submitted by Dayane Basílio (dayanebasilio@ufg.br) on 2024-02-20T15:28:13Z workflow start=Step: editstep - action:claimaction No. of bitstreams: 2 Tese - Roberto Jimenes - 2023.pdf: 5502140 bytes, checksum: 3b6525e6ea3f3c4ab7a6d38bb1847a4f (MD5) license_rdf: 805 bytes, checksum: 4460e5956bc1d1639be9ae6146a50347 (MD5)Step: editstep - action:editaction Approved for entry into archive by Luciana Ferreira(lucgeral@gmail.com) on 2024-02-21T11:16:37Z (GMT)Made available in DSpace on 2024-02-21T11:16:37Z (GMT). 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