Moda e formação humana: um estudo bibliográfico da produção acadêmica dos programas de pós-graduação das universidades brasileiras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aleixo, Ana Paula Proto
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
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Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/7936
Resumo: This work is linked to the research line of Principles on Educational Processes. This dissertation problematized the human formation starting from the analysis of the social phenomenon of fashion and its development in Modernity. The literature review allowed us to understand fashion as a phenomenon - historically determined and produced under the conditions of the capitalist mode of production. The "new" principle and the constant search for renewal, as well as the break with tradition, were highlighted as relevant elements in the discussion about fashion and human formation, based on the discussions of authors dedicated to the study of fashion, such as Calanca (2005), Lipovetsky (2009) and Svendsen (2010) and theoreticians who, although presenting different methodological conceptions, contributed to the discussion of modernity and the constitution of the subject as, Harvey (2004), Berman (1986), Resende (2012). The methodological course consisted of a bibliographical research and a survey of the academic production of the graduate programs of the Brazilian universities, extracted from the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), from the theme "fashion and human formation". As a result, thirteen graduate studies were carried out that address the discussion about fashion and human formation under different theoretical and methodological perspectives, offering contributions to this study. Based on the results, four analysis axes were defined for this relationship: fashion and clothing manufacturing; Fashion as an expression of social phenomena; Fashion and identity production; Fashion and consumption.
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The "new" principle and the constant search for renewal, as well as the break with tradition, were highlighted as relevant elements in the discussion about fashion and human formation, based on the discussions of authors dedicated to the study of fashion, such as Calanca (2005), Lipovetsky (2009) and Svendsen (2010) and theoreticians who, although presenting different methodological conceptions, contributed to the discussion of modernity and the constitution of the subject as, Harvey (2004), Berman (1986), Resende (2012). The methodological course consisted of a bibliographical research and a survey of the academic production of the graduate programs of the Brazilian universities, extracted from the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), from the theme "fashion and human formation". As a result, thirteen graduate studies were carried out that address the discussion about fashion and human formation under different theoretical and methodological perspectives, offering contributions to this study. Based on the results, four analysis axes were defined for this relationship: fashion and clothing manufacturing; Fashion as an expression of social phenomena; Fashion and identity production; Fashion and consumption.Vinculada à linha de pesquisa de Fundamentos dos Processos Educativos, problematizou-se, nesta dissertação, a formação humana partindo da análise do fenômeno social da moda e seu desenvolvimento na modernidade. A revisão da literatura permitiu entender a moda como um fenômeno historicamente determinado e produzido sob as condições do modo de produção capitalista. Destacaram-se, como elementos relevantes na discussão sobre moda e formação humana, o princípio do ―novo‖ e a busca constante por renovação, assim como o rompimento com a tradição, a partir das discussões de autores dedicados ao estudo da moda, como Calanca (2011), Lipovetsky (2009) e Svendsen (2010) e teóricos que, ainda que apresentem diferentes concepções metodológicas, contribuíram para a discussão da modernidade e a constituição do sujeito como, Harvey (2004), Berman (1986), Bourdieu (1975) e Resende (2012). O percurso metodológico consistiu na pesquisa bibliográfica por meio do levantamento da produção acadêmica dos programas de pós-graduação das universidades brasileiras, extraídos da Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD), a partir da temática ―moda e formação humana‖. Obteve-se, como resultado, treze trabalhos de pós-graduação que abordam a discussão sobre moda e formação humana sob variadas perspectivas teórico metodológicas, oferecendo contribuições a este estudo. Foram definidos, com base nos resultados, quatros eixos de análise pelos quais essa relação foi discutida: moda e produção do vestuário; moda como elemento de expressão de fenômenos sociais; moda e produção de identidade; moda e consumo.Submitted by Franciele Moreira (francielemoreyra@gmail.com) on 2017-10-31T16:17:29Z No. of bitstreams: 2 Dissertação - Ana Paula Proto Aleixo - 2017.pdf: 1104681 bytes, checksum: 34adb438b4c7c6fabf5086b81db6473a (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)Approved for entry into archive by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2017-11-06T09:41:28Z (GMT) No. of bitstreams: 2 Dissertação - Ana Paula Proto Aleixo - 2017.pdf: 1104681 bytes, checksum: 34adb438b4c7c6fabf5086b81db6473a (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)Made available in DSpace on 2017-11-06T09:41:28Z (GMT). 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