Raízes que sustentam: narrativas de transição capilar e identidades de mulheres negras – da violação à efetivação de direitos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Eugênia, Sara França
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
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Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/12889
Resumo: In the manuscript now presented there are more reflections on roots2 than on hair. Even so, it was from a study on the processes of hair transition and hair it self, in addition to their physicality, that an analysis of the body and how the oppressions of structural racism impact the identity construction of black women was carried out. The hair was analyzed as a diacritical sign that can be perceived as a mark of blackness. Therefore, it is an element capable of influencing the identity process. Curly hair and straight hair have been studied in addition to their physical compositions, seeking to understand their meanings, the effects on the identities of black women and situations in which autonomy over curly or straight hair aesthetics indicates violation or enforcement of rights. Through the analysis of the narratives acquired in the focus groups, we sought to identify, understand and describe the effects of the hair transition, that is, the process of change about individual and subjective perceptions about hair, in the construction of black women's identities. The narratives about curly hair can vary, depending on its subjectivity, but they contribute to the perception of how curly hair, as part of a black body, can become an object of shame, hatred, dissatisfaction and repression due to racism. The meanings given by each woman to her natural hair can change during a hair transition, positively or negatively impacting her self-esteem and producing effects on her identity construction.
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The hair was analyzed as a diacritical sign that can be perceived as a mark of blackness. Therefore, it is an element capable of influencing the identity process. Curly hair and straight hair have been studied in addition to their physical compositions, seeking to understand their meanings, the effects on the identities of black women and situations in which autonomy over curly or straight hair aesthetics indicates violation or enforcement of rights. Through the analysis of the narratives acquired in the focus groups, we sought to identify, understand and describe the effects of the hair transition, that is, the process of change about individual and subjective perceptions about hair, in the construction of black women's identities. The narratives about curly hair can vary, depending on its subjectivity, but they contribute to the perception of how curly hair, as part of a black body, can become an object of shame, hatred, dissatisfaction and repression due to racism. The meanings given by each woman to her natural hair can change during a hair transition, positively or negatively impacting her self-esteem and producing effects on her identity construction.No manuscrito ora apresentado há mais reflexões sobre raízes1 do que sobre cabelos. Ainda assim, foi a partir de um estudo sobre os processos de transição capilar e os cabelos, além de sua fisicalidade, que se realizou uma análise do corpo e de como as opressões do racismo estrutural impactam a construção identitária de mulheres negras. O cabelo foi analisado como um sinal diacrítico que pode ser percebido como marca de negritude. Sendo, portanto, um elemento capaz de influenciar o processo identitário. O cabelo crespo e o cabelo alisado foram estudados para além de suas composições físicas, buscando compreender seus significados, os efeitos sobre as identidades de mulheres negras e situações nas quais a autonomia sobre a estética do cabelo crespo ou alisado indicam violação ou efetivação de direitos. Por meio da análise das narrativas adquiridas nos grupos focais se buscou identificar, entender e descrever os efeitos da transição capilar, ou seja, o processo de mudança acerca das percepções individuais e subjetivas sobre o cabelo, na construção de identidades de mulheres negras. As narrativas acerca do cabelo crespo podem variar, em função de sua subjetividade, mas contribuem para a percepção de como o cabelo crespo, enquanto parte de um corpo negro, pode se tornar objeto de vergonha, ódio, insatisfação e repressão em função do racismo. As significações dadas por cada mulher ao seu cabelo natural podem sofrer alterações durante uma transição capilar, impactando positiva ou negativamente na sua autoestima e produzindo efeitos em sua construção identitária.Submitted by Marlene Santos (marlene.bc.ufg@gmail.com) on 2023-06-05T17:58:48Z No. of bitstreams: 2 Dissertação - Sara França Eugênia - 2021.pdf: 14944503 bytes, checksum: 813358d31efc5fbb6db6cea1e8d14065 (MD5) license_rdf: 1031 bytes, checksum: 934f4ca17e109e0a05eaeaba504d7ce4 (MD5)Approved for entry into archive by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2023-06-07T11:30:28Z (GMT) No. of bitstreams: 2 Dissertação - Sara França Eugênia - 2021.pdf: 14944503 bytes, checksum: 813358d31efc5fbb6db6cea1e8d14065 (MD5) license_rdf: 1031 bytes, checksum: 934f4ca17e109e0a05eaeaba504d7ce4 (MD5)Made available in DSpace on 2023-06-07T11:30:28Z (GMT). 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