Let's play games! o jogo como atividade interativa e colaborativa na aprendizagem de inglês por alunos adolescentes de uma escola pública

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Marco André Franco de
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
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Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/6051
Resumo: The main objective of this study is to understand how the use of games can contribute to the learning process in the English language classroom. Three types of games were selected: memory game, board game and describing game and they were performed in a collaborative perspective. The research was conducted in an elementary classroom in a public school in Goiânia in the first and second semesters of 2015 with students who had initial level of knowledge of English as a foreign language. The sociocultural theory was used to support our investigation. From a methodological point of view, we conducted a case study and relied on the qualitative research principles to collect and analyze the data. The results suggest that games contribute to the learning of a foreign language, because, through them, students can co-construct knowledge. We also noted that, through games, students can use strategies that will help them in doing the activities, such as the use of external resources, questions asked to one another and to the teacher, the use of the mother tongue. Games also promote interaction among students, which may make learning more meaningful.
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The research was conducted in an elementary classroom in a public school in Goiânia in the first and second semesters of 2015 with students who had initial level of knowledge of English as a foreign language. The sociocultural theory was used to support our investigation. From a methodological point of view, we conducted a case study and relied on the qualitative research principles to collect and analyze the data. The results suggest that games contribute to the learning of a foreign language, because, through them, students can co-construct knowledge. We also noted that, through games, students can use strategies that will help them in doing the activities, such as the use of external resources, questions asked to one another and to the teacher, the use of the mother tongue. Games also promote interaction among students, which may make learning more meaningful.Este estudo tem por objetivo geral compreender como a utilização de jogos em sala de aula de língua inglesa pode contribuir para o processo de aprendizagem do idioma. Três tipos de jogos foram selecionados: o jogo da memória; o jogo de tabuleiro; e o jogo de descrever, e foram realizados numa perspectiva colaborativa. A pesquisa foi realizada em uma turma de 7º ano do ensino fundamental, com alunos que tinham nível inicial de conhecimento da língua inglesa como língua estrangeira, em uma escola pública de Goiânia, no primeiro e segundo semestres de 2015. Buscamos, na teoria sociocultural, o suporte teórico para nossa investigação. Do ponto de vista metodológico, realizamos um estudo de caso e baseamo-nos nos princípios da pesquisa qualitativa para a coleta e a análise dos dados. Os resultados revelaram que os jogos contribuem para a aprendizagem de LE, pois, por meio deles, os alunos coconstroem o conhecimento. Observamos também que os jogos podem fazer com que os alunos usem estratégias que vão beneficiar-lhes durante a realização das atividades, como o uso de recursos externos, perguntas feitas uns aos outros e à professora, e o uso da língua materna. Os jogos também favorecem uma maior interação entre os alunos, tornando a aprendizagem da língua mais significativa.Submitted by Marlene Santos (marlene.bc.ufg@gmail.com) on 2016-08-30T18:58:38Z No. of bitstreams: 2 Dissertação - Marco André Franco de Araújo - 2016.pdf: 4449092 bytes, checksum: 9bed28617c3f85b27b29e4861a38aa0b (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)Approved for entry into archive by Luciana Ferreira (lucgeral@gmail.com) on 2016-08-31T13:09:48Z (GMT) No. of bitstreams: 2 Dissertação - Marco André Franco de Araújo - 2016.pdf: 4449092 bytes, checksum: 9bed28617c3f85b27b29e4861a38aa0b (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)Made available in DSpace on 2016-08-31T13:09:48Z (GMT). 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