Visualidades educacionais:imagem, cultura visual e trabalho pedagógico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: PINTO, Carla Gioconda Alves
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
dARK ID: ark:/38995/0013000003dcj
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2761
Resumo: This study is focused on manifestations and meanings that Elementary School teachers construct about images they choose to work in their visual arts classes. Five teachers with more than two years of teaching professional experience in the public educational system of Goiânia, Goiás, were invited to participate in this investigation. Interactive interviews were developed with the participants in order to gather information, questions and ideas about motivations that guide their images choice for pedagogical practice in the classroom. Two sessions of focal group interviews complement the methodological procedures in order to register and discuss conceptions and opinions about image and cultural manifestations. As symbolic systems, image and culture are interweaved through practices, concepts and values, defining educational and ideological positioning and creating points of view and versions of social reality. Subject positioning, ideas, actions and affections are dimensions that reveal the way human beings relate to themselves and to the world around them.
id UFG-2_92c1a2d92d692eb316752fa7364e9e4e
oai_identifier_str oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2761
network_acronym_str UFG-2
network_name_str Repositório Institucional da UFG
repository_id_str
spelling SILVA FILHO, Raimundo Martins dahttp://lattes.cnpq.br/1270126774554014http://lattes.cnpq.br/2279224947504328PINTO, Carla Gioconda Alves2014-07-29T16:27:47Z2009-05-222008-11-20PINTO, Carla Gioconda Alves. Educational visuality: image, visual culture and educational work. 2008. 77 f. Dissertação (Mestrado em Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2761ark:/38995/0013000003dcjThis study is focused on manifestations and meanings that Elementary School teachers construct about images they choose to work in their visual arts classes. Five teachers with more than two years of teaching professional experience in the public educational system of Goiânia, Goiás, were invited to participate in this investigation. Interactive interviews were developed with the participants in order to gather information, questions and ideas about motivations that guide their images choice for pedagogical practice in the classroom. Two sessions of focal group interviews complement the methodological procedures in order to register and discuss conceptions and opinions about image and cultural manifestations. As symbolic systems, image and culture are interweaved through practices, concepts and values, defining educational and ideological positioning and creating points of view and versions of social reality. Subject positioning, ideas, actions and affections are dimensions that reveal the way human beings relate to themselves and to the world around them.Esta pesquisa tem como foco o estudo de manifestações e sentidos que professores do Ensino Fundamental constroem sobre as imagens que escolhem para trabalhar nas suas aulas de arte. Cinco professores com mais de dois anos de experiência profissional atuando no sistema público de ensino de Goiânia, Goiás, foram convidados a participar desta investigação. Entrevistas interativas foram feitas com os participantes para reunir informações, questionamentos e idéias sobre as motivações que orientam suas escolhas de imagens para a prática pedagógica e a forma como as utilizam em sala de aula. Duas sessões de entrevistas focais complementam os procedimentos metodológicos visando registrar e discutir concepções e visões sobre manifestações culturais imagéticas. Como sistemas simbólicos, imagem e cultura se entrelaçam através de práticas, conceitos e valores, definindo posicionamentos educativos-ideológicos e gerando visões e versões da realidade social. Posições de sujeito, idéias, ações e afetos são dimensões que revelam como o ser humano se relaciona consigo mesmo e com o mundo que o cerca.Made available in DSpace on 2014-07-29T16:27:47Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Carla Gioconda Alves Pinto.pdf: 1062364 bytes, checksum: a46243909e8ba3194fae15aea5090009 (MD5) Previous issue date: 2008-11-20application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/5659/Dissertacao%20Carla%20Gioconda%20Alves%20Pinto.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em Cultura VisualUFGBRProcessos e Sistemas Visuais, Educação e VisualidadeimagemculturaeducaçãoimagecultureeducationCNPQ::Visualidades educacionais:imagem, cultura visual e trabalho pedagógicoEducational visuality: image, visual culture and educational workinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissertacao Carla Gioconda Alves Pinto.pdfapplication/pdf1062364http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/9060aa21-dc7f-4086-a168-af14748cfba6/downloada46243909e8ba3194fae15aea5090009MD51THUMBNAILDissertacao Carla Gioconda Alves Pinto.pdf.jpgDissertacao Carla Gioconda Alves Pinto.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/a540d925-3026-4766-8649-d3eea3ee8f1c/downloadcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52tde/27612014-07-30 03:22:49.746open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2761http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:22:49Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.por.fl_str_mv Visualidades educacionais:imagem, cultura visual e trabalho pedagógico
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Educational visuality: image, visual culture and educational work
title Visualidades educacionais:imagem, cultura visual e trabalho pedagógico
spellingShingle Visualidades educacionais:imagem, cultura visual e trabalho pedagógico
PINTO, Carla Gioconda Alves
imagem
cultura
educação
image
culture
education
CNPQ::
title_short Visualidades educacionais:imagem, cultura visual e trabalho pedagógico
title_full Visualidades educacionais:imagem, cultura visual e trabalho pedagógico
title_fullStr Visualidades educacionais:imagem, cultura visual e trabalho pedagógico
title_full_unstemmed Visualidades educacionais:imagem, cultura visual e trabalho pedagógico
title_sort Visualidades educacionais:imagem, cultura visual e trabalho pedagógico
author PINTO, Carla Gioconda Alves
author_facet PINTO, Carla Gioconda Alves
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv SILVA FILHO, Raimundo Martins da
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1270126774554014
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2279224947504328
dc.contributor.author.fl_str_mv PINTO, Carla Gioconda Alves
contributor_str_mv SILVA FILHO, Raimundo Martins da
dc.subject.por.fl_str_mv imagem
cultura
educação
topic imagem
cultura
educação
image
culture
education
CNPQ::
dc.subject.eng.fl_str_mv image
culture
education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::
description This study is focused on manifestations and meanings that Elementary School teachers construct about images they choose to work in their visual arts classes. Five teachers with more than two years of teaching professional experience in the public educational system of Goiânia, Goiás, were invited to participate in this investigation. Interactive interviews were developed with the participants in order to gather information, questions and ideas about motivations that guide their images choice for pedagogical practice in the classroom. Two sessions of focal group interviews complement the methodological procedures in order to register and discuss conceptions and opinions about image and cultural manifestations. As symbolic systems, image and culture are interweaved through practices, concepts and values, defining educational and ideological positioning and creating points of view and versions of social reality. Subject positioning, ideas, actions and affections are dimensions that reveal the way human beings relate to themselves and to the world around them.
publishDate 2008
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-11-20
dc.date.available.fl_str_mv 2009-05-22
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-07-29T16:27:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv PINTO, Carla Gioconda Alves. Educational visuality: image, visual culture and educational work. 2008. 77 f. Dissertação (Mestrado em Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2761
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/38995/0013000003dcj
identifier_str_mv PINTO, Carla Gioconda Alves. Educational visuality: image, visual culture and educational work. 2008. 77 f. Dissertação (Mestrado em Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.
ark:/38995/0013000003dcj
url http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2761
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Cultura Visual
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFG
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Repositório Institucional da UFG
collection Repositório Institucional da UFG
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/9060aa21-dc7f-4086-a168-af14748cfba6/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/a540d925-3026-4766-8649-d3eea3ee8f1c/download
bitstream.checksum.fl_str_mv a46243909e8ba3194fae15aea5090009
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv tasesdissertacoes.bc@ufg.br
_version_ 1815172545165393920