Visualidades educacionais:imagem, cultura visual e trabalho pedagógico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFG |
dARK ID: | ark:/38995/0013000003dcj |
Texto Completo: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2761 |
Resumo: | This study is focused on manifestations and meanings that Elementary School teachers construct about images they choose to work in their visual arts classes. Five teachers with more than two years of teaching professional experience in the public educational system of Goiânia, Goiás, were invited to participate in this investigation. Interactive interviews were developed with the participants in order to gather information, questions and ideas about motivations that guide their images choice for pedagogical practice in the classroom. Two sessions of focal group interviews complement the methodological procedures in order to register and discuss conceptions and opinions about image and cultural manifestations. As symbolic systems, image and culture are interweaved through practices, concepts and values, defining educational and ideological positioning and creating points of view and versions of social reality. Subject positioning, ideas, actions and affections are dimensions that reveal the way human beings relate to themselves and to the world around them. |
id |
UFG-2_92c1a2d92d692eb316752fa7364e9e4e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2761 |
network_acronym_str |
UFG-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFG |
repository_id_str |
|
spelling |
SILVA FILHO, Raimundo Martins dahttp://lattes.cnpq.br/1270126774554014http://lattes.cnpq.br/2279224947504328PINTO, Carla Gioconda Alves2014-07-29T16:27:47Z2009-05-222008-11-20PINTO, Carla Gioconda Alves. Educational visuality: image, visual culture and educational work. 2008. 77 f. Dissertação (Mestrado em Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2761ark:/38995/0013000003dcjThis study is focused on manifestations and meanings that Elementary School teachers construct about images they choose to work in their visual arts classes. Five teachers with more than two years of teaching professional experience in the public educational system of Goiânia, Goiás, were invited to participate in this investigation. Interactive interviews were developed with the participants in order to gather information, questions and ideas about motivations that guide their images choice for pedagogical practice in the classroom. Two sessions of focal group interviews complement the methodological procedures in order to register and discuss conceptions and opinions about image and cultural manifestations. As symbolic systems, image and culture are interweaved through practices, concepts and values, defining educational and ideological positioning and creating points of view and versions of social reality. Subject positioning, ideas, actions and affections are dimensions that reveal the way human beings relate to themselves and to the world around them.Esta pesquisa tem como foco o estudo de manifestações e sentidos que professores do Ensino Fundamental constroem sobre as imagens que escolhem para trabalhar nas suas aulas de arte. Cinco professores com mais de dois anos de experiência profissional atuando no sistema público de ensino de Goiânia, Goiás, foram convidados a participar desta investigação. Entrevistas interativas foram feitas com os participantes para reunir informações, questionamentos e idéias sobre as motivações que orientam suas escolhas de imagens para a prática pedagógica e a forma como as utilizam em sala de aula. Duas sessões de entrevistas focais complementam os procedimentos metodológicos visando registrar e discutir concepções e visões sobre manifestações culturais imagéticas. Como sistemas simbólicos, imagem e cultura se entrelaçam através de práticas, conceitos e valores, definindo posicionamentos educativos-ideológicos e gerando visões e versões da realidade social. Posições de sujeito, idéias, ações e afetos são dimensões que revelam como o ser humano se relaciona consigo mesmo e com o mundo que o cerca.Made available in DSpace on 2014-07-29T16:27:47Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Carla Gioconda Alves Pinto.pdf: 1062364 bytes, checksum: a46243909e8ba3194fae15aea5090009 (MD5) Previous issue date: 2008-11-20application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/5659/Dissertacao%20Carla%20Gioconda%20Alves%20Pinto.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em Cultura VisualUFGBRProcessos e Sistemas Visuais, Educação e VisualidadeimagemculturaeducaçãoimagecultureeducationCNPQ::Visualidades educacionais:imagem, cultura visual e trabalho pedagógicoEducational visuality: image, visual culture and educational workinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissertacao Carla Gioconda Alves Pinto.pdfapplication/pdf1062364http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/9060aa21-dc7f-4086-a168-af14748cfba6/downloada46243909e8ba3194fae15aea5090009MD51THUMBNAILDissertacao Carla Gioconda Alves Pinto.pdf.jpgDissertacao Carla Gioconda Alves Pinto.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/a540d925-3026-4766-8649-d3eea3ee8f1c/downloadcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52tde/27612014-07-30 03:22:49.746open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2761http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:22:49Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Visualidades educacionais:imagem, cultura visual e trabalho pedagógico |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Educational visuality: image, visual culture and educational work |
title |
Visualidades educacionais:imagem, cultura visual e trabalho pedagógico |
spellingShingle |
Visualidades educacionais:imagem, cultura visual e trabalho pedagógico PINTO, Carla Gioconda Alves imagem cultura educação image culture education CNPQ:: |
title_short |
Visualidades educacionais:imagem, cultura visual e trabalho pedagógico |
title_full |
Visualidades educacionais:imagem, cultura visual e trabalho pedagógico |
title_fullStr |
Visualidades educacionais:imagem, cultura visual e trabalho pedagógico |
title_full_unstemmed |
Visualidades educacionais:imagem, cultura visual e trabalho pedagógico |
title_sort |
Visualidades educacionais:imagem, cultura visual e trabalho pedagógico |
author |
PINTO, Carla Gioconda Alves |
author_facet |
PINTO, Carla Gioconda Alves |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
SILVA FILHO, Raimundo Martins da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1270126774554014 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2279224947504328 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
PINTO, Carla Gioconda Alves |
contributor_str_mv |
SILVA FILHO, Raimundo Martins da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
imagem cultura educação |
topic |
imagem cultura educação image culture education CNPQ:: |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
image culture education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ:: |
description |
This study is focused on manifestations and meanings that Elementary School teachers construct about images they choose to work in their visual arts classes. Five teachers with more than two years of teaching professional experience in the public educational system of Goiânia, Goiás, were invited to participate in this investigation. Interactive interviews were developed with the participants in order to gather information, questions and ideas about motivations that guide their images choice for pedagogical practice in the classroom. Two sessions of focal group interviews complement the methodological procedures in order to register and discuss conceptions and opinions about image and cultural manifestations. As symbolic systems, image and culture are interweaved through practices, concepts and values, defining educational and ideological positioning and creating points of view and versions of social reality. Subject positioning, ideas, actions and affections are dimensions that reveal the way human beings relate to themselves and to the world around them. |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-11-20 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-05-22 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-07-29T16:27:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PINTO, Carla Gioconda Alves. Educational visuality: image, visual culture and educational work. 2008. 77 f. Dissertação (Mestrado em Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2761 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/38995/0013000003dcj |
identifier_str_mv |
PINTO, Carla Gioconda Alves. Educational visuality: image, visual culture and educational work. 2008. 77 f. Dissertação (Mestrado em Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008. ark:/38995/0013000003dcj |
url |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2761 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Cultura Visual |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Processos e Sistemas Visuais, Educação e Visualidade |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFG instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFG |
collection |
Repositório Institucional da UFG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/9060aa21-dc7f-4086-a168-af14748cfba6/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/a540d925-3026-4766-8649-d3eea3ee8f1c/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a46243909e8ba3194fae15aea5090009 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
tasesdissertacoes.bc@ufg.br |
_version_ |
1815172545165393920 |