Maracá e cunani: imagens institucionais para o Amapá
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
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Texto Completo: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2821 |
Resumo: | The attempt to understand how the construction of identity in the state of Amapá from, the institutional campaign for the feeling of Amapalidade, guides this work. The government acts (2009) of the State of Amapá have taken his first term in 2002, his tonic and slogan were turned to entrepreneurship in order to enhance public-private initiative by the Federal Government. In this sense, there is a strong institutional intention to generate economic dividends from the holding of local cultural issues. Within this context, from 2006 images of ceramics and Maraca Cunani "reappear" as local elements with the prospect of market, because the Brazilian Service of Support to Micro and Small Enterprises (SEBRAE), with the intention of providing technical support to collaborate with the success of micro and small enterprises, has launched a training program for entrepreneurs of small-scale sector, with the holding of several workshops, encouraging them to promote the construction of spreads not only add value to their economic or products and services, such as enabled the construction of an identity for your products and or companies. Through analysis of the publication of SEBRAE / AP, 2006, The Journal A Gazeta and the exhibition of items produced by craftsmen who participated in the workshops of SEBRAE. The goal is to understand the use of these images in their historiographic context (XV to XVII) and also in its contemporary context and reflect on the institutional discourse on such images produced by correlating them with the concepts of identity, language and visual culture |
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Within this context, from 2006 images of ceramics and Maraca Cunani "reappear" as local elements with the prospect of market, because the Brazilian Service of Support to Micro and Small Enterprises (SEBRAE), with the intention of providing technical support to collaborate with the success of micro and small enterprises, has launched a training program for entrepreneurs of small-scale sector, with the holding of several workshops, encouraging them to promote the construction of spreads not only add value to their economic or products and services, such as enabled the construction of an identity for your products and or companies. Through analysis of the publication of SEBRAE / AP, 2006, The Journal A Gazeta and the exhibition of items produced by craftsmen who participated in the workshops of SEBRAE. The goal is to understand the use of these images in their historiographic context (XV to XVII) and also in its contemporary context and reflect on the institutional discourse on such images produced by correlating them with the concepts of identity, language and visual cultureA tentativa de entender como ocorre a construção da identidade no estado do Amapá a partir, da campanha institucional pelo sentimento de amapalidade, orienta este trabalho. O governo atual (2009) do estado do Amapá assumiu seu primeiro mandato em 2002, sua tônica e slogan estavam voltados ao empreendedorismo, no intuito de valorizar as parcerias público-privadas, por iniciativa do Governo Federal. Neste sentido, observa-se uma forte intenção institucional a fim de gerar dividendos econômicos a partir da exploração de aspectos culturais locais. Dentro deste contexto, a partir de 2006 as imagens das cerâmicas Maracá e Cunani ressurgem como elementos locais com perspectivas mercadológicas, pois o Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas (SEBRAE), com a intenção de fornecer subsídios técnicos que colaborassem com o sucesso das micro e pequenas empresas, iniciou um programa de capacitação para os empresários do setor artesanal, com a realização de diversas oficinas, incentivando-os a promover a construção de diferenciais que não só agregassem valor econômico a seus produtos e/ou serviços, como possibilitassem a construção de uma identidade para seus produtos e/ou empresas. Através da análise da publicação do SEBRAE/AP, 2006, do jornal A Gazeta e das exposições das peças produzidas pelos artesãos que participaram das oficinas do SEBRAE, o objetivo é compreender a utilização destas imagens em seu contexto historiográfico (séc. XV a XVII) e também em seu contexto contemporâneo; bem como refletir a respeito do discurso institucional produzido sobre tais imagens, correlacionando-as com os conceitos de identidade, linguagem e cultura visualMade available in DSpace on 2014-07-29T16:27:59Z (GMT). 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