Diretrizes Curriculares do Município de Goiânia no contexto de uma política curricular nacional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFG |
dARK ID: | ark:/38995/00130000018wd |
Texto Completo: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2081 |
Resumo: | This work falls in line with State and Education Policy Research program of graduate education at Federal University of Goias An analysis of curriculum policy in Goiânia seeking to identify the presence or absence of the National Curriculum Parameters (PCNs) these curricular guidelines, based on official documents, together with the literature search and documentary. Among the authors most consulted highlight Cury, Moreira, Queen, Veiga, Ciavata, Bonamino, Martinez. Investigation revealed important themes for this study such as citizenship and interdisciplinarity. To obtain information, we make use of questionnaires to directors, coordinators and teachers from 20 public schools in Goiania and analysis of political Projects teaching (PPP) of 10 such schools. The result of our work showed the construction of a local curriculum that initially was very tied to the national policy for curriculum, in a second stage takes shape with a text more independent, to guide the construction of the PPP schools. |
id |
UFG-2_c758bcc90c012259ad33f546867f8abc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2081 |
network_acronym_str |
UFG-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFG |
repository_id_str |
|
spelling |
MACHADO, Maria Margaridahttp://lattes.cnpq.br/3133555536143694http://lattes.cnpq.br/9701252435619912SILVA, Neisi Maria da Guia2014-07-29T16:10:45Z2010-08-112009-08-20SILVA, Neisi Maria da Guia. Curricular the city of Goiania in the context of a national curriculum policy. 2009. 132 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2081ark:/38995/00130000018wdThis work falls in line with State and Education Policy Research program of graduate education at Federal University of Goias An analysis of curriculum policy in Goiânia seeking to identify the presence or absence of the National Curriculum Parameters (PCNs) these curricular guidelines, based on official documents, together with the literature search and documentary. Among the authors most consulted highlight Cury, Moreira, Queen, Veiga, Ciavata, Bonamino, Martinez. Investigation revealed important themes for this study such as citizenship and interdisciplinarity. To obtain information, we make use of questionnaires to directors, coordinators and teachers from 20 public schools in Goiania and analysis of political Projects teaching (PPP) of 10 such schools. The result of our work showed the construction of a local curriculum that initially was very tied to the national policy for curriculum, in a second stage takes shape with a text more independent, to guide the construction of the PPP schools.Este trabalho situa-se na linha de pesquisa Estado e Políticas Educacionais do programa de pós-graduação em educação da Universidade Federal de Goiás. Realizamos uma análise da política curricular no município de Goiânia buscando identificar a presença ou não dos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs) nessas diretrizes curriculares, com base em documentos oficiais, juntamente com a pesquisa bibliográfica e documental. Dentre os autores mais consultados, destacamos Cury, Moreira, Rainho, Veiga, Ciavata, Bonamino, Martinez. A investigação evidenciou temáticas importantes para este estudo tais como cidadania e interdisciplinaridade. Para a obtenção de informações, valemo-nos da aplicação de questionários aos diretores, coordenadores e professores de 20 escolas públicas em Goiânia e análise dos Projetos político pedagógicos (PPPs) de 10 dessas escolas. O resultado do nosso trabalho evidenciou a construção de um currículo local que, inicialmente, era muito atrelado à política nacional de currículo; em um segundo momento se concretiza com um texto mais independente, destinado a orientar a construção dos PPP das escolas.Made available in DSpace on 2014-07-29T16:10:45Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Neise_Maria_da_Silva.pdf: 2146846 bytes, checksum: bb3fbdaa8a5985051a8c16f0f29e9f0e (MD5) Previous issue date: 2009-08-20application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/5082/Dissert_Neise_Maria_da_Silva.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em EducaçãoUFGBRCiências HumanasPolíticas Públicas EducacionaisEnsino FundamentalCurrículoPublic Policy Education, Elementary Education, CurriculumCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAODiretrizes Curriculares do Município de Goiânia no contexto de uma política curricular nacionalCurricular the city of Goiania in the context of a national curriculum policyinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissert_Neise_Maria_da_Silva.pdfapplication/pdf2146846http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/41b7c293-3c0d-4e5f-ad83-d13059d0a2a1/downloadbb3fbdaa8a5985051a8c16f0f29e9f0eMD51THUMBNAILDissert_Neise_Maria_da_Silva.pdf.jpgDissert_Neise_Maria_da_Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/9ec59100-4628-49a0-9fd6-de92179419d3/downloadcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52tde/20812014-07-30 03:18:39.713open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2081http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:18:39Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Diretrizes Curriculares do Município de Goiânia no contexto de uma política curricular nacional |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Curricular the city of Goiania in the context of a national curriculum policy |
title |
Diretrizes Curriculares do Município de Goiânia no contexto de uma política curricular nacional |
spellingShingle |
Diretrizes Curriculares do Município de Goiânia no contexto de uma política curricular nacional SILVA, Neisi Maria da Guia Políticas Públicas Educacionais Ensino Fundamental Currículo Public Policy Education, Elementary Education, Curriculum CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Diretrizes Curriculares do Município de Goiânia no contexto de uma política curricular nacional |
title_full |
Diretrizes Curriculares do Município de Goiânia no contexto de uma política curricular nacional |
title_fullStr |
Diretrizes Curriculares do Município de Goiânia no contexto de uma política curricular nacional |
title_full_unstemmed |
Diretrizes Curriculares do Município de Goiânia no contexto de uma política curricular nacional |
title_sort |
Diretrizes Curriculares do Município de Goiânia no contexto de uma política curricular nacional |
author |
SILVA, Neisi Maria da Guia |
author_facet |
SILVA, Neisi Maria da Guia |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
MACHADO, Maria Margarida |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3133555536143694 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9701252435619912 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SILVA, Neisi Maria da Guia |
contributor_str_mv |
MACHADO, Maria Margarida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas Públicas Educacionais Ensino Fundamental Currículo |
topic |
Políticas Públicas Educacionais Ensino Fundamental Currículo Public Policy Education, Elementary Education, Curriculum CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Public Policy Education, Elementary Education, Curriculum |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work falls in line with State and Education Policy Research program of graduate education at Federal University of Goias An analysis of curriculum policy in Goiânia seeking to identify the presence or absence of the National Curriculum Parameters (PCNs) these curricular guidelines, based on official documents, together with the literature search and documentary. Among the authors most consulted highlight Cury, Moreira, Queen, Veiga, Ciavata, Bonamino, Martinez. Investigation revealed important themes for this study such as citizenship and interdisciplinarity. To obtain information, we make use of questionnaires to directors, coordinators and teachers from 20 public schools in Goiania and analysis of political Projects teaching (PPP) of 10 such schools. The result of our work showed the construction of a local curriculum that initially was very tied to the national policy for curriculum, in a second stage takes shape with a text more independent, to guide the construction of the PPP schools. |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-08-20 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-08-11 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-07-29T16:10:45Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVA, Neisi Maria da Guia. Curricular the city of Goiania in the context of a national curriculum policy. 2009. 132 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2081 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/38995/00130000018wd |
identifier_str_mv |
SILVA, Neisi Maria da Guia. Curricular the city of Goiania in the context of a national curriculum policy. 2009. 132 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009. ark:/38995/00130000018wd |
url |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2081 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFG instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFG |
collection |
Repositório Institucional da UFG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/41b7c293-3c0d-4e5f-ad83-d13059d0a2a1/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/9ec59100-4628-49a0-9fd6-de92179419d3/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
bb3fbdaa8a5985051a8c16f0f29e9f0e cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
tasesdissertacoes.bc@ufg.br |
_version_ |
1815172522711187456 |