Diretrizes Curriculares do Município de Goiânia no contexto de uma política curricular nacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SILVA, Neisi Maria da Guia
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
dARK ID: ark:/38995/00130000018wd
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2081
Resumo: This work falls in line with State and Education Policy Research program of graduate education at Federal University of Goias An analysis of curriculum policy in Goiânia seeking to identify the presence or absence of the National Curriculum Parameters (PCNs) these curricular guidelines, based on official documents, together with the literature search and documentary. Among the authors most consulted highlight Cury, Moreira, Queen, Veiga, Ciavata, Bonamino, Martinez. Investigation revealed important themes for this study such as citizenship and interdisciplinarity. To obtain information, we make use of questionnaires to directors, coordinators and teachers from 20 public schools in Goiania and analysis of political Projects teaching (PPP) of 10 such schools. The result of our work showed the construction of a local curriculum that initially was very tied to the national policy for curriculum, in a second stage takes shape with a text more independent, to guide the construction of the PPP schools.
id UFG-2_c758bcc90c012259ad33f546867f8abc
oai_identifier_str oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2081
network_acronym_str UFG-2
network_name_str Repositório Institucional da UFG
repository_id_str
spelling MACHADO, Maria Margaridahttp://lattes.cnpq.br/3133555536143694http://lattes.cnpq.br/9701252435619912SILVA, Neisi Maria da Guia2014-07-29T16:10:45Z2010-08-112009-08-20SILVA, Neisi Maria da Guia. Curricular the city of Goiania in the context of a national curriculum policy. 2009. 132 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2081ark:/38995/00130000018wdThis work falls in line with State and Education Policy Research program of graduate education at Federal University of Goias An analysis of curriculum policy in Goiânia seeking to identify the presence or absence of the National Curriculum Parameters (PCNs) these curricular guidelines, based on official documents, together with the literature search and documentary. Among the authors most consulted highlight Cury, Moreira, Queen, Veiga, Ciavata, Bonamino, Martinez. Investigation revealed important themes for this study such as citizenship and interdisciplinarity. To obtain information, we make use of questionnaires to directors, coordinators and teachers from 20 public schools in Goiania and analysis of political Projects teaching (PPP) of 10 such schools. The result of our work showed the construction of a local curriculum that initially was very tied to the national policy for curriculum, in a second stage takes shape with a text more independent, to guide the construction of the PPP schools.Este trabalho situa-se na linha de pesquisa Estado e Políticas Educacionais do programa de pós-graduação em educação da Universidade Federal de Goiás. Realizamos uma análise da política curricular no município de Goiânia buscando identificar a presença ou não dos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs) nessas diretrizes curriculares, com base em documentos oficiais, juntamente com a pesquisa bibliográfica e documental. Dentre os autores mais consultados, destacamos Cury, Moreira, Rainho, Veiga, Ciavata, Bonamino, Martinez. A investigação evidenciou temáticas importantes para este estudo tais como cidadania e interdisciplinaridade. Para a obtenção de informações, valemo-nos da aplicação de questionários aos diretores, coordenadores e professores de 20 escolas públicas em Goiânia e análise dos Projetos político pedagógicos (PPPs) de 10 dessas escolas. O resultado do nosso trabalho evidenciou a construção de um currículo local que, inicialmente, era muito atrelado à política nacional de currículo; em um segundo momento se concretiza com um texto mais independente, destinado a orientar a construção dos PPP das escolas.Made available in DSpace on 2014-07-29T16:10:45Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Neise_Maria_da_Silva.pdf: 2146846 bytes, checksum: bb3fbdaa8a5985051a8c16f0f29e9f0e (MD5) Previous issue date: 2009-08-20application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/5082/Dissert_Neise_Maria_da_Silva.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásMestrado em EducaçãoUFGBRCiências HumanasPolíticas Públicas EducacionaisEnsino FundamentalCurrículoPublic Policy Education, Elementary Education, CurriculumCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAODiretrizes Curriculares do Município de Goiânia no contexto de uma política curricular nacionalCurricular the city of Goiania in the context of a national curriculum policyinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALDissert_Neise_Maria_da_Silva.pdfapplication/pdf2146846http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/41b7c293-3c0d-4e5f-ad83-d13059d0a2a1/downloadbb3fbdaa8a5985051a8c16f0f29e9f0eMD51THUMBNAILDissert_Neise_Maria_da_Silva.pdf.jpgDissert_Neise_Maria_da_Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/9ec59100-4628-49a0-9fd6-de92179419d3/downloadcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52tde/20812014-07-30 03:18:39.713open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/2081http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:18:39Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.por.fl_str_mv Diretrizes Curriculares do Município de Goiânia no contexto de uma política curricular nacional
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Curricular the city of Goiania in the context of a national curriculum policy
title Diretrizes Curriculares do Município de Goiânia no contexto de uma política curricular nacional
spellingShingle Diretrizes Curriculares do Município de Goiânia no contexto de uma política curricular nacional
SILVA, Neisi Maria da Guia
Políticas Públicas Educacionais
Ensino Fundamental
Currículo
Public Policy Education, Elementary Education, Curriculum
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Diretrizes Curriculares do Município de Goiânia no contexto de uma política curricular nacional
title_full Diretrizes Curriculares do Município de Goiânia no contexto de uma política curricular nacional
title_fullStr Diretrizes Curriculares do Município de Goiânia no contexto de uma política curricular nacional
title_full_unstemmed Diretrizes Curriculares do Município de Goiânia no contexto de uma política curricular nacional
title_sort Diretrizes Curriculares do Município de Goiânia no contexto de uma política curricular nacional
author SILVA, Neisi Maria da Guia
author_facet SILVA, Neisi Maria da Guia
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv MACHADO, Maria Margarida
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3133555536143694
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9701252435619912
dc.contributor.author.fl_str_mv SILVA, Neisi Maria da Guia
contributor_str_mv MACHADO, Maria Margarida
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas Públicas Educacionais
Ensino Fundamental
Currículo
topic Políticas Públicas Educacionais
Ensino Fundamental
Currículo
Public Policy Education, Elementary Education, Curriculum
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Public Policy Education, Elementary Education, Curriculum
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work falls in line with State and Education Policy Research program of graduate education at Federal University of Goias An analysis of curriculum policy in Goiânia seeking to identify the presence or absence of the National Curriculum Parameters (PCNs) these curricular guidelines, based on official documents, together with the literature search and documentary. Among the authors most consulted highlight Cury, Moreira, Queen, Veiga, Ciavata, Bonamino, Martinez. Investigation revealed important themes for this study such as citizenship and interdisciplinarity. To obtain information, we make use of questionnaires to directors, coordinators and teachers from 20 public schools in Goiania and analysis of political Projects teaching (PPP) of 10 such schools. The result of our work showed the construction of a local curriculum that initially was very tied to the national policy for curriculum, in a second stage takes shape with a text more independent, to guide the construction of the PPP schools.
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-08-20
dc.date.available.fl_str_mv 2010-08-11
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-07-29T16:10:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SILVA, Neisi Maria da Guia. Curricular the city of Goiania in the context of a national curriculum policy. 2009. 132 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2081
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/38995/00130000018wd
identifier_str_mv SILVA, Neisi Maria da Guia. Curricular the city of Goiania in the context of a national curriculum policy. 2009. 132 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.
ark:/38995/00130000018wd
url http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/2081
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFG
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Repositório Institucional da UFG
collection Repositório Institucional da UFG
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/41b7c293-3c0d-4e5f-ad83-d13059d0a2a1/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/9ec59100-4628-49a0-9fd6-de92179419d3/download
bitstream.checksum.fl_str_mv bb3fbdaa8a5985051a8c16f0f29e9f0e
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv tasesdissertacoes.bc@ufg.br
_version_ 1815172522711187456