A teofania em grande sertao: veredas-por uma pedagogia dos simbolos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFG |
Texto Completo: | http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1076 |
Resumo: | This thesis is within the Research Line: Culture and Educational Processes. The object of study referred here is the literary work Grande Sertão: Veredas (2001), by João Guimarães Rosa. The fundamental aims of this thesis are: to present a theophanical dimension as the symbolic essential matter of Rosean´s major work and to defend a perspective of a pedagogy of the symbols or spiritual as a compulsory formative demand for human and mundane living in modern times. The theoretical background of this research is supported by the hermeneuthic of the symbols of the French thinker Gilbert Durand. The procedure was of a hermeneuthical exercise of the symbolic fountain present in Grande Sertão: Veredas, confronting it with the religious Judaic-Christian canon of the Holy Bible. The main contribution of this thesis is in the affirmation that, for the exercise of an authentic symbolic experience in our times, it is necessary to problematize the univocity of the racionalist and scientificist discourse of modern pedagogy, in favor of a pedagogy of the symbols or spiritual, which leads us again to the direction of the re-living of our Imago Dei. Towards that, the fundamental importance of the search of the intimacy with the symbolic dimension, epiphany and theophany, present in literary works and, above all, in the Holy Book. |
id |
UFG-2_cbec99d4ee5977df6b902dc21c02d44d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1076 |
network_acronym_str |
UFG-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFG |
repository_id_str |
|
spelling |
PEIXOTO, Adão Josélattes.cnpq.br/6113087861690446TURCHI, Maria Zairahttp://lattes.cnpq.br/1028003493670371http://lattes.cnpq.br/7662501395554138AMARAL, Roberto Antonio Penedo do2014-07-29T15:13:36Z2011-02-022007-09-06AMARAL, Roberto Antonio Penedo do. The theophany in Grande Sertão: Veredas for a pedagogy of the symbols. 2007. 147 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1076This thesis is within the Research Line: Culture and Educational Processes. The object of study referred here is the literary work Grande Sertão: Veredas (2001), by João Guimarães Rosa. The fundamental aims of this thesis are: to present a theophanical dimension as the symbolic essential matter of Rosean´s major work and to defend a perspective of a pedagogy of the symbols or spiritual as a compulsory formative demand for human and mundane living in modern times. The theoretical background of this research is supported by the hermeneuthic of the symbols of the French thinker Gilbert Durand. The procedure was of a hermeneuthical exercise of the symbolic fountain present in Grande Sertão: Veredas, confronting it with the religious Judaic-Christian canon of the Holy Bible. The main contribution of this thesis is in the affirmation that, for the exercise of an authentic symbolic experience in our times, it is necessary to problematize the univocity of the racionalist and scientificist discourse of modern pedagogy, in favor of a pedagogy of the symbols or spiritual, which leads us again to the direction of the re-living of our Imago Dei. Towards that, the fundamental importance of the search of the intimacy with the symbolic dimension, epiphany and theophany, present in literary works and, above all, in the Holy Book.Esta tese inclui-se na Linha de Pesquisa: Cultura e Processos Educacionais. O objeto de estudo aqui referenciado é a obra literária Grande Sertão: Veredas (2001), de João Guimarães Rosa. Os objetivos fundamentais deste trabalho são: apresentar a dimensão teofânica como a matéria vertente simbólica essencial da obra maior rosiana e defender a perspectiva de uma pedagogia dos símbolos ou espiritual como uma exigência formativa para o vivenciar humano e mundano dos tempos hodiernos. O referencial teórico desta pesquisa tem na hermenêutica dos símbolos do pensador francês Gilbert Durand a sua fundamentação. O procedimento realizado foi o de um exercício hermenêutico do manancial simbólico presente em Grande Sertão: Veredas, cotejando-o com o cânone religioso judaico-cristão da Bíblia Sagrada. A principal contribuição trazida por esta tese está na afirmação de que, para o exercício de experiências simbólicas autênticas no tempo em que vivemos, é necessário problematizar a univocidade do discurso racionalista e cientificista da pedagogia moderna, em favor de uma pedagogia dos símbolos ou espiritual, que nos reenvie em direção da revivescência de nossa Imago Dei. Para tanto, a fundamental importância da busca da intimidade com a dimensão simbólica, epifânica e teofânica, presente nas obras literárias e, sobretudo, no Livro Sagrado.Made available in DSpace on 2014-07-29T15:13:36Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tese Roberto Penedo.pdf: 694235 bytes, checksum: 5a232f017314f97cadefac19e7dbe8cc (MD5) Previous issue date: 2007-09-06application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/3743/Tese%20Roberto%20Penedo.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásDoutorado em EducaçãoUFGBRCiências HumanasSímboloTeofaniaPedagogiaGuimarães RosaSymbolTheophanyPedagogyGuimarães RosaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA teofania em grande sertao: veredas-por uma pedagogia dos simbolosThe theophany in Grande Sertão: Veredas for a pedagogy of the symbolsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALTese Roberto Penedo.pdfapplication/pdf694235http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/968c704a-ce3a-4a86-abde-26c726099387/download5a232f017314f97cadefac19e7dbe8ccMD51THUMBNAILTese Roberto Penedo.pdf.jpgTese Roberto Penedo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/a3149231-53ce-435b-892a-aa3c570c982a/downloadcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52tde/10762014-07-30 03:07:51.956open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1076http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:07:51Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A teofania em grande sertao: veredas-por uma pedagogia dos simbolos |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The theophany in Grande Sertão: Veredas for a pedagogy of the symbols |
title |
A teofania em grande sertao: veredas-por uma pedagogia dos simbolos |
spellingShingle |
A teofania em grande sertao: veredas-por uma pedagogia dos simbolos AMARAL, Roberto Antonio Penedo do Símbolo Teofania Pedagogia Guimarães Rosa Symbol Theophany Pedagogy Guimarães Rosa CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A teofania em grande sertao: veredas-por uma pedagogia dos simbolos |
title_full |
A teofania em grande sertao: veredas-por uma pedagogia dos simbolos |
title_fullStr |
A teofania em grande sertao: veredas-por uma pedagogia dos simbolos |
title_full_unstemmed |
A teofania em grande sertao: veredas-por uma pedagogia dos simbolos |
title_sort |
A teofania em grande sertao: veredas-por uma pedagogia dos simbolos |
author |
AMARAL, Roberto Antonio Penedo do |
author_facet |
AMARAL, Roberto Antonio Penedo do |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
PEIXOTO, Adão José |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
lattes.cnpq.br/6113087861690446 |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
TURCHI, Maria Zaira |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1028003493670371 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7662501395554138 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
AMARAL, Roberto Antonio Penedo do |
contributor_str_mv |
PEIXOTO, Adão José TURCHI, Maria Zaira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Símbolo Teofania Pedagogia Guimarães Rosa |
topic |
Símbolo Teofania Pedagogia Guimarães Rosa Symbol Theophany Pedagogy Guimarães Rosa CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Symbol Theophany Pedagogy Guimarães Rosa |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This thesis is within the Research Line: Culture and Educational Processes. The object of study referred here is the literary work Grande Sertão: Veredas (2001), by João Guimarães Rosa. The fundamental aims of this thesis are: to present a theophanical dimension as the symbolic essential matter of Rosean´s major work and to defend a perspective of a pedagogy of the symbols or spiritual as a compulsory formative demand for human and mundane living in modern times. The theoretical background of this research is supported by the hermeneuthic of the symbols of the French thinker Gilbert Durand. The procedure was of a hermeneuthical exercise of the symbolic fountain present in Grande Sertão: Veredas, confronting it with the religious Judaic-Christian canon of the Holy Bible. The main contribution of this thesis is in the affirmation that, for the exercise of an authentic symbolic experience in our times, it is necessary to problematize the univocity of the racionalist and scientificist discourse of modern pedagogy, in favor of a pedagogy of the symbols or spiritual, which leads us again to the direction of the re-living of our Imago Dei. Towards that, the fundamental importance of the search of the intimacy with the symbolic dimension, epiphany and theophany, present in literary works and, above all, in the Holy Book. |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-09-06 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-02-02 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-07-29T15:13:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
AMARAL, Roberto Antonio Penedo do. The theophany in Grande Sertão: Veredas for a pedagogy of the symbols. 2007. 147 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1076 |
identifier_str_mv |
AMARAL, Roberto Antonio Penedo do. The theophany in Grande Sertão: Veredas for a pedagogy of the symbols. 2007. 147 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007. |
url |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1076 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Doutorado em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFG instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFG |
collection |
Repositório Institucional da UFG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/968c704a-ce3a-4a86-abde-26c726099387/download http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/a3149231-53ce-435b-892a-aa3c570c982a/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5a232f017314f97cadefac19e7dbe8cc cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
tasesdissertacoes.bc@ufg.br |
_version_ |
1823229431521476608 |