A teofania em grande sertao: veredas-por uma pedagogia dos simbolos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: AMARAL, Roberto Antonio Penedo do
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFG
Texto Completo: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1076
Resumo: This thesis is within the Research Line: Culture and Educational Processes. The object of study referred here is the literary work Grande Sertão: Veredas (2001), by João Guimarães Rosa. The fundamental aims of this thesis are: to present a theophanical dimension as the symbolic essential matter of Rosean´s major work and to defend a perspective of a pedagogy of the symbols or spiritual as a compulsory formative demand for human and mundane living in modern times. The theoretical background of this research is supported by the hermeneuthic of the symbols of the French thinker Gilbert Durand. The procedure was of a hermeneuthical exercise of the symbolic fountain present in Grande Sertão: Veredas, confronting it with the religious Judaic-Christian canon of the Holy Bible. The main contribution of this thesis is in the affirmation that, for the exercise of an authentic symbolic experience in our times, it is necessary to problematize the univocity of the racionalist and scientificist discourse of modern pedagogy, in favor of a pedagogy of the symbols or spiritual, which leads us again to the direction of the re-living of our Imago Dei. Towards that, the fundamental importance of the search of the intimacy with the symbolic dimension, epiphany and theophany, present in literary works and, above all, in the Holy Book.
id UFG-2_cbec99d4ee5977df6b902dc21c02d44d
oai_identifier_str oai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1076
network_acronym_str UFG-2
network_name_str Repositório Institucional da UFG
repository_id_str
spelling PEIXOTO, Adão Josélattes.cnpq.br/6113087861690446TURCHI, Maria Zairahttp://lattes.cnpq.br/1028003493670371http://lattes.cnpq.br/7662501395554138AMARAL, Roberto Antonio Penedo do2014-07-29T15:13:36Z2011-02-022007-09-06AMARAL, Roberto Antonio Penedo do. The theophany in Grande Sertão: Veredas for a pedagogy of the symbols. 2007. 147 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007.http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1076This thesis is within the Research Line: Culture and Educational Processes. The object of study referred here is the literary work Grande Sertão: Veredas (2001), by João Guimarães Rosa. The fundamental aims of this thesis are: to present a theophanical dimension as the symbolic essential matter of Rosean´s major work and to defend a perspective of a pedagogy of the symbols or spiritual as a compulsory formative demand for human and mundane living in modern times. The theoretical background of this research is supported by the hermeneuthic of the symbols of the French thinker Gilbert Durand. The procedure was of a hermeneuthical exercise of the symbolic fountain present in Grande Sertão: Veredas, confronting it with the religious Judaic-Christian canon of the Holy Bible. The main contribution of this thesis is in the affirmation that, for the exercise of an authentic symbolic experience in our times, it is necessary to problematize the univocity of the racionalist and scientificist discourse of modern pedagogy, in favor of a pedagogy of the symbols or spiritual, which leads us again to the direction of the re-living of our Imago Dei. Towards that, the fundamental importance of the search of the intimacy with the symbolic dimension, epiphany and theophany, present in literary works and, above all, in the Holy Book.Esta tese inclui-se na Linha de Pesquisa: Cultura e Processos Educacionais. O objeto de estudo aqui referenciado é a obra literária Grande Sertão: Veredas (2001), de João Guimarães Rosa. Os objetivos fundamentais deste trabalho são: apresentar a dimensão teofânica como a matéria vertente simbólica essencial da obra maior rosiana e defender a perspectiva de uma pedagogia dos símbolos ou espiritual como uma exigência formativa para o vivenciar humano e mundano dos tempos hodiernos. O referencial teórico desta pesquisa tem na hermenêutica dos símbolos do pensador francês Gilbert Durand a sua fundamentação. O procedimento realizado foi o de um exercício hermenêutico do manancial simbólico presente em Grande Sertão: Veredas, cotejando-o com o cânone religioso judaico-cristão da Bíblia Sagrada. A principal contribuição trazida por esta tese está na afirmação de que, para o exercício de experiências simbólicas autênticas no tempo em que vivemos, é necessário problematizar a univocidade do discurso racionalista e cientificista da pedagogia moderna, em favor de uma pedagogia dos símbolos ou espiritual, que nos reenvie em direção da revivescência de nossa Imago Dei. Para tanto, a fundamental importância da busca da intimidade com a dimensão simbólica, epifânica e teofânica, presente nas obras literárias e, sobretudo, no Livro Sagrado.Made available in DSpace on 2014-07-29T15:13:36Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tese Roberto Penedo.pdf: 694235 bytes, checksum: 5a232f017314f97cadefac19e7dbe8cc (MD5) Previous issue date: 2007-09-06application/pdfhttp://repositorio.bc.ufg.br/TEDE/retrieve/3743/Tese%20Roberto%20Penedo.pdf.jpgporUniversidade Federal de GoiásDoutorado em EducaçãoUFGBRCiências HumanasSímboloTeofaniaPedagogiaGuimarães RosaSymbolTheophanyPedagogyGuimarães RosaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA teofania em grande sertao: veredas-por uma pedagogia dos simbolosThe theophany in Grande Sertão: Veredas for a pedagogy of the symbolsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFGinstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGORIGINALTese Roberto Penedo.pdfapplication/pdf694235http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/968c704a-ce3a-4a86-abde-26c726099387/download5a232f017314f97cadefac19e7dbe8ccMD51THUMBNAILTese Roberto Penedo.pdf.jpgTese Roberto Penedo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/a3149231-53ce-435b-892a-aa3c570c982a/downloadcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52tde/10762014-07-30 03:07:51.956open.accessoai:repositorio.bc.ufg.br:tde/1076http://repositorio.bc.ufg.br/tedeRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.bc.ufg.br/oai/requesttasesdissertacoes.bc@ufg.bropendoar:2014-07-30T06:07:51Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.por.fl_str_mv A teofania em grande sertao: veredas-por uma pedagogia dos simbolos
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The theophany in Grande Sertão: Veredas for a pedagogy of the symbols
title A teofania em grande sertao: veredas-por uma pedagogia dos simbolos
spellingShingle A teofania em grande sertao: veredas-por uma pedagogia dos simbolos
AMARAL, Roberto Antonio Penedo do
Símbolo
Teofania
Pedagogia
Guimarães Rosa
Symbol
Theophany
Pedagogy
Guimarães Rosa
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A teofania em grande sertao: veredas-por uma pedagogia dos simbolos
title_full A teofania em grande sertao: veredas-por uma pedagogia dos simbolos
title_fullStr A teofania em grande sertao: veredas-por uma pedagogia dos simbolos
title_full_unstemmed A teofania em grande sertao: veredas-por uma pedagogia dos simbolos
title_sort A teofania em grande sertao: veredas-por uma pedagogia dos simbolos
author AMARAL, Roberto Antonio Penedo do
author_facet AMARAL, Roberto Antonio Penedo do
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv PEIXOTO, Adão José
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv lattes.cnpq.br/6113087861690446
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv TURCHI, Maria Zaira
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1028003493670371
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7662501395554138
dc.contributor.author.fl_str_mv AMARAL, Roberto Antonio Penedo do
contributor_str_mv PEIXOTO, Adão José
TURCHI, Maria Zaira
dc.subject.por.fl_str_mv Símbolo
Teofania
Pedagogia
Guimarães Rosa
topic Símbolo
Teofania
Pedagogia
Guimarães Rosa
Symbol
Theophany
Pedagogy
Guimarães Rosa
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Symbol
Theophany
Pedagogy
Guimarães Rosa
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This thesis is within the Research Line: Culture and Educational Processes. The object of study referred here is the literary work Grande Sertão: Veredas (2001), by João Guimarães Rosa. The fundamental aims of this thesis are: to present a theophanical dimension as the symbolic essential matter of Rosean´s major work and to defend a perspective of a pedagogy of the symbols or spiritual as a compulsory formative demand for human and mundane living in modern times. The theoretical background of this research is supported by the hermeneuthic of the symbols of the French thinker Gilbert Durand. The procedure was of a hermeneuthical exercise of the symbolic fountain present in Grande Sertão: Veredas, confronting it with the religious Judaic-Christian canon of the Holy Bible. The main contribution of this thesis is in the affirmation that, for the exercise of an authentic symbolic experience in our times, it is necessary to problematize the univocity of the racionalist and scientificist discourse of modern pedagogy, in favor of a pedagogy of the symbols or spiritual, which leads us again to the direction of the re-living of our Imago Dei. Towards that, the fundamental importance of the search of the intimacy with the symbolic dimension, epiphany and theophany, present in literary works and, above all, in the Holy Book.
publishDate 2007
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-09-06
dc.date.available.fl_str_mv 2011-02-02
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-07-29T15:13:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv AMARAL, Roberto Antonio Penedo do. The theophany in Grande Sertão: Veredas for a pedagogy of the symbols. 2007. 147 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1076
identifier_str_mv AMARAL, Roberto Antonio Penedo do. The theophany in Grande Sertão: Veredas for a pedagogy of the symbols. 2007. 147 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2007.
url http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1076
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.publisher.program.fl_str_mv Doutorado em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFG
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ciências Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFG
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Repositório Institucional da UFG
collection Repositório Institucional da UFG
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/968c704a-ce3a-4a86-abde-26c726099387/download
http://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstreams/a3149231-53ce-435b-892a-aa3c570c982a/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 5a232f017314f97cadefac19e7dbe8cc
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFG - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv tasesdissertacoes.bc@ufg.br
_version_ 1798044324566401024