TEACHING AND RESEARCH: CHALENGES AND POSIBILITIES FOR BEGINNER UNIVERSITY PROFESORS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zanchet, Beatriz Maria Boéssio Atrib
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16724
Resumo: How professors at the start of a university career face the challenges of moving from an education process focused on research to one that mainly involves teaching practice is the theme of this discussion. Semi-structured interviews with beginner professors, Masters and PhDs, working in different scientific fields and lecturing in different universities were used to collect data. From an analysis of the data it was interesting to notice that teachers recognized that, among other aspects, research helps them learn how to think and observe from other perspectives, thus providing them with knowledge to face the challenges of teaching.
id UFG-3_134257d754b5efb36614849396d30b6c
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/16724
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling TEACHING AND RESEARCH: CHALENGES AND POSIBILITIES FOR BEGINNER UNIVERSITY PROFESORSENSINO E PESQUISA: DESAFIOS E POSSIBILIDADES PARA DOCENTES UNIVERSITÁRIOS INICIANTESprofessores universitários iniciantesensino superiorensino e pesquisaHow professors at the start of a university career face the challenges of moving from an education process focused on research to one that mainly involves teaching practice is the theme of this discussion. Semi-structured interviews with beginner professors, Masters and PhDs, working in different scientific fields and lecturing in different universities were used to collect data. From an analysis of the data it was interesting to notice that teachers recognized that, among other aspects, research helps them learn how to think and observe from other perspectives, thus providing them with knowledge to face the challenges of teaching.Como docentes iniciantes, na carreira universitária, enfrentam os desafios da passagem de uma formação que privilegia a pesquisa para uma prática eminentemente de docência é o foco da discussão apresentada. A pesquisa utilizou para a coleta de dados entrevistas semiestruturadas com docentes iniciantes, mestres e/ ou doutores, que atuam em diferentes áreas do conhecimento e exercem a docência em diferentes universidades. A partir da análise dos dados foi interessante perceber que os docentes reconheceram, dentre outros aspectos, que a pesquisa ajuda-os a aprender a pensar e a observar as coisas sob outros ângulos. Isso acaba gerando outros conhecimentos e assim vão enfrentando os desafios requeridos para ensinar.Faculdade de Educação (UFG)2011-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/1672410.5216/ia.v36i2.16724Journal Inter-Ação; Vol. 36 No. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 577-590Revista Inter Ação; Vol. 36 Núm. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 577-590Revista Inter-Ação; v. 36 n. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 577-5901981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16724/10714Zanchet, Beatriz Maria Boéssio Atribinfo:eu-repo/semantics/openAccess2014-02-23T14:32:25Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/16724Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:29.930784Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv TEACHING AND RESEARCH: CHALENGES AND POSIBILITIES FOR BEGINNER UNIVERSITY PROFESORS
ENSINO E PESQUISA: DESAFIOS E POSSIBILIDADES PARA DOCENTES UNIVERSITÁRIOS INICIANTES
title TEACHING AND RESEARCH: CHALENGES AND POSIBILITIES FOR BEGINNER UNIVERSITY PROFESORS
spellingShingle TEACHING AND RESEARCH: CHALENGES AND POSIBILITIES FOR BEGINNER UNIVERSITY PROFESORS
Zanchet, Beatriz Maria Boéssio Atrib
professores universitários iniciantes
ensino superior
ensino e pesquisa
title_short TEACHING AND RESEARCH: CHALENGES AND POSIBILITIES FOR BEGINNER UNIVERSITY PROFESORS
title_full TEACHING AND RESEARCH: CHALENGES AND POSIBILITIES FOR BEGINNER UNIVERSITY PROFESORS
title_fullStr TEACHING AND RESEARCH: CHALENGES AND POSIBILITIES FOR BEGINNER UNIVERSITY PROFESORS
title_full_unstemmed TEACHING AND RESEARCH: CHALENGES AND POSIBILITIES FOR BEGINNER UNIVERSITY PROFESORS
title_sort TEACHING AND RESEARCH: CHALENGES AND POSIBILITIES FOR BEGINNER UNIVERSITY PROFESORS
author Zanchet, Beatriz Maria Boéssio Atrib
author_facet Zanchet, Beatriz Maria Boéssio Atrib
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zanchet, Beatriz Maria Boéssio Atrib
dc.subject.por.fl_str_mv professores universitários iniciantes
ensino superior
ensino e pesquisa
topic professores universitários iniciantes
ensino superior
ensino e pesquisa
description How professors at the start of a university career face the challenges of moving from an education process focused on research to one that mainly involves teaching practice is the theme of this discussion. Semi-structured interviews with beginner professors, Masters and PhDs, working in different scientific fields and lecturing in different universities were used to collect data. From an analysis of the data it was interesting to notice that teachers recognized that, among other aspects, research helps them learn how to think and observe from other perspectives, thus providing them with knowledge to face the challenges of teaching.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16724
10.5216/ia.v36i2.16724
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16724
identifier_str_mv 10.5216/ia.v36i2.16724
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16724/10714
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 36 No. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 577-590
Revista Inter Ação; Vol. 36 Núm. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 577-590
Revista Inter-Ação; v. 36 n. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 577-590
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874762223124480