TEACHING AND RESEARCH: CHALENGES AND POSIBILITIES FOR BEGINNER UNIVERSITY PROFESORS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16724 |
Resumo: | How professors at the start of a university career face the challenges of moving from an education process focused on research to one that mainly involves teaching practice is the theme of this discussion. Semi-structured interviews with beginner professors, Masters and PhDs, working in different scientific fields and lecturing in different universities were used to collect data. From an analysis of the data it was interesting to notice that teachers recognized that, among other aspects, research helps them learn how to think and observe from other perspectives, thus providing them with knowledge to face the challenges of teaching. |
id |
UFG-3_134257d754b5efb36614849396d30b6c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/16724 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHING AND RESEARCH: CHALENGES AND POSIBILITIES FOR BEGINNER UNIVERSITY PROFESORSENSINO E PESQUISA: DESAFIOS E POSSIBILIDADES PARA DOCENTES UNIVERSITÁRIOS INICIANTESprofessores universitários iniciantesensino superiorensino e pesquisaHow professors at the start of a university career face the challenges of moving from an education process focused on research to one that mainly involves teaching practice is the theme of this discussion. Semi-structured interviews with beginner professors, Masters and PhDs, working in different scientific fields and lecturing in different universities were used to collect data. From an analysis of the data it was interesting to notice that teachers recognized that, among other aspects, research helps them learn how to think and observe from other perspectives, thus providing them with knowledge to face the challenges of teaching.Como docentes iniciantes, na carreira universitária, enfrentam os desafios da passagem de uma formação que privilegia a pesquisa para uma prática eminentemente de docência é o foco da discussão apresentada. A pesquisa utilizou para a coleta de dados entrevistas semiestruturadas com docentes iniciantes, mestres e/ ou doutores, que atuam em diferentes áreas do conhecimento e exercem a docência em diferentes universidades. A partir da análise dos dados foi interessante perceber que os docentes reconheceram, dentre outros aspectos, que a pesquisa ajuda-os a aprender a pensar e a observar as coisas sob outros ângulos. Isso acaba gerando outros conhecimentos e assim vão enfrentando os desafios requeridos para ensinar.Faculdade de Educação (UFG)2011-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/1672410.5216/ia.v36i2.16724Journal Inter-Ação; Vol. 36 No. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 577-590Revista Inter Ação; Vol. 36 Núm. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 577-590Revista Inter-Ação; v. 36 n. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 577-5901981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16724/10714Zanchet, Beatriz Maria Boéssio Atribinfo:eu-repo/semantics/openAccess2014-02-23T14:32:25Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/16724Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:29.930784Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHING AND RESEARCH: CHALENGES AND POSIBILITIES FOR BEGINNER UNIVERSITY PROFESORS ENSINO E PESQUISA: DESAFIOS E POSSIBILIDADES PARA DOCENTES UNIVERSITÁRIOS INICIANTES |
title |
TEACHING AND RESEARCH: CHALENGES AND POSIBILITIES FOR BEGINNER UNIVERSITY PROFESORS |
spellingShingle |
TEACHING AND RESEARCH: CHALENGES AND POSIBILITIES FOR BEGINNER UNIVERSITY PROFESORS Zanchet, Beatriz Maria Boéssio Atrib professores universitários iniciantes ensino superior ensino e pesquisa |
title_short |
TEACHING AND RESEARCH: CHALENGES AND POSIBILITIES FOR BEGINNER UNIVERSITY PROFESORS |
title_full |
TEACHING AND RESEARCH: CHALENGES AND POSIBILITIES FOR BEGINNER UNIVERSITY PROFESORS |
title_fullStr |
TEACHING AND RESEARCH: CHALENGES AND POSIBILITIES FOR BEGINNER UNIVERSITY PROFESORS |
title_full_unstemmed |
TEACHING AND RESEARCH: CHALENGES AND POSIBILITIES FOR BEGINNER UNIVERSITY PROFESORS |
title_sort |
TEACHING AND RESEARCH: CHALENGES AND POSIBILITIES FOR BEGINNER UNIVERSITY PROFESORS |
author |
Zanchet, Beatriz Maria Boéssio Atrib |
author_facet |
Zanchet, Beatriz Maria Boéssio Atrib |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zanchet, Beatriz Maria Boéssio Atrib |
dc.subject.por.fl_str_mv |
professores universitários iniciantes ensino superior ensino e pesquisa |
topic |
professores universitários iniciantes ensino superior ensino e pesquisa |
description |
How professors at the start of a university career face the challenges of moving from an education process focused on research to one that mainly involves teaching practice is the theme of this discussion. Semi-structured interviews with beginner professors, Masters and PhDs, working in different scientific fields and lecturing in different universities were used to collect data. From an analysis of the data it was interesting to notice that teachers recognized that, among other aspects, research helps them learn how to think and observe from other perspectives, thus providing them with knowledge to face the challenges of teaching. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16724 10.5216/ia.v36i2.16724 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16724 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v36i2.16724 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/16724/10714 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 36 No. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 577-590 Revista Inter Ação; Vol. 36 Núm. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 577-590 Revista Inter-Ação; v. 36 n. 2 (2011): Educação de Jovens e Adultos; 577-590 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874762223124480 |