AS CONTRIBUIÇÕES DO ESTÁGIO CURRICULAR EM GESTÃO E COORDENAÇÃO PEDAGÓGICA PARA A FORMAÇÃO DO PEDAGOGO NO MARAJÓ

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matos, Cleide Carvalho
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: dos Reis, Manuelle Espindola
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56955
Resumo: This article aims at analyzing the contributions of the curricular internship in school management and educational coordination for the training of the education teacher in Marajó. The research is characterized as bibliographic and documentary research. Bibliographical research consists mainly of books, dissertations, and scientific articles. The documentary research involved the following documents: internship reports of the students of the 7th semester of the education degree, educational Project of college degree in education and Law nº 11.788 / 2008. The study shows that the curricular internship in school management and educational coordination is a formative activity that allows the apprehension of the reality of the schools in Marajó and brings the student closer to one of the fields of action of the education teacher.   Keywords: Teacher training. Curricular internship. School field. Educational coordination.  
id UFG-3_1f4211eae986b742c961efba4b189f89
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/56955
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling AS CONTRIBUIÇÕES DO ESTÁGIO CURRICULAR EM GESTÃO E COORDENAÇÃO PEDAGÓGICA PARA A FORMAÇÃO DO PEDAGOGO NO MARAJÓThis article aims at analyzing the contributions of the curricular internship in school management and educational coordination for the training of the education teacher in Marajó. The research is characterized as bibliographic and documentary research. Bibliographical research consists mainly of books, dissertations, and scientific articles. The documentary research involved the following documents: internship reports of the students of the 7th semester of the education degree, educational Project of college degree in education and Law nº 11.788 / 2008. The study shows that the curricular internship in school management and educational coordination is a formative activity that allows the apprehension of the reality of the schools in Marajó and brings the student closer to one of the fields of action of the education teacher.   Keywords: Teacher training. Curricular internship. School field. Educational coordination.             Esto artículo tiene como objetivo analizar las contribuciones de la Etapa curricular en gestión en la escuela y coordinación pedagógica para la formación del pedagogo en el Marajó. La investigación se caracteriza como pesquisa bibliográfica y documental. La investigación bibliográfica es constituida principalmente de libros, disertaciones, artículos científicos. La pesquisa documental involucró los siguientes documentos: Informes de prácticas de los alumnos del 7º semestre del curso de la pedagogía, Proyecto Pedagógico del Curso de Licenciatura en Pedagogía y Ley nº 11.788 / 2008. El estudio apunta que la Etapa curricular en gestión en la escuela y coordinación pedagógica se configura como una actividad formativa que posibilita la aprehensión de la realidad de las escuelas en el Marajó y aproxima al alumno con uno de los campos de actuación del pedagogo.   Palabras- clave: Formación del profesor. Etapa curricular, Escuela campo. Coordinación pedagógica. Este artigo tem como objetivo analisar as contribuições do Estágio curricular em gestão na escola e coordenação pedagógica para formação do pedagogo no Marajó. A pesquisa se caracteriza como pesquisa bibliográfica e documental. A pesquisa bibliográfica é constituída principalmente de livros, dissertações e artigos científicos. A pesquisa documental envolveu os seguintes documentos: Relatórios de estágio dos alunos do 7º semestre do curso da pedagogia, Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Pedagogia e a Lei nº 11.788/2008. O estudo aponta que o Estágio curricular em gestão na escola e coordenação pedagógica se configura como uma atividade formativa que possibilita a apreensão da realidade das escolas no Marajó e aproxima o aluno com um dos campos de atuação do pedagogo.Faculdade de Educação (UFG)2020-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/5695510.5216/ia.v44i3.56955Journal Inter-Ação; Vol. 44 No. 3 (2019): Reflexões sobre os 50 anos de estágio na intersecção entre universidade e escola campo.; 635-650Revista Inter Ação; Vol. 44 Núm. 3 (2019): Reflexões sobre os 50 anos de estágio na intersecção entre universidade e escola campo.; 635-650Revista Inter-Ação; v. 44 n. 3 (2019): Reflexões sobre os 50 anos de estágio na intersecção entre universidade e escola campo.; 635-6501981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56955/34166Copyright (c) 2020 CLEIDE CARVALHO MATOS, Manuelle Espindola dos Reisinfo:eu-repo/semantics/openAccessMatos, Cleide Carvalhodos Reis, Manuelle Espindola2020-02-29T23:45:21Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/56955Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:54.249081Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv AS CONTRIBUIÇÕES DO ESTÁGIO CURRICULAR EM GESTÃO E COORDENAÇÃO PEDAGÓGICA PARA A FORMAÇÃO DO PEDAGOGO NO MARAJÓ
title AS CONTRIBUIÇÕES DO ESTÁGIO CURRICULAR EM GESTÃO E COORDENAÇÃO PEDAGÓGICA PARA A FORMAÇÃO DO PEDAGOGO NO MARAJÓ
spellingShingle AS CONTRIBUIÇÕES DO ESTÁGIO CURRICULAR EM GESTÃO E COORDENAÇÃO PEDAGÓGICA PARA A FORMAÇÃO DO PEDAGOGO NO MARAJÓ
Matos, Cleide Carvalho
title_short AS CONTRIBUIÇÕES DO ESTÁGIO CURRICULAR EM GESTÃO E COORDENAÇÃO PEDAGÓGICA PARA A FORMAÇÃO DO PEDAGOGO NO MARAJÓ
title_full AS CONTRIBUIÇÕES DO ESTÁGIO CURRICULAR EM GESTÃO E COORDENAÇÃO PEDAGÓGICA PARA A FORMAÇÃO DO PEDAGOGO NO MARAJÓ
title_fullStr AS CONTRIBUIÇÕES DO ESTÁGIO CURRICULAR EM GESTÃO E COORDENAÇÃO PEDAGÓGICA PARA A FORMAÇÃO DO PEDAGOGO NO MARAJÓ
title_full_unstemmed AS CONTRIBUIÇÕES DO ESTÁGIO CURRICULAR EM GESTÃO E COORDENAÇÃO PEDAGÓGICA PARA A FORMAÇÃO DO PEDAGOGO NO MARAJÓ
title_sort AS CONTRIBUIÇÕES DO ESTÁGIO CURRICULAR EM GESTÃO E COORDENAÇÃO PEDAGÓGICA PARA A FORMAÇÃO DO PEDAGOGO NO MARAJÓ
author Matos, Cleide Carvalho
author_facet Matos, Cleide Carvalho
dos Reis, Manuelle Espindola
author_role author
author2 dos Reis, Manuelle Espindola
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matos, Cleide Carvalho
dos Reis, Manuelle Espindola
description This article aims at analyzing the contributions of the curricular internship in school management and educational coordination for the training of the education teacher in Marajó. The research is characterized as bibliographic and documentary research. Bibliographical research consists mainly of books, dissertations, and scientific articles. The documentary research involved the following documents: internship reports of the students of the 7th semester of the education degree, educational Project of college degree in education and Law nº 11.788 / 2008. The study shows that the curricular internship in school management and educational coordination is a formative activity that allows the apprehension of the reality of the schools in Marajó and brings the student closer to one of the fields of action of the education teacher.   Keywords: Teacher training. Curricular internship. School field. Educational coordination.  
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56955
10.5216/ia.v44i3.56955
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56955
identifier_str_mv 10.5216/ia.v44i3.56955
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/56955/34166
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 CLEIDE CARVALHO MATOS, Manuelle Espindola dos Reis
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 CLEIDE CARVALHO MATOS, Manuelle Espindola dos Reis
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 44 No. 3 (2019): Reflexões sobre os 50 anos de estágio na intersecção entre universidade e escola campo.; 635-650
Revista Inter Ação; Vol. 44 Núm. 3 (2019): Reflexões sobre os 50 anos de estágio na intersecção entre universidade e escola campo.; 635-650
Revista Inter-Ação; v. 44 n. 3 (2019): Reflexões sobre os 50 anos de estágio na intersecção entre universidade e escola campo.; 635-650
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874763984732160