WHEN EDUCATING THROUGH RESEARCH BECOMES AN ACTIVE METHODOLOGY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64818 |
Resumo: | The purpose of this article was to investigate the strategies used by a teacher who used Educar pela Pesquisa as teaching methodology. Of a qualitative nature, of the case study type, the research was carried out in a Licentiate course at a Federal Institute. As instruments, a survey questionnaire, observation and interview were used. The results showed an alignment with the proposed literature, which confirms the importance of the educator basing his practices on specific theoretical references to what is proposed. It is also noteworthy that the strategies provided students with engagement, authorship, intrinsic interest in carrying out activities, as well as commitment to their own learning, characteristics of active methodologies, hence stating that Educating through Research can be considered as such. |
id |
UFG-3_2e3c760f247861597ba4a9bbedff4f7f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/64818 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
WHEN EDUCATING THROUGH RESEARCH BECOMES AN ACTIVE METHODOLOGYCUANDO EDUCAR A TRAVÉS DE LA INVESTIGACIÓN SE CONVIERTE EN UNA METODOLOGÍA ACTIVAQUANDO O EDUCAR PELA PESQUISA SE TORNA UMA METODOLOGIA ATIVAThe purpose of this article was to investigate the strategies used by a teacher who used Educar pela Pesquisa as teaching methodology. Of a qualitative nature, of the case study type, the research was carried out in a Licentiate course at a Federal Institute. As instruments, a survey questionnaire, observation and interview were used. The results showed an alignment with the proposed literature, which confirms the importance of the educator basing his practices on specific theoretical references to what is proposed. It is also noteworthy that the strategies provided students with engagement, authorship, intrinsic interest in carrying out activities, as well as commitment to their own learning, characteristics of active methodologies, hence stating that Educating through Research can be considered as such.El propósito de este artículo fue investigar las estrategias utilizadas por un docente que utilizó a Educar pela Pesquisa como metodología de enseñanza. De carácter cualitativo, del tipo estudio de caso, la investigación se realizó en un curso de Licenciatura en un Instituto Federal. Como instrumentos se utilizó un cuestionario de encuesta, observación y entrevista. Los resultados mostraron una alineación con la literatura propuesta, lo que confirma la importancia de que el educador base sus prácticas en referencias teóricas específicas a lo propuesto. También es de destacar que las estrategias proporcionaron a los estudiantes compromiso, autoría, interés intrínseco por la realización de las actividades, así como compromiso con el aprendizaje en sí mismo, características de las metodologías activas, por lo que se plantea que Educar a través de la Investigación puede ser considerado como tal.O objetivo deste artigo foi investigar as estratégias utilizadas por uma docente que fez uso do “Educar pela Pesquisa” como metodologia de ensino. De natureza qualitativa, do tipo estudo de caso, a pesquisa foi realizada num curso de Licenciatura de um Instituto Federal. Como instrumentos, recorreu-se a um questionário de sondagem, à observação e à entrevista. Os resultados mostraram um alinhamento com a literatura proposta, o que ratifica a importância de o educador fundamentar suas práticas em referenciais teóricos específicos ao que se propõe. Destaca-se ainda que as estratégias propiciaram aos estudantes engajamento, autoria, interesse intrínseco na realização das atividades, bem como comprometimento com a própria aprendizagem, características das metodologias ativas, daí se afirmar que “Educar pela Pesquisa” pode ser considerada como tal.Faculdade de Educação (UFG)2021-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6481810.5216/ia.v45i3.64818Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 985-1001Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 985-1001Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 985-10011981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64818/36210Copyright (c) 2021 Paula Patrícia Barbosa Venturainfo:eu-repo/semantics/openAccess Ventura, Paula Patrícia Barbosa2021-03-04T18:22:49Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/64818Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:58.601881Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
WHEN EDUCATING THROUGH RESEARCH BECOMES AN ACTIVE METHODOLOGY CUANDO EDUCAR A TRAVÉS DE LA INVESTIGACIÓN SE CONVIERTE EN UNA METODOLOGÍA ACTIVA QUANDO O EDUCAR PELA PESQUISA SE TORNA UMA METODOLOGIA ATIVA |
title |
WHEN EDUCATING THROUGH RESEARCH BECOMES AN ACTIVE METHODOLOGY |
spellingShingle |
WHEN EDUCATING THROUGH RESEARCH BECOMES AN ACTIVE METHODOLOGY Ventura, Paula Patrícia Barbosa |
title_short |
WHEN EDUCATING THROUGH RESEARCH BECOMES AN ACTIVE METHODOLOGY |
title_full |
WHEN EDUCATING THROUGH RESEARCH BECOMES AN ACTIVE METHODOLOGY |
title_fullStr |
WHEN EDUCATING THROUGH RESEARCH BECOMES AN ACTIVE METHODOLOGY |
title_full_unstemmed |
WHEN EDUCATING THROUGH RESEARCH BECOMES AN ACTIVE METHODOLOGY |
title_sort |
WHEN EDUCATING THROUGH RESEARCH BECOMES AN ACTIVE METHODOLOGY |
author |
Ventura, Paula Patrícia Barbosa |
author_facet |
Ventura, Paula Patrícia Barbosa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ventura, Paula Patrícia Barbosa |
description |
The purpose of this article was to investigate the strategies used by a teacher who used Educar pela Pesquisa as teaching methodology. Of a qualitative nature, of the case study type, the research was carried out in a Licentiate course at a Federal Institute. As instruments, a survey questionnaire, observation and interview were used. The results showed an alignment with the proposed literature, which confirms the importance of the educator basing his practices on specific theoretical references to what is proposed. It is also noteworthy that the strategies provided students with engagement, authorship, intrinsic interest in carrying out activities, as well as commitment to their own learning, characteristics of active methodologies, hence stating that Educating through Research can be considered as such. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64818 10.5216/ia.v45i3.64818 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64818 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v45i3.64818 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64818/36210 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Paula Patrícia Barbosa Ventura info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Paula Patrícia Barbosa Ventura |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 985-1001 Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 985-1001 Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 985-1001 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874764127338496 |