WHEN EDUCATING THROUGH RESEARCH BECOMES AN ACTIVE METHODOLOGY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ventura, Paula Patrícia Barbosa
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64818
Resumo: The purpose of this article was to investigate the strategies used by a teacher who used Educar pela Pesquisa as teaching methodology. Of a qualitative nature, of the case study type, the research was carried out in a Licentiate course at a Federal Institute. As instruments, a survey questionnaire, observation and interview were used. The results showed an alignment with the proposed literature, which confirms the importance of the educator basing his practices on specific theoretical references to what is proposed. It is also noteworthy that the strategies provided students with engagement, authorship, intrinsic interest in carrying out activities, as well as commitment to their own learning, characteristics of active methodologies, hence stating that Educating through Research can be considered as such.
id UFG-3_2e3c760f247861597ba4a9bbedff4f7f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/64818
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling WHEN EDUCATING THROUGH RESEARCH BECOMES AN ACTIVE METHODOLOGYCUANDO EDUCAR A TRAVÉS DE LA INVESTIGACIÓN SE CONVIERTE EN UNA METODOLOGÍA ACTIVAQUANDO O EDUCAR PELA PESQUISA SE TORNA UMA METODOLOGIA ATIVAThe purpose of this article was to investigate the strategies used by a teacher who used Educar pela Pesquisa as teaching methodology. Of a qualitative nature, of the case study type, the research was carried out in a Licentiate course at a Federal Institute. As instruments, a survey questionnaire, observation and interview were used. The results showed an alignment with the proposed literature, which confirms the importance of the educator basing his practices on specific theoretical references to what is proposed. It is also noteworthy that the strategies provided students with engagement, authorship, intrinsic interest in carrying out activities, as well as commitment to their own learning, characteristics of active methodologies, hence stating that Educating through Research can be considered as such.El propósito de este artículo fue investigar las estrategias utilizadas por un docente que utilizó a Educar pela Pesquisa como metodología de enseñanza. De carácter cualitativo, del tipo estudio de caso, la investigación se realizó en un curso de Licenciatura en un Instituto Federal. Como instrumentos se utilizó un cuestionario de encuesta, observación y entrevista. Los resultados mostraron una alineación con la literatura propuesta, lo que confirma la importancia de que el educador base sus prácticas en referencias teóricas específicas a lo propuesto. También es de destacar que las estrategias proporcionaron a los estudiantes compromiso, autoría, interés intrínseco por la realización de las actividades, así como compromiso con el aprendizaje en sí mismo, características de las metodologías activas, por lo que se plantea que Educar a través de la Investigación puede ser considerado como tal.O objetivo deste artigo foi investigar as estratégias utilizadas por uma docente que fez uso do “Educar pela Pesquisa” como metodologia de ensino. De natureza qualitativa, do tipo estudo de caso, a pesquisa foi realizada num curso de Licenciatura de um Instituto Federal. Como instrumentos, recorreu-se a um questionário de sondagem, à observação e à entrevista. Os resultados mostraram um alinhamento com a literatura proposta, o que ratifica a importância de o educador fundamentar suas práticas em referenciais teóricos específicos ao que se propõe. Destaca-se ainda que as estratégias propiciaram aos estudantes engajamento, autoria, interesse intrínseco na realização das atividades, bem como comprometimento com a própria aprendizagem, características das metodologias ativas, daí se afirmar que “Educar pela Pesquisa” pode ser considerada como tal.Faculdade de Educação (UFG)2021-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6481810.5216/ia.v45i3.64818Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 985-1001Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 985-1001Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 985-10011981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64818/36210Copyright (c) 2021 Paula Patrícia Barbosa Venturainfo:eu-repo/semantics/openAccess Ventura, Paula Patrícia Barbosa2021-03-04T18:22:49Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/64818Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:58.601881Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv WHEN EDUCATING THROUGH RESEARCH BECOMES AN ACTIVE METHODOLOGY
CUANDO EDUCAR A TRAVÉS DE LA INVESTIGACIÓN SE CONVIERTE EN UNA METODOLOGÍA ACTIVA
QUANDO O EDUCAR PELA PESQUISA SE TORNA UMA METODOLOGIA ATIVA
title WHEN EDUCATING THROUGH RESEARCH BECOMES AN ACTIVE METHODOLOGY
spellingShingle WHEN EDUCATING THROUGH RESEARCH BECOMES AN ACTIVE METHODOLOGY
Ventura, Paula Patrícia Barbosa
title_short WHEN EDUCATING THROUGH RESEARCH BECOMES AN ACTIVE METHODOLOGY
title_full WHEN EDUCATING THROUGH RESEARCH BECOMES AN ACTIVE METHODOLOGY
title_fullStr WHEN EDUCATING THROUGH RESEARCH BECOMES AN ACTIVE METHODOLOGY
title_full_unstemmed WHEN EDUCATING THROUGH RESEARCH BECOMES AN ACTIVE METHODOLOGY
title_sort WHEN EDUCATING THROUGH RESEARCH BECOMES AN ACTIVE METHODOLOGY
author Ventura, Paula Patrícia Barbosa
author_facet Ventura, Paula Patrícia Barbosa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ventura, Paula Patrícia Barbosa
description The purpose of this article was to investigate the strategies used by a teacher who used Educar pela Pesquisa as teaching methodology. Of a qualitative nature, of the case study type, the research was carried out in a Licentiate course at a Federal Institute. As instruments, a survey questionnaire, observation and interview were used. The results showed an alignment with the proposed literature, which confirms the importance of the educator basing his practices on specific theoretical references to what is proposed. It is also noteworthy that the strategies provided students with engagement, authorship, intrinsic interest in carrying out activities, as well as commitment to their own learning, characteristics of active methodologies, hence stating that Educating through Research can be considered as such.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64818
10.5216/ia.v45i3.64818
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64818
identifier_str_mv 10.5216/ia.v45i3.64818
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64818/36210
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Paula Patrícia Barbosa Ventura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Paula Patrícia Barbosa Ventura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 985-1001
Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 985-1001
Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 985-1001
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764127338496