BLACK WOMEN IN HIGHER EDUCATION: RESONANCES AND/IN ESCREVIVÊNCIAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Camila Santos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pereira, Anamaria Ladeira, Pocahy, Fernando
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67872
Resumo: In order to analyze the current scenario of black women in the university environment, studies that map the contemporary configurations of these trajectories are sought through bibliographic review. Thus, a few aspects of the socioeconomic situation of the black Brazilian population, especially women, undergoes a meticulous punctual articulation between theoretical dialogues and statistical data. In the escrevivências of intellectuals such as Lélia Gonzalez, bell hooks and Grada Kilomba, we identified the barriers imposed by racism to achieve entry, permanence and the development of academic careers outside eurocentrism. We conclude that the existence of black women as teachers and researchers, in these spaces, is shown as a form of resistance and confrontation to white supremacy, which insists on monopolizing scientific territories and many other social realms. KEYWORDS: Black Women. University. Affirmative Action. Racism.
id UFG-3_2f895ef7525139d7f2cf801b7362e9bf
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/67872
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling BLACK WOMEN IN HIGHER EDUCATION: RESONANCES AND/IN ESCREVIVÊNCIASMUJERES NEGRAS EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR: RESONANCIAS Y/EN ESCREVIVÊNCIAS MULHERES NEGRAS NO ENSINO SUPERIOR: RESSONÂNCIAS E(M) ESCREVIVÊNCIASIn order to analyze the current scenario of black women in the university environment, studies that map the contemporary configurations of these trajectories are sought through bibliographic review. Thus, a few aspects of the socioeconomic situation of the black Brazilian population, especially women, undergoes a meticulous punctual articulation between theoretical dialogues and statistical data. In the escrevivências of intellectuals such as Lélia Gonzalez, bell hooks and Grada Kilomba, we identified the barriers imposed by racism to achieve entry, permanence and the development of academic careers outside eurocentrism. We conclude that the existence of black women as teachers and researchers, in these spaces, is shown as a form of resistance and confrontation to white supremacy, which insists on monopolizing scientific territories and many other social realms. KEYWORDS: Black Women. University. Affirmative Action. Racism.Para analizar el escenario actual de la mujer negra en el ámbito universitario, se buscan estudios que mapeen las configuraciones contemporáneas de estas trayectorias a través de la revisión bibliográfica. Así, algunos aspectos de la situación socioeconómica de la población negra brasileña, especialmente de las mujeres, experimentan una articulación puntual entre los diálogos teóricos y los datos estadísticos. En las escrevivências de intelectuales como Lélia González, bell hooks y Grada Kilomba, identificamos las barreras que impone el racismo para lograr el ingreso, la permanencia y el desarrollo de carreras académicas fuera del eurocentrismo. Concluimos que la existencia de mujeres negras como docentes e investigadoras, en estos espacios, se muestra como una forma de resistencia y enfrentamiento a la supremacía blanca, que insiste en monopolizar territorios científicos y varios otros ámbitos sociales. PALABRAS CLAVE: Mujeres Negras. Universidad. Acción Afirmativa. Racismo.Visando analisar o cenário atual das mulheres negras no meio universitário, buscamos, através da revisão bibliográfica, estudos que mapeiam as configurações contemporâneas dessas trajetórias. Assim, alguns aspectos da situação socioeconômica da população negra brasileira, sobretudo, feminina, passam por uma pontual articulação entre diálogos teóricos e dados estatísticos. Nas escrevivências de intelectuais como Lélia Gonzalez, bell hooks e Grada Kilomba, identificamos as barreiras impostas pelo racismo para se alcançar o ingresso, a permanência e o desenvolvimento de carreiras acadêmicas alheias ao eurocentrismo. Concluímos que a existência de mulheres negras professoras e pesquisadoras, nesses espaços, mostra-se como uma forma de resistência e combate à supremacia branca, que insiste em monopolizar os territórios científicos e diversas outras esferas sociais.  PALAVRAS-CHAVE: Mulheres Negras. Universidade. Ações Afirmativas. Racismo.Faculdade de Educação (UFG)2021-12-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6787210.5216/ia.v46i3.67872Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. 3 (2021): Black Pedagogies: political practices, epistemologies and praxis; 1360-1377Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. 3 (2021): Pedagogías Negras: prácticas políticas, espistemologías y praxis; 1360-1377Revista Inter-Ação; v. 46 n. 3 (2021): Pedagogias Negras: práticas políticas, epistemologias e práxis; 1360-13771981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67872/37763Copyright (c) 2021 Camila Santos Pereira, Anamaria Ladeira Pereira, Fernando Pocahyinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Camila SantosPereira, Anamaria LadeiraPocahy, Fernando2021-12-24T15:13:49Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/67872Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:01.914147Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv BLACK WOMEN IN HIGHER EDUCATION: RESONANCES AND/IN ESCREVIVÊNCIAS
MUJERES NEGRAS EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR: RESONANCIAS Y/EN ESCREVIVÊNCIAS
MULHERES NEGRAS NO ENSINO SUPERIOR: RESSONÂNCIAS E(M) ESCREVIVÊNCIAS
title BLACK WOMEN IN HIGHER EDUCATION: RESONANCES AND/IN ESCREVIVÊNCIAS
spellingShingle BLACK WOMEN IN HIGHER EDUCATION: RESONANCES AND/IN ESCREVIVÊNCIAS
Pereira, Camila Santos
title_short BLACK WOMEN IN HIGHER EDUCATION: RESONANCES AND/IN ESCREVIVÊNCIAS
title_full BLACK WOMEN IN HIGHER EDUCATION: RESONANCES AND/IN ESCREVIVÊNCIAS
title_fullStr BLACK WOMEN IN HIGHER EDUCATION: RESONANCES AND/IN ESCREVIVÊNCIAS
title_full_unstemmed BLACK WOMEN IN HIGHER EDUCATION: RESONANCES AND/IN ESCREVIVÊNCIAS
title_sort BLACK WOMEN IN HIGHER EDUCATION: RESONANCES AND/IN ESCREVIVÊNCIAS
author Pereira, Camila Santos
author_facet Pereira, Camila Santos
Pereira, Anamaria Ladeira
Pocahy, Fernando
author_role author
author2 Pereira, Anamaria Ladeira
Pocahy, Fernando
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Camila Santos
Pereira, Anamaria Ladeira
Pocahy, Fernando
description In order to analyze the current scenario of black women in the university environment, studies that map the contemporary configurations of these trajectories are sought through bibliographic review. Thus, a few aspects of the socioeconomic situation of the black Brazilian population, especially women, undergoes a meticulous punctual articulation between theoretical dialogues and statistical data. In the escrevivências of intellectuals such as Lélia Gonzalez, bell hooks and Grada Kilomba, we identified the barriers imposed by racism to achieve entry, permanence and the development of academic careers outside eurocentrism. We conclude that the existence of black women as teachers and researchers, in these spaces, is shown as a form of resistance and confrontation to white supremacy, which insists on monopolizing scientific territories and many other social realms. KEYWORDS: Black Women. University. Affirmative Action. Racism.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67872
10.5216/ia.v46i3.67872
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67872
identifier_str_mv 10.5216/ia.v46i3.67872
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67872/37763
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Camila Santos Pereira, Anamaria Ladeira Pereira, Fernando Pocahy
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Camila Santos Pereira, Anamaria Ladeira Pereira, Fernando Pocahy
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. 3 (2021): Black Pedagogies: political practices, epistemologies and praxis; 1360-1377
Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. 3 (2021): Pedagogías Negras: prácticas políticas, espistemologías y praxis; 1360-1377
Revista Inter-Ação; v. 46 n. 3 (2021): Pedagogias Negras: práticas políticas, epistemologias e práxis; 1360-1377
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764588711936