THE CIRCLES OF CULTURE IN GOIÂNIA: MEMORIES OF FREIRE'S CONTRIBUTION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Maria Margarida
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Costa, Cláudia Borges
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68469
Resumo: The present article presents the historical pathway of the culture circles developed by the Cities Department of Education of Goiânia-GO in 1990s, aided by Paulo Freire’s work. The bibliographical research needed to build the study used the author’s work, as well as other previous studies about his papers, to better understand the trajectory of the culture circles. Thesis and articles on the experience of educating non-literate adults in the secretariat were also analyzed. Lastly, the documentary research accessed and analyzed files and reports in field notebooks of this literacy project. The reflections indicate that the culture circles were constituted as an important political-pedagogical resource for literacy, which proved to be an alternative space for dialogue about the life and the insertion of adult literacy learners in the community. KEYWORDS: Culture Circles. Paulo Freire. Adult Literacy in Goiânia. Memory and History.
id UFG-3_337ff4f50ee97b943069179cc3aa0f4e
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/68469
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling THE CIRCLES OF CULTURE IN GOIÂNIA: MEMORIES OF FREIRE'S CONTRIBUTIONLOS CÍRCULOS DE CULTURA EN GOIÂNIA: RECUERDOS DE LA CONTRIBUCIÓN DE FREIREOS CÍRCULOS DE CULTURA EM GOIÂNIA: MEMÓRIAS DA CONTRIBUIÇÃO FREIREANAThe present article presents the historical pathway of the culture circles developed by the Cities Department of Education of Goiânia-GO in 1990s, aided by Paulo Freire’s work. The bibliographical research needed to build the study used the author’s work, as well as other previous studies about his papers, to better understand the trajectory of the culture circles. Thesis and articles on the experience of educating non-literate adults in the secretariat were also analyzed. Lastly, the documentary research accessed and analyzed files and reports in field notebooks of this literacy project. The reflections indicate that the culture circles were constituted as an important political-pedagogical resource for literacy, which proved to be an alternative space for dialogue about the life and the insertion of adult literacy learners in the community. KEYWORDS: Culture Circles. Paulo Freire. Adult Literacy in Goiânia. Memory and History.El artículo presenta la trayectoria histórica del Círculo de Cultura desarrollado en la década de 1990 por el Departamento Municipal de Educación (SME) de Goiânia-GO, a partir de los aportes de Paulo Freire. Los estudios, resultado de la investigación bibliográfica, partieron de los trabajos de Paulo Freire y de otros que investigan sobre su vida y obra, para comprender la trayectoria de los Círculos de Cultura. También se analizaron disertaciones y artículos sobre la experiencia de la educación de adultos en la secretaría. Por último, la investigación documental accedió y analizó archivos y informes en los cuadernos de campo de este proyecto de alfabetización. Las reflexiones señalan que los Círculos de Cultura se constituyeron como un importante recurso político-pedagógico para la alfabetización, que resultó ser un espacio alternativo de diálogo sobre la vida y la inserción de adultos en el proceso de alfabetización en la comunidad. PALABRAS CLAVES: Círculos de Cultura. Paulo Freire. Alfabetización de Adultos en Goiânia. Memoria e Historia.O artigo apresenta a trajetória histórica dos Círculos de Cultura desenvolvidos na década de 1990 pela Secretaria Municipal de Educação (SME) de Goiânia-GO a partir das contribuições de Paulo Freire. Os estudos resultaram de pesquisa bibliográfica, partindo das obras de Paulo Freire e de outros que versam sobre sua vida e obra, para compreensão da trajetória dos Círculos de Cultura. Foram ainda analisadas dissertações e artigos sobre a experiência de educação de adultos na secretaria. Por fim, por meio da pesquisa documental, foi possível acessar e analisar fôlder e relatórios em cadernos de campo desse projeto de alfabetização. As reflexões indicam que os Círculos de Cultura se constituíram como importante recurso político-pedagógico para alfabetização, revelando-se como espaço alternativo de diálogo sobre a vida e inserção dos alfabetizandos na comunidade. PALAVRAS-CHAVE: Círculos de Cultura. Paulo Freire. Alfabetização de Adultos em Goiânia. Memória e História.Faculdade de Educação (UFG)2021-10-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6846910.5216/ia.v46ied.especial.68469Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 years: faces of a humanizing praxis; 1242-1257Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. ed.especial (2021): Paulo Freire – 100 años: las caras de una praxis humanizadora; 1242-1257Revista Inter-Ação; v. 46 n. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 anos: faces de uma práxis humanizadora; 1242-12571981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68469/37265Copyright (c) 2021 Maria Margarida Machado, Cláudia Borges Costainfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Maria MargaridaCosta, Cláudia Borges2021-10-05T18:20:17Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/68469Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:04.378765Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv THE CIRCLES OF CULTURE IN GOIÂNIA: MEMORIES OF FREIRE'S CONTRIBUTION
LOS CÍRCULOS DE CULTURA EN GOIÂNIA: RECUERDOS DE LA CONTRIBUCIÓN DE FREIRE
OS CÍRCULOS DE CULTURA EM GOIÂNIA: MEMÓRIAS DA CONTRIBUIÇÃO FREIREANA
title THE CIRCLES OF CULTURE IN GOIÂNIA: MEMORIES OF FREIRE'S CONTRIBUTION
spellingShingle THE CIRCLES OF CULTURE IN GOIÂNIA: MEMORIES OF FREIRE'S CONTRIBUTION
Machado, Maria Margarida
title_short THE CIRCLES OF CULTURE IN GOIÂNIA: MEMORIES OF FREIRE'S CONTRIBUTION
title_full THE CIRCLES OF CULTURE IN GOIÂNIA: MEMORIES OF FREIRE'S CONTRIBUTION
title_fullStr THE CIRCLES OF CULTURE IN GOIÂNIA: MEMORIES OF FREIRE'S CONTRIBUTION
title_full_unstemmed THE CIRCLES OF CULTURE IN GOIÂNIA: MEMORIES OF FREIRE'S CONTRIBUTION
title_sort THE CIRCLES OF CULTURE IN GOIÂNIA: MEMORIES OF FREIRE'S CONTRIBUTION
author Machado, Maria Margarida
author_facet Machado, Maria Margarida
Costa, Cláudia Borges
author_role author
author2 Costa, Cláudia Borges
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Maria Margarida
Costa, Cláudia Borges
description The present article presents the historical pathway of the culture circles developed by the Cities Department of Education of Goiânia-GO in 1990s, aided by Paulo Freire’s work. The bibliographical research needed to build the study used the author’s work, as well as other previous studies about his papers, to better understand the trajectory of the culture circles. Thesis and articles on the experience of educating non-literate adults in the secretariat were also analyzed. Lastly, the documentary research accessed and analyzed files and reports in field notebooks of this literacy project. The reflections indicate that the culture circles were constituted as an important political-pedagogical resource for literacy, which proved to be an alternative space for dialogue about the life and the insertion of adult literacy learners in the community. KEYWORDS: Culture Circles. Paulo Freire. Adult Literacy in Goiânia. Memory and History.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68469
10.5216/ia.v46ied.especial.68469
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68469
identifier_str_mv 10.5216/ia.v46ied.especial.68469
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68469/37265
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Maria Margarida Machado, Cláudia Borges Costa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Maria Margarida Machado, Cláudia Borges Costa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 years: faces of a humanizing praxis; 1242-1257
Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. ed.especial (2021): Paulo Freire – 100 años: las caras de una praxis humanizadora; 1242-1257
Revista Inter-Ação; v. 46 n. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 anos: faces de uma práxis humanizadora; 1242-1257
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764678889472