THE CIRCLES OF CULTURE IN GOIÂNIA: MEMORIES OF FREIRE'S CONTRIBUTION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68469 |
Resumo: | The present article presents the historical pathway of the culture circles developed by the Cities Department of Education of Goiânia-GO in 1990s, aided by Paulo Freire’s work. The bibliographical research needed to build the study used the author’s work, as well as other previous studies about his papers, to better understand the trajectory of the culture circles. Thesis and articles on the experience of educating non-literate adults in the secretariat were also analyzed. Lastly, the documentary research accessed and analyzed files and reports in field notebooks of this literacy project. The reflections indicate that the culture circles were constituted as an important political-pedagogical resource for literacy, which proved to be an alternative space for dialogue about the life and the insertion of adult literacy learners in the community. KEYWORDS: Culture Circles. Paulo Freire. Adult Literacy in Goiânia. Memory and History. |
id |
UFG-3_337ff4f50ee97b943069179cc3aa0f4e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/68469 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE CIRCLES OF CULTURE IN GOIÂNIA: MEMORIES OF FREIRE'S CONTRIBUTIONLOS CÍRCULOS DE CULTURA EN GOIÂNIA: RECUERDOS DE LA CONTRIBUCIÓN DE FREIREOS CÍRCULOS DE CULTURA EM GOIÂNIA: MEMÓRIAS DA CONTRIBUIÇÃO FREIREANAThe present article presents the historical pathway of the culture circles developed by the Cities Department of Education of Goiânia-GO in 1990s, aided by Paulo Freire’s work. The bibliographical research needed to build the study used the author’s work, as well as other previous studies about his papers, to better understand the trajectory of the culture circles. Thesis and articles on the experience of educating non-literate adults in the secretariat were also analyzed. Lastly, the documentary research accessed and analyzed files and reports in field notebooks of this literacy project. The reflections indicate that the culture circles were constituted as an important political-pedagogical resource for literacy, which proved to be an alternative space for dialogue about the life and the insertion of adult literacy learners in the community. KEYWORDS: Culture Circles. Paulo Freire. Adult Literacy in Goiânia. Memory and History.El artículo presenta la trayectoria histórica del Círculo de Cultura desarrollado en la década de 1990 por el Departamento Municipal de Educación (SME) de Goiânia-GO, a partir de los aportes de Paulo Freire. Los estudios, resultado de la investigación bibliográfica, partieron de los trabajos de Paulo Freire y de otros que investigan sobre su vida y obra, para comprender la trayectoria de los Círculos de Cultura. También se analizaron disertaciones y artículos sobre la experiencia de la educación de adultos en la secretaría. Por último, la investigación documental accedió y analizó archivos y informes en los cuadernos de campo de este proyecto de alfabetización. Las reflexiones señalan que los Círculos de Cultura se constituyeron como un importante recurso político-pedagógico para la alfabetización, que resultó ser un espacio alternativo de diálogo sobre la vida y la inserción de adultos en el proceso de alfabetización en la comunidad. PALABRAS CLAVES: Círculos de Cultura. Paulo Freire. Alfabetización de Adultos en Goiânia. Memoria e Historia.O artigo apresenta a trajetória histórica dos Círculos de Cultura desenvolvidos na década de 1990 pela Secretaria Municipal de Educação (SME) de Goiânia-GO a partir das contribuições de Paulo Freire. Os estudos resultaram de pesquisa bibliográfica, partindo das obras de Paulo Freire e de outros que versam sobre sua vida e obra, para compreensão da trajetória dos Círculos de Cultura. Foram ainda analisadas dissertações e artigos sobre a experiência de educação de adultos na secretaria. Por fim, por meio da pesquisa documental, foi possível acessar e analisar fôlder e relatórios em cadernos de campo desse projeto de alfabetização. As reflexões indicam que os Círculos de Cultura se constituíram como importante recurso político-pedagógico para alfabetização, revelando-se como espaço alternativo de diálogo sobre a vida e inserção dos alfabetizandos na comunidade. PALAVRAS-CHAVE: Círculos de Cultura. Paulo Freire. Alfabetização de Adultos em Goiânia. Memória e História.Faculdade de Educação (UFG)2021-10-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6846910.5216/ia.v46ied.especial.68469Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 years: faces of a humanizing praxis; 1242-1257Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. ed.especial (2021): Paulo Freire – 100 años: las caras de una praxis humanizadora; 1242-1257Revista Inter-Ação; v. 46 n. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 anos: faces de uma práxis humanizadora; 1242-12571981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68469/37265Copyright (c) 2021 Maria Margarida Machado, Cláudia Borges Costainfo:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Maria MargaridaCosta, Cláudia Borges2021-10-05T18:20:17Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/68469Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:04.378765Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE CIRCLES OF CULTURE IN GOIÂNIA: MEMORIES OF FREIRE'S CONTRIBUTION LOS CÍRCULOS DE CULTURA EN GOIÂNIA: RECUERDOS DE LA CONTRIBUCIÓN DE FREIRE OS CÍRCULOS DE CULTURA EM GOIÂNIA: MEMÓRIAS DA CONTRIBUIÇÃO FREIREANA |
title |
THE CIRCLES OF CULTURE IN GOIÂNIA: MEMORIES OF FREIRE'S CONTRIBUTION |
spellingShingle |
THE CIRCLES OF CULTURE IN GOIÂNIA: MEMORIES OF FREIRE'S CONTRIBUTION Machado, Maria Margarida |
title_short |
THE CIRCLES OF CULTURE IN GOIÂNIA: MEMORIES OF FREIRE'S CONTRIBUTION |
title_full |
THE CIRCLES OF CULTURE IN GOIÂNIA: MEMORIES OF FREIRE'S CONTRIBUTION |
title_fullStr |
THE CIRCLES OF CULTURE IN GOIÂNIA: MEMORIES OF FREIRE'S CONTRIBUTION |
title_full_unstemmed |
THE CIRCLES OF CULTURE IN GOIÂNIA: MEMORIES OF FREIRE'S CONTRIBUTION |
title_sort |
THE CIRCLES OF CULTURE IN GOIÂNIA: MEMORIES OF FREIRE'S CONTRIBUTION |
author |
Machado, Maria Margarida |
author_facet |
Machado, Maria Margarida Costa, Cláudia Borges |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Cláudia Borges |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Maria Margarida Costa, Cláudia Borges |
description |
The present article presents the historical pathway of the culture circles developed by the Cities Department of Education of Goiânia-GO in 1990s, aided by Paulo Freire’s work. The bibliographical research needed to build the study used the author’s work, as well as other previous studies about his papers, to better understand the trajectory of the culture circles. Thesis and articles on the experience of educating non-literate adults in the secretariat were also analyzed. Lastly, the documentary research accessed and analyzed files and reports in field notebooks of this literacy project. The reflections indicate that the culture circles were constituted as an important political-pedagogical resource for literacy, which proved to be an alternative space for dialogue about the life and the insertion of adult literacy learners in the community. KEYWORDS: Culture Circles. Paulo Freire. Adult Literacy in Goiânia. Memory and History. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68469 10.5216/ia.v46ied.especial.68469 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68469 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v46ied.especial.68469 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68469/37265 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Maria Margarida Machado, Cláudia Borges Costa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Maria Margarida Machado, Cláudia Borges Costa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 years: faces of a humanizing praxis; 1242-1257 Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. ed.especial (2021): Paulo Freire – 100 años: las caras de una praxis humanizadora; 1242-1257 Revista Inter-Ação; v. 46 n. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 anos: faces de uma práxis humanizadora; 1242-1257 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874764678889472 |