TEACHING KNOWLEDGE IN THE FORMATION PROJECT OF AGRICULTURAL ENGINEERING IN THE UFC AGRONOMY COURSE IN FORTALEZA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira Filho, José
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/13514
Resumo: The aim of this study is to analyze the teaching knowledge practiced in the formation project of the Universidade Federal do Ceará (UFC) agronomy course. What gave rise to the study was the opportunity to penetrate a little explored professional environment, namely academic formation. A qualitative research, in the form of a case study, was undertaken with a descriptive approach, using a semi-structured interview as a tool. According to 81% of the interviewees, the results highlighted the fact that the formation has technical leanings and that the project does not impart the necessary professional skills to meet the current emerging challenges and demands of the rural environment.
id UFG-3_5858d2f5d8bfefa341a17dd6d46b7e88
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/13514
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling TEACHING KNOWLEDGE IN THE FORMATION PROJECT OF AGRICULTURAL ENGINEERING IN THE UFC AGRONOMY COURSE IN FORTALEZASABERES DOCENTES NO PROJETO FORMATIVO DO ENGENHEIRO AGRÔNOMO NO CURSO DE AGRONOMIA DA UFC EM FORTALEZASaberes agronômicos. Formação do agrônomoTendência tecnicistaProfissionalidadeThe aim of this study is to analyze the teaching knowledge practiced in the formation project of the Universidade Federal do Ceará (UFC) agronomy course. What gave rise to the study was the opportunity to penetrate a little explored professional environment, namely academic formation. A qualitative research, in the form of a case study, was undertaken with a descriptive approach, using a semi-structured interview as a tool. According to 81% of the interviewees, the results highlighted the fact that the formation has technical leanings and that the project does not impart the necessary professional skills to meet the current emerging challenges and demands of the rural environment.Este trabalho tem como objetivo investigar os saberes docentes praticados no projeto formativo do curso de Agronomia da UFC. O estudo teve como motivação a oportunidade de penetrar em um ambiente profissional pouco explorado, a formação acadêmica. Para tanto, foi realizada uma pesquisa qualitativa, delineada no estudo de caso, com abordagem descritiva, utilizando o instrumento de entrevista semiestruturada. Da conclusão, destacam-se a formação influenciada pela tendência tecnicista e que o projeto formativo não possibilita a profissionalidade necessária para atender aos desafios e demandas atuais e emergentes do meio rural, segundo 81% dos entrevistados.Faculdade de Educação (UFG)2012-10-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/1351410.5216/ia.v37i2.13514Journal Inter-Ação; Vol. 37 No. 2 (2012): Philosophy and formation; 397-416Revista Inter Ação; Vol. 37 Núm. 2 (2012): Filosofia e formação; 397-416Revista Inter-Ação; v. 37 n. 2 (2012): Filosofia e formação; 397-4161981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/13514/12431Silveira Filho, Joséinfo:eu-repo/semantics/openAccess2014-02-23T14:44:53Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/13514Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:27.806124Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv TEACHING KNOWLEDGE IN THE FORMATION PROJECT OF AGRICULTURAL ENGINEERING IN THE UFC AGRONOMY COURSE IN FORTALEZA
SABERES DOCENTES NO PROJETO FORMATIVO DO ENGENHEIRO AGRÔNOMO NO CURSO DE AGRONOMIA DA UFC EM FORTALEZA
title TEACHING KNOWLEDGE IN THE FORMATION PROJECT OF AGRICULTURAL ENGINEERING IN THE UFC AGRONOMY COURSE IN FORTALEZA
spellingShingle TEACHING KNOWLEDGE IN THE FORMATION PROJECT OF AGRICULTURAL ENGINEERING IN THE UFC AGRONOMY COURSE IN FORTALEZA
Silveira Filho, José
Saberes agronômicos. Formação do agrônomo
Tendência tecnicista
Profissionalidade
title_short TEACHING KNOWLEDGE IN THE FORMATION PROJECT OF AGRICULTURAL ENGINEERING IN THE UFC AGRONOMY COURSE IN FORTALEZA
title_full TEACHING KNOWLEDGE IN THE FORMATION PROJECT OF AGRICULTURAL ENGINEERING IN THE UFC AGRONOMY COURSE IN FORTALEZA
title_fullStr TEACHING KNOWLEDGE IN THE FORMATION PROJECT OF AGRICULTURAL ENGINEERING IN THE UFC AGRONOMY COURSE IN FORTALEZA
title_full_unstemmed TEACHING KNOWLEDGE IN THE FORMATION PROJECT OF AGRICULTURAL ENGINEERING IN THE UFC AGRONOMY COURSE IN FORTALEZA
title_sort TEACHING KNOWLEDGE IN THE FORMATION PROJECT OF AGRICULTURAL ENGINEERING IN THE UFC AGRONOMY COURSE IN FORTALEZA
author Silveira Filho, José
author_facet Silveira Filho, José
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira Filho, José
dc.subject.por.fl_str_mv Saberes agronômicos. Formação do agrônomo
Tendência tecnicista
Profissionalidade
topic Saberes agronômicos. Formação do agrônomo
Tendência tecnicista
Profissionalidade
description The aim of this study is to analyze the teaching knowledge practiced in the formation project of the Universidade Federal do Ceará (UFC) agronomy course. What gave rise to the study was the opportunity to penetrate a little explored professional environment, namely academic formation. A qualitative research, in the form of a case study, was undertaken with a descriptive approach, using a semi-structured interview as a tool. According to 81% of the interviewees, the results highlighted the fact that the formation has technical leanings and that the project does not impart the necessary professional skills to meet the current emerging challenges and demands of the rural environment.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/13514
10.5216/ia.v37i2.13514
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/13514
identifier_str_mv 10.5216/ia.v37i2.13514
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/13514/12431
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 37 No. 2 (2012): Philosophy and formation; 397-416
Revista Inter Ação; Vol. 37 Núm. 2 (2012): Filosofia e formação; 397-416
Revista Inter-Ação; v. 37 n. 2 (2012): Filosofia e formação; 397-416
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874761899114496