THE STATE OF THE ART ON THE NATIONAL EDUCATIONAL TECHNOLOGY PROGRAM (PROINFO)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Julia Maria da Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Muniz, Darluce Andrade de Queiroz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75972
Resumo: In this text, we set out to build the State of the Art on the National Educational Technology Program (ProInfo), in the CAPES Theses and Dissertations bank and the BDTD, from 1997 to 2019. The research approach is qualitative, from an exploratory character, which identified that public universities are the privileged space for the development of research, that the Southeast region concentrates the largest quantity of theses and dissertations produced by CAPES on this theme in the field of education. We conclude that the public policy for the inclusion of digital technologies in education presents fragmentation in the scope of implantation, implementation, which does not exist in theses and dissertations, evaluations of this policy by the public power, as well as indicating scarcity in the offer of continuing education for teachers.  KEYWORDS: ICT. ProInfo. Education. Technology.
id UFG-3_5d47e70e76eace8b790cf5039ae43fd8
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/75972
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling THE STATE OF THE ART ON THE NATIONAL EDUCATIONAL TECHNOLOGY PROGRAM (PROINFO)ESTADO DEL ARTE DEL PROGRAMA NACIONAL DE TECNOLOGIA EDUCATIVA (PROINFO)O ESTADO DA ARTE SOBRE O PROGRAMA NACIONAL DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL (PROINFO)In this text, we set out to build the State of the Art on the National Educational Technology Program (ProInfo), in the CAPES Theses and Dissertations bank and the BDTD, from 1997 to 2019. The research approach is qualitative, from an exploratory character, which identified that public universities are the privileged space for the development of research, that the Southeast region concentrates the largest quantity of theses and dissertations produced by CAPES on this theme in the field of education. We conclude that the public policy for the inclusion of digital technologies in education presents fragmentation in the scope of implantation, implementation, which does not exist in theses and dissertations, evaluations of this policy by the public power, as well as indicating scarcity in the offer of continuing education for teachers.  KEYWORDS: ICT. ProInfo. Education. Technology.En el presente texto, nos propusimos construir el Estado del Arte sobre el Programa Nacional de Tecnología Educativa (ProInfo), en los Banco de Tesis y Disertaciones de CAPES y dela BDTD, de 1997 a 2019. El enfoque de investigación es cualitativo, de carácter exploratorio, que identificó que las universidades públicas son el espacio privilegiado para el desarrollo de la investigación, que la región Sudeste concentra la mayor cantidad de tesis y disertaciones producidas por la CAPES sobre este tema en el campo de la educación. Concluimos que la política pública para la inclusión de las tecnologías digitales en la educación presenta fragmentación en el alcance de la implantación, implementación, que no existe en tesis y disertaciones, evaluaciones de esta política por parte del poder público, además de señalar escasez en la oferta de la formación continua de los docentes. PALABRAS CLAVE: TIC. ProInfo. Educación. Tecnología.Neste texto propusemo-nos a construir o Estado da Arte sobre o Programa Nacional de Tecnologia Educacional (Proinfo), nos bancos de Teses e Dissertações da CAPES e da BDTD, no período de 1997 a 2019. A abordagem da pesquisa é qualitativa, de caráter exploratório, a qual identificou que as universidades públicas são espaço privilegiado para o desenvolvimento de pesquisas, que a região sudeste concentra o maior quantitativo de teses e dissertações produzidas pela CAPES acerca dessa temática no campo da educação. Concluímos que a política pública de inclusão das tecnologias digitais na educação apresenta fragmentação no âmbito da implantação, implementação, que inexiste nas teses e dissertações avaliações dessa política pelo poder público, bem como indica exiguidade na oferta da formação continuada dos docentes.  PALAVRAS-CHAVE: TIC. ProInfo. Educação. Tecnologia.Faculdade de Educação (UFG)2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7597210.5216/ia.v48i3.75972Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 3 (2023): Media, Technology and History: Research, Memory and Teaching; 964-981Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 3 (2023): Medios de Comunicación, Tecnología e Historia: Investigación, Memoria y Enseñanza; 964-981Revista Inter-Ação; v. 48 n. 3 (2023): Mídias, Tecnologia e História: Pesquisa, Memória e Ensino; 964-9811981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75972/40672Copyright (c) 2023 Julia Maria da Silva Oliveira, Darluce Andrade de Queiroz Munizinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Julia Maria da Silva Muniz, Darluce Andrade de Queiroz2023-12-30T19:28:15Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/75972Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:13.413640Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv THE STATE OF THE ART ON THE NATIONAL EDUCATIONAL TECHNOLOGY PROGRAM (PROINFO)
ESTADO DEL ARTE DEL PROGRAMA NACIONAL DE TECNOLOGIA EDUCATIVA (PROINFO)
O ESTADO DA ARTE SOBRE O PROGRAMA NACIONAL DE TECNOLOGIA EDUCACIONAL (PROINFO)
title THE STATE OF THE ART ON THE NATIONAL EDUCATIONAL TECHNOLOGY PROGRAM (PROINFO)
spellingShingle THE STATE OF THE ART ON THE NATIONAL EDUCATIONAL TECHNOLOGY PROGRAM (PROINFO)
Oliveira, Julia Maria da Silva
title_short THE STATE OF THE ART ON THE NATIONAL EDUCATIONAL TECHNOLOGY PROGRAM (PROINFO)
title_full THE STATE OF THE ART ON THE NATIONAL EDUCATIONAL TECHNOLOGY PROGRAM (PROINFO)
title_fullStr THE STATE OF THE ART ON THE NATIONAL EDUCATIONAL TECHNOLOGY PROGRAM (PROINFO)
title_full_unstemmed THE STATE OF THE ART ON THE NATIONAL EDUCATIONAL TECHNOLOGY PROGRAM (PROINFO)
title_sort THE STATE OF THE ART ON THE NATIONAL EDUCATIONAL TECHNOLOGY PROGRAM (PROINFO)
author Oliveira, Julia Maria da Silva
author_facet Oliveira, Julia Maria da Silva
Muniz, Darluce Andrade de Queiroz
author_role author
author2 Muniz, Darluce Andrade de Queiroz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Julia Maria da Silva
Muniz, Darluce Andrade de Queiroz
description In this text, we set out to build the State of the Art on the National Educational Technology Program (ProInfo), in the CAPES Theses and Dissertations bank and the BDTD, from 1997 to 2019. The research approach is qualitative, from an exploratory character, which identified that public universities are the privileged space for the development of research, that the Southeast region concentrates the largest quantity of theses and dissertations produced by CAPES on this theme in the field of education. We conclude that the public policy for the inclusion of digital technologies in education presents fragmentation in the scope of implantation, implementation, which does not exist in theses and dissertations, evaluations of this policy by the public power, as well as indicating scarcity in the offer of continuing education for teachers.  KEYWORDS: ICT. ProInfo. Education. Technology.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75972
10.5216/ia.v48i3.75972
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75972
identifier_str_mv 10.5216/ia.v48i3.75972
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/75972/40672
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Julia Maria da Silva Oliveira, Darluce Andrade de Queiroz Muniz
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Julia Maria da Silva Oliveira, Darluce Andrade de Queiroz Muniz
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 3 (2023): Media, Technology and History: Research, Memory and Teaching; 964-981
Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 3 (2023): Medios de Comunicación, Tecnología e Historia: Investigación, Memoria y Enseñanza; 964-981
Revista Inter-Ação; v. 48 n. 3 (2023): Mídias, Tecnologia e História: Pesquisa, Memória e Ensino; 964-981
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874765768359936