DEMOCRATIC EDUCATION, HUMAN EMANCIPATION AND CIVIC-MILITARY FORMATION: AN ANALYSIS OF THE NATIONAL PROGRAM FOR CIVIC-MILITARY SCHOOLS (PECIM)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Cleonice Aparecida Raphael da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Galuch, Maria Terezinha Bellanda, Bárbara, Rubiana Brasilio Santa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71445
Resumo: This qualitative and bibliographic article aims to reflect on the correlations between democratic education, human emancipation and civic-military training, based on the Critical Theory of Society. Under the premise that democratic education assumes the realization of a fair and equal society for all, of free and emancipated men, it resumes the trajectory of the struggle for the democratization of the education in Brazil, to emphasize on the advances of this process that enters the 21st century under a strong threat of setbacks. In order to elucidate the setback, an analysis of the National Program for Civic-Military Schools (PECIM in Portuguese) is presented. The results of the analysis point to the defense of a training perspective that aligned with neoliberal policies and conservatism, contradicts the formation of the human and compromises the democratization of the school, making education with an emancipatory meaning uncertain. KEYWORDS: Critical Theory. Democratic Education. Emancipation. Civic-military Formation.
id UFG-3_666b9a0b7a2e89014619642c9c923d8f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/71445
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling DEMOCRATIC EDUCATION, HUMAN EMANCIPATION AND CIVIC-MILITARY FORMATION: AN ANALYSIS OF THE NATIONAL PROGRAM FOR CIVIC-MILITARY SCHOOLS (PECIM)EDUCACIÓN DEMOCRÁTICA, EMANCIPACIÓN HUMANA E FORMACIÓN CÍVICO-MILITAR: ANÁLISIS DEL PROGRAMA NACIONAL DE LAS ESCUELAS CÍVICO-MILITARES (PECIM)EDUCAÇÃO DEMOCRÁTICA, EMANCIPAÇÃO HUMANA E FORMAÇÃO CÍVICO-MILITAR: UMA ANÁLISE DO PROGRAMA NACIONAL DAS ESCOLAS CÍVICO-MILITARES (PECIM)This qualitative and bibliographic article aims to reflect on the correlations between democratic education, human emancipation and civic-military training, based on the Critical Theory of Society. Under the premise that democratic education assumes the realization of a fair and equal society for all, of free and emancipated men, it resumes the trajectory of the struggle for the democratization of the education in Brazil, to emphasize on the advances of this process that enters the 21st century under a strong threat of setbacks. In order to elucidate the setback, an analysis of the National Program for Civic-Military Schools (PECIM in Portuguese) is presented. The results of the analysis point to the defense of a training perspective that aligned with neoliberal policies and conservatism, contradicts the formation of the human and compromises the democratization of the school, making education with an emancipatory meaning uncertain. KEYWORDS: Critical Theory. Democratic Education. Emancipation. Civic-military Formation.Este artigo cualitativo y bibliográfico tiene como objetivo reflexionar sobre las correlaciones entre educación democrática, emancipación humana y formación cívico-militar, fundamentandose en la Teoria Crítica de la Sociedad. Sobre la premisa de que la educación democrática asume la realización de una sociedad justa e igualitaria para todos, de hombres libres y emancipados, retoma la trayetória de la lucha por la democratización de la educación en Brasil, para destacar los avances de este proceso que entra en el siglo XXI sobre una fuerte amenaza de retrocesos. Para elucidar el retroceso, es presentado un análisis del Programa Nacional de las Escuelas Cívico-Militares (PECIM en portugués). Los resultados del análisis apuntan hacia la defensa de una perspectiva de formación, que alineada con las políticas neoliberais y con el conservadorismo, se opone a la formación del humano y compromete la democratización de la escuela, volviendo incierta la educación con sentido emancipatório.  PALABRAS CLAVES: Teoria Crítica. Educación Democrática. Emancipación. Formación Cívico-militar.Este artigo de cunho qualitativo e bibliográfico tem como objetivo refletir sobre as correlações entre educação democrática, emancipação humana e formação cívico-militar, fundamentando-se na Teoria Crítica da Sociedade. Sob a premissa de que a educação democrática pressupõe a realização de uma sociedade justa e igualitária para todos, de homens livres e emancipados, retoma a trajetória da luta pela democratização da educação no Brasil para destacar os avanços desse processo que adentra o século XXI sob forte ameaça de retrocessos. Para elucidar o retrocesso, apresenta-se uma análise do Programa Nacional das Escolas Cívico-Militares (Pecim). Os resultados da análise apontam para a defesa de uma perspectiva de formação que, alinhada às políticas neoliberais e ao conservadorismo, contraria a formação do humano e compromete a democratização da escola, tornando incerta a educação com sentido emancipatório. PALAVRAS-CHAVE: Teoria Crítica da Sociedade. Educação Democrática. Emancipação. Formação Cívico-militar.Faculdade de Educação (UFG)2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7144510.5216/ia.v47i2.71445Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 2 (2022): The right to Education in rural areas: trajectories of struggles, resistance and challenges; 825-840Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 2 (2022): El derecho a la Educación del Campo: trayectorias de lucha, resistencias y desafíos; 825-840Revista Inter-Ação; v. 47 n. 2 (2022): O direito à Educação do Campo: trajetórias de lutas, resistências e desafios; 825-8401981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71445/38647Copyright (c) 2022 Cleonice Aparecida Raphael da Silva, Maria Terezinha Bellanda Galuch, Rubiana Brasilio Santa Bárbarainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Cleonice Aparecida Raphael da Galuch, Maria Terezinha Bellanda Bárbara, Rubiana Brasilio Santa 2022-09-01T12:45:27Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/71445Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:07.152603Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv DEMOCRATIC EDUCATION, HUMAN EMANCIPATION AND CIVIC-MILITARY FORMATION: AN ANALYSIS OF THE NATIONAL PROGRAM FOR CIVIC-MILITARY SCHOOLS (PECIM)
EDUCACIÓN DEMOCRÁTICA, EMANCIPACIÓN HUMANA E FORMACIÓN CÍVICO-MILITAR: ANÁLISIS DEL PROGRAMA NACIONAL DE LAS ESCUELAS CÍVICO-MILITARES (PECIM)
EDUCAÇÃO DEMOCRÁTICA, EMANCIPAÇÃO HUMANA E FORMAÇÃO CÍVICO-MILITAR: UMA ANÁLISE DO PROGRAMA NACIONAL DAS ESCOLAS CÍVICO-MILITARES (PECIM)
title DEMOCRATIC EDUCATION, HUMAN EMANCIPATION AND CIVIC-MILITARY FORMATION: AN ANALYSIS OF THE NATIONAL PROGRAM FOR CIVIC-MILITARY SCHOOLS (PECIM)
spellingShingle DEMOCRATIC EDUCATION, HUMAN EMANCIPATION AND CIVIC-MILITARY FORMATION: AN ANALYSIS OF THE NATIONAL PROGRAM FOR CIVIC-MILITARY SCHOOLS (PECIM)
Silva, Cleonice Aparecida Raphael da
title_short DEMOCRATIC EDUCATION, HUMAN EMANCIPATION AND CIVIC-MILITARY FORMATION: AN ANALYSIS OF THE NATIONAL PROGRAM FOR CIVIC-MILITARY SCHOOLS (PECIM)
title_full DEMOCRATIC EDUCATION, HUMAN EMANCIPATION AND CIVIC-MILITARY FORMATION: AN ANALYSIS OF THE NATIONAL PROGRAM FOR CIVIC-MILITARY SCHOOLS (PECIM)
title_fullStr DEMOCRATIC EDUCATION, HUMAN EMANCIPATION AND CIVIC-MILITARY FORMATION: AN ANALYSIS OF THE NATIONAL PROGRAM FOR CIVIC-MILITARY SCHOOLS (PECIM)
title_full_unstemmed DEMOCRATIC EDUCATION, HUMAN EMANCIPATION AND CIVIC-MILITARY FORMATION: AN ANALYSIS OF THE NATIONAL PROGRAM FOR CIVIC-MILITARY SCHOOLS (PECIM)
title_sort DEMOCRATIC EDUCATION, HUMAN EMANCIPATION AND CIVIC-MILITARY FORMATION: AN ANALYSIS OF THE NATIONAL PROGRAM FOR CIVIC-MILITARY SCHOOLS (PECIM)
author Silva, Cleonice Aparecida Raphael da
author_facet Silva, Cleonice Aparecida Raphael da
Galuch, Maria Terezinha Bellanda
Bárbara, Rubiana Brasilio Santa
author_role author
author2 Galuch, Maria Terezinha Bellanda
Bárbara, Rubiana Brasilio Santa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Cleonice Aparecida Raphael da
Galuch, Maria Terezinha Bellanda
Bárbara, Rubiana Brasilio Santa
description This qualitative and bibliographic article aims to reflect on the correlations between democratic education, human emancipation and civic-military training, based on the Critical Theory of Society. Under the premise that democratic education assumes the realization of a fair and equal society for all, of free and emancipated men, it resumes the trajectory of the struggle for the democratization of the education in Brazil, to emphasize on the advances of this process that enters the 21st century under a strong threat of setbacks. In order to elucidate the setback, an analysis of the National Program for Civic-Military Schools (PECIM in Portuguese) is presented. The results of the analysis point to the defense of a training perspective that aligned with neoliberal policies and conservatism, contradicts the formation of the human and compromises the democratization of the school, making education with an emancipatory meaning uncertain. KEYWORDS: Critical Theory. Democratic Education. Emancipation. Civic-military Formation.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71445
10.5216/ia.v47i2.71445
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71445
identifier_str_mv 10.5216/ia.v47i2.71445
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/71445/38647
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 2 (2022): The right to Education in rural areas: trajectories of struggles, resistance and challenges; 825-840
Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 2 (2022): El derecho a la Educación del Campo: trayectorias de lucha, resistencias y desafíos; 825-840
Revista Inter-Ação; v. 47 n. 2 (2022): O direito à Educação do Campo: trajetórias de lutas, resistências e desafios; 825-840
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874765303840768