INTERCULTURAL EDUCATION AND HUMANIZATION IN FREIRE: CONSIDERATIONS AND CONGRUENCES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Uchôa, Márcia Maria Rodrigues
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ramacciotti, Angélica Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68357
Resumo: The purpose of this article is to initiate a discussion between Intercultural Education, materialized in the curriculum, and Humanization in Paulo Freire, highlighting the characteristics and the convergences between both, reverberating in the elaboration of an educational ethics for otherness. The research is qualitative, guided by the theories of Freire (1980, 1982, 1987, 1989, 1997, 2006), Dussel (2002), Santos (2010, 2011), among others. The curriculum in an intercultural perspective, that is, that recognizes and values the plurality present in contemporary spaces and provides a horizontal dialogue between the different cultures that permeate the school environment, is configured in a humanizing proposal, since it recognizes the subjects of the educational process, especially those belonging to subordinate groups and other cultures.  KEYWORDS: Interculturality. Curriculum. Humanization in Paulo Freire. Alterity.
id UFG-3_6c346df49ae66bc87331875caaf8a9ba
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/68357
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling INTERCULTURAL EDUCATION AND HUMANIZATION IN FREIRE: CONSIDERATIONS AND CONGRUENCESEDUCACIÓN INTERCULTURAL Y HUMANIZACIÓN EN FREIRE: CONSIDERACIONES Y CONGRUENCIASA EDUCAÇÃO INTERCULTURAL E A HUMANIZAÇÃO EM FREIRE: CONSIDERAÇÕES E CONGRUÊNCIASThe purpose of this article is to initiate a discussion between Intercultural Education, materialized in the curriculum, and Humanization in Paulo Freire, highlighting the characteristics and the convergences between both, reverberating in the elaboration of an educational ethics for otherness. The research is qualitative, guided by the theories of Freire (1980, 1982, 1987, 1989, 1997, 2006), Dussel (2002), Santos (2010, 2011), among others. The curriculum in an intercultural perspective, that is, that recognizes and values the plurality present in contemporary spaces and provides a horizontal dialogue between the different cultures that permeate the school environment, is configured in a humanizing proposal, since it recognizes the subjects of the educational process, especially those belonging to subordinate groups and other cultures.  KEYWORDS: Interculturality. Curriculum. Humanization in Paulo Freire. Alterity.El propósito de este artículo es iniciar una discusión entre la Educación Intercultural, materializada en el currículo, y la Humanización en Paulo Freire, destacando las características y las convergencias entre ambas, reverberando en la elaboración de una ética educativa para la alteridad. La investigación es cualitativa, basada en las teorías de Freire (1980, 1982, 1987, 1989, 1997, 2006), Dussel (2002), Santos (2010, 2011), entre otros. El currículo en una perspectiva intercultural, es decir, que reconoce y valora la pluralidad presente en los espacios contemporáneos y proporciona un diálogo horizontal entre las diferentes culturas que permean el ámbito escolar, se configura en una propuesta humanizadora, ya que reconoce a los sujetos de la educación. el proceso educativo, especialmente los pertenecientes a grupos subordinados y otras culturas. PALABRAS CLAVE: Interculturalidad. Currículo. Humanización en Paulo Freire. Alteridad.A finalidade deste artigo é iniciar uma discussão entre a Educação Intercultural, materializada no currículo, e a Humanização em Paulo Freire, destacando as características e as convergências entre ambas, reverberando na elaboração de uma ética educacional para a alteridade. A pesquisa é qualitativa, pautada pelas teorias de Freire (1980, 1982, 1987, 1989, 1997, 2006), Dussel (2002), Santos (2010, 2011), dentre outros. O currículo é visto numa perspectiva de interculturalidade, isto é, que reconhece e valoriza a pluralidade presente nos espaços contemporâneos e proporciona um diálogo horizontal entre as diversas culturas que permeiam o ambiente escolar. Configura-se então em uma proposta humanizadora, uma vez que reconhece os sujeitos do processo educativo, sobretudo aqueles pertencentes aos grupos subordinados e às culturas outras. PALAVRAS-CHAVE: Interculturalidade. Currículo. Humanização em Paulo Freire. Alteridade.Faculdade de Educação (UFG)2021-10-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6835710.5216/ia.v46ied.especial.68357Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 years: faces of a humanizing praxis; 946-961Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. ed.especial (2021): Paulo Freire – 100 años: las caras de una praxis humanizadora; 946-961Revista Inter-Ação; v. 46 n. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 anos: faces de uma práxis humanizadora; 946-9611981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68357/37246Copyright (c) 2021 Márcia Maria Rodrigues Uchôa, Angélica Santos Ramacciottiinfo:eu-repo/semantics/openAccessUchôa, Márcia Maria RodriguesRamacciotti, Angélica Santos2021-10-05T18:20:24Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/68357Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:03.420896Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv INTERCULTURAL EDUCATION AND HUMANIZATION IN FREIRE: CONSIDERATIONS AND CONGRUENCES
EDUCACIÓN INTERCULTURAL Y HUMANIZACIÓN EN FREIRE: CONSIDERACIONES Y CONGRUENCIAS
A EDUCAÇÃO INTERCULTURAL E A HUMANIZAÇÃO EM FREIRE: CONSIDERAÇÕES E CONGRUÊNCIAS
title INTERCULTURAL EDUCATION AND HUMANIZATION IN FREIRE: CONSIDERATIONS AND CONGRUENCES
spellingShingle INTERCULTURAL EDUCATION AND HUMANIZATION IN FREIRE: CONSIDERATIONS AND CONGRUENCES
Uchôa, Márcia Maria Rodrigues
title_short INTERCULTURAL EDUCATION AND HUMANIZATION IN FREIRE: CONSIDERATIONS AND CONGRUENCES
title_full INTERCULTURAL EDUCATION AND HUMANIZATION IN FREIRE: CONSIDERATIONS AND CONGRUENCES
title_fullStr INTERCULTURAL EDUCATION AND HUMANIZATION IN FREIRE: CONSIDERATIONS AND CONGRUENCES
title_full_unstemmed INTERCULTURAL EDUCATION AND HUMANIZATION IN FREIRE: CONSIDERATIONS AND CONGRUENCES
title_sort INTERCULTURAL EDUCATION AND HUMANIZATION IN FREIRE: CONSIDERATIONS AND CONGRUENCES
author Uchôa, Márcia Maria Rodrigues
author_facet Uchôa, Márcia Maria Rodrigues
Ramacciotti, Angélica Santos
author_role author
author2 Ramacciotti, Angélica Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Uchôa, Márcia Maria Rodrigues
Ramacciotti, Angélica Santos
description The purpose of this article is to initiate a discussion between Intercultural Education, materialized in the curriculum, and Humanization in Paulo Freire, highlighting the characteristics and the convergences between both, reverberating in the elaboration of an educational ethics for otherness. The research is qualitative, guided by the theories of Freire (1980, 1982, 1987, 1989, 1997, 2006), Dussel (2002), Santos (2010, 2011), among others. The curriculum in an intercultural perspective, that is, that recognizes and values the plurality present in contemporary spaces and provides a horizontal dialogue between the different cultures that permeate the school environment, is configured in a humanizing proposal, since it recognizes the subjects of the educational process, especially those belonging to subordinate groups and other cultures.  KEYWORDS: Interculturality. Curriculum. Humanization in Paulo Freire. Alterity.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68357
10.5216/ia.v46ied.especial.68357
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68357
identifier_str_mv 10.5216/ia.v46ied.especial.68357
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68357/37246
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Márcia Maria Rodrigues Uchôa, Angélica Santos Ramacciotti
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Márcia Maria Rodrigues Uchôa, Angélica Santos Ramacciotti
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 years: faces of a humanizing praxis; 946-961
Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. ed.especial (2021): Paulo Freire – 100 años: las caras de una praxis humanizadora; 946-961
Revista Inter-Ação; v. 46 n. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 anos: faces de uma práxis humanizadora; 946-961
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764646383616