HUMANIZATION IN PAULO FREIRE AND ITS RELATIONSHIPS WITH INTEGRAL PREVENTIVE EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima-Berton, Tatiane Delurdes de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Monteiro, Michelle Popenga Geraim, Asinelli-Luz, Araci
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68400
Resumo: Paulo Freire, although no longer present, is still current in many educational researches and studies, as his writings emanate hope and freedom for many educators. The values defended by him can easily be appropriate to a humanist education, which focuses on the human being, as well as Integral Preventive Education. Therefore, this study seeks to understand the main Freirian contributions to the practice of Integral Preventive Education. This is a qualitative study, of a theoretical nature, based on works by Paulo Freire (1993, 1996, 1999) and on Integral Preventive Education (ASINELLI-LUZ, 2014; LIMA, 2017; LIMA; MONTEIRO; ASINELLI-LUZ, 2019). It is believed that humanist educational practices can contribute to the process of preventing violence and inequalities that affect human beings, since they value being and its development process as a whole. KEYWORDS: Education. Integral Preventive Education. Humanization.
id UFG-3_2dbc69d19804bbdc119eac7f6bac0ba3
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/68400
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling HUMANIZATION IN PAULO FREIRE AND ITS RELATIONSHIPS WITH INTEGRAL PREVENTIVE EDUCATIONHUMANIZACIÓN EN PAULO FREIRE Y SUS RELACIONES COM LA EDUCACIÓN PREVENTIVA INTEGRALA HUMANIZAÇÃO EM PAULO FREIRE E SUAS RELAÇÕES COM A EDUCAÇÃO PREVENTIVA INTEGRALPaulo Freire, although no longer present, is still current in many educational researches and studies, as his writings emanate hope and freedom for many educators. The values defended by him can easily be appropriate to a humanist education, which focuses on the human being, as well as Integral Preventive Education. Therefore, this study seeks to understand the main Freirian contributions to the practice of Integral Preventive Education. This is a qualitative study, of a theoretical nature, based on works by Paulo Freire (1993, 1996, 1999) and on Integral Preventive Education (ASINELLI-LUZ, 2014; LIMA, 2017; LIMA; MONTEIRO; ASINELLI-LUZ, 2019). It is believed that humanist educational practices can contribute to the process of preventing violence and inequalities that affect human beings, since they value being and its development process as a whole. KEYWORDS: Education. Integral Preventive Education. Humanization.Paulo Freire, aunque ya no está presente, todavía está al día en muchas investigaciones y estudios educativos, ya que sus escritos emanan esperanza y libertad para muchos educadores. Los valores defendidos por él pueden ser fácilmente apropiados para una educación humanista, que se centra en el ser humano, así como en la Educación Preventiva Integral. Por lo tanto, este estudio busca comprender las principales contribuciones freirianas a la práctica de la Educación Preventiva Integral. Este es un estudio teórico cualitativo, basado en trabajos de Paulo Freire (1993, 1996, 1999) y en Educación Preventiva Integral (ASINELLI-LUZ, 2014; LIMA, 2017; LIMA; MONTEIRO; ASINELLI-LUZ, 2019). Se cree que las prácticas educativas humanistas pueden contribuir al proceso de prevención de la violencia y las desigualdades que afectan a los seres humanos, ya que los seres humanos y su proceso de desarrollo en su conjunto son valorados. PALABRAS CLAVE: Educación. Educación Preventiva Integral. Humanización.Paulo Freire, embora não esteja mais presente fisicamente, ainda é um autor atual e referência em muitas pesquisas e estudos educacionais. Seus escritos inspiram esperança e liberdade para muitos educadores, pois os valores defendidos por ele podem facilmente ser apropriados e aplicados a uma educação humanista, que foca no ser humano, assim como à Educação Preventiva Integral. Por isso, este estudo busca compreender as principais contribuições freirianas para a prática da Educação Preventiva Integral. Trata-se de um estudo qualitativo, de cunho teórico, com base em obras de Paulo Freire (1993, 1996, 1999) e na Educação Preventiva Integral (ASINELLI-LUZ, 2014; LIMA, 2017; LIMA; MONTEIRO; ASINELLI-LUZ, 2019), no qual se discute como as práticas educativas humanistas podem contribuir para o processo de prevenção das violências e desigualdades que atingem o ser humano, uma vez que se valoriza o ser e o seu processo de desenvolvimento como um todo.  PALAVRAS-CHAVE: Educação. Educação Preventiva Integral. Humanização.Faculdade de Educação (UFG)2021-10-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6840010.5216/ia.v46ied.especial.68400Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 years: faces of a humanizing praxis; 1132-1146Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. ed.especial (2021): Paulo Freire – 100 años: las caras de una praxis humanizadora; 1132-1146Revista Inter-Ação; v. 46 n. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 anos: faces de uma práxis humanizadora; 1132-11461981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68400/37258Copyright (c) 2021 Tatiane Delurdes de Lima-Berton, Michelle Popenga Geraim Monteiro, Araci Asinelli-Luzinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima-Berton, Tatiane Delurdes deMonteiro, Michelle Popenga GeraimAsinelli-Luz, Araci 2021-10-05T18:20:21Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/68400Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:03.686521Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv HUMANIZATION IN PAULO FREIRE AND ITS RELATIONSHIPS WITH INTEGRAL PREVENTIVE EDUCATION
HUMANIZACIÓN EN PAULO FREIRE Y SUS RELACIONES COM LA EDUCACIÓN PREVENTIVA INTEGRAL
A HUMANIZAÇÃO EM PAULO FREIRE E SUAS RELAÇÕES COM A EDUCAÇÃO PREVENTIVA INTEGRAL
title HUMANIZATION IN PAULO FREIRE AND ITS RELATIONSHIPS WITH INTEGRAL PREVENTIVE EDUCATION
spellingShingle HUMANIZATION IN PAULO FREIRE AND ITS RELATIONSHIPS WITH INTEGRAL PREVENTIVE EDUCATION
Lima-Berton, Tatiane Delurdes de
title_short HUMANIZATION IN PAULO FREIRE AND ITS RELATIONSHIPS WITH INTEGRAL PREVENTIVE EDUCATION
title_full HUMANIZATION IN PAULO FREIRE AND ITS RELATIONSHIPS WITH INTEGRAL PREVENTIVE EDUCATION
title_fullStr HUMANIZATION IN PAULO FREIRE AND ITS RELATIONSHIPS WITH INTEGRAL PREVENTIVE EDUCATION
title_full_unstemmed HUMANIZATION IN PAULO FREIRE AND ITS RELATIONSHIPS WITH INTEGRAL PREVENTIVE EDUCATION
title_sort HUMANIZATION IN PAULO FREIRE AND ITS RELATIONSHIPS WITH INTEGRAL PREVENTIVE EDUCATION
author Lima-Berton, Tatiane Delurdes de
author_facet Lima-Berton, Tatiane Delurdes de
Monteiro, Michelle Popenga Geraim
Asinelli-Luz, Araci
author_role author
author2 Monteiro, Michelle Popenga Geraim
Asinelli-Luz, Araci
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima-Berton, Tatiane Delurdes de
Monteiro, Michelle Popenga Geraim
Asinelli-Luz, Araci
description Paulo Freire, although no longer present, is still current in many educational researches and studies, as his writings emanate hope and freedom for many educators. The values defended by him can easily be appropriate to a humanist education, which focuses on the human being, as well as Integral Preventive Education. Therefore, this study seeks to understand the main Freirian contributions to the practice of Integral Preventive Education. This is a qualitative study, of a theoretical nature, based on works by Paulo Freire (1993, 1996, 1999) and on Integral Preventive Education (ASINELLI-LUZ, 2014; LIMA, 2017; LIMA; MONTEIRO; ASINELLI-LUZ, 2019). It is believed that humanist educational practices can contribute to the process of preventing violence and inequalities that affect human beings, since they value being and its development process as a whole. KEYWORDS: Education. Integral Preventive Education. Humanization.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68400
10.5216/ia.v46ied.especial.68400
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68400
identifier_str_mv 10.5216/ia.v46ied.especial.68400
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68400/37258
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 years: faces of a humanizing praxis; 1132-1146
Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. ed.especial (2021): Paulo Freire – 100 años: las caras de una praxis humanizadora; 1132-1146
Revista Inter-Ação; v. 46 n. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 anos: faces de uma práxis humanizadora; 1132-1146
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764655820800