GESTÃO PARTICIPATIVA DA EDUCAÇÃO: POLÍTICA NEOLIBERAL OU AUTONOMIA ADMINISTRATIVA?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soligo, Valdecir
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Soligo, Marinez Gasparin, Estrada, Adrian Alvarez
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61428
Resumo: This study is part of a project where we discuss the profile of public school managers in western Paraná. We aim to present and debate the participatory management guidelines developed in the educational policies of the State of Paraná. The qualitative research based on literature review and data analysis from the Prova Brasil contextual questionnaires answered by the managers of state schools. As results we have notes about the reduction of the role of the State in education, decentralizing part of the financial management of schools while maintaining the centrality in the control of processes.
id UFG-3_71efb65d1d35ee61e2ae0a62386efe38
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/61428
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling GESTÃO PARTICIPATIVA DA EDUCAÇÃO: POLÍTICA NEOLIBERAL OU AUTONOMIA ADMINISTRATIVA?This study is part of a project where we discuss the profile of public school managers in western Paraná. We aim to present and debate the participatory management guidelines developed in the educational policies of the State of Paraná. The qualitative research based on literature review and data analysis from the Prova Brasil contextual questionnaires answered by the managers of state schools. As results we have notes about the reduction of the role of the State in education, decentralizing part of the financial management of schools while maintaining the centrality in the control of processes.Este estudio es parte de un proyecto donde discutimos el perfil de los administradores de escuelas públicas en el oeste de Paraná. Nuestro objetivo es presentar y debatir las pautas de gestión participativa desarrolladas em las políticas educativas del Estado de Paraná. La investigación cualitativa basada em la revisión de la literatura y el análisis de datos de los cuestionarios contextuales de Prova Brasil respondidos por los gerentes de la educación, descentralizando parte de la gestión financeira de las escuelas manteniendo la centralidade em el control de los processosEste estudo é parte de um projeto onde discutimos o perfil dos gestores de escolas públicas do oeste do Paraná. Objetivamos apresentar e debater os encaminhamentos de gestão participativa desenvolvida nas políticas educacionais do Estado do Paraná. A pesquisa de cunho qualitativo pautado em revisão bibliográfica e análise de dados oriundo dos questionários contextuais da Prova Brasil respondidos pelos gestores de escolas estaduais. Como resultados temos apontamentos quanto a redução do papel do Estado na educação, descentralizando parte da gestão financeira das escolas mantendo a centralidade no controle dos processos.Faculdade de Educação (UFG)2020-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6142810.5216/ia.v45i1.61428Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 169-185Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 169-185Revista Inter-Ação; v. 45 n. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 169-1851981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61428/34796Copyright (c) 2020 Valdecir Soligo, Marinez Gasparin Soligo, Adrian Alvarez Estradainfo:eu-repo/semantics/openAccessSoligo, ValdecirSoligo, Marinez GasparinEstrada, Adrian Alvarez2020-05-15T20:22:54Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/61428Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:55.496334Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv GESTÃO PARTICIPATIVA DA EDUCAÇÃO: POLÍTICA NEOLIBERAL OU AUTONOMIA ADMINISTRATIVA?
title GESTÃO PARTICIPATIVA DA EDUCAÇÃO: POLÍTICA NEOLIBERAL OU AUTONOMIA ADMINISTRATIVA?
spellingShingle GESTÃO PARTICIPATIVA DA EDUCAÇÃO: POLÍTICA NEOLIBERAL OU AUTONOMIA ADMINISTRATIVA?
Soligo, Valdecir
title_short GESTÃO PARTICIPATIVA DA EDUCAÇÃO: POLÍTICA NEOLIBERAL OU AUTONOMIA ADMINISTRATIVA?
title_full GESTÃO PARTICIPATIVA DA EDUCAÇÃO: POLÍTICA NEOLIBERAL OU AUTONOMIA ADMINISTRATIVA?
title_fullStr GESTÃO PARTICIPATIVA DA EDUCAÇÃO: POLÍTICA NEOLIBERAL OU AUTONOMIA ADMINISTRATIVA?
title_full_unstemmed GESTÃO PARTICIPATIVA DA EDUCAÇÃO: POLÍTICA NEOLIBERAL OU AUTONOMIA ADMINISTRATIVA?
title_sort GESTÃO PARTICIPATIVA DA EDUCAÇÃO: POLÍTICA NEOLIBERAL OU AUTONOMIA ADMINISTRATIVA?
author Soligo, Valdecir
author_facet Soligo, Valdecir
Soligo, Marinez Gasparin
Estrada, Adrian Alvarez
author_role author
author2 Soligo, Marinez Gasparin
Estrada, Adrian Alvarez
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soligo, Valdecir
Soligo, Marinez Gasparin
Estrada, Adrian Alvarez
description This study is part of a project where we discuss the profile of public school managers in western Paraná. We aim to present and debate the participatory management guidelines developed in the educational policies of the State of Paraná. The qualitative research based on literature review and data analysis from the Prova Brasil contextual questionnaires answered by the managers of state schools. As results we have notes about the reduction of the role of the State in education, decentralizing part of the financial management of schools while maintaining the centrality in the control of processes.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61428
10.5216/ia.v45i1.61428
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61428
identifier_str_mv 10.5216/ia.v45i1.61428
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61428/34796
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Valdecir Soligo, Marinez Gasparin Soligo, Adrian Alvarez Estrada
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Valdecir Soligo, Marinez Gasparin Soligo, Adrian Alvarez Estrada
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 169-185
Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 169-185
Revista Inter-Ação; v. 45 n. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 169-185
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764023529472