GESTÃO PARTICIPATIVA DA EDUCAÇÃO: POLÍTICA NEOLIBERAL OU AUTONOMIA ADMINISTRATIVA?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61428 |
Resumo: | This study is part of a project where we discuss the profile of public school managers in western Paraná. We aim to present and debate the participatory management guidelines developed in the educational policies of the State of Paraná. The qualitative research based on literature review and data analysis from the Prova Brasil contextual questionnaires answered by the managers of state schools. As results we have notes about the reduction of the role of the State in education, decentralizing part of the financial management of schools while maintaining the centrality in the control of processes. |
id |
UFG-3_71efb65d1d35ee61e2ae0a62386efe38 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/61428 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
GESTÃO PARTICIPATIVA DA EDUCAÇÃO: POLÍTICA NEOLIBERAL OU AUTONOMIA ADMINISTRATIVA?This study is part of a project where we discuss the profile of public school managers in western Paraná. We aim to present and debate the participatory management guidelines developed in the educational policies of the State of Paraná. The qualitative research based on literature review and data analysis from the Prova Brasil contextual questionnaires answered by the managers of state schools. As results we have notes about the reduction of the role of the State in education, decentralizing part of the financial management of schools while maintaining the centrality in the control of processes.Este estudio es parte de un proyecto donde discutimos el perfil de los administradores de escuelas públicas en el oeste de Paraná. Nuestro objetivo es presentar y debatir las pautas de gestión participativa desarrolladas em las políticas educativas del Estado de Paraná. La investigación cualitativa basada em la revisión de la literatura y el análisis de datos de los cuestionarios contextuales de Prova Brasil respondidos por los gerentes de la educación, descentralizando parte de la gestión financeira de las escuelas manteniendo la centralidade em el control de los processosEste estudo é parte de um projeto onde discutimos o perfil dos gestores de escolas públicas do oeste do Paraná. Objetivamos apresentar e debater os encaminhamentos de gestão participativa desenvolvida nas políticas educacionais do Estado do Paraná. A pesquisa de cunho qualitativo pautado em revisão bibliográfica e análise de dados oriundo dos questionários contextuais da Prova Brasil respondidos pelos gestores de escolas estaduais. Como resultados temos apontamentos quanto a redução do papel do Estado na educação, descentralizando parte da gestão financeira das escolas mantendo a centralidade no controle dos processos.Faculdade de Educação (UFG)2020-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6142810.5216/ia.v45i1.61428Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 169-185Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 169-185Revista Inter-Ação; v. 45 n. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 169-1851981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61428/34796Copyright (c) 2020 Valdecir Soligo, Marinez Gasparin Soligo, Adrian Alvarez Estradainfo:eu-repo/semantics/openAccessSoligo, ValdecirSoligo, Marinez GasparinEstrada, Adrian Alvarez2020-05-15T20:22:54Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/61428Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:55.496334Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
GESTÃO PARTICIPATIVA DA EDUCAÇÃO: POLÍTICA NEOLIBERAL OU AUTONOMIA ADMINISTRATIVA? |
title |
GESTÃO PARTICIPATIVA DA EDUCAÇÃO: POLÍTICA NEOLIBERAL OU AUTONOMIA ADMINISTRATIVA? |
spellingShingle |
GESTÃO PARTICIPATIVA DA EDUCAÇÃO: POLÍTICA NEOLIBERAL OU AUTONOMIA ADMINISTRATIVA? Soligo, Valdecir |
title_short |
GESTÃO PARTICIPATIVA DA EDUCAÇÃO: POLÍTICA NEOLIBERAL OU AUTONOMIA ADMINISTRATIVA? |
title_full |
GESTÃO PARTICIPATIVA DA EDUCAÇÃO: POLÍTICA NEOLIBERAL OU AUTONOMIA ADMINISTRATIVA? |
title_fullStr |
GESTÃO PARTICIPATIVA DA EDUCAÇÃO: POLÍTICA NEOLIBERAL OU AUTONOMIA ADMINISTRATIVA? |
title_full_unstemmed |
GESTÃO PARTICIPATIVA DA EDUCAÇÃO: POLÍTICA NEOLIBERAL OU AUTONOMIA ADMINISTRATIVA? |
title_sort |
GESTÃO PARTICIPATIVA DA EDUCAÇÃO: POLÍTICA NEOLIBERAL OU AUTONOMIA ADMINISTRATIVA? |
author |
Soligo, Valdecir |
author_facet |
Soligo, Valdecir Soligo, Marinez Gasparin Estrada, Adrian Alvarez |
author_role |
author |
author2 |
Soligo, Marinez Gasparin Estrada, Adrian Alvarez |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soligo, Valdecir Soligo, Marinez Gasparin Estrada, Adrian Alvarez |
description |
This study is part of a project where we discuss the profile of public school managers in western Paraná. We aim to present and debate the participatory management guidelines developed in the educational policies of the State of Paraná. The qualitative research based on literature review and data analysis from the Prova Brasil contextual questionnaires answered by the managers of state schools. As results we have notes about the reduction of the role of the State in education, decentralizing part of the financial management of schools while maintaining the centrality in the control of processes. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61428 10.5216/ia.v45i1.61428 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61428 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v45i1.61428 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/61428/34796 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Valdecir Soligo, Marinez Gasparin Soligo, Adrian Alvarez Estrada info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Valdecir Soligo, Marinez Gasparin Soligo, Adrian Alvarez Estrada |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 169-185 Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 169-185 Revista Inter-Ação; v. 45 n. 1 (2020): Dossiê Neoliberalismo e Educação: ameaças à escolarização pública e democrática; 169-185 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874764023529472 |