TO DISCIPLINE AND EMBARASS: THE CHILD-BODY AND HIS/HER (NON)SPACE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64193 |
Resumo: | The article aims to reflect on the child's body and corporeality and how they are lived and constituted in educational institutions. The text is of a bibliographic nature and the critical reflections undertaken help us to recognize that the established practices, spaces and relationships act to discipline and constrain children's bodies in order to produce the student body. Based on the theoretical basis, it was possible to recognize how historically education aimed at child subjects transforms the child-body into a student-body, a process established since early childhood education based on practices and rituals instituted and anchored in a set of surveillance strategies, sanctions and punishments. From the considerations about the children's subjects' ways of being in educational institutions, we recognize that the body and the corporeality, from an early age, become the object of attacks that end up canceling the children's characteristics and acting in the constitution of students adjusted to the school system. |
id |
UFG-3_7805301bcdc3a6a012631e943b2d6be3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/64193 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
TO DISCIPLINE AND EMBARASS: THE CHILD-BODY AND HIS/HER (NON)SPACE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONSDISCIPLINAR Y AVERGONZAR: EL CUERPO INFANTIL Y SU (NO)HOGAR EN INSTITUCIONES EDUCATIVASDISCIPLINAR E CONSTRANGER: O CORPO-CRIANÇA E SEU (NÃO)LUGAR NAS INSTITUIÇÕES EDUCATIVASThe article aims to reflect on the child's body and corporeality and how they are lived and constituted in educational institutions. The text is of a bibliographic nature and the critical reflections undertaken help us to recognize that the established practices, spaces and relationships act to discipline and constrain children's bodies in order to produce the student body. Based on the theoretical basis, it was possible to recognize how historically education aimed at child subjects transforms the child-body into a student-body, a process established since early childhood education based on practices and rituals instituted and anchored in a set of surveillance strategies, sanctions and punishments. From the considerations about the children's subjects' ways of being in educational institutions, we recognize that the body and the corporeality, from an early age, become the object of attacks that end up canceling the children's characteristics and acting in the constitution of students adjusted to the school system.El artículo tiene como objetivo reflexionar sobre el cuerpo y la corporeidad del niño y cómo se vive y se constituye en las instituciones educativas. El texto es de carácter bibliográfico y las reflexiones críticas realizadas nos ayudan a reconocer que las prácticas, espacios y relaciones establecidos actúan para disciplinar y constreñir el cuerpo de los niños para producir el alumnado. Partiendo de la base teórica, fue posible reconocer cómo históricamente la educación dirigida a sujetos infantiles transforma el cuerpo infantil en cuerpo estudiantil, proceso establecido desde la educación infantil a partir de prácticas y rituales instituidos y anclados en un conjunto de estrategias de vigilancia, sanciones y castigos. A partir de las consideraciones sobre las formas de ser de los sujetos de los niños en las instituciones educativas, reconocemos que el cuerpo y la corporeidad comienzan, desde temprana edad, a ser objeto de ataques que terminan anulando las características de los niños y actuando en la constitución de los estudiantes ajustados al sistema escolar.O artigo objetiva refletir sobre o corpo e a corporeidade infantil e como são vividos e constituídos nas instituições educativas. O texto é de natureza bibliográfica e as reflexões críticas empreendidas nos auxiliam a reconhecer que as práticas, espaços e relações estabelecidas atuam para disciplinar e constranger os corpos infantis com vistas a produzir o corpo-aluno. A partir da base teórica, foi possível reconhecer como, historicamente, a educação dirigida aos sujeitos infantis transforma o corpo-criança em corpo-aluno, processo instaurado desde a Educação Infantil a partir das práticas e rituais instituídos e ancorados em um conjunto de estratégias de vigilância, sanções e punições. As ponderações acerca dos modos de ser dos sujeitos infantis nas instituições educativas evidenciam que o corpo e a corporeidade passam, desde cedo, a ser objeto de investidas que acabam por anular as características infantis e atuar na constituição de alunos ajustados ao sistema escolar.Faculdade de Educação (UFG)2021-01-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6419310.5216/ia.v45i3.64193Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 906-922Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 906-922Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 906-9221981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64193/36192Copyright (c) 2021 Aline Cristiane Ribeiro Ferreira dos Santos, Aliandra Cristina Mesomo Lirainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Aline Cristiane Ribeiro Ferreira dosLira, Aliandra Cristina Mesomo2021-01-11T22:48:17Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/64193Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:57.913048Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
TO DISCIPLINE AND EMBARASS: THE CHILD-BODY AND HIS/HER (NON)SPACE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS DISCIPLINAR Y AVERGONZAR: EL CUERPO INFANTIL Y SU (NO)HOGAR EN INSTITUCIONES EDUCATIVAS DISCIPLINAR E CONSTRANGER: O CORPO-CRIANÇA E SEU (NÃO)LUGAR NAS INSTITUIÇÕES EDUCATIVAS |
title |
TO DISCIPLINE AND EMBARASS: THE CHILD-BODY AND HIS/HER (NON)SPACE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS |
spellingShingle |
TO DISCIPLINE AND EMBARASS: THE CHILD-BODY AND HIS/HER (NON)SPACE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS Santos, Aline Cristiane Ribeiro Ferreira dos |
title_short |
TO DISCIPLINE AND EMBARASS: THE CHILD-BODY AND HIS/HER (NON)SPACE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS |
title_full |
TO DISCIPLINE AND EMBARASS: THE CHILD-BODY AND HIS/HER (NON)SPACE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS |
title_fullStr |
TO DISCIPLINE AND EMBARASS: THE CHILD-BODY AND HIS/HER (NON)SPACE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS |
title_full_unstemmed |
TO DISCIPLINE AND EMBARASS: THE CHILD-BODY AND HIS/HER (NON)SPACE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS |
title_sort |
TO DISCIPLINE AND EMBARASS: THE CHILD-BODY AND HIS/HER (NON)SPACE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS |
author |
Santos, Aline Cristiane Ribeiro Ferreira dos |
author_facet |
Santos, Aline Cristiane Ribeiro Ferreira dos Lira, Aliandra Cristina Mesomo |
author_role |
author |
author2 |
Lira, Aliandra Cristina Mesomo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Aline Cristiane Ribeiro Ferreira dos Lira, Aliandra Cristina Mesomo |
description |
The article aims to reflect on the child's body and corporeality and how they are lived and constituted in educational institutions. The text is of a bibliographic nature and the critical reflections undertaken help us to recognize that the established practices, spaces and relationships act to discipline and constrain children's bodies in order to produce the student body. Based on the theoretical basis, it was possible to recognize how historically education aimed at child subjects transforms the child-body into a student-body, a process established since early childhood education based on practices and rituals instituted and anchored in a set of surveillance strategies, sanctions and punishments. From the considerations about the children's subjects' ways of being in educational institutions, we recognize that the body and the corporeality, from an early age, become the object of attacks that end up canceling the children's characteristics and acting in the constitution of students adjusted to the school system. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64193 10.5216/ia.v45i3.64193 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64193 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v45i3.64193 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64193/36192 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Aline Cristiane Ribeiro Ferreira dos Santos, Aliandra Cristina Mesomo Lira info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Aline Cristiane Ribeiro Ferreira dos Santos, Aliandra Cristina Mesomo Lira |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 906-922 Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 906-922 Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 906-922 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874764101124096 |