TO DISCIPLINE AND EMBARASS: THE CHILD-BODY AND HIS/HER (NON)SPACE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Aline Cristiane Ribeiro Ferreira dos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lira, Aliandra Cristina Mesomo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64193
Resumo: The article aims to reflect on the child's body and corporeality and how they are lived and constituted in educational institutions. The text is of a bibliographic nature and the critical reflections undertaken help us to recognize that the established practices, spaces and relationships act to discipline and constrain children's bodies in order to produce the student body. Based on the theoretical basis, it was possible to recognize how historically education aimed at child subjects transforms the child-body into a student-body, a process established since early childhood education based on practices and rituals instituted and anchored in a set of surveillance strategies, sanctions and punishments. From the considerations about the children's subjects' ways of being in educational institutions, we recognize that the body and the corporeality, from an early age, become the object of attacks that end up canceling the children's characteristics and acting in the constitution of students adjusted to the school system.
id UFG-3_7805301bcdc3a6a012631e943b2d6be3
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/64193
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling TO DISCIPLINE AND EMBARASS: THE CHILD-BODY AND HIS/HER (NON)SPACE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONSDISCIPLINAR Y AVERGONZAR: EL CUERPO INFANTIL Y SU (NO)HOGAR EN INSTITUCIONES EDUCATIVASDISCIPLINAR E CONSTRANGER: O CORPO-CRIANÇA E SEU (NÃO)LUGAR NAS INSTITUIÇÕES EDUCATIVASThe article aims to reflect on the child's body and corporeality and how they are lived and constituted in educational institutions. The text is of a bibliographic nature and the critical reflections undertaken help us to recognize that the established practices, spaces and relationships act to discipline and constrain children's bodies in order to produce the student body. Based on the theoretical basis, it was possible to recognize how historically education aimed at child subjects transforms the child-body into a student-body, a process established since early childhood education based on practices and rituals instituted and anchored in a set of surveillance strategies, sanctions and punishments. From the considerations about the children's subjects' ways of being in educational institutions, we recognize that the body and the corporeality, from an early age, become the object of attacks that end up canceling the children's characteristics and acting in the constitution of students adjusted to the school system.El artículo tiene como objetivo reflexionar sobre el cuerpo y la corporeidad del niño y cómo se vive y se constituye en las instituciones educativas. El texto es de carácter bibliográfico y las reflexiones críticas realizadas nos ayudan a reconocer que las prácticas, espacios y relaciones establecidos actúan para disciplinar y constreñir el cuerpo de los niños para producir el alumnado. Partiendo de la base teórica, fue posible reconocer cómo históricamente la educación dirigida a sujetos infantiles transforma el cuerpo infantil en cuerpo estudiantil, proceso establecido desde la educación infantil a partir de prácticas y rituales instituidos y anclados en un conjunto de estrategias de vigilancia, sanciones y castigos. A partir de las consideraciones sobre las formas de ser de los sujetos de los niños en las instituciones educativas, reconocemos que el cuerpo y la corporeidad comienzan, desde temprana edad, a ser objeto de ataques que terminan anulando las características de los niños y actuando en la constitución de los estudiantes ajustados al sistema escolar.O artigo objetiva refletir sobre o corpo e a corporeidade infantil e como são vividos e constituídos nas instituições educativas. O texto é de natureza bibliográfica e as reflexões críticas empreendidas nos auxiliam a reconhecer que as práticas, espaços e relações estabelecidas atuam para disciplinar e constranger os corpos infantis com vistas a produzir o corpo-aluno. A partir da base teórica, foi possível reconhecer como, historicamente, a educação dirigida aos sujeitos infantis transforma o corpo-criança em corpo-aluno, processo instaurado desde a Educação Infantil a partir das práticas e rituais instituídos e ancorados em um conjunto de estratégias de vigilância, sanções e punições. As ponderações acerca dos modos de ser dos sujeitos infantis nas instituições educativas evidenciam que o corpo e a corporeidade passam, desde cedo, a ser objeto de investidas que acabam por anular as características infantis e atuar na constituição de alunos ajustados ao sistema escolar.Faculdade de Educação (UFG)2021-01-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6419310.5216/ia.v45i3.64193Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 906-922Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 906-922Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 906-9221981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64193/36192Copyright (c) 2021 Aline Cristiane Ribeiro Ferreira dos Santos, Aliandra Cristina Mesomo Lirainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Aline Cristiane Ribeiro Ferreira dosLira, Aliandra Cristina Mesomo2021-01-11T22:48:17Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/64193Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:57.913048Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv TO DISCIPLINE AND EMBARASS: THE CHILD-BODY AND HIS/HER (NON)SPACE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
DISCIPLINAR Y AVERGONZAR: EL CUERPO INFANTIL Y SU (NO)HOGAR EN INSTITUCIONES EDUCATIVAS
DISCIPLINAR E CONSTRANGER: O CORPO-CRIANÇA E SEU (NÃO)LUGAR NAS INSTITUIÇÕES EDUCATIVAS
title TO DISCIPLINE AND EMBARASS: THE CHILD-BODY AND HIS/HER (NON)SPACE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
spellingShingle TO DISCIPLINE AND EMBARASS: THE CHILD-BODY AND HIS/HER (NON)SPACE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
Santos, Aline Cristiane Ribeiro Ferreira dos
title_short TO DISCIPLINE AND EMBARASS: THE CHILD-BODY AND HIS/HER (NON)SPACE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
title_full TO DISCIPLINE AND EMBARASS: THE CHILD-BODY AND HIS/HER (NON)SPACE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
title_fullStr TO DISCIPLINE AND EMBARASS: THE CHILD-BODY AND HIS/HER (NON)SPACE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
title_full_unstemmed TO DISCIPLINE AND EMBARASS: THE CHILD-BODY AND HIS/HER (NON)SPACE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
title_sort TO DISCIPLINE AND EMBARASS: THE CHILD-BODY AND HIS/HER (NON)SPACE IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
author Santos, Aline Cristiane Ribeiro Ferreira dos
author_facet Santos, Aline Cristiane Ribeiro Ferreira dos
Lira, Aliandra Cristina Mesomo
author_role author
author2 Lira, Aliandra Cristina Mesomo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Aline Cristiane Ribeiro Ferreira dos
Lira, Aliandra Cristina Mesomo
description The article aims to reflect on the child's body and corporeality and how they are lived and constituted in educational institutions. The text is of a bibliographic nature and the critical reflections undertaken help us to recognize that the established practices, spaces and relationships act to discipline and constrain children's bodies in order to produce the student body. Based on the theoretical basis, it was possible to recognize how historically education aimed at child subjects transforms the child-body into a student-body, a process established since early childhood education based on practices and rituals instituted and anchored in a set of surveillance strategies, sanctions and punishments. From the considerations about the children's subjects' ways of being in educational institutions, we recognize that the body and the corporeality, from an early age, become the object of attacks that end up canceling the children's characteristics and acting in the constitution of students adjusted to the school system.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64193
10.5216/ia.v45i3.64193
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64193
identifier_str_mv 10.5216/ia.v45i3.64193
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/64193/36192
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Aline Cristiane Ribeiro Ferreira dos Santos, Aliandra Cristina Mesomo Lira
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Aline Cristiane Ribeiro Ferreira dos Santos, Aliandra Cristina Mesomo Lira
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 906-922
Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 906-922
Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 906-922
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764101124096