PIXTON IN THE CLASSROOM: A TRAINING EXPERIENCE FOR PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76688 |
Resumo: | In this text, we present a training experience promoted to Portuguese language teachers in basic education. The objective was to explore the potential of the Pixton resource in the production of comic books, considering the elements of a narrative. To this end, we adopted a qualitative research approach, under the principles of action research. The training actions were based on the perspective of collaborative learning, proposed by Freire (1983; 1996). From this empirical experience and, in dialogue with Soares (2002), Moran (2000), and Santos e Silva (2021), we understand that Pixton has the potential to (re)signify the mediation processes of language teaching and learning Portuguese. |
id |
UFG-3_795062902c306d6a13e61f5b9924682a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/76688 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PIXTON IN THE CLASSROOM: A TRAINING EXPERIENCE FOR PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERSPIXTON EN EL AULA: UNA EXPERIENCIA DE FORMACIÓN PARA PROFESORES DE LENGUA PORTUGUESAPIXTON NA SALA DE AULA: UMA EXPERIÊNCIA FORMATIVA PARA PROFESSORES DE LÍNGUA PORTUGUESAPixton; Teaching and Learning; Portuguese Language; Teacher Training.Pixton; Enseñando y Aprendiendo; Lengua Portuguesa; Formación de Profesores.Pixton; Ensino e Aprendizagem; Língua portuguesa; Formação de Professores.In this text, we present a training experience promoted to Portuguese language teachers in basic education. The objective was to explore the potential of the Pixton resource in the production of comic books, considering the elements of a narrative. To this end, we adopted a qualitative research approach, under the principles of action research. The training actions were based on the perspective of collaborative learning, proposed by Freire (1983; 1996). From this empirical experience and, in dialogue with Soares (2002), Moran (2000), and Santos e Silva (2021), we understand that Pixton has the potential to (re)signify the mediation processes of language teaching and learning Portuguese.En este texto presentamos una experiencia de formación promovida a profesores de lengua portuguesa en educación básica. El objetivo fue explorar el potencial del recurso Pixton en la producción de cómics, considerando los elementos de una narrativa. Para ello, adoptamos un enfoque de investigación cualitativa, bajo los principios de la investigación acción. Las acciones formativas se basaron en la perspectiva del aprendizaje colaborativo, propuesta por Freire (1983; 1996). A partir de esta experiencia empírica y, en diálogo con Soares (2002), Moran (2000) y Santos e Silva (2021), entendemos que Pixton tiene el potencial de (re)significar los procesos de mediación de la enseñanza de la lengua y el aprendizaje del portugués.Apresentamos, neste texto, uma experiência de formação promovida para professores de língua portuguesa da Educação Básica. O objetivo consistiu em explorar as potencialidades do recurso Pixton na produção de histórias em quadrinhos, considerando os elementos de uma narrativa. Para tanto, adotamos a abordagem da pesquisa qualitativa, sob os princípios da pesquisa-ação. As ações de formação basearam-se na perspectiva da aprendizagem colaborativa, proposta por Freire (1983; 1996). A partir dessa experiência empírica e, em diálogo com Soares (2002), Moran (2013), e Santos e Silva (2021), compreendemos que o Pixton possui potencialidade para (re)significar os processos de mediação do ensino e da aprendizagem de língua portuguesa. Faculdade de Educação (UFG)2024-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7668810.5216/ia.v49i1.76688Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 210-224Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 210-224Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 210-2241981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76688/40969Copyright (c) 2024 Albina Pereira de Pinho; Eleandra Negri Costa; José Isavam Oliveira Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessPinho, Albina Pereira deCosta, Eleandra NegriSilva, José Isavam Oliveira2024-05-16T00:28:59Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/76688Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:16.608393Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
PIXTON IN THE CLASSROOM: A TRAINING EXPERIENCE FOR PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS PIXTON EN EL AULA: UNA EXPERIENCIA DE FORMACIÓN PARA PROFESORES DE LENGUA PORTUGUESA PIXTON NA SALA DE AULA: UMA EXPERIÊNCIA FORMATIVA PARA PROFESSORES DE LÍNGUA PORTUGUESA |
title |
PIXTON IN THE CLASSROOM: A TRAINING EXPERIENCE FOR PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS |
spellingShingle |
PIXTON IN THE CLASSROOM: A TRAINING EXPERIENCE FOR PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS Pinho, Albina Pereira de Pixton; Teaching and Learning; Portuguese Language; Teacher Training. Pixton; Enseñando y Aprendiendo; Lengua Portuguesa; Formación de Profesores. Pixton; Ensino e Aprendizagem; Língua portuguesa; Formação de Professores. |
title_short |
PIXTON IN THE CLASSROOM: A TRAINING EXPERIENCE FOR PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS |
title_full |
PIXTON IN THE CLASSROOM: A TRAINING EXPERIENCE FOR PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS |
title_fullStr |
PIXTON IN THE CLASSROOM: A TRAINING EXPERIENCE FOR PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS |
title_full_unstemmed |
PIXTON IN THE CLASSROOM: A TRAINING EXPERIENCE FOR PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS |
title_sort |
PIXTON IN THE CLASSROOM: A TRAINING EXPERIENCE FOR PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS |
author |
Pinho, Albina Pereira de |
author_facet |
Pinho, Albina Pereira de Costa, Eleandra Negri Silva, José Isavam Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Eleandra Negri Silva, José Isavam Oliveira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinho, Albina Pereira de Costa, Eleandra Negri Silva, José Isavam Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pixton; Teaching and Learning; Portuguese Language; Teacher Training. Pixton; Enseñando y Aprendiendo; Lengua Portuguesa; Formación de Profesores. Pixton; Ensino e Aprendizagem; Língua portuguesa; Formação de Professores. |
topic |
Pixton; Teaching and Learning; Portuguese Language; Teacher Training. Pixton; Enseñando y Aprendiendo; Lengua Portuguesa; Formación de Profesores. Pixton; Ensino e Aprendizagem; Língua portuguesa; Formação de Professores. |
description |
In this text, we present a training experience promoted to Portuguese language teachers in basic education. The objective was to explore the potential of the Pixton resource in the production of comic books, considering the elements of a narrative. To this end, we adopted a qualitative research approach, under the principles of action research. The training actions were based on the perspective of collaborative learning, proposed by Freire (1983; 1996). From this empirical experience and, in dialogue with Soares (2002), Moran (2000), and Santos e Silva (2021), we understand that Pixton has the potential to (re)signify the mediation processes of language teaching and learning Portuguese. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76688 10.5216/ia.v49i1.76688 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76688 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v49i1.76688 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76688/40969 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Albina Pereira de Pinho; Eleandra Negri Costa; José Isavam Oliveira Silva info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Albina Pereira de Pinho; Eleandra Negri Costa; José Isavam Oliveira Silva |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 210-224 Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 210-224 Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 210-224 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874765882654720 |