PIXTON IN THE CLASSROOM: A TRAINING EXPERIENCE FOR PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinho, Albina Pereira de
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Costa, Eleandra Negri, Silva, José Isavam Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76688
Resumo: In this text, we present a training experience promoted to Portuguese language teachers in basic education. The objective was to explore the potential of the Pixton resource in the production of comic books, considering the elements of a narrative. To this end, we adopted a qualitative research approach, under the principles of action research. The training actions were based on the perspective of collaborative learning, proposed by Freire (1983; 1996). From this empirical experience and, in dialogue with Soares (2002), Moran (2000), and Santos e Silva (2021), we understand that Pixton has the potential to (re)signify the mediation processes of language teaching and learning Portuguese.
id UFG-3_795062902c306d6a13e61f5b9924682a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/76688
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling PIXTON IN THE CLASSROOM: A TRAINING EXPERIENCE FOR PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERSPIXTON EN EL AULA: UNA EXPERIENCIA DE FORMACIÓN PARA PROFESORES DE LENGUA PORTUGUESAPIXTON NA SALA DE AULA: UMA EXPERIÊNCIA FORMATIVA PARA PROFESSORES DE LÍNGUA PORTUGUESAPixton; Teaching and Learning; Portuguese Language; Teacher Training.Pixton; Enseñando y Aprendiendo; Lengua Portuguesa; Formación de Profesores.Pixton; Ensino e Aprendizagem; Língua portuguesa; Formação de Professores.In this text, we present a training experience promoted to Portuguese language teachers in basic education. The objective was to explore the potential of the Pixton resource in the production of comic books, considering the elements of a narrative. To this end, we adopted a qualitative research approach, under the principles of action research. The training actions were based on the perspective of collaborative learning, proposed by Freire (1983; 1996). From this empirical experience and, in dialogue with Soares (2002), Moran (2000), and Santos e Silva (2021), we understand that Pixton has the potential to (re)signify the mediation processes of language teaching and learning Portuguese.En este texto presentamos una experiencia de formación promovida a profesores de lengua portuguesa en educación básica. El objetivo fue explorar el potencial del recurso Pixton en la producción de cómics, considerando los elementos de una narrativa. Para ello, adoptamos un enfoque de investigación cualitativa, bajo los principios de la investigación acción. Las acciones formativas se basaron en la perspectiva del aprendizaje colaborativo, propuesta por Freire (1983; 1996). A partir de esta experiencia empírica y, en diálogo con Soares (2002), Moran (2000) y Santos e Silva (2021), entendemos que Pixton tiene el potencial de (re)significar los procesos de mediación de la enseñanza de la lengua y el aprendizaje del portugués.Apresentamos, neste texto, uma experiência de formação promovida para professores de língua portuguesa da Educação Básica. O objetivo consistiu em explorar as potencialidades do recurso Pixton na produção de histórias em quadrinhos, considerando os elementos de uma narrativa. Para tanto, adotamos a abordagem da pesquisa qualitativa, sob os princípios da pesquisa-ação. As ações de formação basearam-se na perspectiva da aprendizagem colaborativa, proposta por Freire (1983; 1996). A partir dessa experiência empírica e, em diálogo com Soares (2002), Moran (2013), e Santos e Silva (2021), compreendemos que o Pixton possui potencialidade para (re)significar os processos de mediação do ensino e da aprendizagem de língua portuguesa. Faculdade de Educação (UFG)2024-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7668810.5216/ia.v49i1.76688Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 210-224Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 210-224Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 210-2241981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76688/40969Copyright (c) 2024 Albina Pereira de Pinho; Eleandra Negri Costa; José Isavam Oliveira Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessPinho, Albina Pereira deCosta, Eleandra NegriSilva, José Isavam Oliveira2024-05-16T00:28:59Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/76688Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:16.608393Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv PIXTON IN THE CLASSROOM: A TRAINING EXPERIENCE FOR PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS
PIXTON EN EL AULA: UNA EXPERIENCIA DE FORMACIÓN PARA PROFESORES DE LENGUA PORTUGUESA
PIXTON NA SALA DE AULA: UMA EXPERIÊNCIA FORMATIVA PARA PROFESSORES DE LÍNGUA PORTUGUESA
title PIXTON IN THE CLASSROOM: A TRAINING EXPERIENCE FOR PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS
spellingShingle PIXTON IN THE CLASSROOM: A TRAINING EXPERIENCE FOR PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS
Pinho, Albina Pereira de
Pixton; Teaching and Learning; Portuguese Language; Teacher Training.
Pixton; Enseñando y Aprendiendo; Lengua Portuguesa; Formación de Profesores.
Pixton; Ensino e Aprendizagem; Língua portuguesa; Formação de Professores.
title_short PIXTON IN THE CLASSROOM: A TRAINING EXPERIENCE FOR PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS
title_full PIXTON IN THE CLASSROOM: A TRAINING EXPERIENCE FOR PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS
title_fullStr PIXTON IN THE CLASSROOM: A TRAINING EXPERIENCE FOR PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS
title_full_unstemmed PIXTON IN THE CLASSROOM: A TRAINING EXPERIENCE FOR PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS
title_sort PIXTON IN THE CLASSROOM: A TRAINING EXPERIENCE FOR PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS
author Pinho, Albina Pereira de
author_facet Pinho, Albina Pereira de
Costa, Eleandra Negri
Silva, José Isavam Oliveira
author_role author
author2 Costa, Eleandra Negri
Silva, José Isavam Oliveira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinho, Albina Pereira de
Costa, Eleandra Negri
Silva, José Isavam Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Pixton; Teaching and Learning; Portuguese Language; Teacher Training.
Pixton; Enseñando y Aprendiendo; Lengua Portuguesa; Formación de Profesores.
Pixton; Ensino e Aprendizagem; Língua portuguesa; Formação de Professores.
topic Pixton; Teaching and Learning; Portuguese Language; Teacher Training.
Pixton; Enseñando y Aprendiendo; Lengua Portuguesa; Formación de Profesores.
Pixton; Ensino e Aprendizagem; Língua portuguesa; Formação de Professores.
description In this text, we present a training experience promoted to Portuguese language teachers in basic education. The objective was to explore the potential of the Pixton resource in the production of comic books, considering the elements of a narrative. To this end, we adopted a qualitative research approach, under the principles of action research. The training actions were based on the perspective of collaborative learning, proposed by Freire (1983; 1996). From this empirical experience and, in dialogue with Soares (2002), Moran (2000), and Santos e Silva (2021), we understand that Pixton has the potential to (re)signify the mediation processes of language teaching and learning Portuguese.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76688
10.5216/ia.v49i1.76688
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76688
identifier_str_mv 10.5216/ia.v49i1.76688
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76688/40969
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Albina Pereira de Pinho; Eleandra Negri Costa; José Isavam Oliveira Silva
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Albina Pereira de Pinho; Eleandra Negri Costa; José Isavam Oliveira Silva
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 210-224
Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 210-224
Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 210-224
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874765882654720