TECHNOLOGICAL AND FORMATIVE CONJECTURES IN PUBLIC EDUCATIONAL POLICIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mallmann, Elena Maria
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74994
Resumo: The appeal of public policies to expand technology-mediated education in Basic Education and Higher Education is increasing.The purpose is to problematize conceptions, discourses and meanings of technology and technological formation expressed in current legislation. The content analysis of the textuality of the documents supported by the webQDA software indicates parallelism in the emphasis on skills and technical training directed by the administrative nature of public management centered on the distribution of equipment and expansion of Internet access. Thus, these naive conjectures deform and stifle teaching performance in the face of the potential for scientific-technological innovation with a critical and emancipatory character for well-being and social benefit. KEYWORDS: Educational Technology; Public Policy; Management; Teacher Education.
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spelling TECHNOLOGICAL AND FORMATIVE CONJECTURES IN PUBLIC EDUCATIONAL POLICIESCONJETURAS TECNOLOGICAS Y FORMACIÓN EN POLÍTICAS EDUCATIVAS PÚBLICASCONJECTURAS TECNOLÓGICAS E FORMATIVAS NAS POLÍTICAS PÚBLICAS EDUCACIONAISTecnologia Educacional; Políticas Públicas; Gestão; Formação de Professores.The appeal of public policies to expand technology-mediated education in Basic Education and Higher Education is increasing.The purpose is to problematize conceptions, discourses and meanings of technology and technological formation expressed in current legislation. The content analysis of the textuality of the documents supported by the webQDA software indicates parallelism in the emphasis on skills and technical training directed by the administrative nature of public management centered on the distribution of equipment and expansion of Internet access. Thus, these naive conjectures deform and stifle teaching performance in the face of the potential for scientific-technological innovation with a critical and emancipatory character for well-being and social benefit. KEYWORDS: Educational Technology; Public Policy; Management; Teacher Education.El atractivo de las políticas públicas para ampliar la educación mediada por tecnologías en la Educación Básica y la Educación Superior es cada vez mayor. El propósito es problematizar concepciones, discursos y significados de la tecnología y la formación tecnológica expresados en la legislación vigente. El análisis de contenido de la textualidad de los documentos soportados por el software webQDA indica un paralelismo en el énfasis en las competencias y la formación técnica dirigida por el carácter administrativo de la gestión pública centrada en la distribución de equipamientos y ampliación del acceso a Internet. Así, estas conjeturas ingenuas deforman y asfixian el desempeño docente frente al potencial de innovación científico-tecnológica con una perspectiva crítica y emancipadora para el bienestar y beneficio social. PALABRAS CLAVE: Tecnologia Educacional; Políticas Públicas; Administración; Formación de Profesores.O apelo das políticas públicas para ampliar a educação mediada por tecnologias na Educação Básica e Ensino Superior é cada vez maior. O propósito é problematizar concepções, discursos e sentidos de tecnologia e formação tecnológica expressas na legislação vigente. A análise de conteúdo da textualidade dos documentos com apoio no software webQDA indica paralelismo na ênfase em competências e capacitação técnica direcionadas pelo caráter administrativo da gestão pública centrada na distribuição de equipamentos e ampliação de acesso à internet. Assim, essas conjecturas ingênuas deformam e engessam a performance docente diante do potencial de inovação científico-tecnológica com viés crítico e emancipatório para o bem-estar e benefício social.Faculdade de Educação (UFG)2023-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7499410.5216/ia.v48i2.74994Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 2 (2023): The legacy of Pierre Bourdieu's The misery of the world 30 years after its publication; 562-582Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 2 (2023): El legado de La miseria del mundo de Pierre Bourdieu 30 años después de su publicación; 562-582Revista Inter-Ação; v. 48 n. 2 (2023): A herança da obra A miséria do mundo de Pierre Bourdieu 30 anos após sua publicação; 562-5821981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/74994/40200Copyright (c) 2023 Elena Maria Mallmanninfo:eu-repo/semantics/openAccessMallmann, Elena Maria2023-09-04T15:00:40Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/74994Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:11.437220Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
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