DEGREE IN EDUCATION FOR RURAL AREAS AT FAFIDAM/UECE: SEEDING RESISTANCE IN TEACHER EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72164 |
Resumo: | The present paper aims at analyzing the training of field teachers in the context of the Degree Course in Rural Education (LEDOC) at the Dom Aureliano Matos Faculty of Philosophy (FAFIDAM), campus of the Ceará State University. It is a qualitative study and based on doctoral research which examines historical-dialectical materialism within a bibliographic and documentary investigation. It was possible to observe that the LEDOC/FAFIDAM contributed to the confrontation of the educational problems experienced by the peasant populations strengthening the political pedagogical project of the Rural Schools in several regions of the State of Ceará. KEYWORDS: Rural Education. Degree in Rural Education (LEDOC). Teacher Training. Educational Politics. |
id |
UFG-3_847f8f44fbbc49fd256a4ffbc7b151de |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/72164 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
DEGREE IN EDUCATION FOR RURAL AREAS AT FAFIDAM/UECE: SEEDING RESISTANCE IN TEACHER EDUCATION EL CURSO DE LICENCIATURA EN EDUCACIÓN RURAL DE FAFIDAM/UECE: SEMBRAR LA RESISTENCIA EN LA FORMACIÓN DEL PROFESORADOA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO DA FAFIDAM/UECE: SEMEADURA DE RESISTÊNCIA NA FORMAÇÃO DOCENTEThe present paper aims at analyzing the training of field teachers in the context of the Degree Course in Rural Education (LEDOC) at the Dom Aureliano Matos Faculty of Philosophy (FAFIDAM), campus of the Ceará State University. It is a qualitative study and based on doctoral research which examines historical-dialectical materialism within a bibliographic and documentary investigation. It was possible to observe that the LEDOC/FAFIDAM contributed to the confrontation of the educational problems experienced by the peasant populations strengthening the political pedagogical project of the Rural Schools in several regions of the State of Ceará. KEYWORDS: Rural Education. Degree in Rural Education (LEDOC). Teacher Training. Educational Politics.Este artículo tiene como objetivo analizar la formación de profesores de campo en el contexto de la implementación de la Carrera de Licenciatura en Educación Rural (LEDOC) en la Facultad de Filosofía Dom Aureliano Matos (FAFIDAM), campus de la Universidad del Estado de Ceará. Es un estudio cualitativo y baseado en una investigación doctoral, trata de abordar el materialismo histórico-dialéctico a partir de una investigación bibliográfica y documental. Fue posible constatar que la LEDOC/FAFIDAM contribuyó para el enfrentamiento de las problemáticas educativas vividas por las poblaciones campesinas fortaleciendo el proyecto político pedagógico de las Escuelas del Campo en varias regiones del Estado de Ceará. PALABRAS CLAVE: Educación Rural. Licenciatura en Educación Rural (LEDOC). Formación de Profesores. Política Educativa.O presente artigo tem por objetivo analisar a formação de professores(as) do campo a partir da implantação do Curso de Licenciatura em Educação do Campo (LEDOC) da Faculdade de Filosofia Dom Aureliano Matos (FAFIDAM), campus da Universidade Estadual do Ceará. O estudo de cunho qualitativo tem como referência uma pesquisa de doutorado em andamento, apoiando-se na abordagem do materialismo histórico-dialético a partir de uma pesquisa bibliográfica e documental. Foi possível constatar que a LEDOC/FAFIDAM contribuiu para o enfrentamento das problemáticas educacionais vivenciadas pelas populações camponesas fortalecendo o projeto político-pedagógico das Escolas do Campo em várias regiões do Estado do Ceará. PALAVRAS-CHAVE: Licenciatura em Educação do Campo (LEDOC). Formação de Professores. Política Educacional.Faculdade de Educação (UFG)2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7216410.5216/ia.v47i2.72164Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 2 (2022): The right to Education in rural areas: trajectories of struggles, resistance and challenges; 546-562Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 2 (2022): El derecho a la Educación del Campo: trayectorias de lucha, resistencias y desafíos; 546-562Revista Inter-Ação; v. 47 n. 2 (2022): O direito à Educação do Campo: trajetórias de lutas, resistências e desafios; 546-5621981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72164/38631Copyright (c) 2022 Sandra Maria Gadelha de Carvalho, Diana Nara da Silva Oliveira, Luís Távora Furtado Ribeiroinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Sandra Maria Gadelha de Oliveira, Diana Nara da SilvaRibeiro, Luís Távora Furtado 2022-09-01T12:45:27Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/72164Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:08.960151Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
DEGREE IN EDUCATION FOR RURAL AREAS AT FAFIDAM/UECE: SEEDING RESISTANCE IN TEACHER EDUCATION EL CURSO DE LICENCIATURA EN EDUCACIÓN RURAL DE FAFIDAM/UECE: SEMBRAR LA RESISTENCIA EN LA FORMACIÓN DEL PROFESORADO A LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO DA FAFIDAM/UECE: SEMEADURA DE RESISTÊNCIA NA FORMAÇÃO DOCENTE |
title |
DEGREE IN EDUCATION FOR RURAL AREAS AT FAFIDAM/UECE: SEEDING RESISTANCE IN TEACHER EDUCATION |
spellingShingle |
DEGREE IN EDUCATION FOR RURAL AREAS AT FAFIDAM/UECE: SEEDING RESISTANCE IN TEACHER EDUCATION Carvalho, Sandra Maria Gadelha de |
title_short |
DEGREE IN EDUCATION FOR RURAL AREAS AT FAFIDAM/UECE: SEEDING RESISTANCE IN TEACHER EDUCATION |
title_full |
DEGREE IN EDUCATION FOR RURAL AREAS AT FAFIDAM/UECE: SEEDING RESISTANCE IN TEACHER EDUCATION |
title_fullStr |
DEGREE IN EDUCATION FOR RURAL AREAS AT FAFIDAM/UECE: SEEDING RESISTANCE IN TEACHER EDUCATION |
title_full_unstemmed |
DEGREE IN EDUCATION FOR RURAL AREAS AT FAFIDAM/UECE: SEEDING RESISTANCE IN TEACHER EDUCATION |
title_sort |
DEGREE IN EDUCATION FOR RURAL AREAS AT FAFIDAM/UECE: SEEDING RESISTANCE IN TEACHER EDUCATION |
author |
Carvalho, Sandra Maria Gadelha de |
author_facet |
Carvalho, Sandra Maria Gadelha de Oliveira, Diana Nara da Silva Ribeiro, Luís Távora Furtado |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Diana Nara da Silva Ribeiro, Luís Távora Furtado |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Sandra Maria Gadelha de Oliveira, Diana Nara da Silva Ribeiro, Luís Távora Furtado |
description |
The present paper aims at analyzing the training of field teachers in the context of the Degree Course in Rural Education (LEDOC) at the Dom Aureliano Matos Faculty of Philosophy (FAFIDAM), campus of the Ceará State University. It is a qualitative study and based on doctoral research which examines historical-dialectical materialism within a bibliographic and documentary investigation. It was possible to observe that the LEDOC/FAFIDAM contributed to the confrontation of the educational problems experienced by the peasant populations strengthening the political pedagogical project of the Rural Schools in several regions of the State of Ceará. KEYWORDS: Rural Education. Degree in Rural Education (LEDOC). Teacher Training. Educational Politics. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72164 10.5216/ia.v47i2.72164 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72164 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v47i2.72164 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/72164/38631 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 47 No. 2 (2022): The right to Education in rural areas: trajectories of struggles, resistance and challenges; 546-562 Revista Inter Ação; Vol. 47 Núm. 2 (2022): El derecho a la Educación del Campo: trayectorias de lucha, resistencias y desafíos; 546-562 Revista Inter-Ação; v. 47 n. 2 (2022): O direito à Educação do Campo: trajetórias de lutas, resistências e desafios; 546-562 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874765376192512 |