Pibid and Residência: teaching practices in History/Fafidam/Uece
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8816 |
Resumo: | The proposal was to discuss interactions, dialogues in practices between Pibid (Program Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência) and PRP (Programa Institucional de Residência Pedagógica) with teaching subjects, in the History course of FAFIDAM/UECE. The programs aim to provide students approximations with the daily life of public schools of basic education, inserted by knowledge and experiences with academic training, in order to contribute to the training of these students. The subjects have as common proposals to analyze the different aspects of teaching action as a professional practice based on historically constructed knowledge and to reflect on the teaching-learning process in History, in the other words, to think and perform teaching based on the relationship of teaching and reaserching in Historical Science. |
id |
UECE-7_d75f54209b84e1d713c9345b930b77a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/8816 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Pibid and Residência: teaching practices in History/Fafidam/UecePibid e PRP: práticas docentes no ensino de História, Fafidam/UecePibidResidênciaEnsinoHistóriaPibidResidênciaTeachingHistoryThe proposal was to discuss interactions, dialogues in practices between Pibid (Program Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência) and PRP (Programa Institucional de Residência Pedagógica) with teaching subjects, in the History course of FAFIDAM/UECE. The programs aim to provide students approximations with the daily life of public schools of basic education, inserted by knowledge and experiences with academic training, in order to contribute to the training of these students. The subjects have as common proposals to analyze the different aspects of teaching action as a professional practice based on historically constructed knowledge and to reflect on the teaching-learning process in History, in the other words, to think and perform teaching based on the relationship of teaching and reaserching in Historical Science.O presente artigo objetiva discutir interações e diálogos das práticas de ensino entre o Pibid (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência), PIRP (Programa Institucional Residência Pedagógica) e o conjunto de disciplinas de ensino de História no curso de História da FAFIDAM/UECE. As análises se fazem através do método comparativo envolvendo as perspectivas teóricas e metodológicas dos programas e das disciplinas. Os programas visam proporcionar aos discentes aproximações com o cotidiano das escolas públicas de educação básica, o mais cedo possível das suas trajetórias acadêmicas. As disciplinas têm como propostas em comum analisar os diferentes aspectos que compõem a ação docente como uma prática profissional fundamentada em saberes historicamente construídos, e refletir sobre o processo de ensino-aprendizagem em História. As estratégias de ensino dos projetos e das disciplinas se encontram, interagem e dialogam com as reflexões e objetivos traçados nas concepções de uma formação no seu fio condutor: pesquisa e ensino, teoria e prática.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-10-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8816Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-112675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8816/7245Copyright (c) 2022 Ivaneide Barbosa Ulisses, Elisgardênia de Oliveira Chaveshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessUlisses, Ivaneide Barbosa Chaves, Elisgardênia de Oliveira 2022-12-17T12:03:57Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8816Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-12-17T12:03:57Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pibid and Residência: teaching practices in History/Fafidam/Uece Pibid e PRP: práticas docentes no ensino de História, Fafidam/Uece |
title |
Pibid and Residência: teaching practices in History/Fafidam/Uece |
spellingShingle |
Pibid and Residência: teaching practices in History/Fafidam/Uece Ulisses, Ivaneide Barbosa Pibid Residência Ensino História Pibid Residência Teaching History |
title_short |
Pibid and Residência: teaching practices in History/Fafidam/Uece |
title_full |
Pibid and Residência: teaching practices in History/Fafidam/Uece |
title_fullStr |
Pibid and Residência: teaching practices in History/Fafidam/Uece |
title_full_unstemmed |
Pibid and Residência: teaching practices in History/Fafidam/Uece |
title_sort |
Pibid and Residência: teaching practices in History/Fafidam/Uece |
author |
Ulisses, Ivaneide Barbosa |
author_facet |
Ulisses, Ivaneide Barbosa Chaves, Elisgardênia de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Chaves, Elisgardênia de Oliveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ulisses, Ivaneide Barbosa Chaves, Elisgardênia de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pibid Residência Ensino História Pibid Residência Teaching History |
topic |
Pibid Residência Ensino História Pibid Residência Teaching History |
description |
The proposal was to discuss interactions, dialogues in practices between Pibid (Program Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência) and PRP (Programa Institucional de Residência Pedagógica) with teaching subjects, in the History course of FAFIDAM/UECE. The programs aim to provide students approximations with the daily life of public schools of basic education, inserted by knowledge and experiences with academic training, in order to contribute to the training of these students. The subjects have as common proposals to analyze the different aspects of teaching action as a professional practice based on historically constructed knowledge and to reflect on the teaching-learning process in History, in the other words, to think and perform teaching based on the relationship of teaching and reaserching in Historical Science. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8816 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8816 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8816/7245 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ivaneide Barbosa Ulisses, Elisgardênia de Oliveira Chaves http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Ivaneide Barbosa Ulisses, Elisgardênia de Oliveira Chaves http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11 Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11 Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213951864733696 |