Pibid and Residência: teaching practices in History/Fafidam/Uece

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ulisses, Ivaneide Barbosa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Chaves, Elisgardênia de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8816
Resumo: The proposal was to discuss interactions, dialogues in practices between Pibid (Program Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência) and PRP (Programa Institucional de Residência Pedagógica) with teaching subjects, in the History course of FAFIDAM/UECE. The programs aim to provide students approximations with the daily life of public schools of basic education, inserted by knowledge and experiences with academic training, in order to contribute to the training of these students. The subjects have as common proposals to analyze the different aspects of teaching action as a professional practice based on historically constructed knowledge and to reflect on the teaching-learning process in History, in the other words, to think and perform teaching based on the relationship of teaching and reaserching in Historical Science.
id UECE-7_d75f54209b84e1d713c9345b930b77a4
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/8816
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Pibid and Residência: teaching practices in History/Fafidam/UecePibid e PRP: práticas docentes no ensino de História, Fafidam/UecePibidResidênciaEnsinoHistóriaPibidResidênciaTeachingHistoryThe proposal was to discuss interactions, dialogues in practices between Pibid (Program Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência) and PRP (Programa Institucional de Residência Pedagógica) with teaching subjects, in the History course of FAFIDAM/UECE. The programs aim to provide students approximations with the daily life of public schools of basic education, inserted by knowledge and experiences with academic training, in order to contribute to the training of these students. The subjects have as common proposals to analyze the different aspects of teaching action as a professional practice based on historically constructed knowledge and to reflect on the teaching-learning process in History, in the other words, to think and perform teaching based on the relationship of teaching and reaserching in Historical Science.O presente artigo objetiva discutir interações e diálogos das práticas de ensino entre o Pibid (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência), PIRP (Programa Institucional Residência Pedagógica) e o conjunto de disciplinas de ensino de História no curso de História da FAFIDAM/UECE. As análises se fazem através do método comparativo envolvendo as perspectivas teóricas e metodológicas dos programas e das disciplinas. Os programas visam proporcionar aos discentes aproximações com o cotidiano das escolas públicas de educação básica, o mais cedo possível das suas trajetórias acadêmicas. As disciplinas têm como propostas em comum analisar os diferentes aspectos que compõem a ação docente como uma prática profissional fundamentada em saberes historicamente construídos, e refletir sobre o processo de ensino-aprendizagem em História.  As estratégias de ensino dos projetos e das disciplinas se encontram, interagem e dialogam com as reflexões e objetivos traçados nas concepções de uma formação no seu fio condutor: pesquisa e ensino, teoria e prática.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-10-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8816Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-112675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8816/7245Copyright (c) 2022 Ivaneide Barbosa Ulisses, Elisgardênia de Oliveira Chaveshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessUlisses, Ivaneide Barbosa Chaves, Elisgardênia de Oliveira 2022-12-17T12:03:57Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8816Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-12-17T12:03:57Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Pibid and Residência: teaching practices in History/Fafidam/Uece
Pibid e PRP: práticas docentes no ensino de História, Fafidam/Uece
title Pibid and Residência: teaching practices in History/Fafidam/Uece
spellingShingle Pibid and Residência: teaching practices in History/Fafidam/Uece
Ulisses, Ivaneide Barbosa
Pibid
Residência
Ensino
História
Pibid
Residência
Teaching
History
title_short Pibid and Residência: teaching practices in History/Fafidam/Uece
title_full Pibid and Residência: teaching practices in History/Fafidam/Uece
title_fullStr Pibid and Residência: teaching practices in History/Fafidam/Uece
title_full_unstemmed Pibid and Residência: teaching practices in History/Fafidam/Uece
title_sort Pibid and Residência: teaching practices in History/Fafidam/Uece
author Ulisses, Ivaneide Barbosa
author_facet Ulisses, Ivaneide Barbosa
Chaves, Elisgardênia de Oliveira
author_role author
author2 Chaves, Elisgardênia de Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ulisses, Ivaneide Barbosa
Chaves, Elisgardênia de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Pibid
Residência
Ensino
História
Pibid
Residência
Teaching
History
topic Pibid
Residência
Ensino
História
Pibid
Residência
Teaching
History
description The proposal was to discuss interactions, dialogues in practices between Pibid (Program Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência) and PRP (Programa Institucional de Residência Pedagógica) with teaching subjects, in the History course of FAFIDAM/UECE. The programs aim to provide students approximations with the daily life of public schools of basic education, inserted by knowledge and experiences with academic training, in order to contribute to the training of these students. The subjects have as common proposals to analyze the different aspects of teaching action as a professional practice based on historically constructed knowledge and to reflect on the teaching-learning process in History, in the other words, to think and perform teaching based on the relationship of teaching and reaserching in Historical Science.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8816
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8816
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8816/7245
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Ivaneide Barbosa Ulisses, Elisgardênia de Oliveira Chaves
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Ivaneide Barbosa Ulisses, Elisgardênia de Oliveira Chaves
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11
Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11
Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213951864733696