The pedagogization of childhood: reflecting on power and regulation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/5270 |
Resumo: | Starting from an unease about certain educational practices used in children’s education, where traces of pedagogization characterized by disciplinary and regulatory prescriptions have been recognized, this article aims to analyze how power is exercised in these practices through techniques which consider |
id |
UFG-3_8a941290f26888f3008e35e4750804da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/5270 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The pedagogization of childhood: reflecting on power and regulationPEDAGOGIZAÇÃO DA INFÂNCIA: REFLETINDO SOBRE PODER E REGULAÇÃO*Starting from an unease about certain educational practices used in children’s education, where traces of pedagogization characterized by disciplinary and regulatory prescriptions have been recognized, this article aims to analyze how power is exercised in these practices through techniques which considerPartindo de um estranhamento frente a práticas educativas com crianças na educação infantil, onde reconhecemos investidas de pedagogização marcadas por prescrições disciplinares e regulatórias, o objetivo deste artigo é problematizar como o poder se exerce nessas práticas por meio de técnicas que tomam o corpo infantil como objeto. Ou seja, tentar entender como o poder se apresenta e atua nas mais diversas situações e interações. As reflexões são parte de uma pesquisa que teve como principal fonte observações realizadas em uma instituição pública de educação infantil. Identificamos formas de organizar os espaços e conduzir as práticas com os infantis que revelam e se servem de uma intenção reguladora e disciplinadora dos indivíduos, tanto mais produtiva quanto mais naturalizada.Faculdade de Educação (UFG)2008-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/527010.5216/ia.v33i2.5270Journal Inter-Ação; Vol. 33 No. 2 (2008): Infância; 317-341Revista Inter Ação; Vol. 33 Núm. 2 (2008): Infância; 317-341Revista Inter-Ação; v. 33 n. 2 (2008): Infância; 317-3411981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/5270/4673Lira, Aliandra Cristina Mesomoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2014-03-07T18:57:58Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/5270Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:23.047354Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
The pedagogization of childhood: reflecting on power and regulation PEDAGOGIZAÇÃO DA INFÂNCIA: REFLETINDO SOBRE PODER E REGULAÇÃO* |
title |
The pedagogization of childhood: reflecting on power and regulation |
spellingShingle |
The pedagogization of childhood: reflecting on power and regulation Lira, Aliandra Cristina Mesomo |
title_short |
The pedagogization of childhood: reflecting on power and regulation |
title_full |
The pedagogization of childhood: reflecting on power and regulation |
title_fullStr |
The pedagogization of childhood: reflecting on power and regulation |
title_full_unstemmed |
The pedagogization of childhood: reflecting on power and regulation |
title_sort |
The pedagogization of childhood: reflecting on power and regulation |
author |
Lira, Aliandra Cristina Mesomo |
author_facet |
Lira, Aliandra Cristina Mesomo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lira, Aliandra Cristina Mesomo |
description |
Starting from an unease about certain educational practices used in children’s education, where traces of pedagogization characterized by disciplinary and regulatory prescriptions have been recognized, this article aims to analyze how power is exercised in these practices through techniques which consider |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/5270 10.5216/ia.v33i2.5270 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/5270 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v33i2.5270 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/5270/4673 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 33 No. 2 (2008): Infância; 317-341 Revista Inter Ação; Vol. 33 Núm. 2 (2008): Infância; 317-341 Revista Inter-Ação; v. 33 n. 2 (2008): Infância; 317-341 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874761516384256 |