WIKIS IN EDUCATION : CREATIVE POTENTIAL AND LIMITATIONS FOR COLLABORATIVE PRODUCTION ACTIVITIES IN MOODLE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/13127 |
Resumo: | The aim of this study is to present the creative potential and limitations for collaborative production mediated by wikis in education. In the context of technology, concepts and functions, the processes of collaborative production networks are discussed and the hypermedia structure is focused as the main feature of the wiki tool. We show that Moodle has built a wiki into the standard version as a tool for activities, which may be replaced by Dfwiki, with more educational resources. We conclude that the wiki tool in teaching and learning virtual environment enhances the undertaking of activities in both presence based and distance education. |
id |
UFG-3_92e226184870aa4f01661e8014d59e42 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/13127 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
WIKIS IN EDUCATION : CREATIVE POTENTIAL AND LIMITATIONS FOR COLLABORATIVE PRODUCTION ACTIVITIES IN MOODLEWIKIS NA EDUCAÇÃO: POTENCIAL DE CRIAÇÃO E LIMITES PARA PRODUÇÃO COLABORATIVA EM ATIVIDADES NO MOODLEWikiAprendizagem colaborativaMoodleEducação a distânciaThe aim of this study is to present the creative potential and limitations for collaborative production mediated by wikis in education. In the context of technology, concepts and functions, the processes of collaborative production networks are discussed and the hypermedia structure is focused as the main feature of the wiki tool. We show that Moodle has built a wiki into the standard version as a tool for activities, which may be replaced by Dfwiki, with more educational resources. We conclude that the wiki tool in teaching and learning virtual environment enhances the undertaking of activities in both presence based and distance education.Nosso objetivo é apresentar o potencial de criação e os limites para produção colaborativa mediada por wikis no processo educativo. Ao abordar a tecnologia, conceito e funções, problematizamos os processos de produção colaborativa em rede, apontando a estrutura hipermídia como a principal característica da ferramenta wiki. Mostramos que o Moodle tem incorporado na versão standard um wiki como ferramenta de atividade e que esta pode ser substituída pelo Dfwiki, que contém mais recursos educacionais. Apontamos como principais conclusões que a ferramenta wiki em Ambiente Virtual de Ensino-Aprendizagem potencializa o desenvolvimento de atividades educacionais nos contextos presencial e a distância.Faculdade de Educação (UFG)2011-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/1312710.5216/ia.v35i2.13127Journal Inter-Ação; Vol. 35 No. 2 (2010): DOSSIER: Teacher formation and distance education; 373-386Revista Inter Ação; Vol. 35 Núm. 2 (2010): Formação de professores e educação a distância; 373-386Revista Inter-Ação; v. 35 n. 2 (2010): Formação de professores e educação a distância; 373-3861981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/13127/8523Abegg, IlseMüller, Felipe MartinsFranco, Sérgio Roberto Kielinginfo:eu-repo/semantics/openAccess2011-02-06T19:05:45Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/13127Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:26.434894Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
WIKIS IN EDUCATION : CREATIVE POTENTIAL AND LIMITATIONS FOR COLLABORATIVE PRODUCTION ACTIVITIES IN MOODLE WIKIS NA EDUCAÇÃO: POTENCIAL DE CRIAÇÃO E LIMITES PARA PRODUÇÃO COLABORATIVA EM ATIVIDADES NO MOODLE |
title |
WIKIS IN EDUCATION : CREATIVE POTENTIAL AND LIMITATIONS FOR COLLABORATIVE PRODUCTION ACTIVITIES IN MOODLE |
spellingShingle |
WIKIS IN EDUCATION : CREATIVE POTENTIAL AND LIMITATIONS FOR COLLABORATIVE PRODUCTION ACTIVITIES IN MOODLE Abegg, Ilse Wiki Aprendizagem colaborativa Moodle Educação a distância |
title_short |
WIKIS IN EDUCATION : CREATIVE POTENTIAL AND LIMITATIONS FOR COLLABORATIVE PRODUCTION ACTIVITIES IN MOODLE |
title_full |
WIKIS IN EDUCATION : CREATIVE POTENTIAL AND LIMITATIONS FOR COLLABORATIVE PRODUCTION ACTIVITIES IN MOODLE |
title_fullStr |
WIKIS IN EDUCATION : CREATIVE POTENTIAL AND LIMITATIONS FOR COLLABORATIVE PRODUCTION ACTIVITIES IN MOODLE |
title_full_unstemmed |
WIKIS IN EDUCATION : CREATIVE POTENTIAL AND LIMITATIONS FOR COLLABORATIVE PRODUCTION ACTIVITIES IN MOODLE |
title_sort |
WIKIS IN EDUCATION : CREATIVE POTENTIAL AND LIMITATIONS FOR COLLABORATIVE PRODUCTION ACTIVITIES IN MOODLE |
author |
Abegg, Ilse |
author_facet |
Abegg, Ilse Müller, Felipe Martins Franco, Sérgio Roberto Kieling |
author_role |
author |
author2 |
Müller, Felipe Martins Franco, Sérgio Roberto Kieling |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Abegg, Ilse Müller, Felipe Martins Franco, Sérgio Roberto Kieling |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Wiki Aprendizagem colaborativa Moodle Educação a distância |
topic |
Wiki Aprendizagem colaborativa Moodle Educação a distância |
description |
The aim of this study is to present the creative potential and limitations for collaborative production mediated by wikis in education. In the context of technology, concepts and functions, the processes of collaborative production networks are discussed and the hypermedia structure is focused as the main feature of the wiki tool. We show that Moodle has built a wiki into the standard version as a tool for activities, which may be replaced by Dfwiki, with more educational resources. We conclude that the wiki tool in teaching and learning virtual environment enhances the undertaking of activities in both presence based and distance education. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-02-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/13127 10.5216/ia.v35i2.13127 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/13127 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v35i2.13127 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/13127/8523 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 35 No. 2 (2010): DOSSIER: Teacher formation and distance education; 373-386 Revista Inter Ação; Vol. 35 Núm. 2 (2010): Formação de professores e educação a distância; 373-386 Revista Inter-Ação; v. 35 n. 2 (2010): Formação de professores e educação a distância; 373-386 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874761860317184 |