RESEARCH AS AN ARTICULATOR OF PEDAGOGICAL PRACTICES: CONTRIBUTIONS TO A FORMATIVE PROCESS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/63980 |
Resumo: | This study investigated the contributions of a proposal for continuing education with research as an articulator of the teaching-learning process. The methodological path was guided by action research and went through a formative process, developed with 25 teachers from a public school. The observations highlighted the research as a promising alternative for improving the teaching-learning process, as it allowed a significant space for dialogue between the participants and for the identification of the needs and interests of the school community. The processes employed promoted space and time for teacher training within the educational institution and highlighted the potential of school-university collaborative work. |
id |
UFG-3_9a4951d9b3c3a45b47d4b90420a699e8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/63980 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
RESEARCH AS AN ARTICULATOR OF PEDAGOGICAL PRACTICES: CONTRIBUTIONS TO A FORMATIVE PROCESSLA LA INVESTIGACIÓN COMO ARTICULADOR DE PRÁCTICAS PEDAGÓGICAS: CONTRIBUCIONES A UN PROCESO FORMATIVOA PESQUISA COMO ARTICULADORA DAS PRÁTICAS PEDAGÓGICAS: CONTRIBUIÇÕES DE UM PROCESSO FORMATIVOThis study investigated the contributions of a proposal for continuing education with research as an articulator of the teaching-learning process. The methodological path was guided by action research and went through a formative process, developed with 25 teachers from a public school. The observations highlighted the research as a promising alternative for improving the teaching-learning process, as it allowed a significant space for dialogue between the participants and for the identification of the needs and interests of the school community. The processes employed promoted space and time for teacher training within the educational institution and highlighted the potential of school-university collaborative work.Este estudio investigó los aportes de una propuesta de la educación continua con la investigación como articulador del proceso de enseñanza-aprendizaje. El camino metodológico fue guiado por la investigación acción y pasó por un proceso formativo, desarrollado con 25 profesores de una escuela pública de la red pública estatal de Rio Grande do Sul. Las observaciones destacaron la investigación como una alternativa promisoria para mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje, ya que permitió un importante espacio de diálogo entre los participantes y para la identificación de las necesidades e intereses de la comunidad escolar. Los procesos empleados promovieron espacios y tiempos para la formación docente dentro de la institución docente y destacaron el potencial del trabajo colaborativo escuela-universidad.Este estudo investigou as contribuições de uma proposta de formação continuada tendo a pesquisa como articuladora do processo de ensino-aprendizagem. O percurso metodológico esteve orientado pela pesquisa-ação e perpassou um processo formativo, desenvolvido com 25 professores de uma escola da rede pública estadual do Rio Grande do Sul. As observações evidenciaram a pesquisa pedagógica como uma alternativa promissora para melhoria do processo de ensino-aprendizagem, pois possibilitou um espaço significativo de interlocução entre os participantes e para a identificação das necessidades e interesses da comunidade escolar. Os processos empregados promoveram espaço e tempo para formação dos docentes dentro da instituição de ensino e corroboraram as potencialidades do trabalho colaborativo escola-universidade.Faculdade de Educação (UFG)2021-01-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6398010.5216/ia.v45i3.63980Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 856-873Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 856-873Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 856-8731981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/63980/36189Copyright (c) 2021 Karla Mendonça Menezes, Carolina Braz Carlan Rodrigues, Vanessa Candito, Félix Alexandre Antunes Soaresinfo:eu-repo/semantics/openAccessMenezes, Karla Mendonça Rodrigues, Carolina Braz CarlanCandito, Vanessa Soares, Félix Alexandre Antunes2021-01-11T22:38:06Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/63980Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:57.863851Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
RESEARCH AS AN ARTICULATOR OF PEDAGOGICAL PRACTICES: CONTRIBUTIONS TO A FORMATIVE PROCESS LA LA INVESTIGACIÓN COMO ARTICULADOR DE PRÁCTICAS PEDAGÓGICAS: CONTRIBUCIONES A UN PROCESO FORMATIVO A PESQUISA COMO ARTICULADORA DAS PRÁTICAS PEDAGÓGICAS: CONTRIBUIÇÕES DE UM PROCESSO FORMATIVO |
title |
RESEARCH AS AN ARTICULATOR OF PEDAGOGICAL PRACTICES: CONTRIBUTIONS TO A FORMATIVE PROCESS |
spellingShingle |
RESEARCH AS AN ARTICULATOR OF PEDAGOGICAL PRACTICES: CONTRIBUTIONS TO A FORMATIVE PROCESS Menezes, Karla Mendonça |
title_short |
RESEARCH AS AN ARTICULATOR OF PEDAGOGICAL PRACTICES: CONTRIBUTIONS TO A FORMATIVE PROCESS |
title_full |
RESEARCH AS AN ARTICULATOR OF PEDAGOGICAL PRACTICES: CONTRIBUTIONS TO A FORMATIVE PROCESS |
title_fullStr |
RESEARCH AS AN ARTICULATOR OF PEDAGOGICAL PRACTICES: CONTRIBUTIONS TO A FORMATIVE PROCESS |
title_full_unstemmed |
RESEARCH AS AN ARTICULATOR OF PEDAGOGICAL PRACTICES: CONTRIBUTIONS TO A FORMATIVE PROCESS |
title_sort |
RESEARCH AS AN ARTICULATOR OF PEDAGOGICAL PRACTICES: CONTRIBUTIONS TO A FORMATIVE PROCESS |
author |
Menezes, Karla Mendonça |
author_facet |
Menezes, Karla Mendonça Rodrigues, Carolina Braz Carlan Candito, Vanessa Soares, Félix Alexandre Antunes |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Carolina Braz Carlan Candito, Vanessa Soares, Félix Alexandre Antunes |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menezes, Karla Mendonça Rodrigues, Carolina Braz Carlan Candito, Vanessa Soares, Félix Alexandre Antunes |
description |
This study investigated the contributions of a proposal for continuing education with research as an articulator of the teaching-learning process. The methodological path was guided by action research and went through a formative process, developed with 25 teachers from a public school. The observations highlighted the research as a promising alternative for improving the teaching-learning process, as it allowed a significant space for dialogue between the participants and for the identification of the needs and interests of the school community. The processes employed promoted space and time for teacher training within the educational institution and highlighted the potential of school-university collaborative work. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/63980 10.5216/ia.v45i3.63980 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/63980 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v45i3.63980 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/63980/36189 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 856-873 Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 856-873 Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 856-873 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874764099026944 |