RESEARCH AS AN ARTICULATOR OF PEDAGOGICAL PRACTICES: CONTRIBUTIONS TO A FORMATIVE PROCESS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes, Karla Mendonça
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Rodrigues, Carolina Braz Carlan, Candito, Vanessa, Soares, Félix Alexandre Antunes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/63980
Resumo: This study investigated the contributions of a proposal for continuing education with research as an articulator of the teaching-learning process. The methodological path was guided by action research and went through a formative process, developed with 25 teachers from a public school. The observations highlighted the research as a promising alternative for improving the teaching-learning process, as it allowed a significant space for dialogue between the participants and for the identification of the needs and interests of the school community. The processes employed promoted space and time for teacher training within the educational institution and highlighted the potential of school-university collaborative work.
id UFG-3_9a4951d9b3c3a45b47d4b90420a699e8
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/63980
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling RESEARCH AS AN ARTICULATOR OF PEDAGOGICAL PRACTICES: CONTRIBUTIONS TO A FORMATIVE PROCESSLA LA INVESTIGACIÓN COMO ARTICULADOR DE PRÁCTICAS PEDAGÓGICAS: CONTRIBUCIONES A UN PROCESO FORMATIVOA PESQUISA COMO ARTICULADORA DAS PRÁTICAS PEDAGÓGICAS: CONTRIBUIÇÕES DE UM PROCESSO FORMATIVOThis study investigated the contributions of a proposal for continuing education with research as an articulator of the teaching-learning process. The methodological path was guided by action research and went through a formative process, developed with 25 teachers from a public school. The observations highlighted the research as a promising alternative for improving the teaching-learning process, as it allowed a significant space for dialogue between the participants and for the identification of the needs and interests of the school community. The processes employed promoted space and time for teacher training within the educational institution and highlighted the potential of school-university collaborative work.Este estudio investigó los aportes de una propuesta de la educación continua con la investigación como articulador del proceso de enseñanza-aprendizaje. El camino metodológico fue guiado por la investigación acción y pasó por un proceso formativo, desarrollado con 25 profesores de una escuela pública de la red pública estatal de Rio Grande do Sul. Las observaciones destacaron la investigación como una alternativa promisoria para mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje, ya que permitió un importante espacio de diálogo entre los participantes y para la identificación de las necesidades e intereses de la comunidad escolar. Los procesos empleados promovieron espacios y tiempos para la formación docente dentro de la institución docente y destacaron el potencial del trabajo colaborativo escuela-universidad.Este estudo investigou as contribuições de uma proposta de formação continuada tendo a pesquisa como articuladora do processo de ensino-aprendizagem. O percurso metodológico esteve orientado pela pesquisa-ação e perpassou um processo formativo, desenvolvido com 25 professores de uma escola da rede pública estadual do Rio Grande do Sul. As observações evidenciaram a pesquisa pedagógica como uma alternativa promissora para melhoria do processo de ensino-aprendizagem, pois possibilitou um espaço significativo de interlocução entre os participantes e para a identificação das necessidades e interesses da comunidade escolar. Os processos empregados promoveram espaço e tempo para formação dos docentes dentro da instituição de ensino e corroboraram as potencialidades do trabalho colaborativo escola-universidade.Faculdade de Educação (UFG)2021-01-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6398010.5216/ia.v45i3.63980Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 856-873Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 856-873Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 856-8731981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/63980/36189Copyright (c) 2021 Karla Mendonça Menezes, Carolina Braz Carlan Rodrigues, Vanessa Candito, Félix Alexandre Antunes Soaresinfo:eu-repo/semantics/openAccessMenezes, Karla Mendonça Rodrigues, Carolina Braz CarlanCandito, Vanessa Soares, Félix Alexandre Antunes2021-01-11T22:38:06Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/63980Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:57.863851Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv RESEARCH AS AN ARTICULATOR OF PEDAGOGICAL PRACTICES: CONTRIBUTIONS TO A FORMATIVE PROCESS
LA LA INVESTIGACIÓN COMO ARTICULADOR DE PRÁCTICAS PEDAGÓGICAS: CONTRIBUCIONES A UN PROCESO FORMATIVO
A PESQUISA COMO ARTICULADORA DAS PRÁTICAS PEDAGÓGICAS: CONTRIBUIÇÕES DE UM PROCESSO FORMATIVO
title RESEARCH AS AN ARTICULATOR OF PEDAGOGICAL PRACTICES: CONTRIBUTIONS TO A FORMATIVE PROCESS
spellingShingle RESEARCH AS AN ARTICULATOR OF PEDAGOGICAL PRACTICES: CONTRIBUTIONS TO A FORMATIVE PROCESS
Menezes, Karla Mendonça
title_short RESEARCH AS AN ARTICULATOR OF PEDAGOGICAL PRACTICES: CONTRIBUTIONS TO A FORMATIVE PROCESS
title_full RESEARCH AS AN ARTICULATOR OF PEDAGOGICAL PRACTICES: CONTRIBUTIONS TO A FORMATIVE PROCESS
title_fullStr RESEARCH AS AN ARTICULATOR OF PEDAGOGICAL PRACTICES: CONTRIBUTIONS TO A FORMATIVE PROCESS
title_full_unstemmed RESEARCH AS AN ARTICULATOR OF PEDAGOGICAL PRACTICES: CONTRIBUTIONS TO A FORMATIVE PROCESS
title_sort RESEARCH AS AN ARTICULATOR OF PEDAGOGICAL PRACTICES: CONTRIBUTIONS TO A FORMATIVE PROCESS
author Menezes, Karla Mendonça
author_facet Menezes, Karla Mendonça
Rodrigues, Carolina Braz Carlan
Candito, Vanessa
Soares, Félix Alexandre Antunes
author_role author
author2 Rodrigues, Carolina Braz Carlan
Candito, Vanessa
Soares, Félix Alexandre Antunes
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Menezes, Karla Mendonça
Rodrigues, Carolina Braz Carlan
Candito, Vanessa
Soares, Félix Alexandre Antunes
description This study investigated the contributions of a proposal for continuing education with research as an articulator of the teaching-learning process. The methodological path was guided by action research and went through a formative process, developed with 25 teachers from a public school. The observations highlighted the research as a promising alternative for improving the teaching-learning process, as it allowed a significant space for dialogue between the participants and for the identification of the needs and interests of the school community. The processes employed promoted space and time for teacher training within the educational institution and highlighted the potential of school-university collaborative work.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/63980
10.5216/ia.v45i3.63980
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/63980
identifier_str_mv 10.5216/ia.v45i3.63980
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/63980/36189
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 45 No. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 856-873
Revista Inter Ação; Vol. 45 Núm. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 856-873
Revista Inter-Ação; v. 45 n. 3 (2020): Educação Superior, Produção do Conhecimento e Globalização; 856-873
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764099026944