SPORT AND CINEMA: HISTORICAL INTERFACES AND CONTEMPORARY EDUCATIONAL POSSIBILITIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Allyson Carvalho de
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Tinôco, Rafael de Gois
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76684
Resumo: Considering both cinema and sport as manifestations arising from Modernity, this text proposes to discuss the representation of sport in cinema from the modern context and to open a dialogue in contrast with contemporary pedagogical possibilities. The research is descriptive with a qualitative approach and is organized in two moments. In the first, he uses the sociology of sport and communication as a theoretical framework that guides the critical reading of the film Olympia (1938). The second narrates and discusses a pedagogical experience in high school. The reflections point to feedback from cinema and sport for the affirmation of values cultivated in modernity, such as speed and rationality, but also for the reconstruction of meanings, via student authorship, which is in line with the current educational policy.
id UFG-3_a5115850f3de4a060c122fa6411be09a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/76684
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling SPORT AND CINEMA: HISTORICAL INTERFACES AND CONTEMPORARY EDUCATIONAL POSSIBILITIESDEPORTE Y CINE: INTERFACES HISTÓRICAS Y POSIBILIDADES EDUCATIVAS CONTEMPORÁNEASESPORTE E CINEMA: INTERFACES HISTÓRICAS E POSSIBILIDADES EDUCACIONAIS CONTEMPORÂNEASConsidering both cinema and sport as manifestations arising from Modernity, this text proposes to discuss the representation of sport in cinema from the modern context and to open a dialogue in contrast with contemporary pedagogical possibilities. The research is descriptive with a qualitative approach and is organized in two moments. In the first, he uses the sociology of sport and communication as a theoretical framework that guides the critical reading of the film Olympia (1938). The second narrates and discusses a pedagogical experience in high school. The reflections point to feedback from cinema and sport for the affirmation of values cultivated in modernity, such as speed and rationality, but also for the reconstruction of meanings, via student authorship, which is in line with the current educational policy.Considerando el cine y el deporte como manifestaciones de la Modernidad, este texto se propone discutir la representación del deporte en el cine desde el contexto moderno y abrir diálogo en contraste con las posibilidades pedagógicas contemporáneas. La investigación es descriptiva con enfoque cualitativo y se organiza en dos momentos. En el primero, hace uso de la sociología del deporte y la comunicación como marco teórico que orienta la lectura de la película Olympia (1938). El segundo narra y discute una experiencia pedagógica en la escuela secundaria. Las reflexiones apuntan a la retroalimentación desde el cine y el deporte para la afirmación de los valores de la modernidad, como la velocidad y la racionalidad, pero también para la reconstrucción de significados, a través de la autoría, en consonancia con la actual política educativa.Considerando o cinema e o esporte como manifestações oriundas da modernidade, o presente texto propõe discutir a representação do esporte no cinema a partir do contexto moderno e abrir diálogo no contraste com possibilidades pedagógicas contemporâneas. A pesquisa é descritiva com abordagem qualitativa e se organiza em dois momentos. No primeiro, aciona a sociologia do esporte e da comunicação como postura teórica que orienta a leitura crítica do filme Olympia (1938). No segundo, narra e problematiza uma experiência pedagógica no Ensino Médio. As reflexões apontam uma retroalimentação do cinema e do esporte para afirmação de valores cultivados na modernidade, tais como a celeridade e a racionalidade, mas também uma reconstrução de sentidos, via autoria dos alunos, que se alinha com a política educacional vigente.Faculdade de Educação (UFG)2024-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7668410.5216/ia.v49i1.76684Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 161-177Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 161-177Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 161-1771981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76684/40966Copyright (c) 2024 Allyson Carvalho de Araújo, Rafael de Gois Tinôcoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Allyson Carvalho deTinôco, Rafael de Gois2024-05-16T00:29:00Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/76684Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:16.525056Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv SPORT AND CINEMA: HISTORICAL INTERFACES AND CONTEMPORARY EDUCATIONAL POSSIBILITIES
DEPORTE Y CINE: INTERFACES HISTÓRICAS Y POSIBILIDADES EDUCATIVAS CONTEMPORÁNEAS
ESPORTE E CINEMA: INTERFACES HISTÓRICAS E POSSIBILIDADES EDUCACIONAIS CONTEMPORÂNEAS
title SPORT AND CINEMA: HISTORICAL INTERFACES AND CONTEMPORARY EDUCATIONAL POSSIBILITIES
spellingShingle SPORT AND CINEMA: HISTORICAL INTERFACES AND CONTEMPORARY EDUCATIONAL POSSIBILITIES
Araújo, Allyson Carvalho de
title_short SPORT AND CINEMA: HISTORICAL INTERFACES AND CONTEMPORARY EDUCATIONAL POSSIBILITIES
title_full SPORT AND CINEMA: HISTORICAL INTERFACES AND CONTEMPORARY EDUCATIONAL POSSIBILITIES
title_fullStr SPORT AND CINEMA: HISTORICAL INTERFACES AND CONTEMPORARY EDUCATIONAL POSSIBILITIES
title_full_unstemmed SPORT AND CINEMA: HISTORICAL INTERFACES AND CONTEMPORARY EDUCATIONAL POSSIBILITIES
title_sort SPORT AND CINEMA: HISTORICAL INTERFACES AND CONTEMPORARY EDUCATIONAL POSSIBILITIES
author Araújo, Allyson Carvalho de
author_facet Araújo, Allyson Carvalho de
Tinôco, Rafael de Gois
author_role author
author2 Tinôco, Rafael de Gois
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Allyson Carvalho de
Tinôco, Rafael de Gois
description Considering both cinema and sport as manifestations arising from Modernity, this text proposes to discuss the representation of sport in cinema from the modern context and to open a dialogue in contrast with contemporary pedagogical possibilities. The research is descriptive with a qualitative approach and is organized in two moments. In the first, he uses the sociology of sport and communication as a theoretical framework that guides the critical reading of the film Olympia (1938). The second narrates and discusses a pedagogical experience in high school. The reflections point to feedback from cinema and sport for the affirmation of values cultivated in modernity, such as speed and rationality, but also for the reconstruction of meanings, via student authorship, which is in line with the current educational policy.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76684
10.5216/ia.v49i1.76684
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76684
identifier_str_mv 10.5216/ia.v49i1.76684
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76684/40966
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Allyson Carvalho de Araújo, Rafael de Gois Tinôco
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Allyson Carvalho de Araújo, Rafael de Gois Tinôco
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 161-177
Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 161-177
Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 161-177
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874765879508992