SPORT AND CINEMA: HISTORICAL INTERFACES AND CONTEMPORARY EDUCATIONAL POSSIBILITIES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76684 |
Resumo: | Considering both cinema and sport as manifestations arising from Modernity, this text proposes to discuss the representation of sport in cinema from the modern context and to open a dialogue in contrast with contemporary pedagogical possibilities. The research is descriptive with a qualitative approach and is organized in two moments. In the first, he uses the sociology of sport and communication as a theoretical framework that guides the critical reading of the film Olympia (1938). The second narrates and discusses a pedagogical experience in high school. The reflections point to feedback from cinema and sport for the affirmation of values cultivated in modernity, such as speed and rationality, but also for the reconstruction of meanings, via student authorship, which is in line with the current educational policy. |
id |
UFG-3_a5115850f3de4a060c122fa6411be09a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/76684 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
SPORT AND CINEMA: HISTORICAL INTERFACES AND CONTEMPORARY EDUCATIONAL POSSIBILITIESDEPORTE Y CINE: INTERFACES HISTÓRICAS Y POSIBILIDADES EDUCATIVAS CONTEMPORÁNEASESPORTE E CINEMA: INTERFACES HISTÓRICAS E POSSIBILIDADES EDUCACIONAIS CONTEMPORÂNEASConsidering both cinema and sport as manifestations arising from Modernity, this text proposes to discuss the representation of sport in cinema from the modern context and to open a dialogue in contrast with contemporary pedagogical possibilities. The research is descriptive with a qualitative approach and is organized in two moments. In the first, he uses the sociology of sport and communication as a theoretical framework that guides the critical reading of the film Olympia (1938). The second narrates and discusses a pedagogical experience in high school. The reflections point to feedback from cinema and sport for the affirmation of values cultivated in modernity, such as speed and rationality, but also for the reconstruction of meanings, via student authorship, which is in line with the current educational policy.Considerando el cine y el deporte como manifestaciones de la Modernidad, este texto se propone discutir la representación del deporte en el cine desde el contexto moderno y abrir diálogo en contraste con las posibilidades pedagógicas contemporáneas. La investigación es descriptiva con enfoque cualitativo y se organiza en dos momentos. En el primero, hace uso de la sociología del deporte y la comunicación como marco teórico que orienta la lectura de la película Olympia (1938). El segundo narra y discute una experiencia pedagógica en la escuela secundaria. Las reflexiones apuntan a la retroalimentación desde el cine y el deporte para la afirmación de los valores de la modernidad, como la velocidad y la racionalidad, pero también para la reconstrucción de significados, a través de la autoría, en consonancia con la actual política educativa.Considerando o cinema e o esporte como manifestações oriundas da modernidade, o presente texto propõe discutir a representação do esporte no cinema a partir do contexto moderno e abrir diálogo no contraste com possibilidades pedagógicas contemporâneas. A pesquisa é descritiva com abordagem qualitativa e se organiza em dois momentos. No primeiro, aciona a sociologia do esporte e da comunicação como postura teórica que orienta a leitura crítica do filme Olympia (1938). No segundo, narra e problematiza uma experiência pedagógica no Ensino Médio. As reflexões apontam uma retroalimentação do cinema e do esporte para afirmação de valores cultivados na modernidade, tais como a celeridade e a racionalidade, mas também uma reconstrução de sentidos, via autoria dos alunos, que se alinha com a política educacional vigente.Faculdade de Educação (UFG)2024-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7668410.5216/ia.v49i1.76684Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 161-177Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 161-177Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 161-1771981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76684/40966Copyright (c) 2024 Allyson Carvalho de Araújo, Rafael de Gois Tinôcoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Allyson Carvalho deTinôco, Rafael de Gois2024-05-16T00:29:00Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/76684Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:16.525056Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
SPORT AND CINEMA: HISTORICAL INTERFACES AND CONTEMPORARY EDUCATIONAL POSSIBILITIES DEPORTE Y CINE: INTERFACES HISTÓRICAS Y POSIBILIDADES EDUCATIVAS CONTEMPORÁNEAS ESPORTE E CINEMA: INTERFACES HISTÓRICAS E POSSIBILIDADES EDUCACIONAIS CONTEMPORÂNEAS |
title |
SPORT AND CINEMA: HISTORICAL INTERFACES AND CONTEMPORARY EDUCATIONAL POSSIBILITIES |
spellingShingle |
SPORT AND CINEMA: HISTORICAL INTERFACES AND CONTEMPORARY EDUCATIONAL POSSIBILITIES Araújo, Allyson Carvalho de |
title_short |
SPORT AND CINEMA: HISTORICAL INTERFACES AND CONTEMPORARY EDUCATIONAL POSSIBILITIES |
title_full |
SPORT AND CINEMA: HISTORICAL INTERFACES AND CONTEMPORARY EDUCATIONAL POSSIBILITIES |
title_fullStr |
SPORT AND CINEMA: HISTORICAL INTERFACES AND CONTEMPORARY EDUCATIONAL POSSIBILITIES |
title_full_unstemmed |
SPORT AND CINEMA: HISTORICAL INTERFACES AND CONTEMPORARY EDUCATIONAL POSSIBILITIES |
title_sort |
SPORT AND CINEMA: HISTORICAL INTERFACES AND CONTEMPORARY EDUCATIONAL POSSIBILITIES |
author |
Araújo, Allyson Carvalho de |
author_facet |
Araújo, Allyson Carvalho de Tinôco, Rafael de Gois |
author_role |
author |
author2 |
Tinôco, Rafael de Gois |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Allyson Carvalho de Tinôco, Rafael de Gois |
description |
Considering both cinema and sport as manifestations arising from Modernity, this text proposes to discuss the representation of sport in cinema from the modern context and to open a dialogue in contrast with contemporary pedagogical possibilities. The research is descriptive with a qualitative approach and is organized in two moments. In the first, he uses the sociology of sport and communication as a theoretical framework that guides the critical reading of the film Olympia (1938). The second narrates and discusses a pedagogical experience in high school. The reflections point to feedback from cinema and sport for the affirmation of values cultivated in modernity, such as speed and rationality, but also for the reconstruction of meanings, via student authorship, which is in line with the current educational policy. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76684 10.5216/ia.v49i1.76684 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76684 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v49i1.76684 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76684/40966 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Allyson Carvalho de Araújo, Rafael de Gois Tinôco info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Allyson Carvalho de Araújo, Rafael de Gois Tinôco |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 161-177 Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 161-177 Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 161-177 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874765879508992 |