THE CURRENCY OF THE RADICALISM IN PAULO FREIRE IN THE FIRST WRITINGS AT THE EXILE: OUTLINING FOR EDUCATIVE PRACTICES IN THE DIRECTION OF HUMAN’S EMANCIPATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68380 |
Resumo: | This text aims to analyze the conception of humanizing radicalism in Paulo Freire and the determinations that this concept engenders to the educative practices intending to the human’s emancipation. It results from bibliographical research in the works “Pedagogia do Oprimido” (2013) and “Educação como prática para liberdade” (2013), and in the reflections of appropriators. The humanizing radicalism in Paulo Freire is a product of his praxis, result of his quest for better comprehending the reality’s elements and to act in a consistent manner steering to the transformation of the social reality. Indeed, the radicalism of Freire is humanizing, because it defends human’s emancipation. It is humanizing to safeguard the possibility of emancipation and of the constitution of being more of the individuals starting from the collective and active building, directly involving the oppressed. KEYWORDS: Freirean Pedagogy. Radicalism. Social Transformation. Educative Practices. |
id |
UFG-3_a73d409418660d5df5770b2e780411ab |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/68380 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE CURRENCY OF THE RADICALISM IN PAULO FREIRE IN THE FIRST WRITINGS AT THE EXILE: OUTLINING FOR EDUCATIVE PRACTICES IN THE DIRECTION OF HUMAN’S EMANCIPATIONLA ACTUALIDAD DE LA CONCEPCIÓN DE LA RADICALIDAD EN PAULO FREIRE EN LOS PRIMEROS ESCRITOS EN EL EXILIO: ESBOZOS PARA LAS PRÁCTICAS EDUCATIVAS EN DIRECCIÓN A LA EMANCIPACIÓN HUMANAA ATUALIDADE DA CONCEPÇÃO DE RADICALIDADE EM PAULO FREIRE NOS PRIMEIROS ESCRITOS NO EXÍLIO: DELINEAMENTOS PARA PRÁTICAS EDUCATIVAS NA DIREÇÃO DA EMANCIPAÇÃO HUMANAThis text aims to analyze the conception of humanizing radicalism in Paulo Freire and the determinations that this concept engenders to the educative practices intending to the human’s emancipation. It results from bibliographical research in the works “Pedagogia do Oprimido” (2013) and “Educação como prática para liberdade” (2013), and in the reflections of appropriators. The humanizing radicalism in Paulo Freire is a product of his praxis, result of his quest for better comprehending the reality’s elements and to act in a consistent manner steering to the transformation of the social reality. Indeed, the radicalism of Freire is humanizing, because it defends human’s emancipation. It is humanizing to safeguard the possibility of emancipation and of the constitution of being more of the individuals starting from the collective and active building, directly involving the oppressed. KEYWORDS: Freirean Pedagogy. Radicalism. Social Transformation. Educative Practices.Este texto tiene como objetivo analizar la concepción de la radicalidad humanizadora en Paulo Freire y las implicaciones de este concepto para las prácticas educativas orientadas a la emancipación humana. Es el resultado de la investigación bibliográfica en las obras " Pedagogia do Oprimido " (2013) y " Educação como prática para liberdade " (2015), y en las reflexiones de los apropiadores. La radicalidad humanizadora en Freire es el producto de su praxis, fruto de su búsqueda para comprender mejor los elementos de la realidad y actuar conscientemente hacia la transformación de la realidad social. De hecho, la radicalidad de Freire es humanizadora, porque defiende la emancipación humana. Es humanizador salvaguardar la posibilidad de emancipación y de la constitución del ser y de los individuos desde la construcción colectiva y activa, involucrando directamente a los oprimidos. PALABRAS CLAVE: Pedagogía Freireana. Radicalidad. Transformación Social. Prácticas Educativas.Este texto objetiva analisar a concepção de radicalidade humanizadora em Paulo Freire e as determinações que esse conceito engendra às práticas educativas com vistas à emancipação humana. Ele resulta de pesquisa bibliográfica nas obras “Pedagogia do Oprimido” (2013) e “Educação como prática de liberdade” (2015), e nas reflexões de apropriadores. A radicalidade humanizadora em Freire é produto da sua práxis, resultado da sua busca para compreender melhor os elementos da realidade e atuar de forma consciente rumo à transformação da realidade social. Com efeito, a radicalidade de Freire é humanizadora porque defende a emancipação humana. É humanizador salvaguardar a possibilidade de emancipação e da constituição do ser mais dos indivíduos a partir da construção coletiva e ativa, envolvendo diretamente os oprimidos. PALAVRAS-CHAVE: Pedagogia Freireana. Radicalidade. Transformação Social. Práticas Educativas.Faculdade de Educação (UFG)2021-10-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6838010.5216/ia.v46ied.especial.68380Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 years: faces of a humanizing praxis; 962-976Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. ed.especial (2021): Paulo Freire – 100 años: las caras de una praxis humanizadora; 962-976Revista Inter-Ação; v. 46 n. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 anos: faces de uma práxis humanizadora; 962-9761981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68380/37247Copyright (c) 2021 Eliana de Sousa Alencar Marques, Josiane Sousa Costa de Oliveira, Luiz Jesus Santos Bonfiminfo:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Eliana de Sousa Alencar Oliveira, Josiane Sousa Costa deBonfim, Luiz Jesus Santos2021-10-05T18:20:23Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/68380Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:03.555862Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE CURRENCY OF THE RADICALISM IN PAULO FREIRE IN THE FIRST WRITINGS AT THE EXILE: OUTLINING FOR EDUCATIVE PRACTICES IN THE DIRECTION OF HUMAN’S EMANCIPATION LA ACTUALIDAD DE LA CONCEPCIÓN DE LA RADICALIDAD EN PAULO FREIRE EN LOS PRIMEROS ESCRITOS EN EL EXILIO: ESBOZOS PARA LAS PRÁCTICAS EDUCATIVAS EN DIRECCIÓN A LA EMANCIPACIÓN HUMANA A ATUALIDADE DA CONCEPÇÃO DE RADICALIDADE EM PAULO FREIRE NOS PRIMEIROS ESCRITOS NO EXÍLIO: DELINEAMENTOS PARA PRÁTICAS EDUCATIVAS NA DIREÇÃO DA EMANCIPAÇÃO HUMANA |
title |
THE CURRENCY OF THE RADICALISM IN PAULO FREIRE IN THE FIRST WRITINGS AT THE EXILE: OUTLINING FOR EDUCATIVE PRACTICES IN THE DIRECTION OF HUMAN’S EMANCIPATION |
spellingShingle |
THE CURRENCY OF THE RADICALISM IN PAULO FREIRE IN THE FIRST WRITINGS AT THE EXILE: OUTLINING FOR EDUCATIVE PRACTICES IN THE DIRECTION OF HUMAN’S EMANCIPATION Marques, Eliana de Sousa Alencar |
title_short |
THE CURRENCY OF THE RADICALISM IN PAULO FREIRE IN THE FIRST WRITINGS AT THE EXILE: OUTLINING FOR EDUCATIVE PRACTICES IN THE DIRECTION OF HUMAN’S EMANCIPATION |
title_full |
THE CURRENCY OF THE RADICALISM IN PAULO FREIRE IN THE FIRST WRITINGS AT THE EXILE: OUTLINING FOR EDUCATIVE PRACTICES IN THE DIRECTION OF HUMAN’S EMANCIPATION |
title_fullStr |
THE CURRENCY OF THE RADICALISM IN PAULO FREIRE IN THE FIRST WRITINGS AT THE EXILE: OUTLINING FOR EDUCATIVE PRACTICES IN THE DIRECTION OF HUMAN’S EMANCIPATION |
title_full_unstemmed |
THE CURRENCY OF THE RADICALISM IN PAULO FREIRE IN THE FIRST WRITINGS AT THE EXILE: OUTLINING FOR EDUCATIVE PRACTICES IN THE DIRECTION OF HUMAN’S EMANCIPATION |
title_sort |
THE CURRENCY OF THE RADICALISM IN PAULO FREIRE IN THE FIRST WRITINGS AT THE EXILE: OUTLINING FOR EDUCATIVE PRACTICES IN THE DIRECTION OF HUMAN’S EMANCIPATION |
author |
Marques, Eliana de Sousa Alencar |
author_facet |
Marques, Eliana de Sousa Alencar Oliveira, Josiane Sousa Costa de Bonfim, Luiz Jesus Santos |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Josiane Sousa Costa de Bonfim, Luiz Jesus Santos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques, Eliana de Sousa Alencar Oliveira, Josiane Sousa Costa de Bonfim, Luiz Jesus Santos |
description |
This text aims to analyze the conception of humanizing radicalism in Paulo Freire and the determinations that this concept engenders to the educative practices intending to the human’s emancipation. It results from bibliographical research in the works “Pedagogia do Oprimido” (2013) and “Educação como prática para liberdade” (2013), and in the reflections of appropriators. The humanizing radicalism in Paulo Freire is a product of his praxis, result of his quest for better comprehending the reality’s elements and to act in a consistent manner steering to the transformation of the social reality. Indeed, the radicalism of Freire is humanizing, because it defends human’s emancipation. It is humanizing to safeguard the possibility of emancipation and of the constitution of being more of the individuals starting from the collective and active building, directly involving the oppressed. KEYWORDS: Freirean Pedagogy. Radicalism. Social Transformation. Educative Practices. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68380 10.5216/ia.v46ied.especial.68380 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68380 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v46ied.especial.68380 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68380/37247 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 years: faces of a humanizing praxis; 962-976 Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. ed.especial (2021): Paulo Freire – 100 años: las caras de una praxis humanizadora; 962-976 Revista Inter-Ação; v. 46 n. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 anos: faces de uma práxis humanizadora; 962-976 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874764650577920 |