THE CURRENCY OF THE RADICALISM IN PAULO FREIRE IN THE FIRST WRITINGS AT THE EXILE: OUTLINING FOR EDUCATIVE PRACTICES IN THE DIRECTION OF HUMAN’S EMANCIPATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Eliana de Sousa Alencar
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Oliveira, Josiane Sousa Costa de, Bonfim, Luiz Jesus Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68380
Resumo: This text aims to analyze the conception of humanizing radicalism in Paulo Freire and the determinations that this concept engenders to the educative practices intending to the human’s emancipation. It results from bibliographical research in the works “Pedagogia do Oprimido” (2013) and “Educação como prática para liberdade” (2013), and in the reflections of appropriators. The humanizing radicalism in Paulo Freire is a product of his praxis, result of his quest for better comprehending the reality’s elements and to act in a consistent manner steering to the transformation of the social reality.  Indeed, the radicalism of Freire is humanizing, because it defends human’s emancipation. It is humanizing to safeguard the possibility of emancipation and of the constitution of being more of the individuals starting from the collective and active building, directly involving the oppressed. KEYWORDS: Freirean Pedagogy. Radicalism. Social Transformation. Educative Practices.
id UFG-3_a73d409418660d5df5770b2e780411ab
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/68380
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling THE CURRENCY OF THE RADICALISM IN PAULO FREIRE IN THE FIRST WRITINGS AT THE EXILE: OUTLINING FOR EDUCATIVE PRACTICES IN THE DIRECTION OF HUMAN’S EMANCIPATIONLA ACTUALIDAD DE LA CONCEPCIÓN DE LA RADICALIDAD EN PAULO FREIRE EN LOS PRIMEROS ESCRITOS EN EL EXILIO: ESBOZOS PARA LAS PRÁCTICAS EDUCATIVAS EN DIRECCIÓN A LA EMANCIPACIÓN HUMANAA ATUALIDADE DA CONCEPÇÃO DE RADICALIDADE EM PAULO FREIRE NOS PRIMEIROS ESCRITOS NO EXÍLIO: DELINEAMENTOS PARA PRÁTICAS EDUCATIVAS NA DIREÇÃO DA EMANCIPAÇÃO HUMANAThis text aims to analyze the conception of humanizing radicalism in Paulo Freire and the determinations that this concept engenders to the educative practices intending to the human’s emancipation. It results from bibliographical research in the works “Pedagogia do Oprimido” (2013) and “Educação como prática para liberdade” (2013), and in the reflections of appropriators. The humanizing radicalism in Paulo Freire is a product of his praxis, result of his quest for better comprehending the reality’s elements and to act in a consistent manner steering to the transformation of the social reality.  Indeed, the radicalism of Freire is humanizing, because it defends human’s emancipation. It is humanizing to safeguard the possibility of emancipation and of the constitution of being more of the individuals starting from the collective and active building, directly involving the oppressed. KEYWORDS: Freirean Pedagogy. Radicalism. Social Transformation. Educative Practices.Este texto tiene como objetivo analizar la concepción de la radicalidad humanizadora en Paulo Freire y las implicaciones de este concepto para las prácticas educativas orientadas a la emancipación humana. Es el resultado de la investigación bibliográfica en las obras " Pedagogia do Oprimido " (2013) y " Educação como prática para liberdade " (2015), y en las reflexiones de los apropiadores. La radicalidad humanizadora en Freire es el producto de su praxis, fruto de su búsqueda para comprender mejor los elementos de la realidad y actuar conscientemente hacia la transformación de la realidad social. De hecho, la radicalidad de Freire es humanizadora, porque defiende la emancipación humana. Es humanizador salvaguardar la posibilidad de emancipación y de la constitución del ser y de los individuos desde la construcción colectiva y activa, involucrando directamente a los oprimidos. PALABRAS CLAVE: Pedagogía Freireana. Radicalidad. Transformación Social. Prácticas Educativas.Este texto objetiva analisar a concepção de radicalidade humanizadora em Paulo Freire e as determinações que esse conceito engendra às práticas educativas com vistas à emancipação humana. Ele resulta de pesquisa bibliográfica nas obras “Pedagogia do Oprimido” (2013) e “Educação como prática de liberdade” (2015), e nas reflexões de apropriadores. A radicalidade humanizadora em Freire é produto da sua práxis, resultado da sua busca para compreender melhor os elementos da realidade e atuar de forma consciente rumo à transformação da realidade social. Com efeito, a radicalidade de Freire é humanizadora porque defende a emancipação humana. É humanizador salvaguardar a possibilidade de emancipação e da constituição do ser mais dos indivíduos a partir da construção coletiva e ativa, envolvendo diretamente os oprimidos. PALAVRAS-CHAVE: Pedagogia Freireana. Radicalidade. Transformação Social. Práticas Educativas.Faculdade de Educação (UFG)2021-10-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6838010.5216/ia.v46ied.especial.68380Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 years: faces of a humanizing praxis; 962-976Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. ed.especial (2021): Paulo Freire – 100 años: las caras de una praxis humanizadora; 962-976Revista Inter-Ação; v. 46 n. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 anos: faces de uma práxis humanizadora; 962-9761981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68380/37247Copyright (c) 2021 Eliana de Sousa Alencar Marques, Josiane Sousa Costa de Oliveira, Luiz Jesus Santos Bonfiminfo:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Eliana de Sousa Alencar Oliveira, Josiane Sousa Costa deBonfim, Luiz Jesus Santos2021-10-05T18:20:23Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/68380Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:03.555862Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv THE CURRENCY OF THE RADICALISM IN PAULO FREIRE IN THE FIRST WRITINGS AT THE EXILE: OUTLINING FOR EDUCATIVE PRACTICES IN THE DIRECTION OF HUMAN’S EMANCIPATION
LA ACTUALIDAD DE LA CONCEPCIÓN DE LA RADICALIDAD EN PAULO FREIRE EN LOS PRIMEROS ESCRITOS EN EL EXILIO: ESBOZOS PARA LAS PRÁCTICAS EDUCATIVAS EN DIRECCIÓN A LA EMANCIPACIÓN HUMANA
A ATUALIDADE DA CONCEPÇÃO DE RADICALIDADE EM PAULO FREIRE NOS PRIMEIROS ESCRITOS NO EXÍLIO: DELINEAMENTOS PARA PRÁTICAS EDUCATIVAS NA DIREÇÃO DA EMANCIPAÇÃO HUMANA
title THE CURRENCY OF THE RADICALISM IN PAULO FREIRE IN THE FIRST WRITINGS AT THE EXILE: OUTLINING FOR EDUCATIVE PRACTICES IN THE DIRECTION OF HUMAN’S EMANCIPATION
spellingShingle THE CURRENCY OF THE RADICALISM IN PAULO FREIRE IN THE FIRST WRITINGS AT THE EXILE: OUTLINING FOR EDUCATIVE PRACTICES IN THE DIRECTION OF HUMAN’S EMANCIPATION
Marques, Eliana de Sousa Alencar
title_short THE CURRENCY OF THE RADICALISM IN PAULO FREIRE IN THE FIRST WRITINGS AT THE EXILE: OUTLINING FOR EDUCATIVE PRACTICES IN THE DIRECTION OF HUMAN’S EMANCIPATION
title_full THE CURRENCY OF THE RADICALISM IN PAULO FREIRE IN THE FIRST WRITINGS AT THE EXILE: OUTLINING FOR EDUCATIVE PRACTICES IN THE DIRECTION OF HUMAN’S EMANCIPATION
title_fullStr THE CURRENCY OF THE RADICALISM IN PAULO FREIRE IN THE FIRST WRITINGS AT THE EXILE: OUTLINING FOR EDUCATIVE PRACTICES IN THE DIRECTION OF HUMAN’S EMANCIPATION
title_full_unstemmed THE CURRENCY OF THE RADICALISM IN PAULO FREIRE IN THE FIRST WRITINGS AT THE EXILE: OUTLINING FOR EDUCATIVE PRACTICES IN THE DIRECTION OF HUMAN’S EMANCIPATION
title_sort THE CURRENCY OF THE RADICALISM IN PAULO FREIRE IN THE FIRST WRITINGS AT THE EXILE: OUTLINING FOR EDUCATIVE PRACTICES IN THE DIRECTION OF HUMAN’S EMANCIPATION
author Marques, Eliana de Sousa Alencar
author_facet Marques, Eliana de Sousa Alencar
Oliveira, Josiane Sousa Costa de
Bonfim, Luiz Jesus Santos
author_role author
author2 Oliveira, Josiane Sousa Costa de
Bonfim, Luiz Jesus Santos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Eliana de Sousa Alencar
Oliveira, Josiane Sousa Costa de
Bonfim, Luiz Jesus Santos
description This text aims to analyze the conception of humanizing radicalism in Paulo Freire and the determinations that this concept engenders to the educative practices intending to the human’s emancipation. It results from bibliographical research in the works “Pedagogia do Oprimido” (2013) and “Educação como prática para liberdade” (2013), and in the reflections of appropriators. The humanizing radicalism in Paulo Freire is a product of his praxis, result of his quest for better comprehending the reality’s elements and to act in a consistent manner steering to the transformation of the social reality.  Indeed, the radicalism of Freire is humanizing, because it defends human’s emancipation. It is humanizing to safeguard the possibility of emancipation and of the constitution of being more of the individuals starting from the collective and active building, directly involving the oppressed. KEYWORDS: Freirean Pedagogy. Radicalism. Social Transformation. Educative Practices.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68380
10.5216/ia.v46ied.especial.68380
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68380
identifier_str_mv 10.5216/ia.v46ied.especial.68380
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/68380/37247
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 years: faces of a humanizing praxis; 962-976
Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. ed.especial (2021): Paulo Freire – 100 años: las caras de una praxis humanizadora; 962-976
Revista Inter-Ação; v. 46 n. ed.especial (2021): Paulo Freire - 100 anos: faces de uma práxis humanizadora; 962-976
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874764650577920