USE OF SMARTPHONE IN MATHEMATICS TEACHING: REPORT OF AN EXPERIENCE WITH INVESTIGATIVE ACTIVITY OF EXPONENTIAL FUNCTION: relato de uma experiência com Atividade Investigativa de Função Exponencial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Dielle Cruz da
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Faria, Rejane Waiandt Schuwartz de Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76002
Resumo: This article aims to report an experience with investigative activity of Exponential Function, mediated by the GeoGebra application on cell phones. The methodological proposal is of a qualitative nature and the data were produced from the workshop “Relations of the Exponential Function and Covid-19: investigative activities with GeoGebra” experienced with first-year high school students integrated into the computer technician course at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará campus Castanhal, which composed the scenario of master's research of which this article is an integral part. After this step, the data were analyzed from the records made by the students not applied at the end of the workshop. Ours pointed out that, if properly worked in an exploratory and interactive process, investigative mathematics activities with digital technologies can contribute to engaging students in the production of mathematical knowledge.
id UFG-3_ba83c738632d11b92270bf890981ccdf
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/76002
network_acronym_str UFG-3
network_name_str Inter-ação (Goiânia. Online)
repository_id_str
spelling USE OF SMARTPHONE IN MATHEMATICS TEACHING: REPORT OF AN EXPERIENCE WITH INVESTIGATIVE ACTIVITY OF EXPONENTIAL FUNCTION: relato de uma experiência com Atividade Investigativa de Função ExponencialEL USO DEL CELULAR EN LA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS: RELATO DE UNA EXPERIENCIA CON ACTIVIDAD INVESTIGATIVA DE FUNCIÓN EXPONENCIAL: relato de uma experiência com Atividade Investigativa de Função ExponencialUSO DO CELULAR NO ENSINO DE MATEMÁTICA: RELATO DE UMA EXPERIÊNCIA COM ATIVIDADE INVESTIGATIVA DE FUNÇÃO EXPONENCIAL: relato de uma experiência com Atividade Investigativa de Função ExponencialThis article aims to report an experience with investigative activity of Exponential Function, mediated by the GeoGebra application on cell phones. The methodological proposal is of a qualitative nature and the data were produced from the workshop “Relations of the Exponential Function and Covid-19: investigative activities with GeoGebra” experienced with first-year high school students integrated into the computer technician course at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará campus Castanhal, which composed the scenario of master's research of which this article is an integral part. After this step, the data were analyzed from the records made by the students not applied at the end of the workshop. Ours pointed out that, if properly worked in an exploratory and interactive process, investigative mathematics activities with digital technologies can contribute to engaging students in the production of mathematical knowledge.Este artículo tiene como objetivo relatar una experiencia con actividad investigativa de Función Exponencial, mediada por la aplicación GeoGebra en teléfonos celulares. La propuesta metodológica es de carácter cualitativo y los datos fueron producidos a partir del taller “Relaciones de la Función Exponencial y Covid-19: actividades investigativas con GeoGebra” vivido con estudiantes de primer año de secundaria integrados a la carrera de técnico en computación del Instituto Federal de Educación, Ciencia y Tecnología del campus de Pará Castanhal, que compuso el escenario de la investigación de maestría de la que este artículo es parte integrante. Luego de este paso, los datos fueron analizados a partir de los registros realizados por los estudiantes no aplicados al finalizar el taller. El nuestro señaló que, si se trabaja adecuadamente en un proceso exploratorio e interactivo, las actividades de investigación matemática con tecnologías digitales pueden contribuir a involucrar a los estudiantes en la producción de conocimiento matemático.O presente artigo tem por objetivo relatar uma experiência com uma atividade investigativa de Função Exponencial, mediada pelo aplicativo GeoGebra no celular. A proposta metodológica é de cunho qualitativo e os dados foram produzidos a partir da oficina “Relações da Função Exponencial e Covid-19: atividades investigativas com GeoGebra”, vivenciadas com alunos do primeiro ano do Ensino Médio integrado ao curso de técnico em informática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará campus Castanhal, que compôs o cenário de pesquisa de mestrado ao qual este artigo é parte. Após essa etapa, os dados foram analisados a partir dos registros feitos pelos alunos no questionário aplicado no final da oficina. Nossas conclusões apontam que, se trabalhadas de forma adequada em um processo exploratório e interativo, atividades investigativas de matemática com tecnologias digitais podem contribuir para engajar os alunos na produção de conhecimento matemático.Faculdade de Educação (UFG)2024-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7600210.5216/ia.v49i1.76002Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 178-195Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 178-195Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 178-1951981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76002/40967Copyright (c) 2024 Dielle Cruz da Costa, Rejane Waiandt Schuwartz de Carvalho Fariainfo:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Dielle Cruz daFaria, Rejane Waiandt Schuwartz de Carvalho2024-05-16T00:29:10Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/76002Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:13.600567Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv USE OF SMARTPHONE IN MATHEMATICS TEACHING: REPORT OF AN EXPERIENCE WITH INVESTIGATIVE ACTIVITY OF EXPONENTIAL FUNCTION: relato de uma experiência com Atividade Investigativa de Função Exponencial
EL USO DEL CELULAR EN LA ENSEÑANZA DE LAS MATEMÁTICAS: RELATO DE UNA EXPERIENCIA CON ACTIVIDAD INVESTIGATIVA DE FUNCIÓN EXPONENCIAL: relato de uma experiência com Atividade Investigativa de Função Exponencial
USO DO CELULAR NO ENSINO DE MATEMÁTICA: RELATO DE UMA EXPERIÊNCIA COM ATIVIDADE INVESTIGATIVA DE FUNÇÃO EXPONENCIAL: relato de uma experiência com Atividade Investigativa de Função Exponencial
title USE OF SMARTPHONE IN MATHEMATICS TEACHING: REPORT OF AN EXPERIENCE WITH INVESTIGATIVE ACTIVITY OF EXPONENTIAL FUNCTION: relato de uma experiência com Atividade Investigativa de Função Exponencial
spellingShingle USE OF SMARTPHONE IN MATHEMATICS TEACHING: REPORT OF AN EXPERIENCE WITH INVESTIGATIVE ACTIVITY OF EXPONENTIAL FUNCTION: relato de uma experiência com Atividade Investigativa de Função Exponencial
Costa, Dielle Cruz da
title_short USE OF SMARTPHONE IN MATHEMATICS TEACHING: REPORT OF AN EXPERIENCE WITH INVESTIGATIVE ACTIVITY OF EXPONENTIAL FUNCTION: relato de uma experiência com Atividade Investigativa de Função Exponencial
title_full USE OF SMARTPHONE IN MATHEMATICS TEACHING: REPORT OF AN EXPERIENCE WITH INVESTIGATIVE ACTIVITY OF EXPONENTIAL FUNCTION: relato de uma experiência com Atividade Investigativa de Função Exponencial
title_fullStr USE OF SMARTPHONE IN MATHEMATICS TEACHING: REPORT OF AN EXPERIENCE WITH INVESTIGATIVE ACTIVITY OF EXPONENTIAL FUNCTION: relato de uma experiência com Atividade Investigativa de Função Exponencial
title_full_unstemmed USE OF SMARTPHONE IN MATHEMATICS TEACHING: REPORT OF AN EXPERIENCE WITH INVESTIGATIVE ACTIVITY OF EXPONENTIAL FUNCTION: relato de uma experiência com Atividade Investigativa de Função Exponencial
title_sort USE OF SMARTPHONE IN MATHEMATICS TEACHING: REPORT OF AN EXPERIENCE WITH INVESTIGATIVE ACTIVITY OF EXPONENTIAL FUNCTION: relato de uma experiência com Atividade Investigativa de Função Exponencial
author Costa, Dielle Cruz da
author_facet Costa, Dielle Cruz da
Faria, Rejane Waiandt Schuwartz de Carvalho
author_role author
author2 Faria, Rejane Waiandt Schuwartz de Carvalho
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Dielle Cruz da
Faria, Rejane Waiandt Schuwartz de Carvalho
description This article aims to report an experience with investigative activity of Exponential Function, mediated by the GeoGebra application on cell phones. The methodological proposal is of a qualitative nature and the data were produced from the workshop “Relations of the Exponential Function and Covid-19: investigative activities with GeoGebra” experienced with first-year high school students integrated into the computer technician course at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará campus Castanhal, which composed the scenario of master's research of which this article is an integral part. After this step, the data were analyzed from the records made by the students not applied at the end of the workshop. Ours pointed out that, if properly worked in an exploratory and interactive process, investigative mathematics activities with digital technologies can contribute to engaging students in the production of mathematical knowledge.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76002
10.5216/ia.v49i1.76002
url https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76002
identifier_str_mv 10.5216/ia.v49i1.76002
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76002/40967
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Dielle Cruz da Costa, Rejane Waiandt Schuwartz de Carvalho Faria
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Dielle Cruz da Costa, Rejane Waiandt Schuwartz de Carvalho Faria
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação (UFG)
dc.source.none.fl_str_mv Journal Inter-Ação; Vol. 49 No. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 178-195
Revista Inter Ação; Vol. 49 Núm. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 178-195
Revista Inter-Ação; v. 49 n. 1 (2024): V. 49, N. 1, 2024 - Temas com foco no escopo da Revista Inter-Ação; 178-195
1981-8416
reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Inter-ação (Goiânia. Online)
collection Inter-ação (Goiânia. Online)
repository.name.fl_str_mv Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistainteracao@gmail.com
_version_ 1799874765776748544