CRITICAL CONSTELLATIONS IN JOAN MIRÓ AND MANOEL DE BARROS: BETWEEN TORTED LINES, SCRAPS AND BIRDS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Targino, Graciela Mendes Nogueira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Oliveira, Keyla Andrea Santiago
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Inter-ação (Goiânia. Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65098
Resumo: This article aims to bring reflections on some elements of the works of Joan Miró and Manoel de Barros, proposing critical possibilities for constelatory dialogue that have as reference artists who are in different fields of art and also of production. We seek our analytical framework in Adorno (1970; 2000; 2003), Adorno and Horkheimer (1985) and Benjamin (1994). Therefore, it is a bibliographic systematization based on Critical Theory. Joan Miró and Manoel de Barros presented works that, from an instrumental point of view, might not meet utilitarian expectations, but carry traces of resistance, strangeness and the struggle against a cultural production linked to the dominant ideology. Thus, we believe that taking these reflections to school, valuing the subjects' aesthetic training, is essential in the continuous search for emancipation and freedom. KEYWORDS: Joan Miró. Manoel de Barros. Emancipatory Education. Critical Constellations.
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spelling CRITICAL CONSTELLATIONS IN JOAN MIRÓ AND MANOEL DE BARROS: BETWEEN TORTED LINES, SCRAPS AND BIRDSCONSTELACIONES CRÍTICAS EN JOAN MIRÓ Y MANOEL DE BARROS: ENTRE LÍNEAS TORTADAS, SCRAPS Y PÁJAROSCONSTELAÇÕES CRÍTICAS EM JOAN MIRÓ E MANOEL DE BARROS: ENTRE LINHAS TORTAS, SUCATAS E PASSARINHOSThis article aims to bring reflections on some elements of the works of Joan Miró and Manoel de Barros, proposing critical possibilities for constelatory dialogue that have as reference artists who are in different fields of art and also of production. We seek our analytical framework in Adorno (1970; 2000; 2003), Adorno and Horkheimer (1985) and Benjamin (1994). Therefore, it is a bibliographic systematization based on Critical Theory. Joan Miró and Manoel de Barros presented works that, from an instrumental point of view, might not meet utilitarian expectations, but carry traces of resistance, strangeness and the struggle against a cultural production linked to the dominant ideology. Thus, we believe that taking these reflections to school, valuing the subjects' aesthetic training, is essential in the continuous search for emancipation and freedom. KEYWORDS: Joan Miró. Manoel de Barros. Emancipatory Education. Critical Constellations.Este artículo tiene como objetivo traer reflexiones sobre algunos elementos de la obra de Joan Miró y Manoel de Barros, proponiendo posibilidades críticas de diálogo constelatorio que tienen como referencia a artistas que se encuentran en diferentes campos del arte y también de la producción. Buscamos nuestro marco analítico en Adorno (1970; 2000; 2003), Adorno y Horkheimer (1985) y Benjamin (1994). Por tanto, se trata de una sistematización bibliográfica basada en la Teoría Crítica. Joan Miró y Manoel de Barros presentaron obras que, desde un punto de vista instrumental, tal vez no respondan a las expectativas utilitaristas, pero sí portan trazas de resistencia, extrañeza y lucha contra una producción cultural ligada a la ideología dominante. Por ello, creemos que llevar estas reflexiones a la escuela, valorando la formación estética de los sujetos, es fundamental en la búsqueda continua de la emancipación y la libertad. PALABRAS CLAVE: Joan Miró. Manoel de Barros. Educación Emancipadora. Constelaciones Críticas.Este artigo tem como objetivo trazer reflexões acerca de alguns elementos das obras de Joan Miró e Manoel de Barros, propondo possibilidades críticas de diálogo constelatório que tem como referência artistas que se encontram em campos diferentes da arte e também de produção. Buscamos nosso referencial de análise em Adorno (1970; 2000; 2003), Adorno e Horkheimer (1985) e Benjamin (1994). Portanto, trata-se de uma sistematização bibliográfica pautada na Teoria Crítica. Joan Miró e Manoel de Barros apresentaram obras que, do ponto de vista instrumental, poderiam não atender a expectativas utilitárias, mas carregam traços de resistência, estranheza e luta contra uma produção cultural vinculada à ideologia dominante. Desta forma, acreditamos que levar essas reflexões para a escola, valorizando a formação estética dos sujeitos, é essencial na busca contínua por emancipação e liberdade. PALAVRAS-CHAVE: Joan Miró. Manoel de Barros. Educação Emancipadora. Constelações Críticas.Faculdade de Educação (UFG)2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/6509810.5216/ia.v46i2.65098Journal Inter-Ação; Vol. 46 No. 2 (2021): Education, childhood and international immigration processes in Brazil among the 19th to 21st centuries; 857-871Revista Inter Ação; Vol. 46 Núm. 2 (2021): Educación, infancias y procesos de inmigración internacional en Brasil entre los siglos XIX y XXI; 857-871Revista Inter-Ação; v. 46 n. 2 (2021): Educação, infância e processos (i) migratórios internacionais no Brasil entre os séculos XIX a XXI; 857-8711981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/65098/37131Copyright (c) 2021 Graciela Mendes Nogueira Targino, Keyla Andrea Santiago Oliveirainfo:eu-repo/semantics/openAccessTargino, Graciela Mendes Nogueira Oliveira, Keyla Andrea Santiago 2021-08-31T19:43:47Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/65098Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:54:59.535892Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
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