TORN HABITUS IN ELITE SECONDARY SCHOOLS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Inter-ação (Goiânia. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76285 |
Resumo: | The concept of habitus is undoubtedly one of the fundamental tools provided by the French sociologist Pierre Bourdieu. Much discussion has taken place around this concept. We take it, to make a further redefinition through the incorporation of intersectionality. As a result of fieldwork that sought to reconstruct the educational trajectories of 36 upper-class families over three generations, it was possible to gain access to the meanings and representations of these families in the city of Cordoba. On this occasion we will focus on the lived senses of two middle-class students who attended these elite schools with scholarships, in order to relate the marks left on subjectivity by the social distance between two different class habitus, and the severe effects on the process of integration of these young people in the group. KEYWORDS: Torn Habitus; Education; Elite Schools; Scholarship Holders. |
id |
UFG-3_d6956010e7d75999f157fc672b8ff610 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ufg.br:article/76285 |
network_acronym_str |
UFG-3 |
network_name_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
TORN HABITUS IN ELITE SECONDARY SCHOOLSO HABITUS RASGADO NAS ESCOLAS SECUNDÁRIAS DE ELITEHABITUS DESGARRADOS EN ESCUELAS SECUNDARIAS DE ELITEHabitus Desgarrados; Educación; Colegios de Elite; Becados. Habitus Rasgado; Educação; Escolas de Elite; Bolsistas.Torn Habitus; Education; Elite Schools; Scholarship Holders.The concept of habitus is undoubtedly one of the fundamental tools provided by the French sociologist Pierre Bourdieu. Much discussion has taken place around this concept. We take it, to make a further redefinition through the incorporation of intersectionality. As a result of fieldwork that sought to reconstruct the educational trajectories of 36 upper-class families over three generations, it was possible to gain access to the meanings and representations of these families in the city of Cordoba. On this occasion we will focus on the lived senses of two middle-class students who attended these elite schools with scholarships, in order to relate the marks left on subjectivity by the social distance between two different class habitus, and the severe effects on the process of integration of these young people in the group. KEYWORDS: Torn Habitus; Education; Elite Schools; Scholarship Holders.O conceito de habitus é, sem dúvida, uma das ferramentas fundamentais fornecidas pelo sociólogo francês Pierre Bourdieu. Muito se tem discutido sobre esse conceito. Nós o tomamos para fazer uma redefinição adicional por meio da incorporação da interseccionalidade. Com base em um trabalho de campo que buscou reconstruir as trajetórias educacionais de 36 famílias de classe alta ao longo de três gerações, foi possível ter acesso aos significados e às representações dessas famílias na cidade de Córdoba. Nesta ocasião, vamos nos concentrar nos sentidos vividos por dois alunos de classe média que frequentaram essas escolas de elite com bolsas de estudo, a fim de relacionar as marcas deixadas na subjetividade pela distância social entre dois habitus de classes diferentes e os graves efeitos no processo de integração desses jovens no grupo.El concepto de habitus es, sin duda, una de las herramientas fundamentales que aportó el sociólogo francés Pierre Bourdieu. Mucha discusión se ha dado entorno a este concepto. Lo tomamos, para hacer una ulterior redefinición por medio de la incorporación de la interseccionalidad. A partir de un trabajo de campo que buscó reconstruir las trayectorias educativas de 36 familias de clase alta en tres generaciones se pudo acceder a los sentidos y representaciones de estas familias en la ciudad de Córdoba. En esta ocasión nos vamos a detener en los sentidos vividos de dos estudiantes de clase media que asistieron becados a estas escuelas de elite, para relatar las marcas que dejan en la subjetividad la distancia social entre dos habitus de clase diferentes, y los severos efectos en el proceso de integración de estos jóvenes en el grupo.Faculdade de Educação (UFG)2023-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/7628510.5216/ia.v48i2.76285Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 2 (2023): The legacy of Pierre Bourdieu's The misery of the world 30 years after its publication; 430-445Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 2 (2023): El legado de La miseria del mundo de Pierre Bourdieu 30 años después de su publicación; 430-445Revista Inter-Ação; v. 48 n. 2 (2023): A herança da obra A miséria do mundo de Pierre Bourdieu 30 anos após sua publicação; 430-4451981-8416reponame:Inter-ação (Goiânia. Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGspahttps://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76285/40160Copyright (c) 2023 Manuel Alejandro Giovineinfo:eu-repo/semantics/openAccessGiovine, Manuel Alejandro2023-08-30T02:15:51Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/76285Revistahttps://revistas.ufg.br/index.php/interacaoPUBhttps://revistas.ufg.br/index.php/interacao/oai||revistainteracao@gmail.com1981-84160101-7136opendoar:2024-05-21T19:55:14.525172Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
TORN HABITUS IN ELITE SECONDARY SCHOOLS O HABITUS RASGADO NAS ESCOLAS SECUNDÁRIAS DE ELITE HABITUS DESGARRADOS EN ESCUELAS SECUNDARIAS DE ELITE |
title |
TORN HABITUS IN ELITE SECONDARY SCHOOLS |
spellingShingle |
TORN HABITUS IN ELITE SECONDARY SCHOOLS Giovine, Manuel Alejandro Habitus Desgarrados; Educación; Colegios de Elite; Becados. Habitus Rasgado; Educação; Escolas de Elite; Bolsistas. Torn Habitus; Education; Elite Schools; Scholarship Holders. |
title_short |
TORN HABITUS IN ELITE SECONDARY SCHOOLS |
title_full |
TORN HABITUS IN ELITE SECONDARY SCHOOLS |
title_fullStr |
TORN HABITUS IN ELITE SECONDARY SCHOOLS |
title_full_unstemmed |
TORN HABITUS IN ELITE SECONDARY SCHOOLS |
title_sort |
TORN HABITUS IN ELITE SECONDARY SCHOOLS |
author |
Giovine, Manuel Alejandro |
author_facet |
Giovine, Manuel Alejandro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Giovine, Manuel Alejandro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Habitus Desgarrados; Educación; Colegios de Elite; Becados. Habitus Rasgado; Educação; Escolas de Elite; Bolsistas. Torn Habitus; Education; Elite Schools; Scholarship Holders. |
topic |
Habitus Desgarrados; Educación; Colegios de Elite; Becados. Habitus Rasgado; Educação; Escolas de Elite; Bolsistas. Torn Habitus; Education; Elite Schools; Scholarship Holders. |
description |
The concept of habitus is undoubtedly one of the fundamental tools provided by the French sociologist Pierre Bourdieu. Much discussion has taken place around this concept. We take it, to make a further redefinition through the incorporation of intersectionality. As a result of fieldwork that sought to reconstruct the educational trajectories of 36 upper-class families over three generations, it was possible to gain access to the meanings and representations of these families in the city of Cordoba. On this occasion we will focus on the lived senses of two middle-class students who attended these elite schools with scholarships, in order to relate the marks left on subjectivity by the social distance between two different class habitus, and the severe effects on the process of integration of these young people in the group. KEYWORDS: Torn Habitus; Education; Elite Schools; Scholarship Holders. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76285 10.5216/ia.v48i2.76285 |
url |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76285 |
identifier_str_mv |
10.5216/ia.v48i2.76285 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/76285/40160 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Manuel Alejandro Giovine info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Manuel Alejandro Giovine |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação (UFG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal Inter-Ação; Vol. 48 No. 2 (2023): The legacy of Pierre Bourdieu's The misery of the world 30 years after its publication; 430-445 Revista Inter Ação; Vol. 48 Núm. 2 (2023): El legado de La miseria del mundo de Pierre Bourdieu 30 años después de su publicación; 430-445 Revista Inter-Ação; v. 48 n. 2 (2023): A herança da obra A miséria do mundo de Pierre Bourdieu 30 anos após sua publicação; 430-445 1981-8416 reponame:Inter-ação (Goiânia. Online) instname:Universidade Federal de Goiás (UFG) instacron:UFG |
instname_str |
Universidade Federal de Goiás (UFG) |
instacron_str |
UFG |
institution |
UFG |
reponame_str |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
collection |
Inter-ação (Goiânia. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Inter-ação (Goiânia. Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistainteracao@gmail.com |
_version_ |
1799874765808205824 |